Inovacije za okolje | | |
Svetovna finančna kriza in recesija, ki je posledično oklestila tudi evropsko avtomobilsko industrijo, sta visoko tehnološkemu in razvojno naravnanemu družinskemu podjetju SG Automotive iz Slovenskih Konjic, zadali hud udarec. Samo v letu 2009 v primerjavi z letom prej sta mu odnesli skoraj polovico prihodkov, a ga hkrati razvojno in tehnološko močno okrepili. Podjetje je namreč ravno v času največje gospodarske krize dokončno razvilo, patentiralo in kot prvo poslalo na trg novo in tehnološko dovršeno LED (Light Emitting Diode) svetilko za osvetljevanje cest in zunanjih površin. Po tolmačenju direktorja in solastnika podjetja SG Automotive Roberta Graha zaradi svoje varčnosti in okoljske ustreznosti hitro nadomešča klasične natrijeve cestne svetilke. | |
Na inovativno LED cestno svetilko podjetja Automotive, po kateri povprašujejo kupci s celega sveta, največ tisti iz ZDA, Nemčije, Italije, Francije in tudi Dubaja, pa mečejo senco glasne kritike slovenskega društva Temno nebo. Trdijo, da so take svetilke zdravju in žuželkam nevarne in povzročajo svetlobno onesnaževanje. Robert Grah te kritike odločno zavrača kot neutemeljene in povsem nestrokovne.
Kako odgovarjate kritikam, ki jih na račun vaših novih LED cestnih svetilk izrekajo v slovenskem društvu Temno nebo?
Po Prešernu bi jih najlaže zavrnil z besedami, »le čevlje sodi naj kopitar«. Zakaj? Preprosto zato, ker v društvu Temno nebo niso dovolj strokovno podkovani, da bi ocenjevali ustreznost naših novih svetilk in njihov vpliv na okolje, tuje strokovne ocene pa zavračajo ali jih uporabljajo le v delih, ki jim ustrezajo. Naj omenim le dva primera. Ko so člani društva naslovili na slovenske občine pismo, v katerem so svojo trditev, da so naše cestne LED sijalke škodljive, naslanjali na domnevno enako trditev v neki tuji študiji, smo se v Automotivu zelo angažirali in odkupili omenjeno študijo, v njej pa odkrili ravno nasprotno trditev – da so namreč natrijeve svetilke okolju bolj škodljive od LED svetilk. Ko so svoje trditve neutemeljeno trosili po javnih forumih, so se želeli naši strokovnjaki s člani društva Temno nebo neposredno soočiti in predstaviti argumente, ki govorijo v prid našim LED sijalkam, pa so nam vstop na te forume preprečili, češ da smo na njih nezaželeni. Ker smo pri izdelavi naših novih cestnih svetilk sodelovali z mnogimi evropskimi instituti za svetilno tehniko, tudi Ilexo in Philipsom, pa tudi uglednimi evropskimi strokovnjaki, kot je dr. Eisenbeiss, ki je prava ikona po poznavanju področja biološkega vidika osvetljevanja, smo želeli pripraviti soočenja med njimi in predstavniki društva Temno nebo. Tudi pri tem nismo uspeli. Največja ironija, ki se kaže ob robu kritik slovenskega društva Temno nebo na našo novo sijalko, pa se kaže v dejstvu, da nas je krovno društvo Dark Sky (Temno nebo) s sedežem v ZDA uvrstilo na visoko četrto mesto po ustreznosti in okoljski sprejemljivosti naše cestne LED svetilke in nas celo zaprosilo, naj na vsako izdelano svetilko vtisnemo označbo z njihovim certifikatom.
Evropa odstranjuje natrijeve svetilke
So vaši argumenti prepričali slovenske občine kot največje slovenske kupce cestnih svetilk?
Žal so neutemeljene kritike društva Temno nebo napravile naši LED sijalki v Sloveniji veliko škodo. Vendar tu ne gre le za nas, gre za okolje in tudi za večje stroške pri rabi natrijevih svetilk. Na pritiske in kritike društva so se namreč nekatere slovenske občine odzvale tako, da so stare cestne sijalke še enkrat nadomestile z natrijevimi. Pri tem pa naj omenim primer Nemčije, kjer občine nadomeščajo stare natrijeve cestne sijalke z novimi LED cestnimi lučmi, ki so cenejše in okolju prijaznejše, pri čemer jim s 40 odstotki sredstev pomaga Evropa iz Kohezijskega sklada, 20 odstotkov denarja pa je občinam pri vgrajevanju novih cestnih LED svetilk pripravljena pridati še nemška država. Je pa tudi v Sloveniji, kjer imamo po evropskih smernicah sprejeto dobro zakonodajo, vse več občin, ki so okoljsko osveščene, zaupajo našim strokovnjakom in se odločajo za nadomeščanje starih cestnih svetilk z novimi LED sijalkami.
Katere so sploh ključne prednosti LED cestne svetilke, ki jo izdelujete v SG Automotive?
Izpostavil bom dve: optiko in elektroniko. Tudi naši največji konkurenti na Kitajskem izdelujejo LED sijalke, ki pa svetlobe nimajo usmerjene. Mi smo LED cestno sijalko razvili na podlagi izkušenj, ki smo si jih pridobili kot proizvajalci avtomobilskih luči, pri katerih je usmerjanje svetlobe bistveno. Naša cestna sijalka zato sveti točno tja, kjer je svetloba potrebna. Ne sveti v nebo ter naprej in nazaj v prostor. Naša sveti samo navzdol in naprej v točno opredeljen prostor, zato svetlobna energija, ki jo oddaja, ne gre v izgubo. Za našo LED sijalko smo razvili in patentirali svojo optično lečo, ki je usmerjena v točno določeno točko v prostoru in tudi elektroniko, ki že omogoča izdelavo inteligentne cestne svetilke, kot ji pravimo, z izjemnimi možnostmi uporabe.
