Darilna embalaža | Nina Semolič |
 
Prihaja čas obdarovanj in čas za premislek o darilni embalaži. Darilna embalaža je kot vsaka embalaža tista, ki naredi prvi vtis, če ne celo najmočnejšega. Nekateri raziskovalci trdijo, da je za marsikaterega kupca embalaža prvi razlog za nakup, pomembnejši od vsebine. Drugi so v svojih raziskavah ugotovili še več, saj so se prepričali, da lahko embalaža vpliva na naša čustva. Tako je raziskava Oddelka za marketing Univerze Zeppelin z opazovanjem možganskih aktivnosti ugotovila, da privlačna embalaža stimulira občutke sreče in motivacije. Tudi pri izbiri barve moramo biti previdni. Medtem ko se za cenejše izdelke uporabljajo embalaže svetlih barv, se za pakiranje luksuznih uporabljajo predvsem temne.
 
skatla

Barvna embalaža

Barvni trendi darilne embalaže

Čeprav je razvoj darilne embalaže nekaj časa, predvsem zaradi recesije, stagniral, je v letu 2011 doživel svoj razcvet, kar je napovedal že januarski sejem Gift Show v Atlanti, v ZDA. Razlike so se pokazale že v uporabi barv. Na lanskem sejmu so prevladovali zemeljski odtenki – siva, rjava in zelena, letos pa je zavladala pisana paleta barv. Barve sijejo z vseh strani, bolj so nasičene, vendar odtenki ostajajo naravni. Podjetje Pantone, znano predvsem po svojem vodilnem sistemu za usklajevanje barv, je za barvo leta 2011 določilo barvo kovačnika. To je svetla rdečkasto-roza barva, ponazarja pa energično in poživljajoče razpoloženje. Pri Pantonu so povedali, da je to barva, ki je primerna za vsak dan, čeprav na njej ni nič vsakdanjega. Barve letošnjega leta so nianse roza, oranžne, zelene, škrlatne in modre barve. Tako proizvajalci kot kupci pa se nagibajo k uporabi okolju prijaznejših materialov. Povzamemo lahko, da so smernice letošnjega leta pisane barve in okolju prijazni materiali.

Trg darilne embalaže

Okolju prijazna embalaža je včasih asociirala na pusto, brezbarvno ovojnino, vendar danes ni več tako. Proizvajalci ročno izdelanega papirja iz Indije ponujajo široko paleto okolju prijaznih izdelkov, med drugim svilen papir, papir s cvetnimi listi in tudi okolju prijazne trakove. Po pisanju na raznih embalažnih forumih postaja okolju prijazna embalaža prav tako priljubljena kot tradicionalna, saj se ljudje počasi zavedajo svoje odgovornosti do okolja.
Trg darilne embalaže in papirnega pakiranja je v letu 2010 doživel rast za 5 odstotkov in dosegel vrednost 5,9 milijarde ameriških dolarjev, do leta 2015 pa naj bi dosegel kar 7,1 milijarde, kar je za 23,4 odstotkov več. Dosegla naj bi 243,4 milijona ton, se pravi porast za kar 25,7 odstotka. Azijsko-pacifiški trg pokriva kar 50,2 odstotka proizvodnje darilne embalaže in papirnega pakiranja.

Trajnostno embalažo lahko izdelamo tudi sami

Da je embalaža okolju prijazna, ni nujno kupovati okolju prijazne vrečke in škatle. Za ovijanje lahko porabimo star papir, že uporabljene darilne vrečke, stare časopise, stripe, grafične izdaje glasbenih del, stare zemljevide ali darilne košare. Pa še bi lahko naštevali. Glede na letošnje okolju prijazne trende se poskusimo izogniti tonam zavijalnega papirja, ki naj bi delež smeti zvišale kar za 25 odstotkov v prazničnem obdobju. Pri oblikovanju darilne embalaže bodimo čim bolj kreativni, dodajmo osebno noto, naj bo embalaža del darila, njegova dodana vrednost. Namesto pentlje dodajte žarnico. Mogoče ne bo delovalo estetsko, vendar boste zmanjšali prejemnikov ogljični odtis. Vedro lahko napolnimo s pripomočki za vrtnarjenje ali pa napolnimo posodo z dobrotami. Ne smemo pozabiti tudi na mehkejše alternative, kot so šali, bombažne plenice, brisače. Mogoče bodo takoj opazili, kaj je vanjo zavito, vendar bo obdarovanec embalažo uporabljal še leta. Najlepše dekorativne elemente pa najdemo kar na domačem vrtu, plažah ali na polju. Vejice, jagodičevje, školjke, storži so naravno lepi, najdemo pa jih že na kratkem sprehodu. Izogibajmo se lepljenju z lepilnim trakom, saj je zelo neprijazen do okolja. Lepljenju se izognemo s čvrstejšimi pregibi ali pa papir zavarujemo z naravnimi vrvicami ali volno.

Zanimalo nas je, kaj se dogaja na slovenskem trgu, zato smo proizvajalcem in dizajnerjem zastavili sledeča vprašanja:
• Ali se trendi darilne embalaže pri nas skozi leta spreminjajo? Kdo diktira razvojne smernice (proizvajalci, potrošniki, podjetja)?
• Po kakšni darilni embalaži je največje povpraševanje? Ali kot branža doživljate pritisk na cene? Ali obstaja na trgu tudi kakšen zahteven segment, ki povprašuje po premium embalaži (embalaži višjega cenovnega razreda)?
• Ali ponujate darilno embalažo iz okolju prijaznih materialov? Se kaže uporaba sekundarnih materialov kot trend? Ali pri razvoju upoštevate to filozofijo?
• Kakšno je povpraševanje po trajnostni embalaži (embalaži za večkratno uporabo)?

