E – mobilnost v Sloveniji | Urška Košenina |
 
Za zmanjšanje emisij se mora največ spremeniti v prometu. Pri vozilih. Ena izmed rešitev so električni avtomobili. Svoj kos pogače na svetovnem trgu elektrifikacije prometa si skušajo s t.i. kolesnimi elektromotorji odrezati tudi pri podjetju Elaphe. “Zanimanje trga za tovrstno tehnologijo v nekaterih primerih že presega razpoložljive kapacitete,“ je povedal Aleš Dobnikar, komercialist v prodaji in marketingu podjetja. Podjetje že išče rešitve za povečanje kapacitet in standardov v proizvodnji, ob tem pa razvijajo tudi nove produkte. V Sloveniji, med prvimi na svetu, proizvajajo tovrstne elektromotorje v pilotni proizvodnji, na Kitajskem pa so pred kratkim vzpostavili linijo za večje serije. 80 motiviranih razvojnikov v podjetju Elaphe premika meje.
 
Aleš Dobnikar

Aleš Dobnikar

V Sloveniji ste začeli z redno proizvodnjo inovativnega pogona za vozila z elektromotorjem v kolesu. Kakšen je obseg proizvodnje, kakšno je zanimanje trga? Katere prednosti ima? Ekonomske, okoljske?

Današnja vozila so v osnovi grajena okoli delov za pogon. Prihodnja vozila z našimi pogoni pa ne bodo potrebovala množice delov, povezanih v pogonske sklope. S tem bodo omogočene napredne rešitve pri dizajnu novih, energetsko učinkovitih, prostornejših, lažjih in bolj varnih vozil. Vsekakor avtomobilski trg v vedno večji meri prepoznava značilne prednosti naših kolesnih motorjev. Pri tem gre za ekonomske in seveda okoljske prednosti. Za avtomobilske proizvajalce bo to v praksi pomenilo časovne prihranke v celostnem procesu razvoja. Hkrati bodo avtomobili lahko bolj usmerjeni k vozniku oziroma potniku pri avtonomnih vozilih.

Zanimanje trga za tovrstno tehnologijo pa v nekaterih primerih že presega razpoložljive kapacitete.

Zato iščemo primerne rešitve za več kapacitet in dvig standardov v proizvodnji, ob tem pa razvijamo tudi nove produkte. V Sloveniji proizvajamo tovrstne elektromotorje v pilotni proizvodnji, na Kitajskem pa smo pred kratkim vzpostavili linijo za večje serije. V pilotni proizvodnji trenutno proizvajamo štiri tipe motorjev, s čimer zadostimo potrebam vozil od najmanjših do največjih v segmentu osebnih in dostavnih vozil.

Na trgu je vse več vozil z električnimi ali hibridnimi pogonskimi sistemi, velike investicije pa potekajo tudi na področju baterij in sami zasnovi vozil. Kakšno je vaše mnenje o skladiščenju energije in tehnološkem razvoju baterij, kako se v e-promet s svojim znanjem in inovacijami vključuje Slovenija?

Tehnološki razvoj komponent sledi tem trendom. Vsako leto se pojavijo izboljšave skoraj na vseh področjih električnih sistemov. Inovacije so na področju stalnica. Pričakujemo, da bodo prodori pri tehnološkem razvoju baterij pomembno vplivali na učinkovito rabo energije ob manjših težah komponent. S tem bomo v praksi ponudili konkretne rešitve in podprli vsesplošno zanimanje za elektrifikacijo. V našem podjetju stalno dokazujemo, da z znanjem in inovacijami dosegamo visoko mero prepoznavnosti v svetovnem merilu. Tudi pri drugih slovenskih podjetjih, ki se ukvarjajo z inovativnimi rešitvami na področju e-prometa, zaznavamo podobne signale. Za nas pravzaprav ni tako pomembno, od kod pride električna energija. Nujno je, da je čista, pri čemer pa zalogovnik energije zelo vpliva na zasnovo vozil. Torej smo posredno pozorni na te trende.

Prav elektrifikacija vozil naj bi v Sloveniji odprla veliko novih delovnih mest. Kakšne priložnosti za razvoj elektromobilnosti ima Slovenija, kje so ovire? Koliko so realne napovedi, da lahko Slovenija postane center e-mobilnosti v Evropi?

Slovenija ima na področju elektrifikacije veliko atributov, da postane ena vodilnih držav v e-mobilnosti. Okolje je primerno za razvoj in inovacije, pa tudi proizvodnjo tovrstnih izdelkov. Pozitivna je bližina evropskih trgov in vsesplošna tendenca k ukrepom za čistejše okolje v evropskih državah.

Z odpiranjem novih delovnih mest in ohranjanjem visoke odgovornosti do okolja in družbe lahko Slovenijo postavimo na zemljevid najbolj naprednih držav na področju e-mobilnosti.

Kot vedno pa bo naloga države, da strateško spodbuja investicije v tehnološki razvoj in infrastrukturo. Tu je prostor za izboljšave. Svojih avtomobilskih proizvajalcev nimamo in smo majhni, zato je vsak korak nekoliko težji. Upamo seveda, da stvari ne bodo šle v napačno smer.

