Chipolo in uporaba reciklatov


»Naslednjo linijo izdelkov bomo ustvarili iz recikliranih materialov. Trenutno pa na ravni podjetja razmišljamo, kaj lahko na tej točki še dodamo trajnosti. Zdaj imajo naši iskalniki zamenljivo baterijo, kar spodbuja, da se produkt ne zavrže. Vzpostavili smo program reciklaže Chipolov«, pojasnjuje Primož Zelenšek, direktor in eden izmed ustanoviteljev podjetja Chipolo, kako iščejo možnosti za uporabo reciklatov po poskusu s posebno izdajo iskalnikov Ocean Edition iz reciklirane plastike iz ribiških mrež. Sogovornik, ki je letos prejel tudi priznanje mladi menedžer leta pa svetuje mladim, da naj sledijo svojim sanjam. Chipolo je na trgu skupaj z velikanom Apple.


Pred desetimi leti ste na platformi Kickstar za svoje delo v razmeroma kratkem času zbrali 300.000 dolarjev. Kaj je najbolj navdušilo in prepričalo trg, da se splača vložiti v vašo mobilno aplikacijo? Ste v pozabljivosti videli tržno priložnost?

Zgodba se je v resnici začela, ko je eden izmed sedmih prijateljev, ki smo ustanovili podjetje Chipolo, vedno pozabljal svoje ključe. Zato je zamujal. Takrat smo si rekli, naredimo nekaj, da bo naš Domen hitreje našel ključe. To je bilo obdobje začetkov tehnologije Bluetooth, kjer smo orali ledino. Ustvarili smo iskalnik Chipolo. Imeli smo idejo, ki je prišla ravno ob pravem času in izbrali platformo Kickstarter. Ta nas je resnično na začetku katapultirala na trg. Hitro smo ugotovili, da je po svetu ogromno ljudi, ki jim tak majhen pripomoček, kot je iskalnik Chipolo, pomaga, da ne izgubljajo časa z iskanjem svojih ključev.

Toda vaša zmagovalna formula je, da ste uporabnikom ponudili brezplačno mobilno aplikacijo, prihodke pa ustvarjate s prodajo fizičnega izdelka. Kaj lahko uporabnik išče in najde z mobilno aplikacijo?

Chipolo je iskalnik predmetov. Na trgu imamo dve obliki. Chipolo ONE je obesek za ključe, Chipolo CARD kartica za denarnico. Poveže se ga z aplikacijo Chipolo in pomaga najti ključe, denarnico, nahrbtnik, otroško igračo … Tisto, na kar ga obesiš, oz. tisto, kar pogosto iščeš. Prav tako z dvojnim pritiskom na Chipolo zazvoni telefon.

Trg je izdelek sprejel postopoma. Kaj je za vaš razvoj in prodajo pomenil začetek sodelovanja z Applom. Ne gre za konkurenco?

S podjetjem Apple smo hkrati partnerji in konkurenti. Vendar je v resnici vse skupaj imelo izjemno pozitiven učinek na našo prepoznavnost in prodajo. Kar nekaj časa je namreč trajalo, da so iskalniki predmetov postali tako prepoznavni, da za njih ve večja masa ljudi. Chipolo smo razvijali deset let. Šele pred kratkim so v ta segment prišla velika podjetja, kot je Apple. Apple je seveda povečal prepoznavnost tovrstnih izdelkov.

Kako se je to zgodilo?

Tako, kot se je zgodilo po prihodu Applovih slušalk AirPods, ko se je prodaja vseh brezžičnih slušalk zelo dvignila, se dogaja tudi z iskalniki predmetov. Mi smo veseli, da je Apple vstopil na trg, saj je s tem povečal prepoznavnost iskalnikov. Posledično tudi našo prodajo, čeprav levji delež trga pobere Apple. Vedno je prostor za več podjetij. Mi nameravamo svoj prostor v segmentu dobro izkoristiti.

Chipolov sedež so Trbovlje, podjetje ste ustanovili v ZDA. Vaši izdelki so na trgu v okrog 200 državah. Kako je s prodajo, kje je največ povpraševanja? Za kateri vaš izdelek je največ zanimanja in kako poslujete?

V Trbovljah skrbimo za celoten razvoj izdelkov, od strojne do programske opreme. Tu imamo tudi oblikovalsko, spletno, marketinško in prodajno ekipo, prav tako administracijo in logistiko. V stavbi imamo svojo proizvodnjo, ki je popolnoma avtomatizirana. V Sloveniji delata še dve naši pisarni. Ena je v Ljubljani in je namenjena predvsem mobilnim razvijalcem, druga pa v Krškem, kjer imamo dva prodajnika. Chipolo d.o.o. ima v 100-odstotni lasti ameriško podjetje Chipolo Inc. s sedežem v New Yorku.

Zakaj ZDA?

