Kultura trajnostnega poslovnega obdarovanja

| Avtorica: Tanja Pangerl |


V zadnjih letih raste priljubljenost trajnostnega obdarovanja. Vse več ekološko ozaveščenih posameznikov se zaveda pomena zmanjševanja okoljskega odtisa, tudi ko gre za obdarovanje. Kultura pretirane potrošnje ali potratnosti je postavljena pred izziv in ljudje aktivno iščejo alternativne načine, kako izraziti svojo naklonjenost in spoštovanje do drugih, hkrati pa želijo biti odgovorni do okolja. Trajnostno obdarovanje ponuja priložnost za podporo okolju prijaznim izdelkom in blagovnim znamkam, lokalnim obrtnikom, pravičnim trgovinskim praksam in organizacijam s poslanstvom, ki na različne načine prispevajo k bolj trajnostni prihodnosti.


Premišljena in unikatna darila

Osredotočenost na trajnostno obdarovanje nas spodbuja, da se ne zadovoljimo z generičnimi in masovno proizvedenimi izdelki, ampak poiščemo ali domislimo premišljena, kreativna in edinstvena darila, ki odražajo osebnost in interese prejemnika. Možnosti, ki spodbujajo individualnost in izkazujejo globljo raven pozornosti do prejemnika, je veliko – od ročno izdelanih izdelkov do organskih izdelkov za nego kože ali etično pridobljenih oblačil, domače pridelovanje hrane idr.

Zmanjšanje odpadkov in spodbujanje ponovne uporabe

Cilj trajnostnega obdarovanja je tudi zmanjševanje odpadkov in spodbujanje ponovne uporabe. Mnoga trajnostna darila so zasnovana z mislijo na dolgo življenjsko dobo, kar zagotavlja, da jih bodo prejemniki cenili in uporabljali še dolgo. Z izogibanjem predmetom in embalaži za enkratno uporabo lahko ekološko ozaveščeni obdarovalci pomembno vplivajo na zmanjšanje odpadkov, ki bi končali na odlagališčih. Dolgoročna uporaba ali ponovna uporaba se dotika ideje ponovnega obdarovanja, ko predmetom spremenimo namen uporabe.

Varovanje okolja

Eden glavnih razlogov, zakaj je trajnostno obdarovanje pomembno, je pozitiven vpliv na okolje. Z izbiro okolju prijaznih in etično pridobljenih daril zmanjšamo povpraševanje po izdelkih, ki prispevajo k onesnaževanju, krčenju gozdov in pretirani porabi virov. To pomaga pri ohranjanju naravnih habitatov, ohranjanju energije in navsezadnje blažitvi podnebnih sprememb.

Spodbujanje etičnih praks

Trajnostno obdarovanje spodbuja etične prakse v celotni dobavni verigi. Ko izbiramo darila, ki so odgovorno proizvedena in nabavljena, podpiramo podjetja, ki dajejo prednost pošteni trgovini, pravicam delavcev in varnim proizvodnim procesom. To ne zagotavlja le zaščite dobrega počutja delavcev, ampak tudi spodbuja industrijo k sprejemanju bolj trajnostnih praks.

Spodbujanje pomembnih odnosov

Trajnostno obdarovanje nas spodbuja, da se osredotočimo na pomembne povezave in ne na materialne dobrine. Z izbiro daril, ki so v skladu z vrednotami in interesi prejemnika, pokažemo, da nam je mar zanj in za planet. Spodbuja premik od potrošniške kulture k premišljenemu in namenskemu dajanju, krepitvi odnosov in ustvarjanju trajnih spominov.

Navdihovanje drugih

Izbira trajnostnih daril lahko navdihne druge, da se bolj zavestno odločijo in sprejmejo trajnostni način življenja. Ko drugim sporočamo, zakaj izbiramo okolju in družbi prijazna darila, jih lahko nevsiljivo ozaveščamo o pomenu trajnosti. Majhna dejanja, kot je trajnostno obdarovanje, imajo lahko učinek valovanja in vplivajo na druge, da naredijo pozitivne spremembe v korist našega okolja in dobrih medsebojnih odnosov.

