Steklena embalaža | | Tanja Pangerl | |
Steklo že od nekdaj velja za prvo izbiro, za material, ki mu najbolj zaupamo, kadar gre za shranjevanje živil. Odlikuje ga popolna inertnost in neomejena reciklabilnost. Pri proizvodnji novih steklenih izdelkov in embalaž se uporablja tudi do več kot 90 % odpadnega stekla, s čimer se prihrani okoli 7 milijonov ton CO2 na leto. Pomanjkljivost sta seveda predvsem teža in lomljivost. Kljub temu prestižni izdelki še vedno prisegajo na steklo. V zadnjih letih proizvodnja stekla in steklene embalaže v EU vidno narašča in predstavlja pomemben del evropskega gospodarstva. | |
Steklena embalaža predstavlja največji del sektorja proizvodnje stekla v EU, okoli 60 %. Evropski proizvajalci steklene embalaže zagotavljajo široko ponudbo različne steklene embalaže za hrano in pijačo, kot tudi stekleničke za parfume, kozmetiko in farmacijo. Z okoli 160 proizvodnimi obrati po Evropi ter v Švici in Turčiji proizvodnja steklene embalaže predstavlja pomemben del evropske ekonomije in zagotavlja neposredno zaposlitev za okoli 50.000 ljudi. V okviru celotne preskrbne verige ustvarja še dodatna delovna mesta. Je pa sicer EU največji svetovni proizvajalec steklene embalaže s proizvodnimi obrati, ki so locirani v 23 evropskih državah.
Že skoraj 40 let si proizvajalci steklene embalaže prizadevajo zmanjšati vplive na okolje v celotnem proizvodnem procesu in s tem predstaviti steklo kot okolju prijazno trajnostno embalažo. Steklo je tudi prvi embalažni material, ki je dal odpadnemu materialu (steklu) vrednost. Številne raziskave so pokazale, da imajo evropski potrošniki z vidika ohranjanja zdravja stekleno embalažo za hrano in pijačo raje kot embalažo iz drugih materialov. Steklo namreč ne vpliva na kakovost hrane in pijače, na okus ali na vitamine, ki jih hrana in pijača vsebujeta. Prav tako steklo ni škodljivo za naravno okolje in je popolnoma inerten material, kar zagotavlja, da ni nobene interakcije med izdelkom v stekleni embalaži in med zunanjim okoljem.
Pogosto stekleno embalažo povezujemo z dražjimi izdelki. Vendar to ne drži vedno. V veliko primerih so isti izdelki, ki so pakirani v različnih vrstah embalaže, na voljo za približno enako ceno ali pa je izdelek celo cenejši, če je pakiran v stekleni embalaži. Steklena embalaža je glavni material pri visoko kakovostnih produktih, saj gre za najbolj zanesljiv material z vidika zagotavljanja ustreznega okusa in daljše obstojnosti izdelka.
Rast steklene embalaže v Evropi
V letu 2014 je bila zabeležena trdna rast evropske industrije steklene embalaže. Po podatkih neprofitnega evropskega združenja steklene embalaže in proizvodnje namiznega pribora FEVE je v EU 28 količina proizvedene steklene embalaže narasla za 1,6 %. Več kot 22 milijonov ton ali okoli 50 milijard steklenih embalaž je bilo prodanih kupcem na in izven EU trga. Vse EU države so na tem področju zabeležile rast, čeprav z različno hitrostjo. Poljska je imela 7,4 % rast (najvišjo v EU), nad povprečjem EU pa je bila tudi rast na jugovzhodnem območju EU (2,9 %), severno-osrednjem delu (2,1 %) in v Franciji (2,2 %). Zunaj EU pa je Turčija zabeležila kar 14,8 % rast. Podatki vključujejo rezultate za proizvedeno stekleno embalažo za hrano in pijačo, kot tudi steklenice za parfume, kozmetiko in farmacevtski sektor.
Nadzor surovin
Za razliko od drugih embalažnih materialov, ki lahko prepuščajo uhajanje kemikalij, škodljive za človekovo zdravje, in spremenijo okus in kakovost izdelka, steklo ohranja in varuje hrano brez dodajanja kemikalij. Steklena embalaža je tudi brez bisfenola A (BPA) in drugih kemikalij, ki se nahajajo v nekaterih drugih embalažnih materialih. Stekleni embalaži že od leta 1600 ravno zaradi njenih inertnih lastnosti najbolj zaupajo tudi proizvajalci zdravil oziroma zdravniki in farmacevtski znanstveniki.