Preko tega podjetja poteka prodaja na ameriškem in kanadskem trgu, tudi na Amazonu. Za vse, kar delamo na Amazonu, torej skrbi ameriško podjetje. Pravzaprav smo ga s tem namenom tudi ustanovili. Leta 2017, ko smo se začeli ukvarjati s prodajo preko Amazona, še ni bilo mogoče, da bi slovensko podjetje sploh lahko odprlo račun na Amazonu. V ZDA je deset zaposlenih, v Sloveniji malo več kot šestdeset. Največji delež prihodkov ustvarimo v Ameriki, približno 50 odstotkov, 40 odstotkov pa v Evropi. Zelo dobro delamo na Irskem in v Skandinaviji. Kar zadeva fizične trgovine, smo prisotni v največjih, kot so Best Buy, Inmotion, … Najbolj je iskana še vedno naša osnovna linija izdelkov Chipolo, ki dela z našo aplikacijo Chipolo, seveda pa rast prodaje Spot izdelkov, ki smo jih naredili z Applovo aplikacijo, strmo narašča.

Ali ste pri vaših izdelkih razmišljali tudi o uporabi reciklirane plastike? Kako je z nabavo materialov, od kod, kako je s cenami in kakšen je življenjski ciklus vašega izdelka?

Naši izdelki še niso izdelani iz reciklirane plastike. Smo pa pred nekaj leti izpeljali super projekt, prek katerega smo malce stestirali obnašanje reciklirane plastike v naših izdelkih. Lansirali smo namreč posebno izdajo Chipola, ki smo jo poimenovali Ocean Edition. Narejena je bila iz reciklirane plastike iz ribiških mrež, ki so bile pobrane iz oceanov.

Kaj ste ugotovili?

Takrat smo se precej naučili o tem, kako se obnašajo reciklirani materiali, saj je bilo to za nas povsem novo področje. Soočili smo se tudi s precej visokimi cenami materiala, s precejšnjim vplivom na samo kvaliteto in vzdržnost naših produktov. Tako je tistemu projektu sledil nov, raziskovalni projekt. Iščemo torej najboljšo rešitev za naše prihodnje izdelke.

LCA?

Vedno si prizadevamo, da so naši izdelki zasnovani tako, da imajo dolgo življenjsko dobo. Konkretno to pomeni, da imajo zamenljivo baterijo. Žal vedno to ni mogoče, saj pri iskalnikih za denarnice, pri katerih je pomembno, da so čim tanjši, to preprečuje njihova oblika. Pri teh izdelkih pa zagotovimo, da nam lahko po izteku baterije stranke brezplačno vrnejo izdelek, kupijo novega po zelo znižani ceni, mi pa poskrbimo za reciklažo.

Načrti? Kako nastaja nova generacija iskalnikov iz recikliranih in obnovljivih virov?

Ja. Naslednjo linijo izdelkov bomo ustvarili iz recikliranih materialov. Trenutno pa na ravni podjetja razmišljamo, kaj lahko na tej točki še dodamo trajnosti. Zdaj imajo naši iskalniki zamenljivo baterijo, kar spodbuja, da se produkt ne zavrže. Vzpostavili smo program reciklaže Chipolov. Ko se Chipolom, ki nimajo zamenljive baterije, baterija izprazni, lahko uporabnik produkt pošlje k nam, da ga recikliramo. Podjetje je v procesu pridobitve ISO 14001. Ko smo naš produkt izdelali iz reciklirane plastike, ki je bila pobrana iz morja, smo donirali 10.000 € organizaciji Oceanic Global za njihov trud pri ohranjanju oceanov.

Na katere vrednote prisegate v poslu kot mladi menedžer leta, s priznanjem torej, ki vam ga je letos podelilo Združenje Manager?

Najbolj ključna se mi zdi odkritost do zaposlenih, s čemer ohranjamo dobre odnose in precej hitro naslavljamo morebitna nezadovoljstva ali spore. Prav tako smo fleksibilni pri delovnih pogojih in upoštevamo potrebe zaposlenih, ko gre za fleksibilen delovni čas, redne in izredne dopuste, bolniške odsotnosti. Upoštevamo želje po kombiniranju dela od doma z delom v pisarni.

Letno organiziramo team-buildinge, ki so namenejeni izobraževanju zaposlenih v kombinaciji s strateškimi delavnicami in spontanim druženjem. Izvajamo več sistemov nagrajevanj. Naš najbolj interni je podeljevanje kudosov. Na našem slack kanalu lahko zaposleni podeli kudos drugemu sodelavcu, če je ta zanj naredil kaj dobrega. Lahko je nekaj tako malega kot pomoč pri organizaciji novoletne zabave, pa tudi do takšnih, ki pripomorejo k izboljšanju delovnih procesov. Na koncu vsakega kvartala tisti, ki zbere največ kudosov, dobi manjšo nagrado. Ustanovili smo tudi svoj »growth book club«, v okviru katerega imajo zaposleni možnost nakupa knjige na stroške podjetja.

Kaj svetujete mladim inovatorjem glede na vašo poslovno pot, na kateri ste se srečali z vzponi in padci?

Mladim bi svetoval, da naj sledijo svojim sanjam, karkoli boste počeli, delajte tisto, kar vas veseli. Zagotovo ni za vsakega samostojna pot. Je pa zelo zanimiva in verjemite mi, nikoli ni dolgčas. Vsak začetek je težak. Ampak če boste dovolj vztrajni, uspeh pride. Če naredim primerjavo s športom. Vsi delamo za to, da na koncu osvojimo medaljo ali pa zabijemo gol, v poslu pa damo na trg produkt, podpišemo dobro pogodbo, dobimo lepo oceno ali pa pohvalo …