Trajnostno obdarovanje

| Avtorica: Tanja Pangerl |


Trajnostnost postaja del vsakovrstnih poslovnih procesov in odločitev tudi kar zadeva izbiro poslovnih daril. Kot pravi Tim Bučan, ki vodi slovensko franšizo avstrijskega projekta Damn Plastic, opaža razlike med avstrijskimi in slovenskimi podjetji. Avstrijska podjetja s svojimi poslovnimi darili vidijo priložnost, da dajo izjavo o svojih vrednotah, trajnostni poziciji, medtem ko je za veliko slovenskih podjetij poslovno obdarovanje še vedno le kljukica na seznamu nujnih opravil. Kot pravi ena od ustanoviteljic projekta iz Avstrije Victoria Neuhofer, pri darilih, ki jih ponujajo, ne gre le za darilo, temveč za sporočilo. S sodelovanjem z lokalnimi dobavitelji pa v svojo ponudbo umeščajo tudi darila, ki niso le trajnostna, temveč tudi kulturno bogata in edinstvena, podpirajo lokalna gospodarstva in imajo globalni vpliv.


Kako pri izbiri vaših dobaviteljev in izdelkov upoštevate vidike trajnostnega razvoja, kot so okolje, družba in upravljanje (ESG)? Kako preverjate ustreznost vaših dobaviteljev z vidikov ESG in kako skupaj z njimi razvijate ponudbo trajnostnih izdelkov?

Tim Bučan, vodja slovenske franšize avstrijskega projekta Damn Plastic
Tim Bučan, vodja slovenske franšize avstrijskega projekta Damn Plastic

Bučan: Pri Damn Plastic ESG ni le modna beseda, je naš »playbook«. Skrbno izbiramo dobavitelje, ki so enako navdušeni nad trajnostjo kot mi. Naš postopek preverjanja zagotavlja, da izpolnjujejo naše visoke standarde glede skrbi za okolje in družbene odgovornosti. Natančno preverimo njihove prakse, ki morajo biti skladne z zahtevami ESG. V sodelovanju s partnerji tudi soustvarjamo izdelke, ki premikajo meje trajnosti.

Kako pa pri embalaži izdelkov?

Bučan: Ko gre za embalažo, jo ohranjamo tako zeleno kot naše izdelke. Z uporabo materialov, ki jih je mogoče reciklirati ali kompostirati, zagotavljamo, da je embalaža okolju prijazna, s čimer zapiramo zanko trajnosti. Gre za zagotavljanje vrhunskih izdelkov, hkrati pa ostajamo zvesti našemu planetu prijaznemu poslanstvu.

Vodi vas pristop »vaše smeti so naš zaklad«. Vključujete se v projekte, ki spodbujajo ponovno uporabo ali recikliranje, sodelujete v čistilnih akcijah in v ponudbo vključujete izdelke iz upcycle plastike. Kakšni so vaši trenutni projekti in kaj načrtujete v prihodnje?

Victoria Neuhofer, ena od ustanoviteljic projekta Damn Plastic
Victoria Neuhofer, ena od ustanoviteljic projekta Damn Plastic

Neuhofer: Sodelujemo pri projektih, ki spodbujajo ponovno uporabo in recikliranje. S sodelovanjem s proizvajalci, ki predelujejo materiale, smeti spreminjamo v zaklad. Naše stranke posredno sodelujejo pri projektih z nakupom naših izdelkov. Prav tako 10 % naših prihodkov doniramo za odstranjevanje odpadkov in socialne projekte. S Timom, ki skrbi za Slovenijo, širimo svoj doseg in vpliv. V prihodnje želimo »pretresati« stvari tako, da bo trajnost najbolj zaželen trend.

Tim: Naši izdelki in pristop pozivajo k dejanjem. Obračamo scenarij od plastike k ljudem in se osredotočamo na to, kako lahko bolje upravljamo s plastiko. Gre namreč za fantastičen material, vendar je na nas ljudeh, da ga uporabljamo pametno.

