Embalaža v Fructalu | | Jože Volfand | |
Navade potrošnikov se spreminjajo. Proizvajalec pijač, ki hoče biti konkurenčen, ne more biti na trgu samo opazovalec in sledilec. Tudi ko gre za embalažo, embalažne materiale in dizajn. Zato so v Fructalu v zadnjem času večkrat ponudili nove izdelke v živopisni, igrivi embalaži. In kot pravi Toni Balažič, predsednik uprave Fructala, vedno tako, da so pri razvoju sokov, nektarjev in sadnih pijač po tem prepoznavna blagovna znamka. Na prvo mesto so postavili zdravje in sodelovanje z naravo. Ali je Fructal že zeleno podjetje? | |
Raznovrsten proizvodni program Fructala, brezalkoholne pijače, otroška hrana, sadne rezine, alkoholne pijače, zahtevajo uporabo različnih embalažnih materialov. Katere embalaže največ uporabljate? Nekatere svetovne raziskave opozarjajo na pomembne spremembe zlasti v proizvodnji brezalkoholnih pijač in hrane, še posebno otroške hrane?
Prav zaradi raznovrstnega asortimenta izdelkov Fructal uporablja zelo različne embalaže. Največji delež predstavlja kartonska embalaža, ki je najbolj razširjena v kategoriji sokov, nektarjev in sadnih pijač, saj imajo največji delež v proizvodnji. Poleg kartonske TetraPak embalaže uporabljamo še stekleno, PET-embalažo, metalizirano folijo za Frutabelo, zabojnike inoks in cisterne za sadne baze in polproizvode. Količinsko gledano po številu izdelkov uporabimo največ kartonske embalaže (41 odstotkov), steklene embalaže (35 odstotkov), PET-embalaže (17 odstotkov ) in metalizirane folije za sadne rezine (8 odstotkov). Zelo težko bi izpostavil embalažo, za katero smo se odločili samo na podlagi trendov, saj varnost ostaja na prvem mestu. Otroška hrana zaradi varnosti proizvoda in strogih zahtev ostaja v stekleni embalaži, prav tako je za izdelke za gostinstvo najprimernejša steklena embalaža. Za t. i. potrošnjo »na poti« je primernejša manjša PET-embalaža, za potrošnjo doma pa kartonska ali večja PET-embalaža. Vsekakor se najbolj razvija prav PET-embalaža, saj je tu največ potenciala in možnosti za izboljšave in uporabo okolju prijaznih materialov.
Ali je v tem razlog, da Fructal razmeroma pogosto spreminja prodajno oziroma primarno embalažo. Zakaj? Zaradi novih izdelkov, zaradi zahtev potrošnikov?
Razlogov je več. V kategoriji sokov, nektarjev in sadnih pijač se zlasti v zadnjih letih zelo spreminjajo potrošnikove potrebe, želje in navade. Zato se spreminja tudi asortiment Fructalovih izdelkov. Pri tem pa skrbimo, da z novimi izdelki ne le sledimo, ampak tudi ustvarjamo trende v kategorijah sokov, nektarjev in pijač. Zadnja taka izdelka sta Frutiq, voda s sadjem, ki smo jo dali na trg v PET-embalaži, in Selection, sok iz sveže stisnjenega sadja. Pri izdelku je namreč poleg visoke kakovosti in dobre vsebine ključna tudi primerna embalaža za posamezen izdelek.
Kaj pa dizajn?
Tudi dizajn je ključnega pomena, saj mora izražati poslanstvo blagovne znamke in komunicirati ključne prednosti posameznega izdelka. Embalaža predstavlja prvi stik s potrošnikom. Zato je pomembno, da so na njej izpostavljeni tisti elementi, ki so za potrošnika najpomembnejši.
In kaj je po vaše najprimernejše? Na katere funkcije prodajne embalaže ste najbolj pozorni?
Predvsem mora primarna embalaža zagotoviti in ohraniti varen proizvod. Mislim na zaščito proizvoda pred fizikalnimi, kemijskimi in mikrobiološkimi spremembami v celotnem roku trajanja izdelka. S stališča potrošnika moramo biti pozorni predvsem na izbiro ustrezne embalaže za posamezen izdelek, ki naj čim bolj olajša uporabo proizvoda in omogoča preprosto zlaganje, odpiranje in zapiranje, natakanje … Ne smemo pa prezreti ekonomičnosti embalaže, kar je bistveno za učinkovito poslovanje podjetja. Vse več pozornosti posvečamo okoljski prijaznosti.
Tudi nadzoru kakovosti?
