Zelene ideje | | Tanja Pangerl | |
Ideja, rojena iz projekta študentov in profesorja na ljubljanski Ekonomski fakulteti, je obrodila dober sad. Kot prvi v Sloveniji so v podjetju Optiprint začeli s posebno rešitvijo »pisarniškega« tiskanja, in sicer s poslovnim modelom najema tiskalnikov skupaj z rešitvijo zalogovnika za barve, ki omogoča nenehno ponovno polnjenje in omogoča učinkovito barvno tiskanje. Pri tem ni odpadnih kartuš, saj njihovo recikliranje predstavlja v Evropi še velik izziv. Kot je povedal Lan Hvastija, direktor in eden od ustanoviteljev podjetja, pa pri uporabi rešitve Optiprint ne gre le za zeleno rešitev, ki ji sledijo v razvoju, ampak z njo stranke prihranijo tudi do 80 % ali več stroškov tiskanja. | |
Leta 2009 ste zasnovali poslovni model, ki temelji na optimizaciji tiskanja z najemom tiskalnikov. Ustvarili ste uspešno poslovno zgodbo. Za kakšen poslovni model gre in od kod ideja?
Ideja izvira z Ekonomske fakultete v Ljubljani. Njen »oče« je profesor Marjan Aleš Vahčič. Osnovno vodilo je, da porabniki za dostopno ceno tiskajo vse v barvi. Da ob tem ni odpadnih kartuš, je le še dodana vrednost.
Rešitev najema tiskalnikov Optiprint vključuje Optiprintov zalogovnik za učinkovito barvno tiskanje, ki omogoča stalno polnjenje barv. Gre za plod vašega lastnega razvoja, kar je tudi specifika vaše ponudbe. Za kakšno tehnološko rešitev gre in kakšne barve se pri tem uporabljajo?
Rešitev izgleda zelo enostavna, v ozadju pa je ogromno različnih delov, ki morajo imeti vsi pravilne specifikacije in karakteristike, če želimo, da sistem deluje optimalno. Rešitev moramo stalno nadgrajevati, saj se modeli tiskalnikov spreminjajo, s spremembo modela tiskalnika pa moramo tudi modificirati naše rešitve. Barve oziroma črnila, ki jih uporabljamo, so različna. Lahko jih prilagajamo željam in zahtevam strank. Tako imamo možnost vodoodpornega črnila, črnila, ki se bistveno hitreje suši, črnila, ki je obstojno 20 ali več let. Vse komponente in črnila so preverjena s strani ustreznih inštitucij, tako da so popolnoma varna za uporabo.
Kako je slovenski trg sprejel vašo rešitev in kako so vaše rešitve prepoznane na tujih trgih? Na katerih trgih ste prisotni in kdo so vaši najpogostejši naročniki?
Stranke so rešitev sprejele z veliko mero previdnosti. S časom, dobrim delom in odnosom pa so tudi stranke postale bolj zaupljive. Naša rešitev je danes primerna skoraj za vsakogar, zato naročniki prihajajo tako iz zasebnega kot javnega sektorja. Med naročniki skoraj ni fizičnih oseb. Tuje trge šele odpiramo. Trenutno delamo na Hrvaškem in v BIH. Zaključujemo pa pogovore še v dveh državah.
Vaša rešitev zalogovnika za tiskanje, ki omogoča stalno polnjenje barv, je dobra rešitev tudi za zmanjšanje odpadnih kartuš, ki jih v Evropi vsako leto zavržemo več kot 200 milijonov, reciklira pa se jih le okoli 25 %. Kakšne okoljske in finančne prihranke prinaša vaša rešitev?
Plastika je za okolje ena izmed najbolj obremenjujočih odpadkov. Naša rešitev omogoči, da skozi celotno življenjsko dobo tiskalnika ne zavržemo nobenega seta kartuš. Posledično je naš prispevek k čistejšemu okolju izjemno velik. V proizvodnem procesu porabimo tudi kar nekaj »smeti«, tako da poleg občutnega zmanjšanja količin novih odpadkov recikliramo tudi obstoječe odpadke. Poleg omenjenega naša rešitev porabi bistveno manj električne energije kot druge rešitve na trgu, kar pomeni tako okoljski kot finančni prihranek. Finančno sicer stranke zaradi naše rešitve prihranijo tudi do 80 % ali več, odvisno od trenutne rešitve, ki jo stranka uporablja. Zelo pomembno je poudariti, da prihranek ni le zaradi znižanja stroškov nabave kartuš, pač pa stranke razbremenimo ukvarjanja s tiskalniki in jim omogočimo, da se ukvarjajo s svojim delom. Čas je vendarle največji strošek.
Lahko bi rekli, da gre pri vašem poslovnem modelu za zeleno tehnološko rešitev. Koliko je pri povpraševanju po vaših storitvah upoštevan kriterij manjšega vpliva na okolje?
Ta kriterij je v Sloveniji žal manj pomemben. Bolj ko se pomikamo proti razvitejšim državam (Skandinavija, zahodna Evropa) bolj pomemben postaja vpliv na okolje.
Kakšen je siceršnji zeleni trend pri poslovnih modelih »pisarniškega« tiskanja?
Zeleni trend je zaznati, ni pa še močno prisoten. Trend gre predvsem v smeri zniževanja porabe električne energije, zviševanja hitrosti izpisa in dodajanja različnih softwerskih rešitev.
Imate lasten razvoj, v katerega nenehno vlagate. Kakšni so novi tehnološki in poslovni izzivi? Kako v svoj razvoj vključujte okoljsko komponento? Podjetja in organizacije so namreč vse bolj naklonjene izdelkom in storitvam, ki upoštevajo načela trajnostnega razvoja.
Pri našem razvoju so najpomembnejše želje strank, partnerjev in trendi, ki prihajajo. V veliki večini primerov iščemo rešitve, ki pomenijo manj ukvarjanja z napravami. Manj ukvarjanja pa praviloma pomeni tudi bistveno trajnejšo rešitev. Zato lahko potrdimo, da okoljsko komponento upoštevamo.