Trg embalaže | | Urška Košenina | |
Ali se bo leta 2020 na trgu embalaže zavrtelo 900 milijard €? Po analizi Smithers Pira, globalne avtoritete na področju oskrbovalnih verig embalaže, papirja in tiska, bo v naslednjih petih letih rast globalne potrošnje povzročila ekspanzijo tudi na svetovnem embalažnem trgu. Analiza »Prihodnost globalnega pakiranja do leta 2020« napoveduje zdravo rast na letni ravni za 3,5 %. Leta 2020 naj bi dosegla 896 milijard €, v letu 2015 je znašala 768 milijard. Toda rast ne bo enotna. Države v vzponu bodo rastle nad povprečjem in ustvarjale nove priložnosti za dobavitelje materialov. Hkrati bodo v bolj uveljavljenih regijah potekale pomembne demografske in poslovne spremembe, ki bodo spremenile vrednostno verigo v embalažni industriji. Analiza je pokazala različne vplive omenjenih trendov na ključne segmente embalažne industrije, na fleksibilno in plastično embalažo, steklo, karton in kovino. | |
Trg fleksibilne in trde plastične embalaže bo povečal tržni delež, ko se bo celoten embalažni trg približal 900 milijardam €, kar bo ob koncu dekade.
Najbolj je zrasla trda plastična embalaža
Trdi plastiki je napovedana najvišja letna rast, 4,4 %. Vzrok je v popularnosti plastike, gre za polietilen tereftalata (PET) kot nadomestek za pločevinke in steklenice. Plastika je tudi lažja opcija in zadosti ciljem po zmanjšanju porabe materialov, znižanju stroškov in zmanjšanju CO2 odtisa med transportom. To rast podpirajo potrošniki, ki vidijo manjšo ali lažjo embalažo kot okolju bolj prijazno. Pričakuje se nadaljevanje zgodbe o okoljskih prihrankih, optimizaciji stroškov in reciklabilnosti, ki jo žene tehnološki razvoj, kot je npr. tehnika pihanja (»blow moulding«) in uporaba PET plastenk za trge kot sta industrija pasteriziranega mleka in steklenic ter kozarcev za vroče polnjenje npr. omak. Korporacija Coca-Cola je eno izmed večjih imen, ki opozarja na negativne konotacije plastične embalaže. Razvijajo 100 % bioplastične Plant Bottle 2.0 plastenke. Multinacionalka ima do leta 2020 v načrtu, da v celoti preide na bioplastiko.
Največja rast bo v naslednjih petih letih potekala v novih regijah, kot so Afrika, Bližnji Vzhod in Azija. V nasprotju z razvitimi trgi, kot je Avstralija, bo povpraševanje po trdi plastiki prišlo do točke nasičenja v nekaterih ključnih sektorjih, kot so gazirane pijače in voda v plastenkah. Močna konkurenca in možnost za rast med trdo plastično embalažo in fleksibilno plastično embalažo je na prehrambnem trgu in trgu pijač, kjer se lahko proizvajalec odloči za katerokoli vrsto embalaže.
Upočasnitev rasti trga fleksibilne embalaže
Fleksibilni formati embalaže, papir, plastika in folije, so v preteklosti doživeli skokovito rast, saj so tehnološke spremembe pripomogle k transformaciji embalažnih tipov z nizkimi stroški industrijske proizvodnje v embalažo za potrošnike z različnimi možnostmi. Rast trga fleksibilne embalaže bo počasnejša, kot je bila v zadnji dekadi, vendar bo vseeno prerasla srednjo vrednost rasti celotnega trga.
Azija ostaja najpomembnejši regionalni trg za fleksibilno embalažo in veča svoj relativni delež prodaje do skoraj 45 % med letoma 2015 in 2020. Na trgu fleksibilne embalaže ostaja dominantna prehrambna industrija.