Nekaj idej slovenskih ustvarjalcev

Idriamant – Brezčasna lepota čipke

Idriamant – Brezčasna lepota čipke
Idriamant – Brezčasna lepota čipke

Idriamant je znamka unikatnega nakita in izdelkov z avtorsko klekljano čipko, ki združuje sodobno računalniško podprto oblikovanje in tradicionalno ročno izdelavo. Izdelki temeljijo na tradicionalni klekljani čipki iz Idrije, pa tudi na tradicijah klekljanja iz drugih delov Slovenije. Arhitektki in klekljarici Tina Černigoj in Anja Petek Ilešič v sodelovanju z izkušenimi klekljaricami iz Idrije in okolice ustvarjata sodobne izdelke iz idrijske čipke, Miha Ilešič pa skrbi za tehnično pomoč in podporo. Njihov glavni vir tehniškega znanja in oblikovanja je tradicionalna idrijska čipka, na podlagi česar oblikujejo lastne avtorske vzorce za čipko. Navdih za vzorce najdejo v naravi, umetnosti, geometriji in arhitekturi. Pri izdelavi vzorcev sodelujejo s klekljaricami iz »Dežele idrijske čipke« in drugih delov Slovenije, ki so se klekljanja naučile v čipkarski šoli ali pa so obiskovale tečaj klekljanja in imajo večletne izkušnje. Pridobljeno imajo tudi dovoljenje za uporabo geografske označbe »Idrijska čipka«. Klekljan nakit umestijo v elegantno embalažo, ki je oblikovana po meri posebej za znamko Idriamant in izdelana v Sloveniji. Na embalažo se lahko dodajo vgravirani ali tiskani napisi. Čipke iz pretežno naravnih materialov opremijo z geografsko označbo porekla »Idrijska čipka«. Za klekljan nakit uporabljajo visoko kakovosten metaliziran sukanec za strojno vezenje. Izdelki iz takšnega sukanca so obstojni, obdržijo obliko in se lahko enostavno ročno očistijo z vodo in milom. Čipke dodatno zaščitijo na obeh straneh s posebnim akrilnim sprejem za utrjevanje. S tem podaljšajo življenjsko dobo izdelkov in jim zagotovijo dolgotrajen lesk. Izdelujejo tudi tradicionalno čipko iz naravnih materialov, kot sta bombaž in lan, kar je bolj primerno za spominke, všivanje v tekstil in druge izdelke po meri.

Simon design – Izdelki iz slovenskega lesa

Simon design – Izdelki iz slovenskega lesa
Simon design – Izdelki iz slovenskega lesa

Izdelki blagovne znamke Simon design, ki jih ustvarja Simon Eržen, so trajnostno naravnani, saj jih izdeluje iz slovenskega lesa lokalnih dobaviteljev. Navdih zanje črpa iz narave in bogate dediščine idrijsko-cerkljanskega, saj želi ohranjati tradicijo in lepoto lesa tudi za mlajše generacije. Ročno stružena lesena pisala z motivom idrijske čipke in pisala iz lesa bukve, ki je rasla v Partizanski bolnici Franja, sta le dva izdelka, ki nosita posebno zgodbo in certifikat Art&Craft Slovenija. Vsako pisalo je unikat in narejeno z mislijo na okolje. Poleg različnih izdelkov po naročilu ustvarja tudi lesene cepine za treniranje lednega plezanja v notranjih plezalnih dvoranah in lesene solarne sušilnice za sušenje sadja in zelišč.

Čeberol’ca – Medena folija za živila

Čeberol'ca – Medena folija za živila
Čeberol’ca – Medena folija za živila

Čeberol’ca je naravna in trajnostna alternativa plastičnim folijam, alufolijam in vrečkam za ovijanje vseh vrst živil (sadje, zelenjava, sir, kruh, sendviči, pecivo, prigrizki idr.) in za pokrivanje posod, skodelic, kozarcev, ostankov hrane. Nastaja izpod kreativnih rok Tjaše Mesinger iz Kreativnega zavoda Art kamra. Za izdelavo Čeberol’c uporablja le certificirane ekološke sestavine lokalnega izvora, med katerimi so čebelji vosek, laneno olje, ročno nabrana smrekova smola in naravni pigmenti, ki jih Tjaša nabira sama. Uporaba Čeberol’ce je preprosta, in sicer jo s toploto dlani nežno segrejemo in jo namestimo na poljubno mesto. Za trenutek z rokami zadržimo na mestu, kjer Čeberol’ca naravno ovije in zaščiti živila. Nastajajo tudi posebne in omejene izdaje Čeberol’c, kot sta na primer Medvedje bajke, ki jih je ustvarila v sodelovanju z Nino Mrđenović in Joštom Bukovcem iz Proizvodnje keramike Shrusko, in Travniški objem v sodelovanju s Tamaro Šenk iz Studia Tamaraa. Izdelki Čeberol’ce so vključeni v kolektivno znamko Sevnica Premium, ki sta jo izdelkom podelila dr. Janez Bogataj in dr. Tanja Lešnik Štuhec, IGCAT – Mednarodni Inštitut za gastronomijo, kulturo, umetnost in turizem pa jim je spomladi za paket Voščenih zgodb – An Apple, a Bee and a Tree, podelil naziv Most Ecological Choice 2023. Čeberol’ca je lahko izvirno poslovno darilo z lokalnim in trajnostnim pridihom, na katerega se lahko dodajo motivi in potiski podjetja oziroma organizacije ali pa se po dogovoru osmisli zgodbo in pripravi ter uporabi temu primerne tehnike ali naravne barve. Zapakirajo se lahko v personalizirano embalažo.

