Trajnostni razvoj v Henklu | | |
S 196 proizvodnimi obrati in številnimi izdelki je Henkel med večjimi kemijskimi podjetji v svetu in zavezan k trajnostnemu razvoju. Do leta 2030 želijo doseči »trikratno povečanje vrednosti«, kar pomeni, da želijo do takrat za trikrat povečati učinkovitost rabe virov. Pri doseganju tega cilja se je dobro izkazal program ambasadorjev trajnostnega razvoja, v katerega je vključenih že več kot 3.800 njihovih sodelavcev po vsem svetu. Kot pravi direktor Henkla Maribor Rolf Müller-Grünow, pa je med njihovimi največjimi izzivi, kako spodbuditi kupce k trajnostni potrošnji. Okoljski odtis številnih njihovih izdelkov je namreč v veliki meri odvisen od pravilne uporabe. Za pravo trajnostno pot pa je ključno tudi sodelovanje s partnerji v celotni vrednostni verigi. | |
S katerimi ključnimi okoljskimi in trajnostnimi razvoji se spoprijema kemijska industrija, saj vemo, da je med tistimi, ki so okoljsko precej občutljive? Kam so usmerjene tehnološke in kemijske inovacije, ki bodo v prihodnje krojile trende v vaši industriji?
Prepričani smo, da bo trajnostni razvoj v prihodnosti čedalje bolj pomemben za naše poslovanje in industrijsko dejavnost. Do leta 2050 se bo svetovna populacija na našem planetu povečala na predvidoma 9 milijard ljudi. Svetovno gospodarstvo bo potrebovalo in bo dodatno izčrpavalo naravne vire. Učinek vedno večjega pritiska na razpoložljive naravne vire se čedalje bolj občuti po vsem svetu. Da bi bili uspešni in da bi ustvarili dodano vrednost za prihodnost, mora kemijska industrija slediti ekonomski rasti in postati učinkovitejša, vendar pa si industrija ne more privoščiti, da bi gospodarsko rast zasledovala sama. Zato moramo sodelovati z našimi partnerji v celotni vrednostni verigi. Vzpostaviti moramo prepoznavno vizijo in določiti cilje. Potrebujemo jasno prepoznavnost in ciljno usmerjenost v množici izzivov in tematik, s katerimi se soočamo. Če bomo sodelovali, lahko ustvarimo dodano vrednost v celotni vrednostni verigi.
Na spletni strani Henkla imate objavljeno strategijo, da boste do leta 2030 izboljšali učinkovitost vseh procesov in izdelkov za trikratno vrednost glede na današnje podatke. Kaj to pomeni v praksi? Kakšne izboljšave ste implementirali, da bi dosegli ta cilj? Kako ga merite?
Strategija, ki smo jo predstavili leta 2012, ima dolgoročni cilj doseči več z manj in do leta 2030 povečati učinkovitost rabe virov za trikratno vrednost. Za cilj smo si zadali izboljšati razmerje med ustvarjeno vrednostjo in okoljskim odtisom za 30 % v obdobju petih let od 2011 do 2015. Za nas kot podjetje to pomeni, da pomagamo ljudem tako, da z ustvarjeno vrednostjo prispevamo k večji kakovosti življenja ob nižji porabi naravnih virov in z manjšimi emisijami. Želimo ustvariti večjo vrednost za naše kupce in potrošnike, kakor tudi za skupnosti, v katerih delujemo, ter za našo družbo. Obenem želimo zmanjšati vpliv na okolje.
Z veseljem lahko povemo, da se je Henklova jasna strategija trajnostnega razvoja izkazala za izredno učinkovito, kar nam je tudi omogočilo, da smo dosegli štiri vmesne cilje od petih eno leto pred predvidenim rokom. Do konca 2014 je Henkel po vsem svetu dosegel pomemben napredek s številnimi izboljšavami: 20 % na področju energetske učinkovitosti, 19 % pri porabi vode, 18 % pri količini odpadkov (22 % brez gradbenih odpadkov) in 25 % na področju varnosti pri delu. Henkel si prizadeva dodatno izboljšati rezultate, ki jih je dosegel v letu 2015, zato želimo določiti nove vmesne cilje, ki nam bodo v pomoč pri doseganju našega cilja do leta 2020. Za izvajanje strategije trajnostnega razvoja so ključnega pomena tri strateška načela: izdelki, partnerji in ljudje. V podjetju se osredotočamo na razvoj izdelkov, ki zagotavljajo večjo vrednost in višjo kakovost, obenem pa imajo manjši vpliv na okolje. Za dosego ambicioznega cilja 2030 je ključnega pomena aktivna vključenost vseh zaposlenih.