Uradni nadzor na področju materialov in izdelkov, namenjenih za stik z živili, pri nas opravlja Zdravstveni inšpektorat RS. Poleg embalaže nadzirajo tudi surovine za proizvodnjo steklene embalaže idr. Nadzirajo proizvajalce, uvoznike in distributerje steklenih izdelkov, inšpekcijske preglede pa izvajajo tudi v maloprodaji. Preverja se predvsem zagotavljanje varnosti materialov in izdelkov, izvajanje dobre proizvodne prakse, označevanje in sledljivost. Inšpekcijski nadzor izvajajo tudi pri uvozu iz tretjih držav. Kot so sporočili iz Zdravstvenega inšpektorata, ugotovitve inšpekcijskih pregledov na področju steklenih materialov in izdelkov ne izkazujejo posebne problematike.
Skladnost steklenih izdelkov na inšpektoratu preverjajo tudi z analizo vzorcev. Kot največje tveganje so opredelili migracijo svinca iz kristalnega stekla oziroma migracijo svinca in kadmija iz obarvanih steklenih izdelkov. Na inšpektoratu so povedali, da vsi neskladni vzorci, analizirani v zadnjih nekaj letih, niso bili iz skupine steklene embalaže, ampak je šlo predvsem za kozarce za pitje z obarvanim robom.
Recikliranje stekla
Steklo je narejeno iz popolnoma naravnih materialov in se lahko neomejeno 100 % reciklira brez izgube na kvaliteti ali čistosti. Večina steklene embalaže v Evropi se proizvaja iz recikliranega stekla, med 71 % do celo nad 90 %. S tem se prihrani okoli 7 milijonov ton CO2 na leto, kar je enako izpustom 4 milijonov avtomobilov. Z recikliranjem samo ene steklenice se prihrani dovolj energije, da za 20 minut napajamo televizijo. Po podatkih FEVE okoli 80 % evropskih potrošnikov redno reciklira stekleno embalažo, ki jo uporablja. Z recikliranjem ene steklenice prihranimo tolikšno količino energije, da lahko z njo za slabo uro napajamo 100 W svetilko, za 20 minut računalnik, za 15 minut televizor, za 10 minut pralni stroj. Za vsako tono recikliranega stekla se prihrani več kot tona naravnih surovin, vključno s 589 kg peska za steklo, 185 kg prahu sode, 172 kg apnenca in 72 kg glinenca. Za vsakih šest ton uporabljenega recikliranega stekla pa prihranimo za eno tono CO2. Za 10 % večja uporaba recikliranega stekla pri proizvodnji steklene embalaže povzroči zmanjšanje delcev v ozračju za 8 %, dušikovega oksida za 4 % in žveplovega oksida za 10 %.
Reciklirano steklo lahko zamenja do 95 % primarnega materiala. Za čim bolj uspešno recikliranje, kjer z uporabo recikliranega stekla zagotovimo standardom, je potrebno stekleno embalažo zbirati ločeno od ostalega stekla in ločeno po barvah steklene embalaže. Če je količina onesnaženih delcev v recikliranem steklu prevelika, se takšno steklo uporabi za neembalažno steklo, kot je pri proizvodnji steklenih ploščic, za filtracijo, pločnike, cestišča, parkirišča idr.
Potencial v izdelavi specialnih steklenih embalaž
Andrej Božič, generalni direktor v podjetju Steklarna Hrastnik, d.o.o.: »Poleg namiznega in opalnega stekla proizvajamo tudi embalažno steklo. Na tem področju smo prisotni na trgu prestižnih steklenic za blagovne znamke žganih pijač visokega cenovnega razreda, z letošnjim letom pa vstopamo tudi na trg parfumskih steklenic in embalaže za kozmetiko. Že vrsto let po vsej Evropi prodajamo t. i. fantazijske steklenice, npr. v obliki Eifflovega stolpa ali ženskega čevlja, ki so večinoma namenjene za spominke, napolnjene pa so z različnimi vsebinami. Pri prodaji steklene embalaže je na vrhu prodaja prestižnih steklenic za blagovne znamke visokega cenovnega razreda.
Steklo lahko za določene izdelke uporabimo večkrat ali ga recikliramo, kar je neskončen proces. Seveda pa se stekla močno razlikujejo glede kakovosti, čistosti. Zaradi vrhunske kakovosti in čistosti stekla, proizvedenega v Steklarni Hrastnik, recikliramo samo v naši steklarni pridelano steklo.
