Položaj panoge |
 
Bojan Štalekar je pred skoraj tremi desetletji v majhni delavnici naredil prvo embalažo za farmacevta. Danes je GEP Štalekar, koroško grafično embalažno podjetje, med najbolj prepoznavnimi proizvajalci potiskane kartonske embalaže v Sloveniji, želi pa se v tej vlogi umestiti tudi na trgu EU. Zato so se odločili za zajeten investicijski ciklus, težek več kot pet milijonov evrov, in zdaj postopoma žanjejo. Matic Štalekar, ki po očetu prevzema posle, ne želi prehitrih skokov, čeprav so močno povečali proizvodne zmogljivosti. Zanesljiv partner so farmacevtski industriji, ki je glavni kupec njihovih proizvodov, a seznam partnerjev širijo. Povpraševanje na trgu je stabilno, njihove zmogljivosti za kartonsko embalažo iz nevalovitega kartona velikih serij so izjemno velike, razvojna vizija pa jasna. Matic Štalekar, ki je znal povezati grafično stroko in znanje ekonomije, stavi na njihovo konkurenčnost in fleksibilnost.
 
Matic Štalekar

Matic Štalekar

Z naložbo v proizvodno-skladiščne prostore in v moderno tehnologijo ste lahko še bolj povečali obseg proizvodnje, izvoz, kakovost izdelkov in povprečno letno rast realizacije. Kaj ste dejansko dosegli v letu 2014? Imate več kot 15 milijonov realizacije, a kaj kaže povpraševanje na trgu v tem letu?
Brez preteklih naložb v proizvodno-skladiščne prostore in sprotno dopolnjevanje tehnološke opreme bi se naša rast ustavila. Zmogljivosti so bile v celoti zasedene, kar je še posebej veljalo za proizvodno-skladiščne prostore. V zaostrenih razmerah gospodarjenja so bili to drzni načrti. Vendar ugotavljamo, da je bila to prava odločitev, ki nam je prinesla na trgu bistvene prednosti. Rast proizvodnje dosegamo na eni strani z obstoječimi kupci, na drugi strani z novimi posli na trgih EU. Po več kot petmilijonski investiciji smo namenili večjo pozornost predvsem doseganju produktivnosti, kvaliteti in odzivnosti na naročila. Kvantitativne cilje realiziramo postopoma, saj želimo ohraniti dober imidž in zanesljivost, ki je danes bistvena na trgih velikih igralcev.

Postali ste še konkurenčnejši.
Naložba je omogočila tudi razvoj varnostnih tiskovin in ekološke izboljšave, tako da nam zagotavlja popolno konkurenčnost za proizvodnjo velikih količin potiskane kartonske embalaže. Pomembno je, da smo tako postali prepoznavni in konkurenčni na celotnem trgu EU. Predvsem smo uvrščeni med zanesljive poslovne partnerje naročnikom v farmaciji, živilski industriji, tudi pri proizvajalcih avtomobilske industrije, malih gospodinjskih aparatov in drugih.

Povpraševanje?
Povpraševanje na trgu je stabilno glede na naše ciljne kupce v farmaciji, živilski in avtomobilski industriji. Vendar rast ni samoumevna. Na trgu je konkurenca. Za uspešno rast in zaupanje kupcev so bistvenega pomena kakovost, odzivnost in seveda cena, ki kroji svetovni trg. Če se bo takšno povpraševanje nadaljevalo, se lahko morda letos približamo 18 milijonom evrov realizacije.

V zadnjih letih ste kljub krizi med podjetji v panogi z najbolj stabilno rastjo. Katere vaše poslovne poteze in konkurenčne prednosti lahko izpostavite?
Predvsem sledimo razvojnim potrebam poslovnih partnerjev. Naše temeljno vodilo je, da kupcu vedno zagotovimo tisto, kar smo se dogovorili in kar od nas pričakuje. Konkurenčni smo s produktivnostjo, ki je osnovni pogoj za konkurenčno ceno na trgu, smo zanesljivi pri dobavi in dosegamo pričakovano kakovost izdelkov. Vedno bolj je za naše partnerje pomembna fleksibilnost v prilagajanju njihovim potrebam.

