Položaj panoge | | Jože Volfand | |
Boštjan Šifrar zna gledati že v prihodnje desetletje, saj jih to, kot pravi, da njihovo podjetje SIBO G izvaža v 55 držav, še ne uvršča med globalne dobavitelje. Saj so in hkrati niso, a dokler ne bo imel treh proizvodnih obratov na treh celinah, mu tega statusa ne bodo priznali, pravi. Merila so merila. A rast podjetja v tržni niši proizvodnje zapiralne embalaže, gre za zaporke, najmočnejši so pri zamaških za zobno pasto, sicer pa v farmacevtski in medicinski industriji, je direktorju prinesla najvišja gospodarska priznanja v državi. Več kot to pa najbrž velja njegova napoved, da ciljajo na 100 milijonov evrov realizacije. Ali se bo zato širil, zadnje informacije kažejo, da je v igri nakup prostora nekdanje LTH, bo pokazal čas. A prav gotovo je res, da je bistvo identitete podjetja SIBO G razvoj z inovacijami. | |
Kako izpolnjujete letošnji načrt o 20 % rasti in v katerih panogah je največ povpraševanja po vaših plastičnih zaporkah? Se morate še kdaj odločiti za štiriizmensko delo? Kaj generira rast na svetovnem trgu?
Letošnjega načrta o 20 % rasti ne bomo realizirali, ker se je več kot polovica projektov prevesila za realizacijo v začetek leta 2016. Največ bomo rastli letos in naslednje leto na področju zapork za zobno pasto. Naša proizvodnja je sicer ves čas, že od leta 2010, organizirana in smo zaprti samo prvi teden avgusta in 4 dni ob prehodu leta. V naši tržni niši je rast na svetovnem trgu med 3 % in 6 %. Razlika v naši rasti izvira iz prevzema poslov naši konkurenci.
Torej ste že igralec na globalnem trgu. S širitvijo izvoza povečujete proizvodne zmogljivosti. Kateri tuji trgi so za vas ključni in s katerimi konkurenčnimi prednostmi zapiralne embalaže ste jih prepričali?
Mi smo 90 % izvoznik, torej je naš delež na slovenskem trgu 10 %, 75 % v EU in 15 % zunaj EU. Naši največji trgi so UK, Poljska, Slovaška, Švica, Nemčija in Turčija. Ena od ključnih stvari, da lahko rastemo na teh trgih, naša prednost, je odličen servis. Pri tem mislim na brezhibno kakovost izdelkov, na dobave, ki so skladne z želenimi dinamikami naročil, in na dnevno podporo naših zaposlenih v podjetju pri željah naših kupcev. Želimo se kar najhitreje približati čim višji izkoriščenosti naših proizvodnih zmogljivosti. Vseh proizvodnih linij. In to celo leto.
Paradni izdelek je zapiralna embalaža za tube. Kateri material največ uporabljate in kaj pomenijo stalna opozorila, da je plastika okoljsko najbolj sporen material, čeprav tudi stroka o tem ni povsem enotna? Kateri material lahko v prihodnosti nadomesti plastiko pri zapiralni embalaži?
Pri proizvodnji naše zapiralne embalaže uporabljamo PP (polypropylene) in farmacevtsko potrjeni HDPE (high density polyethylene). Potrebujemo med 120 in 150 ton na teden. Na leto okoli 7000 ton. Material je v celoti možno reciklirati in je ekološko nesporen. Trenutno pa razvijamo nov zamašek za zobno pasto. Njegova osnova ne bo več repromaterial iz nafte, ampak naj bi bil narejen na osnovi nekakšnega substituta sirotke in bi bil izjemno visoko razgradljiv prosto v naravi.
Poudarili ste material. Kakšen mora biti kakovosten zamašek? Opredeljujete funkcionalne, tehnične, estetske in uporabne lastnosti. Kaj pa okoljski vidik?
Kakovosten zamašek mora biti narejen iz najkakovostnejšega brizgalnega orodja. Za brizgalno orodje velja, da mora biti izdelano iz najbolj kakovostnih jekel in z izjemno visoko natančnostjo, s čimer se definira tudi dolga življenjska doba. Zamašek mora biti narejen v proizvodnem procesu, kjer je potrebna izjemna visoka ponovljivost brez napake. Sam izdelek, ki je namenjen kupcu in je viden na polici, pa mora biti prijeten na pogled in otip in prilagojen na ergonomijo uporabe.
Ostaniva pri okoljskem vidiku. Na okoljskem področju podjetja praviloma poudarjajo predvsem, kaj so dosegla pri preprečevanju onesnaževanja okolja, pri tem navajajo vodo, zrak, zemljo, v zadnjem času ravnanje z odpadki in učinkovito rabo energije. Kaj je srž vaše okoljske politike?
Vse to, kar sta navedli, je res in v osnovi gre za preprečevanje onesnaževanja okolja. Tudi pridobljen okoljski certifikat ISO 14001 je še premalo. Bolj pomembno kot to je dvigovanje okoljske zavesti pri vseh zaposlenih. Šele ko se bomo zaposleni odgovorno obnašali do okolja, bomo upravičili pridobljen standard. Naš cilj za leto 2016 je integriran sistem vodenja, kar bomo dokazovali s certifikati ISO 9001, ISO 14001 in tudi BS OHSAS 18001, torej skrb za zaposlene, okolje in poslovne partnerje.
Ali boste sodelovali tudi v programu prehoda v zeleno gospodarstvo? Katerim merilom mora zadostiti zeleni izdelek?
