Zeleno omrežje Slovenije


V Plastiki Skaza postavljajo pomembne mejnike v krožnem gospodarstvu. Že danes 100 % produktov njihove lastne blagovne znamke temelji na recikliranih in bio osnovanih materialih. V okviru različnih projektov v elektroindustrijo uvajajo uporabo reciklirane plastike. Eden pomembnih projektov je bila digitalizacija notranjih procesov. Niko Medved, pomočnik direktorja Skaze, pravi, da njihova strategija razvoja do leta 2027 predvideva širitev Skaze v še bolj vertikalno integrirano proizvodnjo, predvsem s prevzemi na področju orodjarne, strojegradnje in strateških komponent za elektro industrijo.


Od svojih začetkov je Plastika Skaza že uporabljene plastične dele predelovala v nove izdelke. Prepoznani ste torej po svoji inovativnosti. Kakšne so novosti v vaši industriji?

S projekti, kot sta INCREASE in LIFE21-ENV-PL-plasticLIFEcycle, ki se financirata iz sredstev progama Obzorja, v Plastiki Skaza za elektro industrijo razvijamo in industrializiramo polikarbonat, ki je narejen na osnovi popotrošniškega recikliranega materiala (PCR). Tako bi lahko ponovno uporabili razne elektronske izdelke, odslužene števce za elektriko in podobno. Ob tem smo si zadali, da do leta 2027 razvijemo recikliran material, ki bo ustrezal standardu UL94-VO o negorljivosti materiala za električne izdelke. Dobili smo tudi priložnost, da sodelujemo pri razvoju recikliranega polipropilena za e-pametne števce in polnilne postaje za e-vozila.

Sodelujemo tudi v projektu LIFE, ki nam omogoča postavitev linije ekstrudiranja in kompovdiranja, s čimer bomo naš industrijski odpad ponovno pretvorili v granulat oz. surovino. Gre za 30 do 50 ton materiala letno. Proizvodno linijo smo že dobili, zagon je predviden do prve polovice 2025, projekt bo zaključen leta 2026.

Kolikšen delež reciklatov ali drugih alternativnih materialov na bio osnovi je v vaših proizvodih?

Pri odpadni plastiki, ki bi sicer končala na odlagališčih, zlasti pri lastni blagovni znamki, postavljamo pomembne mejnike v krožnem gospodarstvu, saj že danes 100 % naših produktov lastne blagovne znamke temelji na recikliranih in bio osnovanih materialih. Ena od inovacij, ki predstavlja preboj na tem področju, so naše trajnostne pohodne plošče, izdelane iz industrijskih odpadkov oz. iz našega lastnega industrijskega izmeta. Te niso le praktična rešitev za zunanjo ureditev, temveč so dokaz, kako lahko plastični odpadki postanejo dragoceni vir.

Marca 2024 ste zaključili projekt digitalne preobrazbe verige vrednosti, v okviru katerega ste postavili celostno digitalno strategijo. Kaj so glavni poudarki strategije in rezultati projekta?

V letu 2024 smo pomembno izboljšali dobičkonosnost podjetja. To so sadovi nove strategije, ki smo jo postavili v začetku leta 2023 in kjer smo v ospredje postavili izboljšanje učinkovitosti. Že v letu 2023 smo EBITDA izboljšali za dobrih 13 %, v letu 2024 pa še za dodatnih 22 %. Največ je k izboljšanju učinkovitosti prinesla digitalizacija, projekt Digitalizacija 5.0 smo uspešno zaključili v začetku leta 2024.

Šlo je za obširen projekt, ki je trajal več kot dve leti in je imel 13 področij. Če povzamem zelo na kratko, spojili smo tri glavne informacijske sisteme, ki pritičejo proizvodnemu podjetju: ERP (informacijski sistem), MES (sistem za upravljanje in nadzor proizvodnje) in EMS (sistem za upravljanje in nadzor energije). Vse podatke zbiramo v analitičnem oblaku, ki nam omogoča agilnost, odzive, načrtovanje scenarijev, načrtovanje pričakovanega poslovnega izida. Tako lahko že med letom naslavljamo področja, ki zahtevajo ukrepanje, če želimo dosegati zastavljene cilje.