A najbrž tudi evropska zakonodaja. Kot proizvajalec potiskane embalaže za živilsko industrijo morate upoštevati naročnikove zahteve o informiranju potrošnikov glede živil, tudi ko gre za označevanje alergenov. Prihodnje leto bo zakonodaja zahtevala še obvezno označevanje hranilne vrednosti. Kaj takšne zahteve predstavljajo za proizvajalce, še posebej, če ste vključeni v kreacijo embalaže?
Dizajn, tehnološke in druge karakteristike izdelkov, ki so značilne za farmacijo in živilsko industrijo, nastajajo skupaj z naročnikom. Zahteve in spremembe zakonodaje na tem področju je potrebno upoštevati. Na trgu je potrebno izbrati primerne materiale, ki v popolnosti upoštevajo predpise in varnost za končne potrošnike. To področje uveljavljamo kot partnerski odnos med odjemalcem, proizvajalcem in dobaviteljem surovin. Tu ne vidimo problemov.

Zagotovo je drugače pri pojavih ponarejanja embalaže, kar povzroča na trgu velike izgube. V Sloveniji ste se tudi vi na pobudo Novartisa odločili za razvoj varnostnih tiskovin. Katere varnostne nivoje lahko ponudite naročniku, saj so možnosti različne, in kakšen vložek je zahteval razvoj novega izdelka?
Pogoj za polni vstop v skupino Novartis AG je bil uspešno izveden projekt v varnostne tiskovine Security Printing. Ne gre le za konkretni izdelek, ampak za sistem sledenja izdelka preko nabave, proizvodnje z logistiko do končnega uporabnika. Gre za organizacijski pristop in visoko zavedanje zaposlenih v vseh fazah poslovnih funkcij v družbi. Za preprečitev ponarejanja embalaže smo že doslej uporabljali posebne materiale in tehnološke postopke, kot so hologram, vroči tisk s folijo in globoki tisk. Seveda takšni pristopi dražijo izdelek in odločitev naročnika je, zakaj, kdaj in kje se za to odloči. O podrobnostih s tega področja zaradi občutljivosti projekta ne morem govoriti. A dejstvo je, da nas projekt Security Printing še bolje umešča v sam vrh konkurence, saj s tem dosegamo zadnje zahteve farmacevtskih družb in si utrjujemo pozicijo kot zelo zanesljiv perspektiven dobavitelj. Tako utrjujemo obstoječe poslovanje, hkrati pa posle širimo na področje varnostnih tiskovin, ki jih je v farmacevtski industriji vsak dan več.

Torej sodi v fleksibilnost tudi razvoj varnostnih tiskovin?
Naložba v razvoj varnostnih tiskovin Security Printing nam je odprla nova vrata pri zahtevnih kupcih, ki jim je to področje pogoj za sodelovanje z dobaviteljem. Kupcu lahko zagotovimo naročila z večmilijonsko naklado in se prilagodimo s sukcesivno proizvodnjo malih količin.

Pri potiskani embalaži gre za primarno embalažo, ki spremlja izdelek na prodajnih policah ter je namenjena predvsem predstavitvi izdelka. Izdelana je iz polnega kartona različnih gramatur in lastnosti ter potiskana v večbarvni ploski offset tiskarski tehniki. Embalaža je po želji kupca lahko zaščitena z disperzijskim ali UV lakom, dodatno plastificirana ali oplemenitena z različnimi folijami. Po potrebi je lahko zaščitena tudi s termo laki ali kombinirana z okenci iz acetatne folije. Naša tehnologija v pripravi, tisku, izseku in lepljenju zagotavlja proizvodnjo najzahtevnejših oblik embalaže, uporabe materialov in dodatnih potreb, kjer izpostavljamo globoki tisk in brailovo pisavo za slepe.

V koliki meri je na vašo rast in razvoj vplivala močna navezanost na farmacevtsko industrijo, od katere dobivate večino naročil? Ali je lahko takšna pretežna naslonjenost na panogo poslovno in razvojno tvegana?
Prvi posel podjetnika Bojana Štalekar pred 28 leti je bil narejen za farmacevta. Danes je naša proizvodnja predvsem pripravljena na farmacevtsko industrijo in njihove zahteve. To je posledično vplivalo na kakovost razvoja in uspeh našega podjetja. Kljub svetovni gospodarski krizi in velikim premikom svetovnih gospodarstev ostaja farmacija med najstabilnejšimi panogami, ki so gonilo svetovnega gospodarstva. Podobno lahko trdimo za živilsko in avtomobilsko industrijo. Za vse omenjene panoge velja, da imajo postavljene visoke standarde poslovanja in hiter razvoj. Če želiš biti uspešen in pomemben igralec, moraš biti zraven.