Kako je v Henklu organiziran “oddelek za okolje” in kako se za doseganje ciljev trajnostne strategije vključuje v celotno organizacijo? Kako na globalnem nivoju in konkretno v Sloveniji?
Uprava Henkla je imenovala svet za trajnostni razvoj. Dodeljena mu je bila tudi funkcija sprejemanja potrebnih odločitev in usmerjanja aktivnosti, povezanih s trajnostnim razvojem, ter realizacija strategije trajnostnega razvoja. Svetu za trajnostni razvoj predseduje Kathrin Menges, direktorica za človeške vire, ki je sicer tudi članica upravnega odbora družbe Henkel. Preostali člani sveta zastopajo različne poslovne enote in korporativne funkcije, ki so odgovorne za izvajanje strategije trajnostnega razvoja.
Naš program ambasadorjev trajnostnega razvoja je eden od primerov, ki kaže na to, kako lahko zaposleni izstopajo oziroma prispevajo k spremembam. Od začetka programa julija 2012 se je v program ambasadorjev, katerega primarna naloga je skrb za trajnostni razvoj, vključilo več kot 3.800 naših sodelavcev po vsem svetu. Svoje znanje so prenesli kolegom, dobaviteljem, kupcem in šoloobveznim otrokom. S posebej izdelanim programom so tematiko trajnostnega razvoja približali okoli 36.000 šoloobveznim otrokom v 37 državah.
V trajnostni razvoj vključujete celotno verigo dobave. Katere ključne trajnostne parametre zahtevate od svojih dobaviteljev?
Naši delničarji pričakujejo, da zagotovimo visoke standarde trajnostnega razvoja v celotni vrednostni verigi. Zato od naših dobaviteljev in poslovnih partnerjev pričakujemo, da ravnajo na način, ki je v skladu z našimi zahtevami trajnostnega razvoja glede okoljskih in socialnih vplivov ter upravljanja. Zagotavljanje visokih standardov po vsej naši dobavni verigi je zagotovo velik izziv, zato smo soustanovili iniciativo, ki smo jo poimenovali Skupaj za trajnostni razvoj (Together for Sustainability – TfS). Ta iniciativa naši gospodarski panogi omogoča standardizirano ocenjevanje dobaviteljev, kar za pridružena podjetja in naše skupne dobavitelje pomeni tudi manjše stroške. Iniciativa je med drugim prispevala k temu, da se je članstvo podvojilo – v letu 2014 se je povzpelo s 6 na 12 podjetij. Pričakujemo, da bo število pridruženih podjetij v prihodnji letih še naprej raslo.
Koliko obnovljivih surovin uporabljate v svojih izdelkih? Kakšen je ta trend in kakšni so cilji?
Uporabljamo sestavine, ki temeljijo na obnovljivih surovinah, z namenom optimizacije skupnih lastnosti naših izdelkov, če je to združljivo z okoljskimi, gospodarskimi in družbenimi zahtevami. Rezultat te filozofije je, da so obnovljive surovine ključne sestavine v številnih naših izdelkih, kot so mila, šamponi, lepila in škrobna lepila. Pri trendih in ciljih si prizadevamo, da bi bolje razumeli ravnovesje med obnovljivimi in neobnovljivimi surovinami. Čeprav uporaba obnovljivih surovin pomeni številne prednosti, obstajajo tudi slabosti, posebno če industrija močno ali popolnoma preide na uporabo obnovljivih surovin. Moramo biti previdni, da ni konkurence med pridelavo prehrambnih živil in drugimi surovinami, poleg tega moramo upoštevati vplive na biotsko raznovrstnost.
Kako pri svojih izdelkih upoštevate okoljski odtis?