Vaši začetki so v Avstriji, prodajalno imate tudi v Sloveniji. Kakšna je razlika med kupci in potrošniki v Sloveniji in v Avstriji pri odločanju za trajnostna poslovna darila?

Bučan: Avstrija in Slovenija — dve državi, dve vzdušji. Avstrijska podjetja s svojimi poslovnimi darili dajejo izjavo. Želijo, da njihova darila izstopajo, izkazujejo njihovo predanost in izražajo hvaležnost partnerjem, zaposlenim in okolju. K nam pridejo z jasno vizijo in proračunom, pripravljeni na pozitiven vpliv. V Sloveniji ugotavljam, da je lahko pristop nekoliko drugačen. Nekatera podjetja obdarovanje vidijo kot nujno zlo, nekakšno kljukico na seznamu in ne kot priložnost, da zasijejo. Vendar je naša misija spremeniti to miselnost. Pokažemo jim, kako lahko edinstvena, trajnostna darila okrepijo njihovo blagovno znamko in naredijo trajen vtis. Z našim franšiznim modelom premoščamo vrzel in širimo ljubezen do trajnostnega obdarovanja. Vse je v tem, da naredimo dober vpliv, kjerkoli smo.

Pred štirimi leti ste začeli s projektom, s katerim spodbujate prihodnost brez odpadkov. S t. i. konceptom »Green Couch Potato« ljudem ponujate trajnostne alternative za plastiko za enkratno uporabo. Rezultati? Kaj ugotavljate, se vedenje potrošnikov spreminja?

Bučan: Koncept »Green Couch Potato« smo vpeljali z eno samo nalogo: reševanje planeta naj bo tako preprosto, kot je napeto gledanje vaše najljubše serije. Vedeli smo, da imajo ljudje radi svoje cone udobja, zakaj jim torej ne bi dovolili, da nekaj spremenijo, ne da bi sploh vstali s kavča. Vseh naših, več kot 3.000 različnih izdelkov pomaga zmanjšati smeti, ki se najdejo med čiščenji, ali pa sploh ne proizvedejo smeti in se tako prilegajo vsakdanjemu življenju, zaradi česar je trajnost nova norma. Če omenim samo enega takih izdelkov, in sicer lonček, ki ga je mogoče kompostirati in tako spremeni v hrano za rastline. Rezultati kažejo, da smo priča velikemu premiku v vedenju potrošnikov. Ljudje opuščajo plastiko za enkratno uporabo zaradi vse več okolju prijaznih možnosti. Ne gre le za zmanjševanje odpadkov, gre za sprejemanje življenjskega sloga, zaradi katerega se počutite dobro in izgledate še bolje. Naše stranke so pasivno zelene, kjer imajo vpliv pri nakupu in uporabi naših izdelkov, saj podpiramo čiščenja in socialne projekte.

Victoria: Tim je pred glavno vlogo pri širjenju tega sporočila prek meja, s čimer je naredil trajnost dostopno in privlačno za širše občinstvo. Skupaj ne prodajamo le izdelkov, gradimo skupnost ekoloških bojevnikov, ki naredijo razliko z vsakim nakupom.

Vaši izdelki so primerni tudi za trajnostna poslovna darila. Koliko se podjetja odločajo za izbiro trajnostnih izdelkov za obdarovanje, za katere izdelke največ in kaj s tem sporočajo svojim poslovnim partnerjem oziroma tistim, katerim so darila namenjena? Kako v ponudbo vključujete lokalne izdelke oziroma kako se povezujete z lokalnimi dobavitelji?

Neuhofer: Podjetja vse pogosteje izbirajo naše izdelke za svoja poslovna darila, ker vedo, da ne gre le za darilo, gre za sporočilo. Podjetja svojim partnerjem in zaposlenim na ta način kažejo, da so zavezana bolj zeleni prihodnosti z vplivom. Zahvaljujoč Timu in našemu franšiznemu modelu v našo ponudbo vnašamo lokalni pridih. S sodelovanjem z lokalnimi dobavitelji zagotavljamo, da naša darila niso le trajnostna, temveč tudi kulturno bogata in edinstvena, podpirajo lokalna gospodarstva in imajo globalni vpliv.

