Slovenska podružnica multinacionalke | | Miran Varga | |
Logistika je v Sloveniji tesno povezana s ponudniki transporta po cestah. A v zadnjih letih se je na naših tleh začela bolje razvijati tudi ponudba na področju (preko)morskih transportov, kjer pomembnega igralca predstavlja družba Kuehne + Nagel. Z njenim direktorjem, Borutom Vrviščarjem, smo se pogovarjali o letošnjih načrtih družbe in trendih na področju logistike. | |
Ste podružnica multinacionalke. Kaj je v ospredju vaše dejavnosti v Sloveniji?
Kuehne + Nagel predstavlja globalni logistični servis, slovenska podružnica pa eno izmed 900 podjetij v več kot sto državah, ki skupaj zaposlujejo približno 55 tisoč ljudi. Sedež matičnega podjetja je v Švici. V Sloveniji smo poznani predvsem kot močan letalski in ladijski prevoznik, saj smo v času gospodarske krize iz neznanega igralca zelo hitro postali pomembnejša družba. Danes lahko trdim, da naše podjetje že kroji usodo prekomorskih transportov v Sloveniji. Prav tako Kuehne + Nagel v svetu velja za največjega logista na področju pomorskega prevoza tovora, pri letalskem prevozništvu pa smo med tremi največjimi.
Vendar vas globalna kriza zagotovo ni obšla.
Recesijo smo že takoj videli kot priložnost. Težje gospodarske razmere so se nam zdele dobra možnost za povečanje tržnega deleža. Ko se je konkurenca ukvarjala z zniževanjem stroškov ter ustvarjanjem prihrankov, smo v podjetju Kuehne + Nagel investirali v kadre in nove storitve ter jih ponudili trgu. Naša strategija je temeljila na prestrukturiranju poti pošiljk, ki bi prihranke omogočile predvsem našim naročnikom, kar nam je tudi uspelo. Kuehne + Nagel sicer močno krepi poslovanje v srednji in JV Evropi, kjer smo tudi mi v zadnjih dveh letih še posebej aktivni. Te države so za družbo bistveno pomembnejše, kot pred nekaj leti, zato smo povezali 21 severovzhodnih in jugovzhodnih evropskih držav, ki jih regionalno upravljamo iz Dunaja. Povezali smo vse države od Baltika, Rusije in Poljske do Grčije, Cipra in nekdanjih jugoslovanskih držav. Vsa podjetja v JV Evropi pozorno spremljajo lokalne trge in iščejo zanimive prevzemne tarče, hkrati pa investiramo v širitev poslovanja, kar ne nazadnje odpira nova delovna mesta.
Kot specialisti za pomorski promet poslovno sodelujete z Luko Koper?
Ladijske prevoze tržimo v krogu 500 kilometrov, saj ta razdalja še omogoča konkurenčno poslovanje. Na področju izvoza še vedno več kot 30 odstotkov ladijskega tovora odpremimo preko drugih, bolj konkurenčnih evropskih pristanišč. Kljub temu naša vizija predvideva pospeševanje mednarodnega pretoka tovora skozi domačo Luko Koper, kjer pa zaenkrat sodelujemo le pri pretovoru različnega blaga tako na uvozu kot na izvozu. Sodelovanje z Luko Koper bi zato želeli okrepiti, saj bi Koper tudi z našo pomočjo lahko postal pomembna vstopno/izstopna točka za sosednje države. Slovenija ima geografsko prednost in v Kuehne + Nagel bi jo želeli izkoristiti ter jo ponuditi evropskemu logističnemu trgu. Imamo jasno predstavo, kako bi Koper lahko postal centralno vozlišče za veliko držav regije CEE. A zaenkrat z Luko Koper še nismo našli skupnega jezika.
Omogočate proaktivno spremljanje pošiljk? Kaj vse je zajeto v to storitev?