Inovacije se še naprej osredotočajo na izboljševanje pregradnih lastnosti pri večslojni plastiki in zmanjševanju debeline folije ob njeni nezmanjšani učinkovitosti. Vzporedno bodo nove visoko-hitrostne polnilne linije z izboljšanim manevriranjem fleksibilne embalaže med polnjenjem omogočile fleksibilni embalaži prodor na trg toge PET embalaže (trg pijač), kjer je bil prej njen domet omejen.
Spletna prodaja je odskočna deska za karton
Kartonska embalaža (karton, zložljive škatle in tetrapak – za tekočine) je tip materiala z najvišjo vrednostjo v letu 2015 – 234 milijard €. To je pozicija, ki jo bo obdržal v letu 2020. V letu 2015 je Kitajska prevzela primat pred Ameriko kot največjim nacionalnim trgom za kartonsko embalažo. V letu 2020 bodo na Kitajskem dosegli četrtino globalne potrošnje kartonske embalaže.
Za Kitajsko bosta imeli največjo relativno letno širitev v naslednjih petih letih drugi dve azijski državi: Indija in Južna Koreja. Vzpon internetne prodaje na drobno je potrošniška odločitev, ki je prinesla največ rasti kartonski embalaži. Trga v razvoju, kot sta Kitajska in Indija, nakupujeta na internetu enako pogosto kot potrošniki v razvitih državah. Poleg tega potrošniki raje nakupujejo preko interneta kot fizično v trgovini. 30 do 40 % nakupov na internetu potuje nazaj, kar pomeni, da morajo dobavitelji uporabljati embalažo, ki jo je enostavno odpreti in zapreti. V prihodnosti bo potemtakem še večje prilagajanje kartonske embalaže končnim uporabnikom.
Stabilnost kovinske embalaže
Kovinski embalaži analiza napoveduje povprečno letno rast med letom 2015 do 2020. Povpraševanje bo prišlo iz Azije, znova bo vodilna Kitajska. Na razvitih trgih zahodne Evrope in severne Amerike bo hrana v konzervah trpela zaradi konkurence s strani lažje, potrošniku prijaznejše fleksibilne plastične in kartonske, vodotesne embalaže. Ta trend je podprt s strani zdravstveno ozaveščenih potrošnikov v razvitih regijah, ki raje posegajo po svežem sadju in zelenjavi, ne pa po konzervirani hrani.
Pri pločevinkah je zaznati povečanje povpraševanja pri izdelkih za osebno nego, kozmetiki, v gospodinjstvu in v avtomobilski industriji. Ta rast je primarno osredotočena na rast potrošniškega razreda v Aziji. Dovolj bo prostora tudi za inovacije, kjer se bodo ponavljale zgodbe, kot se je zgodila podjetju Unilever v letu 2013, ko so zmanjšali porabo aluminija za 24 ton letno, ker so svoje deodorante spravili v embalažo s 50 % manjšo gramaturo.
Steklu napovedana luksuzna prihodnost
Najpočasnejše rastoči embalažni tip med letoma 2015 in 2020 je steklo. Vzrok je v dolgoročnejši tranziciji stekla iz najpomembnejše embalaže za pijače do luksuznega materiala, ki ustvarja sofisticiran vtis in daje premium občutek. Na zgornjem koncu luksuznega trga šampanjske hiše iščejo pionirja izotermične embalaže, ki bi ohranjala izdelek hladen še dve uri po tem, ko je bil vzet iz hladilnika.
Pivovarne bodo nadaljevale s prehodom iz tradicionalnih oznak na luksuznih steklenicah z uporabo na pritisk občutljivih etiket (PSL), da bi dosegle »brezetiketen« izgled. Hkrati pa bodo še naprej raziskovali motno steklo, otipljive učinke in unikatne oblike na steklu, ki dajejo občutek kvalitete.
Vir: Analiza »The Future of Global Packaging to 2020«, Smithers Group