Načrtujete velikoserijsko proizvodnjo vaših produktov? Ali nameravate proizvodnjo razširiti v Sloveniji ali tudi v tujini, saj načrtuje povečan obseg proizvodnje? Boste potrebovali dokapitalizacijo? Partnerji?

Naredili smo že pomembne korake k industrializaciji in velikoserijski proizvodnji. Prav v tem času se ukvarjamo s postavitvijo linije na Kitajskem, na kateri lahko demonstriramo procese, s katerimi bo mogoča proizvodnja tudi do 200.000 enot letno. Trenutnih potreb za takšne številke produktov sicer še ni, pripravljamo pa se na to, da bo proizvodnja razširjena tako v Sloveniji kot tudi v tujini.

Strateško bo za nas pomembno, da proizvodnja ostaja blizu razvoja.

Za izvedbo tega koraka se pogovarjamo z različnimi strateškimi partnerji, smo pa na pravi poti in delamo korake premišljeno in postopoma. Sodelovanje s kitajskimi partnerji za kitajski trg se je za nas pokazalo kot dobro in koristno, seveda pa je vsako tako sodelovanje povezano tudi z določenimi izzivi.

Kakšne so ambicije kitajskih proizvajalcev vozil na področju elektrifikacije, kakšno je sodelovanje? Bodo vozila z vašim kolesnim pogonom lahko najprej kupovali v Aziji?

Tempo preskoka na področju elektrifikacije se na Kitajskem precej razlikuje od tistega v Evropi. Razlog je prav gotovo v manjši obremenjenosti Kitajske v zvezi s prehodom na ekološka vozila, saj sami dobro razvite tehnologije motorjev z notranjim izgorevanjem nimajo. Imajo pa vse potrebne resurse za prehod na električna vozila in se zato strateško posvečajo novim tehnologijam. Električni prevoz se je tudi zaradi velikega števila že obstoječih lažjih prevoznih sredstev, mislim na električne skuterje, pri uporabnikih bolj etabliral. Tu seveda igrajo vlogo tudi ukrepi na politični ravni in povečana potreba po manjšem onesnaženju, sploh v velikih kitajskih mestih. Potrebujejo učinkovite in čistejše prevoze. Vsekakor pričakujemo, da se bodo največji preskoki najprej zgodili prav na azijskih trgih in da bo tam tudi naša tehnologija.

Gorazd Gotovac, vodja tehnološkega razvoja in raziskav, je bil s strani portala Automotive News Europe okronan za izjemne dosežke na področju managementa pri razvoju elektrifikacije v avtomobilski industriji. Kako Evropa prepoznava, stroka in trg, vaše inovativne dosežke?

Dr. Gorazd Gotovac je kot vodja tehnološkega razvoja in raziskav v podjetju Elaphe izjemno pripomogel k dosežkom in prepoznavnosti v svetovnem merilu. Vendar za njim stoji velika ekipa več kot 80 motiviranih razvojnikov, ki so vsak na svoj način pripomogli k tej nagradi. To visoko priznanje v krogih avtomobilske industrije ”Rising Star in Automotive” nedvomno dokazuje, da nas stroka na tem področju ni spregledala in da ceni izjemne razvojne dosežke. Ker gre za nagrado za vodenje, pa je s tem prepoznan tudi tržni potencial, ki ga predstavlja tehnologija, razvita v Elaphe. S strani podpredsednika Evropske komisije za energijo Maroša Šefčoviča smo bili prepoznani kot eno najbolj pomembnih in inovativnih podjetij v evropskem prostoru na področju elektrifikacije. Naši dosežki so bili tako izpostavljeni na največji Evropski konferenci za transport in energetiko med vsemi uglednimi udeleženci. Taka priznanja seveda pripomorejo k vsesplošnemu ugledu glavnih akterjev in podjetja kot celote

Načrti?

V skladu z našo vizijo želimo pri tehnologiji kolesnih elektromotorjev postati najboljša oziroma prva izbira avtomobilskih proizvajalcev. Z inovacijami v tehnologiji dolgoročno načrtujemo revolucijo v segmentu osebnih vozil in nišnih trgov v ekosistemih mobilnosti in industrije. Naši strateški cilji v prihodnje pa so, da utrdimo ugled visokotehnološkega ekološkega podjetja v svetovnem merilu in da smo najboljši partner našim strankam in uporabnikom. Kot podjetje bomo vedno stremeli k visokim moralnim standardom in utrjevanju statusa delavcu prijaznega podjetja.

Koliko bo elektrifikacija prometa prispevala k omilitvi podnebnih sprememb?

V Elaphe predano sledimo ciljem na področju povečanja učinkovite rabe energije.

Vsekakor verjamemo, da bo elektrifikacija prometa v veliki meri pripomogla h čistejšemu okolju in blagodejno vplivala na okoljske spremembe, s tem pa tudi na vsesplošno kvaliteto življenja.

Seveda bomo morali ljudje kot družba pametno ravnati tudi na drugih področjih, ne samo na področju prometa. Mislim na proizvodnjo in distribucijo energije. Je pa zagotovo tehnologija, ki jo razvijamo, po našem mnenju najboljša rešitev v določenih segmentih mobilnosti za učinkovit prehod k čistejšim tehnologijam.