Naša tržna strategija je razpršenost med več proizvajalci v teh panogah in temu sledimo.

Kateri elementi pri proizvodnji embalaže za farmacevtsko industrijo so najzahtevnejši?
Glavni procesi proizvodnje potiskane kartonske embalaže so priprava za tisk, tisk, izsek in lepljenje. Da narediš dober izdelek, so pomembne vse faze, ki se med sabo dopolnjujejo. Pri tem je najpomembnejša sodobna tehnološka oprema in seveda izkušen kader, ki mora biti kos zahtevni tehnologiji. Sodobna tehnologija je dostopna na trgu, kader moraš prepoznati in ga vzgojiti. Velik vpliv na končno kvaliteto izdelkov imajo materiali, karton, laki, barve, lepila. Tudi tu moramo biti pozorni in izbirati prave dobavitelje glede na zahteve naših kupcev.

Primarna embalaža prodaja izdelek. Naročniki nekatere njene funkcije poudarjajo bolj, druge manj. Šele v zadnjem času bolj natančno informacijsko, a tudi funkcijo ekonomičnosti, to pomeni zmanjševanje stroškov vključno z varčevanjem pri materialu. Je pri kartonu in papirju tega manj? Pri katerih funkcijah embalaže so naročniki najbolj natančni?
Vsekakor so ti vidiki odvisni od branže, za katere delamo. Popolnoma drugačen pomen ima embalaža v avtomobilski ali tekstilni industriji kot pri živilski ali farmacevtski industriji. Za prodajo izdelka na prostem trgu je pomembno, da embalaža izdelku omogoča brezplačen oglas. Embalaža je vaš prodajalec na prodajnem mestu, ki ustvari dober izdelek in učinkovito posreduje identiteto blagovne znamke. Nasprotno predstavlja embalaža za avtomobilske dele le funkcijo varne zaščite izdelka od proizvajalca delov do končnega proizvajalca avtomobilov oziroma za rezervne dele na prodajnih policah. Tako je recimo v farmaciji že pogoj, da se določena zdravila brez braillove pisave ne morejo prodajati na posameznih trgih.

V osnovi pa želimo poudariti, da naš razvoj poteka v dogovoru z naročniki. Predvsem sta dizajn in oblika izdelka domena naročnika. Naša naloga je, da naročniku zagotovimo tehnično izvedljivost, kvaliteto in ekonomičnost. Pri tem je naša naloga, da naročniku svetujemo možnosti izdelave po zadnjih tehnoloških, varnostnih in ekonomičnih prednostih.

V vaši poslovni praksi ne pozabljate na trajnosti razvoj. Ali pri tem bolj razmišljate o življenjskem ciklusu proizvoda, od zasnove, izdelave in uporabe izdelka, ali tudi na to, kako ravnate z odpadki, energijo in vodami, na primer?
Trajnostni razvoj je za nas celovit projekt, ki zajema učinkovito izvajanje procesov za dosego produktivnosti in odgovorno ravnanje z odpadki. Odpadke seveda ločujemo in v celoti vračamo nazaj dobavitelju in odjemalcem za nadaljnjo predelavo. Uporabljamo materiale (FSC), ki so okolju prijazni, investiramo v delovno opremo za varna delovna mesta in podobno. Z ekološkega vidika lahko rečem, da glede na tehnične podatke strojne, investicijske opreme in tehnološke postopke, zagotavljamo najvišje možne standarde za vpliv na okolje.

Katerega znanja v slovenski embalažni panogi ni dovolj?
V zadnjih letih opozarjamo na sistem izobraževanja za potrebe grafične dejavnosti, ki je specifična za panogo potiskane embalaže. Tehnološki razvoj na tem področju vidno napreduje. Mladi se vse premalo odločajo za ta poklic. Šolski sistem krči oddelke za to smer. Tako nam ne preostane drugega, kot da zaposlujemo sorodne kadre, ki jih moramo prekvalificirati in stalno izobraževati.

Ali je razvojna prihodnost vašega podjetja v specializaciji?
V nekem smislu vsekakor je. Danes ne moreš biti na dolgi rok pomemben igralec na svetovnem trgu, če nisi konkurenčen. Saj poznate tisti stavek – najboljša cena za izdelek po pričakovanih kriterijih. Ali si tako velik, da lahko obvladuješ več specializacij, ali se osredotočiš na specializacijo za določene branže oziroma skupine izdelkov. Naša specializacija je potiskana kartonska embalaža iz nevalovitega kartona velikih serij.