Passero – Buče in čokoladna umetnost

Passero – Buče in čokoladna umetnost
Passero – Buče in čokoladna umetnost

Obilna buča je smeh prekmurske zemlje. Na posestvu Passero v Tešanovcih darove narave že rodove spreminjajo v izvrstne in zdrave dobrote. Kvalitetno bučno olje, ki diši po Prekmurju, je krona domače pridelave. Bučno olje se še vedno izdeluje po tradicionalni metodi z mletjem bučnih semen na stare kamne, kontroliranim praženjem in nato stiskanjem. S svojo prijetno aromo značilno zaokroži marsikatero domačo jed, v sproščeni sodobni kuhinji pa preseneča v svežih in igrivih kombinacijah.

Kot ljudje ravnic že dolgo cenijo bučo. Buča se je pri njih udomačila in postala prepoznaven element panonske krajine. V njihovi podeželski čokoladnici, ki je med drugim zavezana domačim okusom Prekmurja, so bučo pomladili s čokolado, tradicijo pa s sodobnostjo. Tako so se bučno olje, hrustljava bučna semena in čokolada med seboj spoprijateljili na topel in harmoničen način. Tako so ena od čokoladnih specialitet tudi bučni pralineji. Iz sladkega programa njihove čokoladnice so na voljo tudi čokoladne tablice, pralineji, bonboni in drugi čokoladni izdelki. Tudi pri embaliranju izdelkov se trudijo uporabljati čim več okolju prijaznih, naravnih materialov.

Skrbovin’ca – Prisrčna, ročno izdelana darila in spominki

Skrbovin'ca – Prisrčna, ročno izdelana darila in spominki
Skrbovin’ca – Prisrčna, ročno izdelana darila in spominki

Skrbovin’ca je pravična trgovina, ki združuje izdelke izpod rok uporabnikov petih ljubljanskih varstveno delovnih centrov – Zveza Sonček, Delovni center Janeza Levca, Želva, VDC Tončke Hočevar in CUDV Dolfke Boštjančič. V njej so na voljo prisrčna, ročno izdelana darila in spominki ročnega dela uporabnikov varstveno delovnih centrov, kar daje izdelkom posebno dodano vrednost, saj njihov nakup omogoča vključevanje in socializacijo oseb s posebnimi potrebami ter jim omogoča biti prisotni, videni, slišani in spoznani. Izdelki vključujejo vse – od pisanih igrač iz blaga in volne, voščilnice, nakit, notesnike, čaje, zeliščno sol, do raznovrstnih uporabnih izdelkov iz lesa, gline idr. Izdelki izražajo umetniški čut njihovih ustvarjalcev in so skrbno zasnovani ter so kot takšni tudi izbira za poslovno darilo, ki izraža družbeno odgovornost.

Za kaj se odločajo podjetja?

Povezanost z lokalnim okoljem

Andreja Lenart, direktorica marketinga, Telekom Slovenije, d.d.
Andreja Lenart, direktorica marketinga, Telekom Slovenije, d.d.