Trajnostno naravnanega poslovanja se v Henklu lotevamo celovito. To pomeni, da vsi naši novi izdelki prispevajo vsaj k enemu segmentu naše trajnostne strategije. Pri razvoju izdelkov tako upoštevamo, da se porabi manj toplote in energije med proizvodnjo, a tudi, da je manjša poraba energije in vode pri uporabi izdelkov s strani uporabnikov. Poudarek dajemo tudi nizki teži embalaže, kar pomeni manj odpadne embalaže in manjši okoljski odtis pri transportu. Okoljski odtis izdelkov manjšamo tudi pri razvoju samih sestavin določenih izdelkov. Z razvojem visokozmogljivih encimov v detergentu Pril Kraft-Gel, v sodelovanju s podjetjem Novozymes, smo tako zmanjšali uporabo površinsko aktivnih snovi in znižali emisije ogljikovega dioksida za več kot 10.000 ton na leto. Prav tako med paleto izdelkov ponujamo takšne, ki prinašajo okoljske koristi njihovim uporabnikom, kot so na primer izdelki Ceresit na področju stavbne tehnike. Gre za večplastne toplotne izolacijske sisteme za izolacijo vseh vrst fasad na stavbah, ki znižujejo porabo energije in stroške energije do 5 %. Ceresit Impactum, na primer, ponuja izjemno odpornost proti vremenskim vplivom in mehanskim obremenitvam, poleg tega zagotavlja odlično toplotno izolacijo.
Koliko samostojnosti ima Henkel Maribor pri postavljanju svojih trajnostnih ciljev? Kje so vaše strateške prioritete?
Naša strategija trajnostnega razvoja je globalnega značaja. Naš cilj je, da do leta 2030 potrojimo vrednost, ki jo ustvarimo s svojim delom, izdelki in storitvami – ob nespremenjeni obremenitvi okolja. To pomeni, da bodo do leta 2030 vsi izdelki in procesi trikrat bolj učinkoviti, kot so danes. V letu 2015 smo si zastavili konkretne cilje za naše proizvodne lokacije, ki nam bodo v pomoč pri doseganju omenjenega dolgoročnega cilja.
Implementacija strategije trajnostnega razvoja se od tovarne do tovarne razlikuje. Naše poslovne enote razvijajo splošne in specifične programe optimizacije za poslovne lokacije, ki omogočajo različne izboljšave proizvodnih procesov pri proizvodnji Henklovih izdelkov, kot so čistila za gospodinjstvo, kreme za kožo ali lepila za ploščice.
V naši poslovni enoti Beauty Care se zanašamo na program zagotavljanja kakovosti TPM (Total Productive Management), ki omogoča prepoznavanje potencialov za optimizacijo in izvajanje trajnih ukrepov izboljšav na različnih proizvodnih lokacijah. Beauty Care se prav tako osredotoča na izmenjavo najboljših metod in praks znotraj svoje mreže s katalogom uspešnih iniciativ. Cilj pri tem je spodbuditi proizvodne lokacije, da še naprej izboljšujejo vsa področja trajnostnega razvoja, tako da razvijajo načrte za izboljšave, ki so specifične za njihove potrebe.
V Henklu Maribor so k trajnostnemu razvoju zavezani vsi zaposleni. Redni treningi za zaposlene in zunanje revizije prav tako zagotavljajo trajnostni razvoj. Henkel Maribor je prejel certifikate za naslednje standarde: Sistem vodenja kakovosti (ISO 9.001), Sistem dobre proizvodne prakse GMP (ISO 22.716), Sistem za okoljsko upravljanje (ISO 14.001), ki je specifičen za trajnostni razvoj, in Sistem za upravljanje energije (ISO 50.001). Henkel Maribor spremlja, nadzoruje in izboljšuje učinkovitost in okoljski odtis svojega poslovanja s približno 20 različnimi ključnimi kazalniki uspešnosti (KPI) in pri tem izvaja Henklovo globalno strategijo trajnostnega razvoja.
Kako v Henklu poteka proizvodnja izdelkov v luči trajnostnega razvoja (surovine, tehnologije, pakiranje, potrošnikove navade …)?
