Promet je najbolj problematičen sektor z vidika izpustov toplogrednih plinov in vpliva na podnebne spremembe. Zato v okoljski organizaciji Focus, ki je koordinator gibanja Evropski podnebni pakt v Sloveniji, začenjajo z ozaveščevalno akcijo, s katero želijo spodbuditi k premisleku o naših vsakodnevnih potovalnih navadah. Posameznike v čim večjem številu vabijo, da si s spletnim kalkulatorjem izračunajo stroške lastništva in rabe avtomobila ter količino izpustov CO2, ki jih s svojim avtomobilom povzročijo na letni ravni. Akcija poteka v duhu prihajajočega svetovnega dneva trajnostnega prometa, “World Sustainable Transport Day”, ki ga bomo obeležili 26. novembra.
Prometni sektor pri nas v ozračje izpusti kar 33 % izpustov toplogrednih plinov in je tako največji vir izpustov toplogrednih plinov. Podatki kažejo, da so se izpusti toplogrednih plinov iz prometa v obdobju 1986-2019 v Sloveniji skoraj potrojili. Kot navaja Evropski zeleni dogovor, s katerim se je Evropa leta 2019 zavezala skupnemu cilju – da postane prva podnebno nevtralna celina na svetu do leta 2050, pa bo v prihodnjih letih za dosego ciljev nevtralnosti potrebno kar 90 % zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov iz prometa.
Če za primer vzamemo povprečen model avtomobila, s povprečno porabo 6,3 l/100 km in 12.600 prevoženimi kilometri na leto, nas avtomobil okvirno stane 3.700 EUR na leto oz. 310 EUR na mesec oz. 10 EUR na dan. Ob povprečnem dohodku, z dodatkom za prevoz na delo (skupaj približno 1.600 EUR), delamo za avtomobil 2,3 meseca na leto oz. 5,8 dni na mesec oz. 1 dan in pol v tednu. V enem letu tako proizvedemo kar 1700 kg CO2, kar je trikrat preveč za posameznika na področju mobilnosti, če se želimo izogniti katastrofalnim posledicam podnebnih sprememb.
V luči poslanstva podnebnega pakta si v Focusu s kalkulatorjem in aktualno štirinajstdnevno akcijo prizadevajo motivirati čim več ljudi, da bi se namesto za nakup avtomobila raje odločili za najem ali deljenje (“car sharing”) oziroma da svoj avtomobil uporabljajo čim bolj racionalno in vsako pot z avtomobilom dobro premislijo, sploh če je krajša od petih kilometrov. Navsezadnje so prav slovenska gospodinjstva v samem vrhu EU po deležu proračuna, ki ga namenijo za mobilnost (17 %), konec leta 2022 pa je bilo registriranih več kot 1,2 milijona avtomobilov. V Focusu upajo, da bodo izračuni kalkulatorja – tako visoki finančni izdatki kot velika količina izpustov CO2, dovolj dobra spodbuda za izbiro načinov prevoza, ki so cenejši in podnebju bolj prijazni.
Vir: Focus – društvo za sonaraven razvoj