Plin | Tanja Pangerl |
 
Plin velja za enega najčistejših fosilnih goriv. Prednost utekočinjenega zemeljskega plina (UZP) je, da okolja ne onesnažuje z mikro prašnimi delci, kot sta PM10 in PM2,5. To je posebej dobrodošlo pri industriji in v prometu, ki je sicer največji povzročitelj prašnih delcev. Butan plin je tako pred dvema letoma kot prvi na slovenskem trgu predstavil in ponudil utekočinjeni zemeljski plin za industrijske uporabnike. Kmalu bo UZP na voljo tudi za tovorni promet. Kot je povedal generalni direktor Butan plina Tomaž Grm, je prodaja utekočinjenega naftnega plina (UNP) v prvih mesecih tega leta narasla nad pričakovanji. Raste tudi prodaja avtoplina.
 
Tomaž Grm

Tomaž Grm

Butan plin ima več kot 140-letno tradicijo na slovenskem trgu. Kakovostna in zelena preskrba z energenti je izziv za Slovenijo, ki zelo poudarja pomen OVE. Kaj je glavna strateška usmeritev družbe Butan plin?

Družba Butan plin je tradicionalno znana kot dobavitelj utekočinjenega naftnega plina. Smernice razvoja zadnjih let smo zasnovali na temeljih razširitve ponudbe z inovativnimi energetskimi rešitvami na ključ, kjer kot dobavitelj energije prevzemamo tudi vlogo svetovalca, projektanta, ponudnika hibridnih energetskih rešitev ter ne nazadnje tudi investitorja v primeru energetskega pogodbeništva. Predvsem si prizadevamo za zmanjšanje škodljivih prašnih delcev PM10, in sicer s ponudbo energetsko učinkovitih in ekološko sprejemljivih proizvodov. Tu velja omeniti hibridne sisteme ogrevanja, ki so plod skupnega razvoja z največjim proizvajalcem toplotnih črpalk v Sloveniji, to je Kronoterm oziroma Termo-tehnika iz Braslovč. Butan plin je prvi v Sloveniji industrijskim porabnikom ponudil utekočinjen zemeljski plin (UZP), kmalu pa bo ta na voljo tudi za tovorni promet. Pomembno dejstvo ob tem je, da UZP pri izgorevanju ne proizvaja prašnih delcev PM10.

Ste v 100 % lasti italijanske družbe Liquigas. Strateško se povezujete z enim največjih distributerjev utekočinjenega naftnega plina na svetu, nizozemsko družbo SHV Energy. Koliko ste samostojni v odločanju in kaj te strateške povezave pomenijo za oskrbo s plinom in vašo energetsko ponudbo?

Vsaka od poslovnih enot znotraj skupine SHV Energy, ki sicer povezuje podjetja iz več kot 26 držav po vsem svetu, se zavzema za optimalne rezultate na svojem trgu. Dosežki, znanje, razvoj, primeri dobrih praks, v okviru prizadevanj in razvoja krovne družbe, so temelji in usmeritve poslovnim enotam po vsem svetu. Seveda vsako mikro okolje zahteva drugačne pristope in rešitve, ki jih poslovne enote, med njimi tudi Butan plin, prilagajamo in tako sledimo potrebam svojih uporabnikov. Naš cilj je tudi zmanjšanje obremenitev okolja.

Sicer pa sledenje vzorom ni le enosmerno, saj so tudi rešitve Butan plina oziroma Slovenije že bile opažene in so cenjene znotraj skupine. SHV Energy je vodilni distributer utekočinjenega naftnega plina (UNP) na svetu in biti del tako velikega koncerna je z vidika zanesljivosti dobave zagotovo prednost.

Kolikšen delež plina prodate gospodinjstvom, koliko industriji in kakšen je trend prodaje?

