Distribucija farmacevtskih izdelkov | Urška Košenina |
 
Ključni fazi distribucije sta priprava blaga in prevoz. Notranja logistika je v farmacevtskih podjetjih popolnoma avtomatizirana in v skladu s farmacevtsko ter okoljevarstveno zakonodajo. Logisti, ki skrbijo za prevoz zdravil, morajo upoštevati strogo regulacijo in slediti enotnim evropskim smernicam distribucije. Zdravilo mora biti ustrezno, kakovostno, varno in učinkovito, ko pride do končnega uporabnika. Pri oceni transportnih podjetij farmacevtska podjetja upoštevajo tudi okoljski vidik in standarde kakovosti. Trend je jasen – optimizacija resursov, direktna dostava končnemu kupcu in večji nadzor celotne distribucijske verige.
 

Priprava blaga in prevoz ključni fazi distribucije

Sebastijan Permoser

Sebastijan Permoser

»Fazi, ki najbolj vplivata na učinkovito izvedbo distribucije farmacevtskih izdelkov, sta priprava blaga za kupca v skladu z njegovimi in zakonodajnimi zahtevami naše in namembne države ter izvedba transporta v skladu z Dobro distribucijsko prakso (DDP) in zakonodajo za prevoz nevarnega blaga,« meni Sebastijan Permoser, Lek d.d. »Proces distribucije zdravil je zahteven in mora biti nadzorovan skozi celotno oskrbno verigo. Pošiljka mora biti ustrezno pripravljena, embalirana in označena za distribucijo. Tako se proces začne že v fazi proizvodnje. Skladišča, kjer poteka proces distribucije zdravil, morajo zagotavljati ustrezne pogoje za distribucijo zdravil. Nadzorovana in odobrena morajo biti s strani strokovne organizacije, pooblaščene za nadzor nad dobro distribucijsko prakso zdravil. Nujni so zaščita pred nepooblaščenim dostopom, primerna klima, sledljivost izdelkov, ustrezno označevanje komisionirnih embalažnih enot. Pravi temperaturni pogoji in sledljivost zaščite dostopa mora biti zagotovljena tudi med transportom,« je pojasnil mag. Andrej Lukan, Krka, d. d.

mag. Andrej Lukan

mag. Andrej Lukan


Notranja logistika upošteva farmacevtsko in okoljevarstveno zakonodajo

»Vsa naša skladišča za skladiščenje izdelkov imajo zagotovljene ustrezne klimatske pogoje, tudi nadziramo jih. Zaloge vodimo v informacijskem sistemu SAP. Dostop v skladiščne prostore je omejen, saj ga kontroliramo, tako da sledimo vstopom in izstopom. Centralno skladišče končnih izdelkov je avtomatizirano visoko regalno skladišče, ki je informacijsko vodeno. Procesi sprejema, priprave, komisioniranja in odpreme blaga so informacijsko podprti in nadzorovani. Za skladiščenje izdelkov, ki potrebujejo posebne temperaturne pogoje, imamo zagotovljene posebne skladiščne prostore. Naša skladišča ne odstopajo od ostalih ustreznih skladišč za skladiščenje zdravil. V tovarni zagotavljamo optimalno logistiko od proizvodnje do skladišč. Glavne proizvodnje obrate imamo s tekočimi trakovi povezane s skladiščem končnih izdelkov, kar omogoča optimalne in neprekinjene pretoke ter ustrezno varnost in klimatske pogoje tudi med internim transportom. Vse materialne pretoke sledimo s sistemom črtnih kod ali z drugimi sistemi za nadzor materialnih pretokov,« je pojasnil mag. Andrej Lukan, Krka, d. d. »Farmacevtske končne izdelke skladiščimo v najetih skladiščih zunanjih partnerjev. Omenjena skladišča so urejena v skladu s farmacevtsko in okoljevarstveno zakonodajo. Ključni parametri za določevanje skladiščne lokacije znotraj skladišča so: zahtevana temperatura hrambe končnega izdelka, klasifikacija nevarnosti končnega izdelka in kvalitetni ter carinski status blaga. Zunanji partnerji opremijo skladišče glede na Lekove razpisne zahteve. V lastnih, proizvodnih skladiščih pa stremimo k avtomatizaciji procesov,« je dejal Sebastijan Permoser, Lek d.d.