Prihrankov veliko, povpraševanje izjemno
In osnovna lastnost vaše LED cestne svetilke?
Sijalko izdelujemo skladno s priporočili EU, ne onesnažuje okolja in ne seva v nebo, ima 70 odstotkov manjšo porabo energije in sveti z barvno temperaturo 4200 kelvina (K), ki velja za toplo do nevtralno in je blizu naravnemu spektru. Barvna reprodukcija pod našimi lučmi je več kot 90-odstotna, zato so pod njo vidne vse barve. Seveda lahko pri nas izdelamo tudi svetilke, ki bi svetile s še bolj toplo svetlobo, tudi 3500 K, a po njih ni nikakršnega povpraševanja ne potrebe. Vsa povpraševanja naših kupcev se nanašajo na svetilke s temperaturo svetlobe 4200 K, le ena sama nemška občina bi želela bolj rumeno osvetliti svoje staro mestno jedro, pa smo ji odgovorili, da lahko posebej zanjo naredimo tudi sijalko s takšno svetlobo.
Kolikšni pa so prihranki vaših cestnih sijalk?
Govorimo o treh vrstah prihrankov. Prvi nastaja pri porabi električne energije, kjer se pri sedanjih cenah elektrike strošek cestne svetilke v enem letu zmanjša z zdajšnjih 59 evrov pri natrijevih na le 15 evrov pri naših LED svetilkah. Mi namreč nadomestimo 80-vatno (W) natrijevo svetilko, katere dejanska poraba ustreza 90 W, z našo 30 W, katere dejanska poraba ustreza 34 W in katere svetilnost lahko v nočnih urah zmanjšamo tudi za polovico. Drugi prihranek nastaja pri vzdrževanju. Naše luči imajo življenjsko dobo 20 let, sedanje svetilke pa je treba na leto in pol menjati, kar v povprečju stane okoli 100 evrov. Tretji prihranek nastaja pri izpustih CO2, ki so pri klasični sijalki za 120 kilogramov večji kot pri naši, to pa znese –glede na ceno zdajšnjih kuponov na izpuste – 2,8 evra na leto. Če vse prihranke seštejemo, znesejo na leto za eno našo LED cestno sijalko 150 evrov, to pa pomeni, da se neki občini lahko naložba povrne že v manj kot dveh letih. V življenjski dobi sijalke prihranek po naših izračunih prinese 2300 evrov.
Kolikšno je povpraševanje po vaših LED cestnih svetilkah in od kod prihajajo vaši potencialni kupci?
Naš trg je ves svet, čeprav si dosti posla obetamo že v Evropi, kjer bodo morale države v petih letih zamenjati kar 95 milijonov okolju neustreznih cestnih sijalk. Pravkar izvajamo velik projekt v Dubaju, odprte pa imamo še druge poslovne možnosti.
Razvoj nove LED cestne svetilke je podjetju SG Automotive odprl nove tehnološke in razvojne možnosti izdelave tako imenovanih inteligentnih cestnih svetilk. Za kakšne sijalke gre?
Uspelo nam je narediti LED cestno svetilko, ki bo s preseganjem razvojnih stopenj sčasoma postala le osnovna platforma za uresničevanje različnih uporabnih funkcij in tudi nenavadnih idej. Že lani smo jo na sejmu v Frankfurtu predstavili kot inteligentno cestno sijalko z vgrajenimi LED diodami, videokamero za kontrolo prometa ter brezžično internetno povezavo in smo jo kot tako že tudi patentirali. Naša LED cestna svetilka, ki je v osnovi narejena za osvetljevanje cest, s tehnološko nadgradnjo postaja vse bolj inteligentna in multifunkcionalna. V prihodnjih petih letih bo po naših predvidevanjih doživela izjemen razvoj, saj je naš cilj, da bi v svetovnem merilu postali ključni igralci prav pri izdelavi inteligentnih cestnih luči.
Kako se bo ta cilj kazal v proizvodnji in prihodkih vašega podjetja?
V podjetju zaposlujemo okoli 450 delavcev, od tega 100 najetih. 80 odstotkov proizvodnje zdaj predstavlja izdelava avtomobilskih luči, preostali del pa zajema proizvodnja bele tehnike, zabavne elektronike, strojegradnje in izdelava cestnih in zunanjih svetilk ter svetilk za osvetljevanje proizvodnih dvoran. Ker pomeni LED cestna svetilka na svetovnem trgu veliko novost, težko napovem, koliko svetilk bomo letos naredili, saj je povpraševanje po njih zelo veliko. Računam pa, da bomo z njimi iztržili med 20 in 30 milijoni evrov, ob tem pa s prodajo avtomobilskih luči ustvarili še za okoli 62 milijonov evrov prihodkov. Kaj to pomeni za naše podjetje, pa zgovorno pričajo podatki, da smo v letu 2008, ko smo že močno občutili krizo, ustvarili 48 milijonov evrov prihodkov, leta 2009 le 27 milijonov, lani pa 42 milijonov. Naš cilj je, da bi se razmerje v proizvodnji počasi obrnilo in bi proizvodnja avtomobilskih luči padla na račun razvoja ostalih programov cestnih in drugih svetilk pod 40 odstotkov celotnega obsega.