Ogljični odtis interneta in zelena digitalizacija
| Avtor: Jože Volfand |
Marko Bezgovšek z rešitvami zelene digitalizacije odgovarja na največji izziv, kako zmanjšati vplive sektorja IT na okolje: »Svetovalna družba Boston Consulting Group ugotavlja, da je IT sektor odgovoren za izpust celo do dvakrat več emisij CO2 v primerjavi z letalskim sektorjem. Ki je, zanimivo, veliko bolj pod drobnogledom. To kaže, da smo kot družba ob potrebi po digitalizaciji spregledali vplive IT rešitev na okolje. Dejstvo je, da se s pospešeno digitalizacijo in odvisnostjo od digitalnih tehnologij vsako leto povečuje naš ogljični odtis.« Njegovo podjetje mBIT, pravi, je prvi ponudnik zelene digitalizacije v Sloveniji in v regiji. Pri uvajanju digitalne tehnologije v poslovne procese želijo dosegati tudi zelene cilje. Kako? Tako, da zmanjšujejo ogljični odtis.
Ogljični odtis interneta je velik in naj bi bil menda enak odtisu celotne letalske industrije. Zakaj?
Ogljični odtis interneta je zelo velik. S trenutnimi trendi pospešene digitalizacije in digitalne transformacije IT storitev v moderne storitve v oblaku pospešeno narašča. Mednarodna nevladna organizacija World Economic Forum iz Ženeve ugotavlja, da digitalne tehnologije že prispevajo tudi do 5,9 % vseh svetovnih emisij toplogrednih plinov. Ob vrhuncu nedavnega zaprtja, ki smo ga bili deležni v času Covid-19 ukrepov, je promet interneta celo dosegel 40-% rast. Vsak obisk spletne strani, iskanje ali poslano sporočilo v ozračje namreč izpusti delček CO₂. Če to gledamo z vidika populacije polovice planeta, majhen problem postane zaskrbljujoča realnost.
V prihodnje bo najbrž še slabše?
Mike Hazas, profesor na univerzi Lancaster, meni, da se bo ogljični odtis interneta do leta 2025 celo podvojil. Svetovalna družba Boston Consulting Group ugotavlja, da je IT sektor odgovoren za izpust celo do dvakrat več emisij CO₂ v primerjavi z letalskim sektorjem. Ki je, zanimivo, veliko bolj pod drobnogledom. To kaže, da smo kot družba ob potrebi po digitalizaciji spregledali vplive IT rešitev na okolje. Dejstvo je, da se s pospešeno digitalizacijo in odvisnostjo od digitalnih tehnologij vsako leto povečuje naš ogljični odtis. To predstavlja nov izziv v iskanju načinov za zmanjšanje teh vplivov na okolje.
Koliko lahko pri tem spremeni uporabnik, če si zagotovi uporabo obnovljivih virov energije? Ali so OVE res čisto zelena energija?
Obnovljivi viri energije se pogosto deklarirajo kot čista energija, ker izhajajo iz naravnih virov in procesov, ki se nenehno obnavljajo. Tako dejansko energija, ki jo pridobivamo s pomočjo sonca, vode ali vetra, v procesu obratovanja ne predstavlja pomembnih obremenitev za okolje. A to ne velja za proces pridobivanja in proizvodnje naprav, s katerimi nato pridobivamo obnovljive vire ter proces njihove reciklaže po koncu življenjske dobe. Že nekaj let spremljam to področje. Ugotavljam, da si tudi strokovnjaki niso enotni glede tega vprašanja. Je pa dejstvo, da boljše realne alternative v trenutnih trendih ni zaznati, saj obnovljivi viri energije pri delovanju ne proizvajajo toplogrednih plinov za razliko od neobnovljivih, kot so premog, nafta in zemeljski plin. Menim, da lahko z izbiro in prehodom na obnovljive vire energije vsak posameznik neposredno prispeva k zmanjšanju izpustov toplogrednih plinov v okolje.
Vaše podjetje snuje rešitve za zeleno digitalno transformacijo. Kako bi opredelili zeleno digitalizacijo?
Pri zeleni digitalizaciji gre podobno kot pri običajni digitalizaciji za večstopenjski proces. Z njim želimo z uporabo digitalne tehnologije spremeniti poslovne procese s to razliko, da v procese načrtovanja, implementacije in merjenja učinkov poleg običajnih ciljev, kot so izboljšana uporabniška izkušnja, izboljšanje in večja učinkovitost procesa, povečana agilnost, zmanjšanje cene, konkurenčna prednost, povečana uspešnost zaposlenih, izboljšanje sodelovanja, v enakovreden položaj postavimo tudi zelene cilje. Mislim na zmanjšanje vplivov na okolje s strani novih digitalnih rešitev, na racionalizacijo pri uporabi različnih vrst in številu digitalnih rešitev, pri uporabi digitalnih rešitev, ki porabijo manj resursov in posledično manj električne energije, pri skrbi za digitalno optimizacijo in podobno.
In kakšen je potem rezultat?
Rezultat zelene digitalizacije so digitalne rešitve, ki izkazujejo manjši ali nični ogljični odtis, porabijo manj resursov in posledično manj električne energije. Že v fazi načrtovanja upoštevajo zelene smernice in standarde ter so poleg naročnikovih, UX/UI zahtev in drugih tehničnih zahtev, razvite in postavljene v okolje, ki v produkcijski fazi upošteva vplive ogljičnih emisij.
