Mreženje v logistiki | | Jože Volfand | |
Koncept mreženja, kot ga v slovenski logistiki razvija Janko Pirkovič, direktor BTC PE Logistični center, sicer ni nov, je pa poseben, ker je umeščen v največji poslovni center v Sloveniji in ker se lahko pohvali s praktičnimi izkušnjami. Oblike mreženja so raznovrstne, dosledno pa upoštevajo sinergijo med deležniki. Direktor z dolgoletnimi izkušnjami ni samo praktik, ki se zaveda, kaj prinašajo novi trendi v logistiki, pač pa je tudi kritičen presojevalec, kaj se dogaja s prometnimi tokovi v državi. Za razbremenitev cest opozarja na prednosti zbirnih prevozov. | |
Ko omenjate mreženje v Logističnem centru BTC, uporabljate tudi termin logistično mesto. Zagotovo pri tem mislite na povezovanje vseh, ki so v preskrbovalni verigi in na njihovo odgovornost do trajnostnega razvoja.
Da. Različne oblike mreženja smo poimenovali logistično mesto. Če hočemo biti učinkoviti, kakovostni, trajnostni oziroma zeleni, moramo sodelovati z uporabniki naših storitev, dobavitelji, z zainteresiranimi družbami in institucijami. Vsi smo povezani.
Zato različne oblike povezovanja in sodelovanja v Logističnem centru BTC?
Da. Od Poslovnega kluba do Višje prometne šole. V okviru Logističnega centra BTC smo oblikovali Poslovni klub Logistični center, s katerim želimo sodelovanje s poslovnimi partnerji še nadgraditi. Namen tega kluba je združiti poslovne partnerje Logističnega centra, s katerimi na področju skupne promocije in trženja še nismo sodelovali, ter skupno nastopiti tudi na območju BTC City. Partnerji Poslovnega kluba Logistični center lahko koristijo možnosti mreženja in sinergije z ostalimi člani ter imajo pri tem dodatno možnost izpostavljenosti in promocije njihovih blagovnih znamk na območju BTC City. Ne smemo pozabiti, da BTC City letno obišče več kot 21 milijonov obiskovalcev. V klubu je sedaj 16 članov, ki so kupci in dobavitelji Logističnega centra.
Člani Kluba imajo tudi poseben paket zaupanja, ki vsebuje oglasne panoje, promocijo v BTC City, PR-članke, nagradne igre, objave na prikazovalnikih in spletni strani. Pri vseh ostalih oglaševanjih na območju BTC City pa imajo znaten popust. Za člane Kluba dvakrat letno organiziramo strokovno srečanje. Druga oblika sodelovanja je Prometni center. Skupaj s partnerji nudimo izvajalcem logističnih storitev in ostalim udeležencem v preskrbovalni verigi svetovanje, izobraževanje in usposabljanje. V Logističnem centru dela tudi Združenje šoferjev in avtomehanikov ter Višja prometna šola B&B.
Zakaj je v mreži Višja prometna šola?
Izobraževalna organizacija B&B deluje že dvajseto leto. V tem času je iz avtošole, ki je predstavljala začetno dejavnost podjetja, prerasla v zasebni izobraževalni center na področju cestnega prometa in višješolski center. Recept za uspeh je preprost: prijaznost in uslužnost, svetovanje in trdo delo petdesetčlanskega kolektiva.
Šola izvaja javno veljavne izobraževalne programe. Po končani osnovni šoli na B&B lahko zaključite poklicno šolo in pridobite naziv voznik ali se vpišete neposredno v štiriletni srednji strokovni program logistični tehnik in pridobite V. stopnjo izobrazbe. Če imate zaključeno katerokoli poklicno šolo (IV. stopnjo) ali če postanete voznik, se lahko vpišete v poklicno-tehniško izobraževanje po programih prometni tehnik ali ekonomski tehnik. Ponujajo tudi vpis v višješolske strokovne programe logistično inženirstvo, ekonomist, poslovni sekretar, ki se zaključijo z diplomo, ustrezno stopnji VI/I.
Še ena posebnost je značilna za Logistični center BTC. Pridobili ste standard ISO 14.000.
