Ogljični odtis je merilo za skupne emisije toplogrednih plinov (TGP), ki so neposredno ali posredno povzročene s strani osebe, organizacije, dogodka in/ali proizvoda (izdelka), izražene v ekvivalentu ogljikovega dioksida (CO2 ekv.). Uporablja se za vrednotenje podnebnih sprememb, t. i. okoljskih vplivov. Z njim lahko določimo vzpostavitev akcijskih načrtov v smislu blaženja in prilagajanja podnebnim spremembam.
Različici izračuna ogljičnega odtisa
Organizacijski ogljični odtis | Izdelčni ogljični odtis |
Smernice:Protokol toplogrednih plinov (ang. Greenhouse Gas Protocol)–Corporate Accounting and Reporting Standard (WRI/WBCSD) in ISO 14064:2019 (izračun ogljičnega odtisa na ravni organizacije) | Smernice: ISO 14067:2019 (izračun ogljičnega odtisa na ravni izdelkov) ter standard PAS 2050:2011 |
Izračun emisij toplogrednih plinov (TGP) določene organizacije (tudi poslovne stavbe, občine, države), ki temelji na treh virih emisij, t. i. obsegih: Obseg 1: neposredne emisije, ki nastanejo zaradi porabe fosilnih goriv (nepremični viri) ter neposredne emisije, ki nastanejo zaradi uporabe fosilnih goriv v transportnih sredstvih pod nadzorom organizacije (premični viri). Izvor emisij obsega 1 je lasten. Obseg 2: posredne emisije, katerih izvor je zakupljena električna energija/toplota/para (t. i. emisije TGP zaradi proizvodnje električne energije/toplote/pare)
Obseg 3: ostale posredne emisije, ki nastanejo zaradi procesov, ki niso v lasti organizacije, vendar so povezane z njeno dejavnostjo. |
Izračun ogljičnega odtisa za izdelek/proizvod (tudi storitev ali dogodek) temelji na emisijah, določenih v celotnem življenjskem ciklu · Pristop B2C (ang. Business to Consumer) vključuje celoten življenjski cikel izdelka/proizvoda (pridobivanje vhodnih materialov in surovin, obdelavo surovin, proizvodnjo, distribucijo, maloprodajo, uporabo pri potrošniku, odstranjevanje in/ali recikliranje) · Pristop B2B (ang. Business to Business) vključuje le del elementov življenjskega cikla izdelka/proizvoda (pridobivanje vhodnih materialov in surovin, proizvodnjo, embaliranje, skladiščenje ter distribucijo). |
S tržnimi orodji, kot sta določitev ogljičnega odtisa in analiza LCA, lahko številne organizacije pridobijo ustrezne informacije, s katerimi lahko:
- obvladujejo in zmanjšajo emisije, odpadke in porabo virov,
- prepoznajo neučinkovite procese, kjer lahko dosežejo prihranke,
- analizirajo izvor težav v povezavi oziroma primerjavi določenih izdelkov/proizvodov,
- optimizirajo izdelek/proizvod,
- spreminjajo izdelke/proizvode ob upoštevanju trajnostnih predlogov,
- primerjajo izdelke/proizvode (okoljsko označevanje in certificiranje),
- krepijo organizacijo na zelenih trgih,
- izboljšajo podobo izdelka/proizvoda ter procese odločanja,
- poročajo in izpolnijo zahteve celotne vrednostne verige,
- omogočajo izbor izdelka/proizvoda z manjšimi vplivi na okolje,
- potrjujejo družbeno odgovornost,
- pridobijo konkurenčno prednost,
- primerjajo alternativne postopke ravnanja z odpadnimi materiali ter
- ocenjujejo učinke alternativnih tehnologij ter posredujejo informacije o vplivih na okolje širši javnosti in drugim deležnikom.
S temi orodji lahko izvemo, kakšno stopnjo okoljske učinkovitosti smo dosegli. Z njimi lažje razumemo, od kje izvirajo emisije ter kako jih lahko učinkovito zmanjšamo.
Kontakt za več informacij in naročila
Za dodatne informacije, vprašanja ali pripravo informativne ponudbe nas kontaktirajte. Z veseljem se z vami pogovorimo o možnostih sodelovanja.