Največji porabniki UNP so industrija, javne ustanove in poslovni objekti, in sicer obsegajo okvirno 70 % prodaje UNP, preostali delež odpade na gospodinjstva. Seveda je slika povsem drugačna v primeru avtoplina, saj je namenjen predvsem fizičnim osebam. Vse večji delež v celotni prodaji pa dosegamo iz naslova energetskih rešitev, ki poleg dobave energetskega vira vključujejo tudi ponudbo celovitih storitev in široko paleto inovativnih sistemov ogrevanja in hlajenja. Veliko povpraševanja imamo predvsem po hibridnih sistemih ogrevanja, plinskih pretočnih grelcih za ogrevanje sanitarne vode, izjemno zanimanje s strani velikih porabnikov energije pa je za energetsko pogodbeništvo.

Plin v Zeleni jeklenki vsekakor ostaja kralj kuhinj vseh gospodinjstev in gostiln, ki veliko dajo na dobro pripravo hrane. Lahko rečem, da je prodaja plina v jeklenki skozi leta stabilna, zaznati pa je rahel trend upada, ki je posledica spremenjenih navad uporabnikov.

Pred dvema letoma ste slovenskemu trgu predstavili utekočinjeni zemeljski plin (UZP), ki je namenjen predvsem industrijskim uporabnikom. Kako je trg sprejel produkt?

Zemeljski plin (ZP) je sicer že dobro poznan v gospodinjski uporabi za ogrevanje in kuhanje. Njegova utekočinjena različica (UZP ali ang. LNG) pa je zaenkrat primerna predvsem za industrijske odjemalce in tovorni promet, s čimer se Butan plin zavzema za manjše obremenitve okolja s škodljivimi izpusti. Prednost uporabe utekočinjenega zemeljskega plina za ogrevanje ali kot pogonsko gorivo je ta, da ne onesnažuje okolja z mikro prašnimi delci (PM10 in PM2,5), ki so škodljivi za zdravje. Poleg okoljskega vidika pa UZP dosega bistveno manjše volumne v primerjavi z zemeljskim plinom, kar je v primeru velikih industrijskih porabnikov prednost pri skladiščenju. Prav tako zaradi večje energetske učinkovitosti postaja vse bolj priljubljena alternativa in velja za stroškovno učinkovit energent.

Plinske tehnologije omogočajo kombinacijo z drugimi obnovljivimi viri energije, gre za t. i. hibridne sisteme. Pri tem sodelujete z vodilnim slovenskim proizvajalcem toplotnih črpalk Kronoterm Termo-tehniko d.o.o. Skupaj ste razvili posebno toplotno črpalko Sinero. Kakšne so konkurenčne in okoljske prednosti hibridnih sistemov?

Bistveni prednosti hibridnih sistemov sta nižja investicija in delovanje z izkoriščanjem dveh virov energije, kar zagotavlja tudi do 40 % prihranke. Hibridni sistem za ogrevanje na najbolj optimalen način izrablja prednosti dveh virov energije, in sicer hibridne toplotne črpalke, ki izkorišča toplotno energijo zunanjega zraka in plinskega kotla, ki deluje na plin. Slednjega odlikujejo izjemne lastnosti. Ne spada med okolju škodljive toplogredne pline, ne vpliva negativno na prst, vodo in podtalnico, pri izgorevanju ne proizvaja škodljivih trdih delcev PM10, ki sicer nastajajo pri izgorevanju kurilnega olja, nafte, lesa ali premoga.

Hibridna toplotna črpalka Sinera, ki je rezultat skupnega razvoja z največjim slovenskim proizvajalcem toplotnih črpalk, je primerna za večje porabnike toplotne energije, kot so večstanovanjske zgradbe, hoteli, šole, vrtci, zdravstveni domovi, domovi starejših občanov, pa tudi upravne stavbe, nakupovalni centri in podobno.

Poleg velikih porabnikov hibridne rešitve ogrevanja ponujamo tudi gospodinjstvom, pri katerih v zadnjih obdobjih beležimo povečano povpraševanje predvsem po prenovi obstoječih sistemov ogrevanja z energetsko učinkovitim hibridnim sistemom.