Henkel ima 169 proizvodnih obratov po vsem svetu. Na vseh lokacijah si trajno prizadevamo zmanjšati porabo energije, vode in količino odpadkov, obenem pa želimo izpolniti obljubo o kakovosti in zagotavljanju varnosti. Aktivnosti smo osredotočili na šest glavnih področij, ki povzemajo glavne izzive trajnostnega razvoja v okviru naše poslovne dejavnosti. Naša glavna področja so razdeljena na dve dimenziji: “zmanjšanje okoljskega odtisa” in ”ustvarjanje večje vrednosti”. Želimo povečati vrednost, ki jo ustvarimo na področjih Socialnega napredka, Zdravja in varnosti ter Učinkovitosti. V segmentih Podnebje in energija, Materiali in odpadki ter Voda in odpadne vode želimo dodatno zmanjšati porabo naravnih virov in s tem tudi okoljski odtis naših delovnih procesov in izdelkov.
Za proizvodne lokacije smo si zastavili konkretne cilje, ki nam bodo v pomoč pri uresničevanju našega dolgoročnega cilja, tj. ”trikratno povečanje vrednosti”. Zadali smo si konkretne vmesne cilje, ki jih moramo do konca leta 2015 doseči na naših ključnih področjih delovanja: zmanjšati želimo porabo energije in vode, prav tako količino odpadkov za 15 % na enoto proizvodnje. Stopnjo nesreč pri delu želimo zmanjšati za 20 % v svetovnem merilu (izhodiščno leto: 2010).
Kateri so Henklovi največji trajnostni dosežki?
Določili smo tri strateška načela – izdelki, partnerji in ljudje, kar nam pomaga pri spodbujanju napredka naše strategije trajnostnega razvoja. V zvezi z izdelki in proizvodnjo smo v zadnjih 11 letih dosegli bistven napredek. Naša poraba vode na tono proizvodnje se je od leta 2004 zmanjšala za 59 %. Poraba energije se je zmanjšala za 46 %, količina odpadkov pa se je v primerjavi z istim časovnim obdobjem v preteklem letu zmanjšala za 45 %. Poleg tega se je število delovnih nesreč na milijon delovnih ur zmanjšalo za 77 %.
Iniciativa Skupaj za trajnostni razvoj (TfS) priča o tem, da so naši partnerji ključnega pomena za spodbujanje trajnostnega razvoja v celotni vrednostni verigi. Cilj iniciative TfS je uskladiti vse bolj zapleteno upravljanje verige dobave in optimirati dialog med poslovnimi partnerji po vsem svetu. Predvsem je treba ustvariti sinergije, zato da se lahko naravni viri izkoristijo bolj učinkovito in z minimalnim administrativnim naporom ne le med pridruženimi podjetji, temveč z vsemi našimi skupnimi dobavitelji.
Naši dosežki na področju trajnostnega razvoja so bili v letu 2014 ponovno nagrajeni, o čemer pričajo številne uvrstitve in prva mesta v različnih nacionalnih in mednarodnih trajnostnih ocenah in uvrstitvah na indeksih. Tako je bil Henkel na indeks trajnostnega razvoja Dow Jones od njegove ustanovitve leta 1999 kot vodilno industrijsko podjetje v svoji branži uvrščen osemkrat.
Kaj je Henklov, globalno in z vidika Slovenije, najtrši trajnostni oreh?
Eden od ciljev naše globalne strategije je spodbujanje trajnostno naravnane potrošnje.
Naši izdelki so tukaj ključnega pomena, saj se dnevno uporabljajo v milijonih gospodinjstev in industrijskih procesih. Zato smo se osredotočili na razvoj izdelkov, ki omogočajo učinkovito rabo naravnih virov, kot sta energija in voda. To je še posebno pomembno, saj je okoljski odtis številnih naših izdelkov v veliki meri odvisen od pravilne uporabe. Vendar pa je izobraževanje in prepričevanje potrošnikov glede trajnostno naravnane potrošnje velik izziv. Številni potrošniki še vedno niso pripravljeni sklepati kompromisov glede stroškov, kakovosti ali udobja, četudi se zavedajo, da so potrebne spremembe. Iz tega razloga za spodbujanje in promocijo trajnostne potrošnje poleg zagotavljanja primernih izdelkov sodelujemo s številnimi trgovskimi partnerji. Maloprodajne skupine ponujajo odlično platformo za obveščanje potrošnikov o trajnostnih izdelkih in jih spodbujajo k uporabi izdelkov na okoljsko odgovoren način. Tako smo program ambasadorjev trajnostnega razvoja usmerili v zgodnje poučevanje otrok o odgovorni uporabi naših izdelkov.