Svetovni dan rinfuzeki ga obeležujemo 16. junijaje na pobudo britanske organizacije City to Sea v 77 državah prvič potekal lani in dosegel več kot milijardo ljudi. Trende na področju nakupa z lastno embalažo v Sloveniji spremljajo Ekologi brez meja, ki so ob letošnjem dnevu o aktualnem stanju in načrtih za prihodnost povprašali trgovce na slovenskem trgu.

Njihove ugotovitve so pokazale, da jih večina že ponuja vsaj določene izdelke brez embalaže. Poleg sadja, zelenjave in oreščkov se za nakup z lastno embalažo v večjih poslovalnicah vedno bolj odpirajo tudi pekovski in delikatesni oddelki ter ribarnice in mesnice. Do premikov prihaja tudi pri neživilskih podjetjih. Podjetje dm drogerie markt je denimo v lanskem letu vzpostavil prvo polnilnico za detergente.

Največje premike na tem področju pa delajo manjši trgovci. Vedno več je zero waste trgovin, ki v celoti izdelke ponujajo brez embalaže in takih, ki tako ponudbo omogočajo vsaj deloma. Po podatkih Ekologov brez meja, ki na portalu Manj je več ustvarjajo karto trgovin, je tistih ponudnikov v Sloveniji, ki vsaj določene izdelke ponujajo brez embalaže, 128.

Ozaveščenost okoljsko odgovornih potrošnikov se stopnjuje, po drugi strani pa bi se moralo povečati njihovo število. Kot opozarjajo na primer v Mercatorju, so kupcem na oddelku sadje in zelenjave ponudili vrečke za večkratno uporabo in nakup eko citrusov v rinfuzi, a odziv potrošnikov ni bil tak, kot bi si želeli. V Lidlu Slovenija sicer opažajo nasprotno situacijo – vedno več potrošnikov se tudi na oddelku sadja in zelenjave poslužuje vrečk za večkratno uporabo, tudi takih, ki jih izdelajo sami.

Ob lanskem dnevu rinfuze sta organizaciji City to Sea in Friends of the Earth v Združenem kraljestvu opravili raziskavo pri 2.000 anketirancih in ugotovili:

  • 3 od 4 ljudi bi radi imeli več možnosti rinfuze. Podoben odstotek anketirancev je poročalo o občutkih »tesnobe, frustracije ali brezupnosti« zaradi količine plastične embalaže, ki jo dobijo ob nakupu.
  • 78 % ljudi sprejema ukrepe za zmanjšanje plastike za enkratno uporabo. 63 % jih želi narediti več, vendar pravi, da je največja ovira pomanjkanje alternativ.
  • Skoraj dve tretjini menita, da supermarketi in blagovne znamke ne storijo dovolj, da bi strankam ponudili možnosti brez plastike.

Za povečanje povpraševanje in ponudbe izdelkov v rinfuzi si nevladne organizacije na ravni Evropske unije prizadevajo tudi v kampanji We choose reuse. Pobudo so nedavno podprli tudi trije slovenski predstavniki v Evropskem parlamentu – Franc Bogovič, Irena Joveva in Milan Brglez. Nekatere države članice so že uvedle spodbudne prakse. V Španiji so sprejeli zakon, na podlagi katerega morajo poslovalnice, večje od 400 m2 do leta 2023 20 % svojega prostora nameniti izdelkom brez embalaže, Italijani pa so že pred časom trgovcem priskočili na pomoč s sofinanciranjem dozirnikov za izdelke na rinfuzo.

Če bi samo 20 % plastične embalaže preusmerili v sisteme rinfuze, je to 10 milijard dolarjev vredna poslovna priložnost, ki lahko prihrani tudi milijone ton plastike za enkratno uporabo. Okoljske nevladne organizacije iz vsega sveta posameznike spodbujajo, da 16. junija na svojih družbenih omrežjih delijo fotografije nakupov in praks uporabe lastne embalaže. Med njimi je tudi uporaba stekleničk in lončkov za večkratno uporabo na pitnikih in v restavracijah, še več priložnosti za aktivacijo posameznikov pa so Ekologi brez meja zbrali na svoji spletni strani.

Vir: Ekologi brez meja