Energetski koncept Slovenije je usmerjen na električna vozila, saj predvideva v prihodnosti celo 100 % uporabo električnih vozil v osebnem in javnem prometu. Kakšna so vaša pričakovanja glede nameščanja uporabe avtoplina v Sloveniji?

Električna vozila imajo trenutno številne pomanjkljivosti, saj je polnilnic zanje v Sloveniji še vedno izjemno malo. Zato je taka vizija izjemno oddaljena oziroma dolgoročna. Na področju uporabe avtoplina beležimo velik porast, kar je predvsem z okoljskega vidika izjemno pozitivno, saj ima avtoplin oziroma ang. LPG v primerjavi z bencinom od 16 do 23 % nižje emisije ogljikovega dioksida, do 28 % manj izpustov ogljikovega monoksida, 3,7 % manj dušikovega oksida ter 35,6 % manj ogljikovodikov. Da je vozil na plinski pogon v Sloveniji vedno več oziroma se povpraševanje po avtoplinu viša, dokazuje tudi porast števila črpalk avtoplina. Strošek predelave vozil na avtoplin se je bistveno znižal. Cena za liter avtoplina pa ostaja izjemno nizka, kar prispeva tudi k stroškovni ugodnosti vožnje. Pričakujemo, da se bo v prihodnje število vozil na avtoplin na slovenskem trgu še povečalo, s tem pa bomo zmanjšali vpliv na okolje.

Kje so razlogi za slabšo prodajo plina, kot je bilo pričakovati?

V lanskem letu smo pridobili pomembne stranke, ki so se odločile za prehod s kurilnega olja ali mazuta na UNP. Tudi iz tega naslova je bila prodaja v prvih mesecih letošnjega leta nad lansko in celo nad plani. Prav tako vse večji delež prodajnih rezultatov družbe ustvarjamo z inovativnimi energetskimi rešitvami. Prodaja avtoplina je v letu 2015 in v prvih mesecih letošnjega leta raste. Pričakujemo, da se bo zaradi cenovne ugodnosti in ekološke sprejemljivosti avtoplina ta trend nadaljeval.

Trajnostni razvoj je ključen del poslovanja italijanske družbe Liquigas, ki je vaš lastnik. Kakšni so vaši konkretni koraki oziroma ukrepi na področju trajnostnega razvoja?

Zagotovo je pomemben poudarek dan skrbi za naravno okolje. Zato si prizadevamo s ponudbo virov energije in tehnologij, ki imajo čim manjši vpliv na okolje. Zavzemamo se za razvoj ugodnega družbenega okolja, podpiramo številne posameznike, organizacije, društva, ki se zavzemajo za aktivno, zdravo življenje, so humanitarno naravnane in imajo pomemben doprinos v lokalnem okolju. Eden izmed družbeno odgovornih projektov je projekt Varno na kolesu, kjer v skrbi za večjo varnost v prometu v sodelovanju s številnimi partnerji povezujemo najmlajše kolesarje, ki se šele vključujejo v promet.

Kaj lahko uporaba zemeljskega plina prispeva k prehodu v nizkoogljično družbo v Sloveniji in čemu bi morali dati prednost v izgradnji plinske infrastrukture?

Ključnega pomena je skrb za okolje, v katerem živimo. Tu bi morali največ pozornosti nameniti nadomeščanju mazuta, kurilnega olja in individualnim kuriščem. Predvsem ta najbolj onesnažujejo zrak, ki ga vdihavamo, z zdravju škodljivimi prašnimi delci PM10.

Koliko plina v Zelenih jeklenkah prodate letno?

Ocenjujemo, da dosegamo 40 % tržni delež. Prodaja plina v Zelenih jeklenkah predstavlja 20 % celotne prodaje UNP družbe.