Pri poslovnih darilih tradicionalno izhajamo iz dejavnosti naše skupine ter povezanosti z lokalnim okoljem. S podarjanjem izdelkov družbe Soline, ki je del naše skupine, širimo zavedanje o pomenu ohranjanja naravnih in kulturnih vrednot. Pri embalaži daril sodelujemo z našim invalidskim podjetjem TSinpo, kjer so izdelali okolju prijazne tulce iz 100-odstotno recikliranega kartona. Tulce lahko prejemniki daril po želji ponovno uporabijo na primer za shranjevanje manjših predmetov, saj so lični in priročni. Tako ima tudi embalaža svojo dodano vrednost. Naša poslovna darila temeljijo na tradiciji, ekološki pridelavi in v največji možni meri partnerskem sodelovanju v lokalnemu okolju. Na ta način kot družbeno odgovorna skupina, ki primarno deluje na področju informacijsko komunikacijskih tehnologij, poleg tehnoloških izpostavljamo še druge vidike povezovanja. Kot vodilni slovenski operater odgovorno vračamo družbi, v kateri delujemo in živimo. Letošnjo novoletno kolekcijo smo poimenovali Vedno na boljše. Odraža povezanost s krovno komunikacijo naše blagovne znamke in izpostavlja njen trajnostni vidik. Sestavlja jo pet setov, ki vključujejo nekaj obstoječih in nekaj povsem novih izdelkov Piranskih Solin, ki so plod partnerstva z lokalnimi dobavitelji. Letošnja darila so namenjena tako kulinariki kot dobremu počutju doma ali na delovnem mestu. Dodatno zaposleni v Telekomu Slovenije prejmejo tudi rokovnike, ki so v celoti izdelani iz odpadnega papirja, ki smo ga letos zbirali v podjetju.

Lokalno in nekaj posebnega

Iva Renčelj, solastnica, Trgovina IKA, d.o.o.
Iva Renčelj, solastnica, Trgovina IKA, d.o.o.

Pri izbirni poslovnih daril podjetja oziroma organizacije iščejo sodobno oblikovanje, lokalne izdelke z zgodbo in prostor za personalizacijo. Želijo podariti nekaj posebnega in z darilom sporočati svoje vrednote. Marsikateremu podjetju je pomemben trajnosten vidik, ki ga ima izdelek sam po sebi, kot so npr. stekleničke za večkratno uporabo, povoščene krpice za zavijanje hrane, rokavice, ki spodbujajo kolesarjenje v urbanih središčih tudi v zimskem času, in podobno. Je pa trajnosten vidik tudi ta, da so izdelki lokalni. Že to, da ne pripotujejo iz daljnih držav, pomeni, da imajo nižji ogljični odtis. Večina naših oblikovalcev veliko da na okolju prijazne materiale in tudi vsi naši materiali kreativne personalizacije (embalaža in grafični papirji) so okolju prijazni. Leto se večinoma odločajo za darila skupaj s kreativno personalizacijo, ki jo priskrbimo pri nas, ko lahko njihove slavnostne besede skupaj z dobrim izborom darila zablestijo in očarajo obdarovanca. Izbrali so različne kombinacije daril in nikakor ne izstopa le en produkt.

Med A1 čebel najbolj zaželeno darilo

Zlatka Poličar, ekspert za družbeno odgovornost - ESG Leader, A1 Slovenija, d. d.
Zlatka Poličar, ekspert za družbeno odgovornost – ESG Leader, A1 Slovenija, d. d.

Pri našem poslovanju na vseh področjih skrbimo, da so dejanja skladna z našo strategijo ESG, kar upoštevamo tudi pri izbiri poslovnih daril. Osredotočeni smo predvsem na okoljski in družbeni vidik. Že vrsto let namreč sredstva, ki bi jih sicer namenili za poslovna darila, vključimo v nabor finančnih sredstev za našo zdaj že tradicionalno novoletno donacijo. V zadnjih letih smo sredstva donirali za namen izobraževanja otrok in mladostnikov o varni rabi spleta. Letos bomo novoletno donacijo namenili za obnovo podružnične Osnovne šole Šmartno ob Dreti, kjer so otroci v avgustovskih poplavah ostali brez ustreznih učnih prostorov. Poslovne partnerje seznanimo o naši dobrodelni donaciji z voščilnico, h kateri priložimo majhno sladko pozornost lokalnega proizvajalca. Zelo radi naše poslovne partnerje razveselimo z medom A1 čebel, ki domujejo na strehi naše poslovne stavbe v Ljubljani. To je že nekaj let tudi najbolj zaželeno darilo med našimi partnerji. Z njim pokažemo našo odgovornost do naravnega okolja in čebel, hkrati pa ozaveščamo o pomenu tradicionalnih sestavin, ki so od nekdaj pomemben del slovenske kulture.