To je točno. Logistični center BTC ima, kot eden redkih v tej dejavnosti, standard ISO 14.000 za varovanje okolja. V operativnem delu smo evidentirali in uredili celo vrsto ukrepov, ki neposredno ali posredno prispevajo k zmanjšanju emisij in varovanju okolja. Celotna družba BTC ima namreč med osnovnimi vodili ravno družbeno odgovornost. Naš podprevoznik Dušan Kobal, ki za nas opravlja prevoze z več kot 100 vozili, je tudi pridobil eko certifikat kot dokaz za zmanjšanje emisij za preko 5 odstotkov. Je pa tudi v fazi pridobivanja standarda ISO. Trajnostni razvoj in zelena logistika sta tako med cilji, ki jih skušamo dosegati pri opravljanju naših storitev.
Ali je varovanje okolja med novimi trendi v logistiki?
Novi trendi v logistiki izhajajo iz neposrednih vplivov trga in na osnovi izkušenj uspešnih logistov, brez zelenega razmišljanja pa sodobna logistika ne more. Izjemno pomembno je poslovno povezovanje, in to na horizontalnem in vertikalnem nivoju. Preseči je potrebno nekakšno samozaverovanost in samozadovoljstvo. Na srednji rok to nedvomno vodi v nazadovanje. Uporabnik logistične storitve zahteva celovito in konkurenčno storitev, ki pa jo praviloma lahko nudi samo več medsebojno povezanih izvajalcev. Pomemben je le dogovor, ki vsem zagotavlja pošteno plačilo za storitev. Ocenjujem, da je v tej smeri v Sloveniji še veliko rezerv, kar je tudi povezano z znanim slovenskim rekom o sosedu in kravi. Pomembno pa je tudi vertikalno povezovanje (mreženje) z dobavitelji in kupci, kar se mi zdi prednostno.
Učinkovit izvajalec logistične storitve bo moral v prihodnje v okviru celotne preskrbovalne verige opravljati tudi storitve v fazah nabave in prodaje. V nabavni funkciji lahko prevzame odgovornost za naročanje blaga in skrb za optimalno stanje zalog. V fazi prodaje pa lahko prevzame pripravo blaga za trg (pakiranje, etiketiranje, pripravo darilnih paketov itd). Izkušnje Logističnega centra BTC so v tem delu že pozitivne in za nas predstavljajo dodano vrednost.
Nekoliko drugače pa je z razmerami v državi. Kaj je naredila slovenska logistika, da bi zmanjšala promet po cestah?
Naprej, kaj je naredila slovenska politika? Zelo malo. Cela vrsta načelnih stališč, usmeritev, belih in drugačnih knjig, sklepov parlamenta – rezultati pa so ravno obratni: cestni tovorni promet raste, železnica pa je v zadnjih letih izgubila znatni del prometa. Ta naša nedorečenost bo imela še dolgoročne posledice. Vse smo namreč naredili za izgradnjo avtocest in s tem spravili blago na ceste, železniška infrastruktura pa onemogoča rast prometa. Sedanji ukrepi, upam, bodo spremenili ta trend, toda učinki bodo šele čez nekaj let. Na drugi strani pa razvoj industrializacije in globalizacije zahteva hiter in učinkovit prevoz blaga, ki ga lahko nudi le prevoz po cestah.
Sama logistika (izvajalci storitev) pa seveda lahko tudi marsikaj naredi v smeri zmanjšanja obsega prevoza po cestah. Po moji oceni je eden od osnovnih elementov izkoriščanje prednosti zbirnih prevozov. To je seveda klasičen primer v mednarodnem prevozu, lahko pa so veliki pozitivni učinki tudi v notranji distribuciji. Ilustrativen je primer sodelovanja Logističnega centra BTC s Petrolom. V našem skladišču imamo prehrambne artikle (preko 1.000) 70 dobaviteljev, ki so namenjeni v 310 bencinskih servisov Petrola. Z zbirnimi dostavami v natančno dogovorjenih terminih znatno razbremenimo promet in posledično ohranjamo okolje ter ne nazadnje omogočamo nemoteno delo na servisih. Ocenjujem, da bi s takim pristopom z zbirnimi dostavami lahko veliko prispevali k razbremenitvi cest. Pogoj pa je seveda sodelovanje med izvajalci, skladiščniki in prevozniki ter uporabniki naših storitev.