Steklo je tudi okolju zelo prijazen material, saj se pri njegovi izdelavi uporablja izključno kremenčev pesek. Pri reciklaži stekla se porabi kar 30 do 40 % manj energije v primerjavi s proizvodnjo iz primarnega stekla. Izdelava steklene embalaže je sicer bistveno dražja od izdelave plastične embalaže zlasti zaradi zemeljskega plina in keramičnega peska, ki ga steklarne uporabljamo pri izdelavi. Vendar pa za izdelavo ene plastenke porabimo več vode, kot jo je v plastenki za enkratno uporabo. Steklo kot material je tudi zelo kakovostno za uporabo v živilski industriji, saj ustreza njenim strogim normativom. Zato v prihodnosti vidimo potencial predvsem v izdelavi specialnih steklenih embalaž za različne jogurte, marmelade, sire, olja, kise, paštete, ekološke izdelke in podobno, kar se je v preteklosti že shranjevalo v stekleno embalažo. Čeprav je Steklarna Hrastnik usmerjena v proizvodnjo visoko kakovostne embalaže, smo prepričani, da ima steklo kot material z neomejenimi možnostmi reciklaže svetlo prihodnost tudi na področju izdelkov široke potrošnje. V Sloveniji, ki menimo, da zaradi majhnosti trga in specifičnosti proizvodnje izdelkov, ni najbolj primerna za masovno proizvodnjo steklenih izdelkov, vidimo, kot že omenjeno, potencial predvsem v proizvodnji specialnih steklenih embalaž za izdelke višjega cenovnega razreda ter za lokalno pridelana živila in pijače. V primeru lokalnega proizvajalca živil in pijače se pojavlja tudi možnost vračanja steklene embalaže. Ta model opažamo predvsem pri nakupu izdelkov, kot so mleko, sokovi in različna olja. Na primer pri mlekomatih lahko pride kupec s svojo embalažo in zato plača manj. Steklena embalaža naše steklarne je za tovrstne modele zelo uporabna zaradi kakovosti stekla, ki ima nižjo lomljivost, ne vsebuje težkih kovin, ima visok lesk in je brez prask tudi po 3.000 pranjih v industrijskem pomivalnem stroju.
Čeprav omejitev glede teže steklene embalaže za visoko kakovostne izdelke ni, bomo v Steklarni Hrastnik konec letošnjega leta zaključili z investicijo v novo proizvodno linijo, v okviru katere bomo proizvajali lažjo stekleno embalažo za kozmetiko, parfume in tudi steklenice. Tako kot na številnih področjih, se tudi na področju stekla uvajajo inovacije, ki steklu dodajajo nove lastnosti. Veliko inovacij je na področju lomljivosti stekla, kot npr. termično tretiranje stekla, ki omogoča, da se steklo lomi na koščke, ki niso nevarni.«
Olja višjega kakovostnega razreda v steklenicah
Estera Pristovnik, predstavnica vodstva za okolje in tehnologinja za standardizacijo in razvoj v podjetju Tovarna olja Gea d.d.: »Olje je živilo, ki je podvrženo oksidaciji, če se ne hrani na primernem mestu in v primerni embalaži. Jedilna rafinirana olja, ki so namenjena široki potrošnji, polnimo v PET embalažo. Olja višjega kakovostnega razreda pa so polnjena v temnih steklenicah, da se ohrani kvaliteta izdelka v celotnem roku trajanja. Steklenice imajo UV zaščito, ki ščiti izdelek pred svetlobo iz okolja. Količinsko predstavlja steklena embalaža samo 2,5 % prodaje, PET embalaža pa 97,5 %.
Pri uporabi steklene embalaže je pomembno, da je primerna za stik z živili. Označuje se s posebnim znakom (kozarec in vilice), ki pomeni, da je embalaža namenjena pakiranju živil in je z njimi lahko v neposrednem stiku. Ker je embalaža nepovratna, imajo izdelki na etiketi oznako oziroma sliko smetnjaka, ki opozarja, da je embalažo treba odložiti na primerno mesto. Mobiusova zanka je simbol za izdelek ali embalažo, ki ima na koncu življenjskega cikla določeno zbiranje in procese recikliranja. Vsaka puščica ima svoj pomen (Zbiraj! Predelaj! Ponovno uporabi!). Simboli so različni glede na material. Za steklo se uporablja glede na barvo stekla (brezbarvno, zeleno, rjavo). Steklo je zagotovo idealen material za recikliranje. Uporaba recikliranega stekla za proizvodnjo novih steklenic pomeni prihranke pri energiji, prihranek surovin in zmanjšuje količino odpadkov na odlagališčih. V kolikor se pri proizvodnji steklene embalaže nadomesti del primarne surovine z odpadnim steklom, se lahko prihrani do 20 % energije. Steklo lahko večkrat recikliramo, ne da bi izgubilo na kakovosti, razgradnja stekla na odlagališčih pa traja več kot milijon let.