Slovenska podjetja pri darilih prevečkrat s standardnimi materiali

Nekaj podjetij in ponudnikov poslovnih daril smo povprašali, kaj so glavni trendi pri izbiri poslovnih daril ter kako so v izbiro vključeni trajnostni kriteriji in vidik spoštovanja človekovih pravic.

David Dolinar, vodja oddelka prodaje, GLS Slovenia
David Dolinar, vodja oddelka prodaje, GLS Slovenia

Poslovna darila podarjamo ob priložnostih, kot so božič, Novo leto, 8. marec idr. Darila morajo biti v sladu z našim Pravilnikom o darilih in pogostitvah (Gifts and Hospitality act), ki je sprejet na nivoju skupine. Vsak zaposleni v GLS mora opraviti tudi obvezen trening in z opravljenim testom pokazati dovolj visok nivo poznavanja te tematike. V pravilniku je zapisana tudi dovoljena vrednost daril in pogostitev, saj previsoka vrednost daril in pogostitev lahko vodi v prikrito podkupovanje, za katerega imamo na nivoju skupine sprejet pravilnik in izobraževanja za vse zaposlene (Anti bribery act). Na nivoju skupine imamo od leta 2015 sprejet tudi akt o preprečevanju sodobnega suženjstva (Modern slavery act), s čimer zagotavljamo, da moderno suženjstvo in kršitev človekovih pravic niso del našega poslovanja niti del naše dobavne verige tudi z vidika poslovnih daril. Omenjen akt precizno opisuje tudi zahteve do naših dobaviteljev, ki jih preverja International Labour Organization (ILO). Kjer to ni možno, individualno preverimo njihove pravilnike skladnosti poslovanja, njihove politike in veljavne ISO standarde. Ne sodelujemo s partnerji, ki so sankcionirani s strani EU. Darila, ki jih podarjamo, morajo predstavljati blagovno znamko GLS in odražati naše vrednote. Seveda morajo biti uporabna, privlačnega izgleda in ustrezne kakovosti. V zadnjih letih opažamo, da se poleg tradicionalnih nagibamo k izbiri bolj trajnostnih daril. Darila morajo biti narejena iz okolju prijaznih materialov, uporabna na dolgi rok, hkrati pa proizvedena pri dobaviteljih, ki dosegajo standarde zapisane v pravilniku.

Maja Kalan Pongrac, vodja korporativnega komuniciranja, Ljubljanske mlekarne, d.o.o.
Maja Kalan Pongrac, vodja korporativnega komuniciranja, Ljubljanske mlekarne, d.o.o.

Drobna poslovna darila podarjamo skoraj izključno v času novega leta in se pri tem držimo globalnih usmeritev glede integritete in družbeno odgovornih zavez. Pri izbiri daril v zadnjih šestih letih zasledujemo zlasti idejo lokalnosti, pri čemer jih kombiniramo z lastnimi mlečnimi izdelki, ki so izdelani iz izključno slovenskega mleka. Naj navedem nekaj konkretnih primerov, kako smo v preteklih letih uresničevali ta načela. Leta 2020 smo se povezali z družinsko pekarno Lužar iz Poljanske doline, kjer so za nas pripravili domače piškote kot idealno kombinacijo z Alpskim mlekom. Še poprej je Momara, družinsko pletilstvo z Dolenjske, za nas ustvarilo serijo prazničnih nogavic, ki smo jih pospremili z vročo čokolado Maxim Premium, v keramiki Liboje pa so za nas oblikovali skodelice s prazničnih motivom Alpskega mleka. Tudi letos že načrtujemo uporabno darilo znanega slovenskega proizvajalca, ki bo dopolnilo zgodbo Alpskega mleka in zimsko-športnih užitkov. Narava daril se je nedvomno spremenila, saj trajnostna komponenta v preteklosti ni bila upoštevana, danes pa je osrednji kriterij izbire. Ena od vrednot podjetja je delovanje na preprost način, kar se odraža tudi v zgodbah naših novoletnih daril: ta so vsakodnevno uporabna in skupaj z našimi prepoznavnimi blagovnimi znamkami smiselno zaokrožijo naše poslanstvo zagotavljanja okusnih in zdravih mlečnih izdelkov za vse generacije.