Logistika z dodano vrednostjo

Aleksander Bukovšek

Aleksander Bukovšek

»Pri nas predstavlja distribucija farmacevtskih izdelkov 25 – 30 % celotnega poslovanja podjetja in v srednjeročnem načrtu želimo delež povečati na 40 – 50 %. Trenutno največji obseg poslovanja pomeni distribucija zdravil na področju nacionalnih zdravstvenih ustanov in zavodov,« je dodal Aleksander Bukovšek, A.N.B. TRADE, d.o.o. »Smo veletrgovec z zdravili in medicinskimi pripomočki, ki skrbi za celovito oskrbo slovenskega zdravstva, predvsem lekarn in bolnišnic, pa tudi zdravstvenih domov, diagnostičnih laboratorijev in specializiranih prodajaln. Kot veletrgovina s polnim obsegom opravljanja dejavnosti prometa z zdravili na debelo imamo štiri ključne vloge v oskrbi trga z zdravili. Prva je celovita oskrba z vsemi zdravili, ki jih slovenski trg potrebuje. Druga vloga je zmanjševanje števila transakcij med proizvajalci zdravil in lekarnami, kar optimizira delo lekarn. To pomeni, da lahko lekarne vsa zdravila dobijo pri nas, na enem mestu. V zadnjem času je vedno bolj izražena tudi vloga financiranja zdravstvenega sistema zaradi problemov neplačil na strani kupcev in pritiskov na skrajševanje plačilnih rokov na strani dobaviteljev. Zelo pomembna vloga veletrgovin je tudi opravljanje številnih storitev z dodano vrednostjo za proizvajalce, še posebej za lekarne. Sodelujemo z več kot 400 dobavitelji in več kot 1000 kupci, vse javne in bolnišnične lekarne, večina zdravstvenih centrov, veterinarjev in specializiranih trgovin. Na zalogi imamo 17.000 izdelkov neomejeno po naročilu,« je razložil Aleš Lampret, Kemofarmacija.

Aleš Lampret

Aleš Lampret

Janez Vengušt

Janez Vengušt

»Trenutno predstavlja distribucija farmacevtskih izdelkov 12,8 % delež. Prevoze zdravil opravljamo tudi za nekatera domača in tuja največja farmacevtska podjetja ter npr. Altamedics, Midem itd. Prevoze npr. reagentov opravljamo za podjetje Roche, prevoze raznih farmacevtskih izdelkov in pripomočkov za Mark Medical, Mikro + Polo, Animalis itd. Največji delež iz tega segmenta so prevozi za Zavod RS za transfuzijsko medicino, za katerega opravljamo prevoze krvi, krvnih derivatov, plazme, prevoze zdravil v lekarne. K prevozom pod kontroliranimi temperaturnimi pogoji spadajo tudi prevozi živilskih vzorcev, ki jih opravljamo za Upravo RS za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin,« je povedal Janez Vengušt, City Express d.o.o.

Stroga regulacija in sledenje enotnim evropskim smernicam distribucije

»Pri distribuciji farmacevtskih izdelkov je poleg upoštevanja dobre distribucijske prakse pomembna predvsem t.i. hladna veriga. Farmacevtski proizvod mora biti v celotnem trajanju distribucije v režimu hladne verige v območju +2 ˚C do +8˚C. Skladiščne in transportne komore morajo biti ustrezno izolirane, opremljene s sistemi za hlajenje in ogrevanje ter redno temeljito očiščene. Prav tako postopek hladne verige zahteva redni nadzor nad temperaturo v transportni komori in po zaključenem procesu distribucije tudi podati izpis temperaturnega stanja v komori v intervalih od 2 do 5 minut. Tudi ob ekstremno nizkih ali visokih zunanjih temperaturnih razmerah je potrebno zagotavljati ustrezno nemoteno distribucijo v režimu hladne verige, zato je v primeru morebitnega zastoja ali okvare potrebno v najkrajšem možnem času zagotoviti ustrezno nadomestno komoro oziroma vozilo,« je pojasnil Aleksander Bukovšek, A.N.B. TRADE, d.o.o.

