Energetsko varčna šola | | Tanja Pangerl | |
Šole so veliki porabniki električne energije. S pravimi energetskimi sistemi in z varčno porabo pa lahko pomembno prispevajo k manjši potratnosti. S tem prizanašajo okolju in krepijo okoljsko zavest, rezultati pa se poznajo tudi pri stroških. Kakšno je torej poslanstvo projekta Energetsko varčna šola? Kako biti energetsko učinkovit, ne da bi se odrekli nekaterim potrebnim dejavnostim? | |
Ideja o izboljšanju energetske učinkovitosti v šolah in dijaških domovih je zrasla v podjetju GEN energija, kjer so zasnovali dolgoročni nacionalni projekt Energetsko varčna šola (EVŠ), v katerem lahko sodelujejo osnovne in srednje šole ter dijaški domovi. Svoje korenine ima v letu 2008. Njegova partnerja sta Šolski center Velenje, ki daje svetovalno tehnično pomoč pri pripravi izobraževalnega gradiva za mentorje, pri tekmovanjih, spremljanju projektov, recenzijah in drugih strokovnih vsebinah, ter Eko šola kot način življenja, ki skrbi za komunikacijo med šolami, mentorji in mladimi. Ciljna populacija, h kateri se projekt neposredno obrača, so tako učenci in dijaki kot tudi njihovi profesorji oziroma mentorji in ravnatelji. Vključuje torej vse udeležence pri porabi energije v šolskem okolju. K učinkoviti porabi in varovanju okolja lahko prispeva vsak, zato je potrebna sprememba slabih okoljskih navad v dobre pri vsakem posamezniku, saj lahko le sodelovanje vsakega posameznika pripelje do vidnih pozitivnih rezultatov. Z okoljsko ozaveščenim vedenjem in novimi tehnologijami lahko pomembno izboljšamo svoje življenjske pogoje in prizanesemo okolju, ne da bi se morali odreči udobju.
Da bi se v učinkovito ravnanje z električno energijo vključilo čim več izobraževalnih ustanov, lahko zainteresirane šole izbirajo med dvema sklopoma sodelovanja: EVŠ – največji prihranek električne energije in EVŠ – mladi za učinkovito rabo energije. Prvi je namenjen predvsem organizacijskim ukrepom v izobraževalnih ustanovah, kjer sproti beležijo porabo električne energije in ukrepe za zmanjšanje porabe. O izvajanju ukrepov skozi šolsko leto pripravijo zaključno poročilo, na podlagi katerega se preveri njihova dejanska učinkovitost pri porabi energije. Za vsako privarčevano megavatno uro električne energije prejmejo od GEN energije nagrado v višini 60 evrov. V ta sklop se lahko vključijo tiste šole, katerih dobavitelj je GEN energija. Privarčuje se torej pri sami porabi električne energije, hkrati pa so za svoje okoljsko ravnanje šole tudi nagrajene. Pri drugem sklopu, EVŠ – mladi za učinkovito rabo energije, je osredotočenost predvsem na ozaveščanju in spodbujanju učencev in dijakov, učiteljev in profesorjev ter ravnateljev osnovnih in srednjih šol k uvajanju in uresničevanju ukrepov za učinkovito rabo energije v vzgojno-izobraževalnih zavodih. Mladi lahko tako v štirih starostnih kategorijah sodelujejo s svojimi raziskovalnimi energetskimi projekti, najboljši trije pa prejmejo praktično nagrado.
Za rezultate je bistven prispevek vsakega posameznika
Kaj je projekt doprinesel šolam, ki so vanj vključene, smo povprašali dve izmed zmagovalnih šol v šolskem letu 2009/2010.