Renata Novak, mag., marketing, IN d.o.o.
Renata Novak, mag., marketing, IN d.o.o.

V zadnjih letih se je trend trajnostnih daril zelo razvil in še raste. Prav tako je v zadnjih letih na trgu ponudba, ki omogoča praktično vsak izdelek iz okolju prijaznih materialov. Če so včasih podjetja kupovala npr. navadne plastične kemične svinčnike, sedaj posegajo po izdelkih iz npr. bambusa, reciklirane plastike, kavnih luščin, pšeničnih vlaken, koruznih storžev idr. Največji preskok v miselnosti je zaznati pri vrečkah. Praviloma vsa podjetja kupujejo vrečke iz blaga, recikliranega bombaža, reciklirane plastike, konoplje in podobno. Vse, kar je usmerjeno v večkratno uporabo. Seveda je zaznati veliko razliko med tujimi in slovenskimi podjetji. V tujini na primer ni vprašanje, ali bo poslovno darilo iz okolju prijaznega materiala ali ne. V Sloveniji pa se žal, predvsem zaradi cene, podjetja še vedno prevečkrat odločajo za standardne materiale. Pomembna je postala tudi lokalnost izdelkov, ki pa je ni možno vedno upoštevati. Vrečke iz bombaža npr. ne moremo zagotoviti iz Evrope, saj bombaž na tem ozemlju ne raste. Po drugi strani imamo veliko izdelkov, ki imajo certifikat Fairtrade – pravične trgovine. Izdelke izdeluje lokalno prebivalstvo in si z zaslužkom izboljšuje pogoje življenja. Certifikat prav tako zagotavlja odpravo izkoriščanja delovne sile in se zavzema za možnosti izboljšav v svetu. Posebej inovativno darilo v letošnjem letu pa je na primer t. i. »upcycling« steklenih izdelkov. Gre za rabljene steklenice, ki jim s ponovno kreativno uporabo dajo novo življenje. Reciklirana steklenica tako lahko postane kozarec, posoda, svečnih, vaza, skleda ali kaj drugega. Vse se izdeluje ročno.

Branko Horvat, direktor, Habeco poslovna darila
Branko Horvat, direktor, Habeco poslovna darila

Moč poslovnih daril ni le v ustvarjanju odnosov in dvigovanju prepoznavnosti blagovne znamke, temveč tudi v sposobnosti ciljnega in dolgoročnega vpliva na prejemnike. Podjetja vse bolj prepoznavajo poslovna darila kot orodje z visoko oglaševalsko vrednostjo. Hkrati razvoj tehnologije in poudarek na trajnosti postavljata nove mejnike v svetu korporativnih daril. Raziskave kažejo, da je 82 % potrošnikov naklonjenih podjetjem z osebnim pristopom, zato personalizirana poslovna darila niso več le možnost, ampak nujnost. Današnja tehnologija omogoča, da so darila prilagojena ne le imenu, temveč tudi interesom in vrednotam prejemnika. Inovativna poslovna darila presegajo tradicionalne izdelke, pri čemer je trend v integraciji virtualne in obogatene resničnosti. Po zadnjih podatkih je 39 % podjetij vložilo v razvoj tehnološko naprednih poslovnih daril, ki spodbujajo interaktivno uporabniško izkušnjo. Močna smernica v procesu poslovnega obdarovanja je tudi ekološka odgovornost, kjer so reciklirani materiali in izdelki z daljšo življenjsko dobo postali standard, s katerim podjetja izkazujejo svojo zavezanost zelenim pobudam. Izbira poslovnih daril je tako postala refleksija podjetnikovega spoštovanja do okolja. Ključno vlogo pri končnem vtisu igra tudi embalaža poslovnih daril, kjer estetsko dovršena in okolju prijazna embalaža komunicira vrednote in estetiko podjetja.