Kuehne + Nagel je že pred dvema desetletjema ponudil trgu IT-podporo spremljanja poti pošiljk. Ta sistem se imenuje KN Login, dostop pa je urejen prek interneta. Rešitev KN Login se z razvojem IT-tehnologije dnevno posodablja ter nudi dodatne funkcije. Ne gre zgolj za klasično spremljanje pošiljk, kar sicer tudi omogoča, ampak uporabnikom naših storitev nudimo rešitev kompletnega vodenja in načrtovanja logistike.
Ponujate interaktivno načrtovanje dostave?
Da. Naročniki že ob rezervaciji ladijske ali letalske pošiljke lahko vidijo potek poti ter najkasnejši predvideni čas dostave skoraj do minute natančno. Sistem upošteva vse možne predvidene in nepredvidene dogodke ter tudi vse vpletene v logistično pot samodejno obvešča o morebitnih spremembah. Primer: če letalo, na katerem je vaša pošiljka, zamuja zaradi kakršnega koli razloga, boste v dogovorjenem času prejeli avtomatsko e-pošto z obvestilom o zamudi ter podatkom o novem datumu/času dostave.
Kaj v vaših očeh predstavlja zelena logistika?
Pri izvajanju logističnih dejavnosti kar najbolje upoštevamo varovanje okolja in sledimo okoljevarstvenim ciljem. Temu primerno izbiramo naše dobavitelje. Smo eni izmed skupine logistov, kateri želimo čim več tovora preseliti iz cest na železniške tire.
Kakšna so vaša pričakovanja v letošnjem poslovnem letu?
Naš glavni cilj v letu 2010 bo povečevanje tržnega deleža, za kar imamo podporo tudi v matičnem podjetju. Prodajno ekipo smo povečali za četrtino, pri širitvi pa bomo zelo previdni in se ne bomo odločali za tvegane posle. Do konca leta bomo povečali število zaposlenih za deset, v naslednjih treh letih pa bomo imeli skupaj okoli sto zaposlenih. Predvidevamo, da bomo najhitereje rasli na področju ladijskega in letalskega prometa, cestni pa bo rastel bistveno počasneje, saj je na tem področju največ konkurence. V načrtih imamo gradnjo logističnega centra. Lokacije še nismo izbrali, stal pa bo ob glavnem avtocestnem križu, največ 30 kilometrov oddaljen od Ljubljane. Zaradi številnih naložb v tem letu ne pričakujemo dobička.
Kako ocenjujete razvoj logistike v Sloveniji? Kako pomembna je optimizacija dobavnih verig za slovenske logiste in kaj pričakujete na tem področju?
Logistika kot dejavnost je v Sloveniji še nerazvita, tako v očeh uporabnikov kot ponudnikov. Večina slovenskih podjetij še vedno del logističnih poslov za svoje potrebe izvaja sama, prav tako pa veliko logistov na trgu ponuja le ozko specializirane storitve. Ta podjetja za logistično pot od dobavitelja na enem koncu sveta do kupca na drugem koncu uporabljajo tudi več kot tri vpletene ponudnike, kar je potratno tako glede stroškov kot zanesljivosti storitve. V kratkem na tem področju v Sloveniji ne vidimo napredka, saj se večina podjetij nekako boji prepustiti v roke le enemu logistu. V razvitem logističnem okolju je to nekaj povsem normalnega: podjetja, ki se odločijo za ta korak, se ne ukvarjajo z vsako pošiljko posebej, ampak gledajo in iščejo prihranke na letni ravni. S tem znižajo stroške zaradi manjšega števila zaposlenih ter dosežejo dodatne prihranke zaradi optimizacije logističnih poti. Mi podjetjem, ki izločijo lastno logistiko, omogočamo pripojitev na naš informacijski sistem in dostop do vseh podatkov v povezavi s pošiljkami. Praksa kaže, da podjetja v tem primeru na letni ravni dosegajo prihranke med 10 in 17 odstotki, postopek optimizacije pa traja od pol do enega leta.
Kuehne + Nagel lahko za naročnike izvaja popolnoma vse storitve od transporta do skladiščenja – prevzema njihove skladiščne delavce, voznike tovornjakov in drugo osebje in preureja logistične procese. Na globalni ravni storitve pogodbene logistike že opravlja za številna velika svetovna podjetja.