Letos smo pričeli s prodajo GEA bio kokosovega olja (100 %, hladno stiskano, deviško), ki ga polnimo v stekleni kozarec. Kokosovo olje spreminja agregatno stanje glede na temperaturo okolja. Na hladnem se hitro strdi, pri temperaturi nad 25 °C pa postane olje tekoče in bistro, zato je steklena embalaža najbolj primeren material za ohranjanje kakovosti olja.
A čeprav je osnovna vloga embalaže zaščita živila oziroma izdelka, postane breme, ko izpolni svojo nalogo. Pomembno je, da imajo potrošniki pravilne informacije o ravnanju z odpadno embalažo po uporabi izdelka. Steklenice je potrebno pred oddajo izprazniti in očistiti in odstraniti zamaške, etiketo. Povratno stekleno embalažo smo ukinili že pred leti, saj smo za pranje vrnjenih steklenic porabili ogromno čistilnih sredstev in pitne vode in s tem dodatno obremenili čistilno napravo z odpadnimi vodami. Še vedno se največ olj proda v PET embalaži. Prodaja izdelkov v nepovratni stekleni embalaži narašča, saj vse več kupcev pozna prednosti steklene embalaže.
Eko dizajn oziroma vključevanje okoljskih vidikov v proces razvoja proizvoda je pomemben pristop tako z okoljskega kot iz poslovnega vidika. Načrtovanje proizvoda z uvedbo načel eko dizajna pomeni velik korak podjetja pri preprečevanju okoljskih problemov na izvoru in s tem pri doseganju trajnostne družbe. Potrebno je prepoznati metodo in ustrezna orodja pri uvajanju eko dizajna v razvoj novih proizvodov. V Tovarni olja Gea d.d. dajemo velik poudarek ohranjanju okolja, zato bomo v prihodnje to metodo zagotovo uvedli pri razvoju novih izdelkov. V novi izdaji standarda ISO 14001:2015 bo dodana zahteva za obravnavanje proizvodov skozi celotno življenjsko dobo, vključno z uničenjem ob koncu uporabe (lifecycle thinking).«
Prodaja izdelkov v stekleni embalaži v porastu
Petra Kalan Lubajnšek, vodja poslovnega razvoja v podjetju Medex d.o.o.: »V Medexu uporabljamo stekleno embalažo za polnjenje medu, matičnega mlečka, propolisa, sirupov, kolagena, gvarane idr. Izbor steklene embalaže za naše izdelke izhaja iz tega, da med, matični mleček, propolis, kolagen, olje, kot tudi vse druge dodane učinkovine (vitamini, rastlinski izvlečki idr.) v njej ohranijo vse svoje hranilne vrednosti in lastnosti. Poleg tega je steklo mogoče 100 % reciklirati, pri čemer ne izgublja svoje kakovosti. Ker uporabljamo visoko kakovostno stekleno embalažo, ki je namenjena tudi uporabi v farmaciji oziroma za farmacevtske izdelke, ni prehajanja snovi iz stekla v izdelek. Za izdelke sicer ne uporabljamo vračljive steklene embalaže, smo pa vključeni v sistem ravnanja z odpadno embalažo. Sicer pa mora steklena embalaža, v katere polnimo naše izdelke, ustrezati zahtevam za uporabo v živilski industriji. Barvno steklo npr. uporabljamo za izdelke, pri katerih moramo vsebino zaščititi pred svetlobo.
Tudi potrošniki pričakujejo, da so med in prehranska dopolnila pakirana v stekleno embalažo. Prodaja naših izdelkov v stekleni embalaži je v porastu, medtem ko prodaja izdelkov v plastični embalaži stagnira, kar kaže na to, da je steklena embalaža lahko tudi dodana vrednost izdelka. Kljub vsemu se zavedamo, da steklo ni primerno za vse izdelke, zato embalažo skrbno izberemo glede na izdelek in namen uporabe.
Pri eko dizajnu steklene embalaže se predvsem pri izbiri in oblikovanju sekundarne embalaže osredotočamo na to, da se čim bolj prilega primarni embalaži, s čim manj praznega prostora in že vnaprej predvidimo možnosti recikliranja oziroma ponovne uporabe sekundarne embalaže. To nam omogoča tudi manjši skladiščni in transportni volumen ter posledično nižje stroške, ki so povezani s tem.«