»Celotna oskrbna veriga z zdravili, od proizvajalca zdravil, preko veletrgovin in lekarn do bolnika, je izredno regulirana. In prav je tako, saj se za zdravila zahtevajo najvišji standardi. Sledimo enotnim smernicam, ki jih postavlja evropska dobra distribucijska praksa za farmacevtske izdelke. V oskrbni verigi zdravil je najpomembnejša direktna povezava s proizvajalci, kjer se dobavna veriga prične. Zdravilo, ki ga dobi pacient na koncu verige, mora biti takšno, kot je v verigo vstopilo. Zato se sledenje farmacevtskih izdelkov izvaja od trenutka vstopa v distribucijsko verigo do predaje kupcu. Sledenje izdelkov je nadgrajeno še s sledenjem posameznih proizvodnih serij izdelkov ter njihovih rokov uporabnosti. Teh aktivnosti si brez robustnih, informacijsko podprtih procesov praktično ni mogoče zamišljati,« je povedal Aleš Lampret, Kemofarmacija.

»Najzahtevnejše pri distribuciji temperaturno občutljivih izdelkov je prilagajanje okoljskim vplivom. Zunanja temperatura v različnih letnih časih niha od -20 ˚C do +38 ˚C. Vpliv zmanjšujemo z nakupom vozil z dvoprekatnimi komorami, ki imajo vse tudi ATP certifikat izolativnosti. Na vrata v vozilo morajo biti nameščene zavese, ki preprečujejo vdor vročega ali prehladnega zraka. Hkrati smo v vsa vozila namestili sistem za online spremljanje lokacije in dejanske temperature v vozilu, kar omogoča direkten vpogled v komoro iz kontrolnega centra. Prav tako je pri prevozih tako občutljivega blaga redno izobraževanje voznika ključnega pomena,« je pojasnil Janez Vengušt, City Express d.o.o. »Pri vseh vrstah transporta naročamo storitev znotraj vnaprej določenih temperaturnih režimov (2-25°C, 2-8°C, …), s čimer zagotavljamo ustrezne temperaturne pogoje v času transporta. Ustreznost transporta preverjamo z monitoriranjem pošiljk na celotni poti z zapisovalniki temperature (t.i. data loggerji) in nameščenimi plombami na transportnem prostoru (ladijski in cestni prevoz), ki se odstranijo šele pri prevzemu,« je pojasnil stran naročnika Sebastijan Permoser, Lek d.d.

Standardi kakovosti odpirajo vrata do novih kupcev

»Naši poslovni partnerji tako iz Slovenije in tujine so izredno zahtevni, zato imamo v podjetju vzpostavljena dva sistema kakovosti ISO 9001:2008 na področju prevozov pod kontroliranimi temperaturnimi pogoji in ISO 22000:2005 na področju dostave živil in živilskih vzorcev. Dejansko sistem vodenja kakovosti pri prevozu pod kontroliranimi temperaturnimi pogoji upošteva tudi vsa načela dobre distribucijske prakse, saj je upoštevanje teh zahtev za naše poslovne partnerje s področja farmacevtske industrije zakonsko neogibno. Kupci iz farmacevtske industrije so torej zakonsko primorani zahtevati upoštevanje teh standardov od nas,« je povedal Janez Vengušt, City Express d.o.o.