Kakšne zelene tehnološke rešitve ponujajo trgu po svetu, da bi univerzalna spletna skupnost manj obremenjevala okolje?
Več ali manj se vse skupnosti, ki so zaznale probleme pri razvoju in napredku novih IT rešitev, združujejo in delujejo na različne načine preko svetovnega spleta. Sam bi jih razdelil na dva dela. Na tiste, ki delujejo predvsem na ozaveščanju problematike in odkrivanju novih dejstev, ter na tiste, ki aktivno tudi izvajajo in razvijajo rešitve, da se lahko svetovni splet spreminja v zeleno, med katere sodi tudi podjetje mBIT, d.o.o. Tako lahko v okviru različnih organizacij in fundacij, ki združujejo podjetja in posameznike z namenom ozaveščanja in pospeševanja zelene preobrazbe, najdemo različne forume, socialne, strokovne, razvojne in druge skupnosti, on-line konference. Tudi podjetja, ki se ukvarjajo s področjem razvoja za izračun ogljičnega odtisa, podjetja, ki so specializirana za vzpostavljanje okolja, ki ga napajajo obnovljivi viri energije, organizacije, ki vspodbujajo t. i. projekte za ogljični offset in organizacije, ki se ukvarjajo s postavitvijo standardov in certifikacijo.
Se da to najti na spletu?
Na spletu lahko zasledimo različne spletne aplikacije, ki nam pomagajo izračunavati ogljični odtis nekega specifičnega področja, torej on-line primerjalne kazalnike, ki bolj nazorno ponazarjajo problematiko. Tudi ponudnike zelenih podatkovnih centrov in spletnih gostovanj, ki predstavljajo pomemben steber zelenega digitalnega prehoda. Prav tako spletne programe, s pomočjo katerih je možno izračunati ogljični odtis nekega področja in ga z vključitvijo v zelene programe, z odkupom odpustkov pa zmanjšati ali celo izničiti, ter rešitve, ki spremljajo, izračunavajo in certificirajo vaš spletni ogljični odtis. Odločne korake v smeri zelene preobrazbe s svojimi zavezami že izvajajo tudi svetovno znane multinacionalke, kot so Apple, Microsoft, Facebook. Ti bodisi že uporabljajo 100% obnovljive vire energije, bodisi se zavezujejo k postopnemu zmanjšanju ogljičnih emisij do leta 2030.
Pravite, da je vaše podjetje mBIT, d.o.o. prvi ponudnik zelene digitalizacije v Sloveniji. Omenjate razvoj spletnih in mobilnih rešitev, integracij plačilnih sistemov, razvoj VR rešitev … V čem ste posebni, kakšne so vaše reference na domačem trgu in na tujem?
Res je. Podjetje mBIT, d.o.o. je prvi ponudnik zelene digitalizacije v Sloveniji in širše v regiji. V devetnajstih letih delovanja, razvoja in svetovanja številnim različnim domačim in tujim podjetjem, zavodom, občinam, neprofitnim organizacijam ter drugim poslovnim subjektom smo leta 2021 našo pozornost usmerili na vplive digitalnih rešitev na okolje. Z raziskovanjem omenjenega področja smo namreč že nekoliko prej tudi zaznali problematiko, ki se zanemarja v času pospešene digitalizacije in digitalne transformacije. Spoznali smo, kakšen globalni porabnik je panoga, v kateri delujemo. Zavedali smo se vseh negativnih trendov, ki jih poleg razvoja in prednosti prinašajo razvite IT rešitve. Zato smo pričeli z raziskovanjem tega področja in snovanjem novih rešitev, ki bi poleg omenjenih prednosti bile tudi bolj prijazne do okolja.
Kaj ste ponudili trgu?
Sedaj pod blagovno znamko digITgreen uveljavljamo nove prakse na področju digitalne trajnosti in uvajamo pojem zelene digitalizacije. Postavili smo standarde v ciklu razvoja in uporabe oz. distribucije zelenih digitalnih rešitev. V okviru projekta digITgreen smo razvili tudi algoritem. Na voljo je vsem uporabnikom spleta. Preverja, ali je neko spletno mesto zeleno ter izračuna oceno obremenitve, ki jo to spletno mesto predstavlja za okolje, izraženo z izpusti CO₂. Na osnovi tega smo razvili osnovne kriterije in vzpostavili certifikacijski sistem, ki skozi tri različne stopnje analizira in preverja spletne digitalne rešitve.
Kakšno bo letošnje poslovno leto in kakšno je povpraševanje na trgu po zelenih digitalnih rešitvah?
Poslovno leto ocenjujem kot zelo uspešno. V letošnjem letu smo dobili od bonitetne družbe Dun & Bradstreet prestižno platinasto priznanje, ki nas uvršča med 11 % poslovno najodličnejših podjetij v Sloveniji. V zadnjem kvartalu letošnjega leta zaključujemo 1. del razvojnega cikla projekta digITgreen, v katerega smo znatno vlagali svoje finančne in kadrovske resurse. Prehajamo v fazo trženja in prodaje na domačem in tujem trgu. Prvi trendi prodaje na domačem in tujem trgu so zelo vzpodbudni. Nakazujejo, da smo z našimi novimi storitvami naslovili prave probleme in za njih ponudili prave rešitve.