Zvone Murko, skrbnik sistema kakovosti, informatike in marketinga, MSK:

• Tako kot velja za vse trende, se tudi trendi v povpraševanju po darilni embalaži skozi čas spreminjajo. V času velikih kriz, kot je sedanja, žal na slabše. Vsekakor s svojim razvojem in produkti diktiramo določene smernice. Vse prepogosto trgu smernice diktirajo trgovci, ki imajo med vsemi najmočnejši medijski vpliv. Pri teh smernicah pogosto prevladuje poceni darilna embalaža, uvožena s trgov izven EU, ki je rezultat dela poceni delovne sile, otroškega dela in vprašljive kvalitete. Temu slovenski proizvajalci z lastnim razvojem težko konkuriramo. Na splošno je v Sloveniji premalo posluha in nacionalnega ponosa za nakupe izdelkov “IZDELANO V SLOVENIJI”.
• Največje povpraševanje beležimo pri darilni embalaži za vinarje in čebelarje. Trend rasti je zaznati tudi pri ostalih produktih, vendar manj. Pritiski na cene embalaže so v naši branži stalnica. Kupci se premalo zavedajo, da je darilna embalaža močno marketinško orodje, ki pomaga prodajati. Naša linija premium embalaže, linija darilnih škatel LUXORY, postaja vse bolj prepoznavna na trgu darilne embalaže. Trend povečanja prodaje je prisoten, želimo pa si naročil večjih serij in prodor na tuje trge.
• Vsa naša darilna embalaža je izključno iz okolju prijaznih materialov. Je 100-odstotno okolju prijazna in biorazdgradljiva. Možno jo je 6- do 8-krat reciklirati in po tem uporabiti še za pridobivanje energije. Valoviti karton kot medij za izdelavo darilne embalaže je v trendu. To dokazuje vse večje povpraševanje raznih oblikovalcev izdelkov iz naravnih materialov po naši embalaži. Naše podjetje je že pred leti začelo slediti tem trendom. Razvojne smernice so nas prav na osnovi teh trendov pripeljale do darilnih škatel linije LUXORY.
• Naša linija darilnih škatel LUXORY je razvojno zasnovana in tudi poimenovana kot darilne škatle in ne embalaža prav iz razloga, ker so to izdelki trajnostne embalaže, namenjeni uporabi v daljšem časovnem obdobju. Ker je to premium darilna embalaža, torej višjega cenovnega razreda, so povpraševanja nekoliko manjša glede na velikost serij, se pa povečuje število naročil. Vse to nas privede do zaključkov, da trg vseeno prepoznava domačo kvaliteto in dolgo življenjsko dobo te darilne embalaže iz okolju prijaznih materialov in jih sprejema. To je trajni proces miselne preobrazbe, na katerega moramo vplivati vsi – od proizvajalcev, trgovcev do potrošnikov.

Danica Kunej, Embalaža Kunej:

• Trendi embalaže se pri nas skozi leta spreminjajo. Spremembe po raznolikosti embalaže za različne proizvode narekujejo največkrat naročniki.
• V naši proizvodnji je trenutno največje povpraševanje po različnih šatuljah, ki so izdelane iz sive lepenke, preoblečene v PVC na papirju z različnimi barvnimi in strukturnimi vzorci, notranjost je poljubna (največkrat je to svila). S pritiski na cene embalaže se srečujemo vsak dan bolj. Na trgu je povpraševanje tudi po t. i. embalaži višjega cenovnega razreda. Po tej embalaži povprašujejo predvsem tisti potrošniki, ki želijo embalažo za dražje izdelke. Včasih je namenjena samo promociji določenega izdelka, spet drugič širitvi poslovanja določenega podjetja oz. posameznika.
• Darilna embalaža, ki jo izdelujemo v našem podjetju, je izdelana, med drugim, tudi iz okolju prijaznih materialov. V zadnjih letih opažamo, da se povpraševanje po tovrstnih materialih zmanjšuje, ker to ni več trend. Sekundarni material v naši proizvodnji namreč predstavlja svila, ki je v notranjosti embalaže.
• Lahko rečemo, da je večina naše darilne embalaže namenjena večkratni uporabi, saj je izdelana iz »trdnih« materialov (lepenka).

Miha Klinar, Gigodesign:

Gotovo, vendar je to težko opaziti v periodi enega leta, če pa pogledate situacijo v kontekstu desetih let, spremembe so. Razvojne smernice diktirajo naročniki. Od njih je odvisno, kako prepoznavajo potrebe uporabnikov ali kako se odzivajo na predlagane rešitve.
Največje povpraševanje je po prodajni embalaži. Da, obstajajo tudi naročniki, ki povprašujejo po premium embalaži.
Trendi okolju prijaznih materialov obstajajo, so precej odvisni od cen in sposobnosti obstoječih tehnologij, da jih vključijo v produkcijo.
V zadnjem času je pomemben trend preračunljivost naročnikov ali investitorjev, kar je zrcalo gospodarskih gibanj. Trende je najlažje ustvarjati z učinkovito zakonodajo in drugimi stimulacijami podjetij in uporabnikov. Očitni zgledi obstajajo.

Paket-otrociDarilna embalaža ali škatle kar tako!

Na vseh poštah so na voljo tudi škatle, primerne za posebne priložnosti, darila ali kar tako. V tistih, bolj elegantnih, se lahko znajde presenečenje za vaše poslovne partnerje, če pa želite z darilom presenetiti najmlajše, uporabite embalažo z bolj igrivimi in barvitimi motivi. Otroci jo bodo gotovo uporabili še za kaj drugega in bo v njihovem kraljestvu vladala še dolgo časa kot prostor za igrače in njim ljube predmete.