Matjaž Sirk

Matjaž Sirk

»Imamo ISO 9001 in ISO 14001 pod skupnim certifikatom DHL Express Europe. Imamo tudi osnovni certifikat Družini prijazno podjetje. DHL Ekspres prevaža nevarne snovi pod pogoji 3.4 ADR za cestni transport in pogoji IATA za letalski transport, pred tem je potrebno podpisati avtorizacijo in predložiti ustrezne licence s strani naročnika prevoza. DHL Ekspres je za zračni transport globalno certificiran s strani Nemške agencije za civilno letalstvo. Izvajamo prevoz zdravil, ki vsebujejo kontrolirane substance, s pridobitvijo dovoljenja. Kupci pričakujejo vrhunske storitve,« je pojasnil Matjaž Sirk, DHL Ekspres (Slovenija).

»Z upoštevanjem zahtev dobre distribucijske prakse, dobre proizvodne prakse in dobre klinične prakse zagotavljamo pogoje, da našim kupcem in končnim uporabnikom predamo ustrezna, kakovostna, varna in učinkovita zdravila ter ostale izdelke. V pomoč so nam: dober sistem usposabljanja zaposlenih in učinkovito izvajanje sistema obvladovanja sprememb, izvajanje ocenjevanja tveganja procesov glede kakovosti izdelkov, izvajanje notranjih presoj in stalno spremljanje učinkovitosti izvajanja procesov. Delo v skladu s standardom ISO 9001 je vzpostavljeno že od leta 1998 in se nadgrajuje v skladu z novimi različicami standarda,« je dodal Aleš Lampret, Kemofarmacija.

Izolacija in validacija vozil, elektronski merilniki ter zapisovalci temperature

»Vozila za transport kakor tudi komore za skladiščenje farmacevtskih izdelkov morajo biti ustrezno izolirana, opremljena s hladilnimi agregati in grelnimi sistemi, ki zagotavljajo ustrezni temperaturni režim v območju +2 ˚C do +8 ˚C tudi v ekstremnih vremenskih razmerah, kot so poletni vročinski vali ali ekstremno nizke zimske temperature. Vsako vozilo je potrebno pred začetkom uporabe validirati na registriranem validacijskem centru, ki izda potrdilo o zanesljivem in ustreznem delovanju hladilno grelnih sistemov. Prav tako morajo biti v komori nameščeni elektronski merilniki in zapisovalci temperature, ki se redno najmanj enkrat letno umerjajo pri ustreznem pooblaščenem laboratoriju. Po opravljeni in zaključeni posamezni distribuciji, pa se iz nameščenega zapisovalca temperature pridobi pisno poročilo o gibanju temperature v komori glede na zahtevani časovni interval v poteku celotnega distribucijskega cikla. Časovni interval zapisa temperature je prilagojen zahtevi naročnika in se najpogosteje giblje med 2 in 5 minutami. Prevoze v hladni verigi izvajamo s šestimi kombiniranimi vozili volumna transportnih komor od 4 do 15 m³, ki so vsa ustrezno opremljena za izvajanje distribucije v hladni verigi,« je povedal Aleksander Bukovšek, A.N.B. TRADE, d.o.o. »Vsa naša vozila so validirana za opravljanje transporta najbolj zahtevnih izdelkov, zato so med drugim opremljena s hladilno-grelnim sistemom in izpisom temperature, kar nam omogoča dostavo blaga preko celega leta pod istimi temperaturnimi pogoji. Naš vozni park sestavlja 22 vozil, 17 kombijev in 5 tovornjakov,« pravi Aleš Lampret, Kemofarmacija.