Kakovosti se še posebno posvečamo. V Fructalu imamo zahteven in visoko strokoven sistem nadzora kakovosti za surovine, ki jih uporabljamo, in za vso embalažo. Embalaža je pod strogim nadzorom, ki preverja in zahteva zdravstveno ustreznost materialov, ki prihajajo v stik z živili. Dobavitelji embalaže morajo izvesti ustrezne analize in si zagotoviti ustrezne certifikate kakovosti.
Fructalovi partnerji pri embalaži so izključno dobavitelji, ki nam na podlagi dolgoletnih izkušenj in z analiznimi certifikati zagotavljajo ustrezno embalažo. Poleg tega pa Fructalova služba za kakovost izvaja reden interni nadzor mikrobiološke ustreznosti embalaže. Metode nadzora so prilagojene vrsti embalaže in načinu uporabe. Kriterije smo določili na podlagi dolgoletne prakse in stalnega spremljanja strokovnih smernic. Poleg ustrezne surovine je ključen korak do varnega in kakovostnega živila ustrezna embalaža.
Omenili ste ekonomičnost embalaže. Embalaža v strukturi cene izdelka ni majhen strošek. Kaj kažejo stroškovne analize? Kolikšen je strošek embalaže v ceni?
Pogajanja o ceni embalaže so vedno zelo pomembna, saj nam to zagotavlja konkurenčnost na trgu. Strošek embalaže v strukturi cene je zelo različen in je predvsem odvisen od cene posamezne embalaže in od cene končnega proizvoda. Pri 100-odstotnih sokovih je na primer odstotek stroška embalaže nižji kot pri sadnih pijačah, kjer lahko znaša tudi do 60-odstotkov. V Fructalu nenehno potekajo procesi in projekti racionalizacije. Skupaj s strateškimi partnerji, domačimi in tujimi dobavitelji iščemo različne možnosti, ki bi bile ugodnejše za potrošnike, okolje in seveda Fructal. A temeljno je, da se kakovost proizvodov nikakor ne sme znižati.
Okoljska primernost embalaže je trend v svetu, v Sloveniji pa še ni uveljavljena. Kako je v Fructalu?
Tudi v Fructalu si prizadevamo uporabljati in razvijati okolju prijazno embalažo in v vseh pogledih živeti v skladu s svojim sloganom: »V sodelovanju z naravo!« Embalaža postaja vse »lažja« in manj obremenjujoča za okolje in jo je mogoče reciklirati. V Fructalu uporabljamo tudi stekleno embalažo, ki jo je mogoče vrniti.
Za vašo panogo je zelo pomembno optimiziranje embalaže zaradi mikrobiološke varnosti hrane in pijače. Problem so migracijski procesi snovi v embalaži in skrb, da živila ohranijo organoleptične lastnosti. Kako to zagotovite?
Vsi Fructalovi dobavitelji imajo izjavo o zdravstveni ustreznosti in analize o migracijah za embalažni material. Materiali, ki prihajajo v stik z živilom, morajo biti za proizvajalca in potrošnika varni in ne smejo prenašati svojih sestavin na živilo oziroma samo v zakonsko določenih mejah. Za zagotavljanje varovanja zdravja potrošnikov in preprečevanje kontaminacij določa zakonodaja za plastične materiale dve vrsti mejnih vrednosti migracij: mejna vrednost OML celotnih migracij in mejna vrednost SML specifične migracije.
Potrošniki smo pogosto nezadovoljni s pokrovčki, tesnili in zamaški oziroma z nefunkcionalnostjo posameznih delov embalaže. Kdo rešuje te probleme v podjetju? Se potrošniki pritožujejo ali bolj hvalijo vaše embalažne rešitve?
Potrošnikom je treba vedno prisluhniti. Veseli nas, da je pritožb relativno malo. Rešujejo se v Fructalovem sektorju za kakovost, kjer poskrbimo, da vsak potrošnik v čim krajšem času dobi ustrezen odgovor in pojasnilo ter nadomestilo. Pritožbe redno spremljamo, analiziramo in obravnavamo na vodstvenih pregledih, kjer se sprejmejo tudi ukrepi. Te izzive vselej rešujemo timsko, v okviru strokovnih služb. Prav za področje embalaže imamo zaposlene embalažne tehnologe, ki se strokovno ukvarjajo z embalažo, njeno uporabo, kakovostjo in prilagoditvami.
Seveda pa tudi pohvale niso redke. Potrošniki se pogosto pozitivno odzivajo na nove izdelke, nove okuse, kakovost izdelkov, praktičnost embalaže, pohvalijo dizajn ali tržno-komunikacijske aktivnosti.
Ali ste razmišljali, da bi za embalažo uporabili tudi reciklirane materiale?