Sladke umetnine iz domišljenih okusov zaposlenih

Služba za odnose z javnostmi, Krka, tovarna zdravil, d. d., Novo mesto

V Krki partnerje pa tudi zaposlene in upokojene sodelavce obdarimo z manjšimi, simbolnimi darili, ki nimajo visoke materialne, temveč predvsem sporočilno vrednost. Ponosni smo, da že vrsto let večino daril za nas izdelujejo varovanci vzgojno varstvenih centrov. Na ta način udejanjamo svojo družbeno odgovornost do tistih, ki so potrebni družbene pomoči. Z zaupanjem v ročno izdelavo daril oseb z motnjo v telesnem in/ali duševnem razvoju prispevamo tudi k njihovi vključenosti v družbo. V zadnjih letih varovanci Varstveno-delovnega centra Novo mesto za nas izdelujejo lične novoletne okraske iz filca, poleg teh pa tudi ročno izdelane knjižne označevalce na svili. Poslovne partnerje obdarujemo tudi s knjigami, ki jih izdajamo v okviru Krkine lastne zbirke knjig, kot so monografija reke Krke, monografija Novega mesta in knjiga Reka zgodb, v katerih so svoje spomine strnili sedanji in upokojeni krkaši, s čimer prispevamo k širjenju bralne kulture.

Omeniti velja tudi Krkino posebno darilo – Krkine praline. Zamisel je pred leti vzniknila iz želje našim poslovnim partnerjem ponuditi izviren izdelek, ki bo odraz Krkine zavezanosti odličnosti na vseh ravneh delovanja. Tako so v eni od kuhinj na osrednji proizvodni lokaciji v Novem mestu začele nastajati prve sladke umetnine. Peščica zaposlenih, ki se mojstri v slaščičarstvu, vsako leto preseneti z domišljenimi okusi. Pri skrbni izbiri vseh daril v prvi vrsti upoštevamo prakso poslovne etičnosti in multikulturnosti, obenem pa jih pripravljamo v vrednosti, ki je skladna z davčno zakonodajo ne samo v Sloveniji, temveč v vseh državah kjer poslujemo.

Podpora projektov za boljši jutri

Tjaša Kolenc Filipčič, direktorica službe za marketing, Zavarovalnica Triglav, d.d.
Tjaša Kolenc Filipčič, direktorica službe za marketing, Zavarovalnica Triglav, d.d.

V Zavarovalnici Triglav bomo ob koncu letošnjega leta v sklopu tradicionalne novoletne akcije »Za boljši jutri« že desetič zapored podprli preventivne projekte po vsej Sloveniji. Tokrat bo sredstva prejelo kar 25 organizacij. V večini primerov bodo sredstva namenjena gasilskim organizacijam predvsem za nadomeščanje dotrajane opreme. Poleg tega bomo poskrbeli za namestitve defibrilatorjev, podprli pa bomo še nekatere druge preventivne programe (npr. program Stran od ekranov) in nakup opreme ter aparatov (npr. aparat za dihalno podporo novorojenčkom), ki so usmerjeni v zagotavljanje varnejše prihodnosti. Z omenjeno novoletno akcijo uresničujemo tudi svoje poslanstvo, to je ustvarjanje varnejše prihodnosti. Doslej smo v akciji »Za boljši jutri« podprli že okoli 250 preventivnih projektov po vsej državi in na različnih področjih – od gasilstva, zdravstvenega varstva, civilne zaščite, poplavne in prometne varnosti, do vzgoje in izobraževanja. Poleg tega smo zaradi posledic letošnjih ekstremnih vremenskih dogodkov v okviru Zavoda Vse bo redu, zavoda za družbene odgovornosti Zavarovalnice Triglav, odprli poseben sklad, kjer vse do konca januarja prihodnje leto namensko zbiramo sredstva za pomoč prizadetim v letošnjih poplavah in ujmah. V zavarovalnici smo se zato tudi odpovedali internim prednovoletnim srečanjem, sredstva pa namesto tega prispevali v omenjeni sklad.

Okolju prijazna in praktična darila

Nomago d.o.o.

Trajnost je ena izmed ključnih vrednot in zavez Skupine Nomago, zaradi česar si pri vseh točkah našega delovanja prizadevamo za skrb za okolje, v katerem živimo. Ko iščemo darila za poslovne partnerje, želimo, da so le-ta kvalitetna, se ne pokvarijo prehitro in so obenem tudi uporabna.

Ker želimo čim bolj zmanjšati naš ogljični odtis, stremimo k okolju prijaznim materialom, vrečkam iz recikliranega papirja in izdelkom lokalnih proizvajalcev. Letos smo izbrali pralineje manjšega slovenskega podjetja, penino lokalnega pridelovalca, praktični rokovnik, dežnik in personaliziran koledar, s pomočjo katerega bodo naši poslovni partnerji lahko načrtovali aktivnosti prihodnjega leta.