»V našem voznem parku uporabljamo poleg običajnih vozil za opravljanje klasičnih logističnih storitev tudi 8 enoprekatnih in 6 dvoprekatnih vozil z vgrajenimi grelno hladilnimi komorami. Z nekaterimi našimi vozili lahko dosegamo temperaturo do -20 ˚C v katerih koli zunanjih pogojih. Poleg direktnega prevoza farmacevtskih izdelkov našim poslovnim partnerjem nudimo tudi prevoz preko zbirnika po celi Sloveniji. Blago v tranzitnem skladišču pod kontroliranimi temperaturnimi pogoji razložimo, razsortiramo ter v najkrajšem možnem času dostavimo prejemniku pod kontroliranimi temperaturnimi pogoji. Tako za vozila, v katerih je vgrajena grelno hladilna komora, s katerimi opravljamo prevoze farmacevtskih izdelkov, kot za tranzitno skladišče imamo izdelan plan vzdrževanja. Najmanj enkrat letno preventivno preverjamo pravilnosti delovanja komor (validacije) in vseh merilcev temperature. Za organizacijo prevozov imamo natančno določen operativni postopek prevoza glede na vrsto blaga poslovnega partnerja, standardni operativni postopek v primeru nesreč in okvar, usklajene zahteve glede čiščenja in higiene, postopek v primeru poškodb in reklamacij, določen sistem korektivnih in preventivnih ukrepov ter redno izvajanje notranjih kontrol, ki nam omogočajo stalno izboljševanje kvalitete storitev,« je povedal Janez Vengušt, City Express d.o.o.

Zeleni logisti imajo prednost

»Pri oceni transportnih podjetij upoštevamo tudi okoljski vidik. Emisijski razred vozil je ključni sestavni del ocene partnerja na področju transporta. Poleg tega od naših partnerjev zahtevamo in pričakujemo urejen sistem ravnanja z okoljem. Tudi sami v celotnem poslovanju podjetja skrbimo za varstvo okolja. Redno obnavljamo lastni vozni park in imamo že 50 % tovornih vozil v najvišjem emisijskem razredu EURO 6. Takšna vozila manj obremenjujejo okolje tako zaradi izpustov kot tudi nižje porabe goriva. Tako je takšna uporaba okoljsko in ekonomsko upravičena. Večina ostalih naših vozil se uvršča v emisijski razred EURO 5 in EURO 5 EEV,« je povedal mag. Andrej Lukan, Krka, d. d.

Različni pristopi logistov do okoljske ozaveščenosti

»Med vrednote, ki jih imamo globoko zakoreninjene v naši družbi, je skrb za okolje. Zavedamo se, da to lahko dosežemo s stalnimi izboljšavami glede učinkovitosti izrabe virov v procesih distribucije. Na primer energetska optimizacija procesov, uporaba ekološko sprejemljivejših materialov in podobno. Po drugi strani že leta pri koncipiranju procesov vključujemo povratno logistiko. Stranski produkti procesov, kot so transportna embalaža, folije, papir se zbirajo ter vračajo v nadaljnje predelave. Dobava izdelkov se izvaja v sledljivi ter povratni transportni embalaži. Ker se zavedamo, da odpadna zdravila niso nenevarni odpadek, smo skupaj s partnerji organizirali ozaveščanje, zbiranje ter odstranjevanje odpadnih zdravil s trga,« je povedal Aleš Lampret, Kemofarmacija.

Trend je optimizacija resursov

»Trend v transportu farmacevtskih izdelkov je večji nadzor nad blagom med transportom do končne stranke in seveda zmanjševanje stroškov,« je menil Sebastijan Permoser, Lek d.d. »Logistika s servisno in razvojno funkcijo prispeva k uspešnosti družbe. Pri tem je procesno vpeta med ostale poslovne funkcije družbe. Osredotočenost na končnega kupca ter izpolnjevanje njegovih potreb pa zahteva natančno planiranje ter seveda kontrolo procesov vseh povezanih partnerjev v distribucijski verigi. Elektronsko poslovanje omogoča lažje ter hitrejše povezovanje partnerjev v dobavni verigi. Koordinacija ter sinhronizacija informacijskega ter blagovnega toka ob optimalnem koriščenju potrebnih resursov pa je ena od najzahtevnejših nalog, ki so postavljene pred dobavno verigo,« je pojasnil Aleš Lampret, Kemofarmacija.