Kar se tiče kartonske embalaže, uporabljamo samo karton iz recikliranega papirja. Tudi steklena embalaža je izdelana iz določenega odstotka recikliranega stekla.
Ekodizajn ni le trend, danes je to strategija in konkurenčna prednost. Znan je koncept sedmih R – rethink, remove, reduce, reuse, recycle, return in residual. Kateri R je v Fructalu v ospredju? Koliko je Fructal zeleno podjetje?
V današnjem času so pomembni vsi R-ji, seveda pa je odločilen prvi pri vsakem novem razvoju dizajna. Fructal si aktivno prizadeva živeti zeleno podjetje. V svoji okoljski politiki imamo opredeljena načela ravnanja z okoljem. Strogo jih upoštevamo. Spodbujamo energetsko učinkovitost in učinkovitost izrabe virov, zmanjševanje odpadkov, recikliranje in uporabo čistejše proizvodnje. S stalnim nadzorovanjem pomembnih okoljskih vidikov poskušamo zmanjševati vplive na okolje in biti čim bolj okolju prijazno podjetje.
Katera embalaža v Fructalu vam je najbolj všeč? Težko bi se opredelil, katera embalaža mi je najbolj všeč. V zadnjem času smo naredili veliko sprememb. Morda so mi prav zato te zadnje bolj ostale v spominu. Na primer sokovi, nektarji in sadne pijače v embalaži Tetra Gemina, na katero smo po dolgih letih ponovno vrnili Fructalovo drevo, ki ga je oblikoval letošnji Prešernov nagrajenec Kostja Gatnik. Pa zadnji dizajn sokov iz sveže stisnjenega sadja Fructal Selection, tudi v embalaži Tetra Gemina. Ne smem pozabiti na Fruc v plastenkah, ki bo letos zaživel v sveži podobi, v slikah sočnega sadja. Te embalaže so mi blizu.S tem poslanstvom smo že leta 2005 vzpostavili in certificirali sistem ravnanja z okoljem po mednarodnem standardu ISO 14001. Bili smo prvo podjetje v Sloveniji, ki je pridobilo okoljsko dovoljenje, in sicer 15. januarja 2007.
Fructal je blagovna znamka, ki se je močno priljubila na trgih nekdanje Jugoslavije. Kako je s prodajo pijač in drugih vaših proizvodov v Sloveniji in v izvozu? Koliko se pozna kriza?
Blagovna znamka Fructal je zelo dobro prepoznavna predvsem na trgih nekdanje Jugoslavije in veseli nas, da nam je v zadnjih letih uspelo ustaviti padanje tržnih deležev. Na vseh trgih nekdanje Jugoslavije smo s svojimi poslovnimi partnerji, distributerji, poiskali nove tržne poti in priložnosti, poleg tega pa smo nekatere izdelke razvili tudi v skladu z okusi potrošnikov na tujih trgih. Ti se nekoliko razlikujejo od okusov Slovencev. Seveda pa se na teh trgih še intenzivneje srečujemo s konkurenco, predvsem z domačimi proizvajalci. Hkrati se dogaja, da nekateri trgovci dajejo izrazito prednost znamkam, s katerimi so strateško povezani in ne dovolijo vstopa konkurenčnim znamkam.
Pri sokovih je Fructal kreator trendov. Kaj je zdaj na trgu najbolj iskano?
Fructalova strategija temelji na razumevanju potrošnikov, njihovega življenjskega sloga, nakupnih navadah in potrošnji. Upoštevati trende prinaša dolgoročno uspešnost. Trendi pri potrošnji sokov, nektarjev in sadnih pijač se spreminjajo in potrošniki postajajo vse zahtevnejši. Za sodobne trende je značilno predvsem to, da se med seboj prepletajo in da želijo potrošniki z enim izdelkom zadovoljiti več potreb. Ne zadostuje več, da je izdelek na primer v skladu s trendom zdravja, pač pa mora biti tudi priročen, da ga lahko uporabi kjer koli. Potrošnik tako išče učinkovite izdelke, ki mu lahko pomagajo olajšati natrpan urnik in kar najbolj podaljšajo njegov prosti čas. V skladu s tem je bil na primer razvit Fructalov Smoothie, ki priročno pokrije potrošnikovo potrebo po dnevnem obroku sadja. Seveda so še številni drugi trendi, ki jih je treba upoštevati pri razvoju novih izdelkov. Tudi sociodemografske spremembe vplivajo na potrošniške družbe, na primer staranje prebivalstva, naraščanje blaginje, spreminjanje vloge staršev, urbanizacija … Na prvem mestu pa vsekakor ostajata zdravje in sodelovanje z naravo, ki sta pravzaprav tudi Fructalovo poslanstvo.