Osnovna šola Škofja Loka–Mesto je sodelovala v sklopu za največji prihranek električne energije. V projekt so se vključili v istem letu, razlog pa je v njihovem večletnem prizadevanju, da bi našli način, kako bi bili čim bolj učinkoviti porabniki električne energije. Kaj so storili? Na zanimiv način in z ilustrativnimi prikazi so uvedli dejavnost Varuh luči, v kateri so morali biti vsi bolj pozorni na rabo električne energije v šoli. Učenci treh razredov so tri tedne beležili čas prižganih luči v učilnicah. Po njihovih ugotovitvah se je poraba električne energije bistveno zmanjšala v primerjavi s časom, v katerem so luči nenehno gorele. Z ilustracijo na plakatih, ki so razobešeni na vseh vidnih mestih pri stikalih, pa opozarjajo na varčno porabo energije s pomočjo vključenih ali izključenih pravih stikal, ki omogočajo nastavitev porabe posameznih svetil glede na potrebe. Manjše obnove so se lotili tudi v kuhinji, kjer so potratno zamrzovalno skrinjo zamenjali s sodobno, bolj varčno. Izračun prihranka po teh ukrepih je približno 2.000 evrov. Končni uspeh pa je predvsem v tem, da so rezultati vidni tudi pri učencih, saj so postali bolj pozorni na prižiganje in ugašanje luči.
Tudi v Osnovni šoli Ivanjkovci, kjer so dobili nagrado v sklopu Mladi za učinkovito rabo energije, so za uspeh morali spremeniti nekatere svoje potrošne navade v okolju na odgovornejše. Na investicijski ravni so se v projekt Energetsko varčne šole vključili že v letu 2008, na vsebinski ravni pa v šolskem letu 2009/2010. V projekt so vstopili na pobudo Občine Ormož, ki je njihovo šolo predlagala za vzorčni primer javnih objektov in porabe energije. Poleg tega pa je k odločitvi pripomogla tudi želja po racionalizaciji stroškov električne energije. Osredotočili so se predvsem na zmanjšanje stroškov, izboljšanje svetilnosti in dvignili znanje o energetskem stanju šole pri učencih in zaposlenih. Tudi pri njih se je eden od ukrepov nanašal na označitev stikal z opozorili za varčno ravnanje z lučmi, organizirali pa so tudi šolske detektive, ki so budno spremljali posamezne razrede pri njihovem odgovornem ravnanju z električno energijo. Izvedli so še projekt Prleška vetrnica, ki je zajemal področje izobraževalno-ozaveščevalnih ukrepov in področje tehnično-investicijskih ukrepov. Za izvedbo tega projekta so bili tudi nagrajeni. Po šoli so zamenjali vse sijalke z varčnimi in spremljali porabo energije po razredih. Tudi zaposleni so bili izobraženi o porabi električne energije, predvsem pri uporabi računalnikov, ki v stanju mirovanja porabijo skoraj toliko energije kot v aktivnem delovanju. Doseženi rezultati po teh ukrepih so bili boljša in kvalitetnejša svetloba v vseh delovnih prostorih, manjša poraba energije in dvig znanja o električni energiji pri učencih.
Strokovno sodeluje Šolski center Velenje
Pri izvedbi projekta, kot je Energetsko varčna šola, je potrebno imeti trdno strokovno podlago, s katero se lahko učence, dijake, profesorje, ravnatelje in druge zaposlene v izobraževalnih ustanovah podkrepi in se jim da ustrezno vodilo pri njihovih ukrepih. To nalogo pri projektu opravlja Šolski center Velenje. Izmenjujejo izkušnje, znanja in svetujejo pri pristopih za uvajanje dejavnosti s področij učinkovite rabe energije in obnovljivih virov energije v šolsko okolje. Čeprav dijaki Šolskega centra Velenje niso neposredno vključeni v projekt Energetsko varčne šole, saj GEN energija ni njihov dobavitelj električne energije, pa sodelujejo posredno preko drugih aktivnosti v okviru ekošol.
Rezultati prizadevanj tako s strani pobudnika kot s strani ostalih vključenih v projekt Energetsko varčne šole so po besedah vodje projekta v GEN energiji, Tanje Jarkovič, več kot zadovoljivi in kažejo na to, da je mogoče s pomočjo racionalne rabe energije, ustrezne organiziranosti in izobraževalno-ozaveščevalnih aktivnosti porabo energije zmanjšati za 15 odstotkov, v primeru dodatnih investicijskih vlaganj pa še več. Praksa je dobra.