Projekt je torej prinesel večjo učinkovitost procesov.

Da, pri upravljanju energetskih tokov smo bili zelo uspešni. Z EMS sistemom smo v kratkem času za 3 % znižali potrebe po električni energiji, z nakupom dodatne strojne opreme smo pripravili izhodišče za še dodatno 3 do 4,5-odstotno znižanje. Na dolgi rok pričakujemo do 8-odstotno znižanje potrebe po električni energiji. Pomemben je tudi cenovni vidik elektrike, ki ga naslavljamo predvsem s postavitvami sončnih elektrarn. Z njimi smo trenutno 7,5-odstotno samozadostni, do leta 2027 bomo z dodatnimi sončnimi elektrarnami na strehah naših objektov 15 do 20-odstotno samozadostni. Pri tem si bomo pomagali tudi s hranilniki energije. Nova strojna oprema nam omogoča zmanjševati viške porabe.

V proizvodnji se dela v treh izmenah in smo vsaj enkrat tedensko, ko se vsi stroji zaganjajo, kar energetsko zahtevni, vendar rezultati kažejo, da smo povečali učinkovitost vseh procesov. Velike premike smo z uvedbo avtomatsko vodenih vozil (AGV) naredili tudi na področju logistike.

Kakšni so vaši načrti za naprej?

Največ priložnosti imamo pri rasti prodaje lastne blagovne, ki jih bomo izkoristili v letu 2025. Nov naložbeni cikel začenjamo v letu 2025 in bo trajal do leta 2027. Del sredstev bo namenjen razvoju lastne orodjarne. Pri digitalizaciji želimo maksimirati integracijo programskih sistemov in jih čim bolj izkoristiti. Pri strojni opremi bomo nadaljevali digitalizacijo logistike – želimo avtomatizacijo od stroja do tovornjaka za nakladanje, kar pomeni tudi avtomatizirano visokoregalno skladišče. Tako bomo našim AGV vozilom dodali še transportna dvigala in avtomatizirali skladišče.

Posebno pozornost posvečate strateškim partnerstvom. Čemu dajete poudarek in kakšne inovacije so plod tovrstnih sodelovanj?

Naša strategija razvoja do leta 2027 predvideva širitev Skaze v še bolj vertikalno integrirano proizvodnjo. Postati želimo »one stop shop« ponudnik oziroma ponudnik, kjer stranka na enem mestu dobi vse. Širili se bomo na treh področjih: orodjarne, strojegradnje in strateških komponent za elektro industrijo. Odločili smo se za širitev s prevzemi treh podjetij. Prevzeli bomo orodjarno, potem podjetje, ki se ukvarja z strojno avtomatizacijo na področju strege oz. posluževanja produktov v končno pakiranje ter podjetje, ki proizvaja strateške komponente za elektro industrijo. Cilj je postati strateški dobavitelj našim kupcem. Konkurenčnost lažje gradiš, če imaš vertikalno integrirano proizvodnjo, kot pa če sodeluješ s še tako odličnimi dobavitelji, kar počnemo zdaj.

Kako daleč so prevzemi?

Najdlje smo na področju orodjarne. Pogodba s podjetjem Vidergar je bila podpisana konec decembra. To podjetje letno ustvari 700.000 evrov prometa in ima bogate izkušnje na področju razvoja in konstruiranja enokomponentnih ter večkomponentnih orodij za izdelke iz plastike. Njihove kompetence vključujejo prototipiranje in izdelavo manjših proizvodnih serij. Pri nas v Velenju pa bomo poskrbeli za ustrezno strojno opremo.