Logistika | doc. dr. Andrej Lisec1 |

1 Uvod
Članek obravnava optimizacijo logistike paketov v prostorski zasnovi poštne mreže. V njej je podano obstoječe stanje poštne mreže in podan predlog regijskih paketnih centrov in pripadajočih paketnih pošt.

2 Logistika paketov
Eden temeljnih kazalcev uspešnega delovanja pošte je hitra in zanesljiva vročitev oziroma dostava pošiljk, zato so se v zadnjih letih razvile paketne storitve, tudi po zgledu podjetij iz tujine, ki omogočajo uporabnikom prenos paketnih pošiljk kar se da hitro, tudi v istem dnevu. Poštni sistem je zelo obsežen, zato je njegovo dobro zasnovo, ki sledi omenjenim ciljem, težko izvesti brez matematičnega modeliranja. Delo podaja zasnovo modela za optimalno izbiro poti med poštnimi logističnimi centri, regijskimi paketnimi centri, paketnimi poštami, poštami in znotraj le-teh ter podaja konkretno rešitev za primer, ko lahko kapaciteta (dostavnega) vozila predstavlja ozko grlo in ko je zagotovljeno časovno okno, ki se prilagaja vnaprej podanemu delovnemu času na poštah.
Temeljna hipoteza je: uvajanje regijskih paketnih centrov in paketnih pošt ob zahtevanem nivoju storitve prenosa D + 1 (dan sprejema in dan vročitve, ”danes sprejeta pošiljka je jutri vročena”, ob zanesljivosti, večji od 0,99), ki dosedanji model logistične oskrbe na površini približno 20.000 km2 s srednjo gostoto prebivalstva okrog 100 prebivalcev na km2 (v podobni razpršenosti, kot je Slovenija) spreminja prenos poštnih pošiljk na štiristopenjsko storitev in s tem znižuje stroške prevoza (prevoza pošiljk pri navzgor omejenih razlikah med fiksnimi stroški klasičnih pošt in pošte v funkciji regijskega paketnega centra) za več kot 5 odstotkov.

3 Paketna distribucija
Pošta Slovenije ob zajemanju podatkov ni imela ustreznega sistema zajemanja (zbiranja) podatkov o tokovih paketnih pošiljk. Izhajali smo iz obstoječih načinov zbiranja podatkov o količini sprejetih in usmerjenih paketov ter oktobrske statistike vročenih paketov. Oceno pošiljk in s tem relacije med izvorom in ponorom v mreži smo izvedli na podlagi opazovanj. Stanje leta 2003 je bilo začetno stanje dinamičnega modela.
V doktorski disertaciji (Lisec, 2006, str. 79–85) je nadgrajen model (Eberya et al., 2000, str. 616), ki obravnava tokove pošiljk od začetnega vozla preko središča ali med središčema do končnega potrošnika. Model že vključuje omejitev kapacitet. Za potrebe optimalne logistike paketov je nadgrajen model s prenosom pošiljk na več stopnjah in z vključitvijo izločanja pošiljk na posameznih stopnjah za lastna območja.
Z metodami kombinatorne optimizacije smo na podlagi določene spodnje meje dovoljenih dodatnih fiksnih stroškov (glede na obstoječo postavitev klasičnih pošt), ki omeji množico možnih rešitev na obvladljivo število potencialnih regijskih paketnih centrov, preverili optimalno postavitev regijskih paketnih centrov na različnih lokacijah v Sloveniji. Preučili smo ekonomičnost uvedbe posameznih regijskih paketnih centrov za obravnavano območje, ki ga po sedanji organiziranosti Pošte Slovenije pokriva Poštni logistični center (PLC) Ljubljana, glede na postavljen kriterij zanesljivosti oskrbe (Slika 1).
Pri iskanju optimalne zasnove logistične mreže Pošte Slovenije so nam v pomoč teoretični modeli kombinatorne optimizacije in konkretne rešitve poštne mreže v Švici, Avstriji, Avstraliji in drugod. Rešitve, ki so bile uspešno izvedene v drugih okoljih z drugačno teritorialno organiziranostjo, lahko v Sloveniji zaradi svoje majhnosti hitro osvojimo in jih modificiramo glede na posebne zahteve slovenske teritorialne organiziranosti, vendar le, če je vodstvo pošte temu naklonjeno.
Konkretni izračuni so pokazali, da se stroški prevoza v Sloveniji, ki ustreza tej gostoti in površini, znižajo celo za 10 odstotkov.

4 Zaključek
Ugotovili smo, da je smiselno izboljšati obstoječi sistem prenosa paketov tako, da izločamo pakete za območje lastnih pošt, paketnih pošt ter za tiste poslovne enote, kjer je to upravičeno. To nam dokazuje aplikacija, ki smo jo izvedli na primeru območja pokrivanja Poštnega logističnega centra Ljubljana, ki pokriva dve tretjini Slovenije. Stroški prevoza (prevoza pošiljk pri navzgor omejenih razlikah med fiksnimi stroški klasičnih pošt in pošte v funkciji regijskega paketnega centra) se z novim načinom prenosa paketov glede na sedanji način prevoza zmanjšajo za 10 odstotkov.
Kot so pokazale že predhodne raziskave, pa velja tudi za področje, ki ga pokriva Poštni logistični center Ljubljana, predvsem za področje Regijskega paketnega centra Novo mesto, da ni smiselno brezpogojno slediti prostorski strukturi, ki uvršča dolenjsko regijo pod okrilje Poštnega logističnega centra Ljubljana. Ugotovili smo, da je smiselno izboljšati obstoječi sistem tako, da pošte na omenjenem območju ločujejo pakete za območje Poštnega logističnega centra Ljubljana in območje Poštnega logističnega centra Maribor.

1 – doc. dr. Andrej Lisec, Univerza v Mariboru, Fakulteta za logistiko

Literatura:
1.Ebery Jamie et al. (2000). The capacitated multiple allocation hub location problem: Formulations and algorithms. European Journal of Operational Research, Amsterdam, 120, 3, str. 614–631.
2.Lisec, Andrej (2006). Optimizacija logistike paketov v hierarhični prostorski zasnovi poštne mreže. Ljubljana.