Seveda pozdravljamo sprejem programa prehoda v zeleno gospodarstvo. To vse prebivalce Slovenije v obeh vlogah, kot proizvajalce emisij v okolje in udeležence onesnaževanja okolja, zavezuje k bolj modremu ravnanju z okoljem. V podjetju smo osvojili okoljski standard, ki je teoretično in praktično prvi korak k varovanju okolja in zavedanju okoljskih normativov. Cilji so znani. Nič emisij CO2 v okolje. Mi se vedno pohvalimo, da imamo energetsko zaprte vse kroge in nimamo emisij CO2 v okolje. Vendar se moramo zavedati, da je na vhodu poraba električne energije, ki se proizvaja nekje v elektrarni, ki naredi toliko in toliko CO2 v okolje in mi smo del tega. Torej je pot še dolga, da bomo lahko iz zelenih tehnologij, kot so vetrne in sončne elektrarne, proizvedli električno energijo in potem z nič emisij v tovarni res ugotovili, da ne onesnažujemo okolja.
Tudi ko gre za razvoj, poti do rezultata niso kratke. Vaši kupci so iz panog, ki morajo pri izdelkih upoštevati visoke okoljske in tehnične standarde, tako v farmaciji, kozmetiki, prehrambeni industriji ali medicini. Kako razvojni oddelek sledi sodobnim trendom in kako poskuša streči kupcem z inovativnimi rešitvami?
Ko gre za razvoj novih izdelkov v farmacevtski in kozmetični industriji, se razvojni oddelki ves čas močno ozirajo na sodobne trende – kako z emisijami manj onesnaževati okolje. To poskušamo narediti z lažjimi izdelki, z materiali, ki se 100 % reciklirajo, in s tehnologijami proizvodnje, ki minimalno onesnažujejo okolje. Konkretno. V našem podjetju npr. nadomeščamo stroje v proizvodnji s popolnoma električnimi oziroma hibridnimi stroji. Ti do 50 % zmanjšujejo porabo električne energije in s tem oddajajo manj CO2 v okolje.
Zakaj ste se odločili za naložbo v čisto sobo in kaj je njena funkcija?
Naša investicija v čisto sobo, clean room production, je bila izvedena v letu 2008. Takrat smo dobili prve tri kupce, ki so potrebovali proizvodnjo v čistih prostorih, kar pomeni, da ni vnosa nečistoč v to proizvodnjo. Stroji so prirejeni s svojimi tehnološkimi rešitvami za delo v čistih prostorih. Menjava zraka v proizvodnji je do 20-krat na uro. Nadziramo temperaturo, vlago in trdne delce. Vse našteto nam zagotavlja, da lahko naše izdelke prodamo kupcu, ki jih uporablja neposredno na sestavljalni liniji, saj naše izdelke ni potrebno dodatno sterilizirati. Danes, po sedmih letih, imamo 14 strank in proizvodnjo v čistih prostorih smo podvojili. V naslednjih dveh letih pričakujemo še enkrat podvojitev proizvodnje.
Nekoč ste izjavili, da med drugim stavite na poslovno moralo. Zakaj?
Poslovna morala je pač pomembno načelo poslovne etike in poslovanja. Posel delajo ljudje. Pravniki seveda lahko napišejo 70 strani dolgo pogodbo, vendar, če ne velja beseda, kar je del poslovne morale, ne velja dogovor o poslu.
Kakšno je poslovno okolje v Sloveniji, če ga primerjate s tujino, in kje vidite največje potenciale za rast gospodarstva?
Vedno sem hvalil poslovno okolje v Sloveniji, sicer ne bi v zadnji dvajsetih letih tako veliko družb zrastlo iz majhnih v srednja in iz srednjih v velika podjetja. Imamo zelo dobro šolstvo. Od osnovnega do univerzitetnega in podiplomskega. Po moji oceni je visoko zavedanje Slovenk in Slovencev o odgovornosti na delovnem mestu, v družbenem okolju in do vzgoje naših otrok. Največji potencial za rast gospodarstva je znanje in skrbno delo naših zaposlenih. Dodajam še nenehno izobraževanje in tudi nagrajevanje ter obvezno vpetost v mednarodno okolje. Statistika nam kaže, da najhitreje rastemo in najbolj uspešni smo v podjetjih, kjer na globalnem trgu več prodamo kot doma. Pa tudi nagrajevanje je skladno z rezultati podjetja in je višje od povprečja v Sloveniji.
Kje bo vaša skupina čez deset let?
Naše podjetje je imelo pred 22 leti en mio € prihodkov. Za naslednje leto pričakujemo za okoli 40 mio € prihodkov in čez deset let 100 mio € prihodkov. Pri tem bo po strukturi sedanje prodaje več kot 95 % izvoza in več kot 500 zaposlenih.
Je ta vizija povezana s sodelovanjem na mednarodnih sejmih in konferencah, pomembnih za vaš proizvodni program? Kje so odprti trgi za vaš razvoj?
Letos smo sodelovali na sedmih sejmih in treh konferencah. V naslednjem letu pa imamo v planu enajst sejmov in tri konference. Na teh sejmih je seveda pomembno, da se dovolj transparentno predstavimo našim obstoječim poslovnim partnerjem ter potencialnim novim in bodočim kupcem. Potrebe v naši tržni niši so visoke. Največji svetovni koncerni so v naši niši veliki, dosegajo preko 1 milijarde € prodaje. Največje družinsko podjetje v EU med 200 in 300 mio € prodaje. Seveda smo mi regionalni dobavitelj, čeprav dobavljamo izdelek kupcem v 55 državah, kar bi nas teoretično lahko opredelilo, da smo globalni dobavitelj. Definicija globalnega dobavitelja pa je, da ima najmanj 3 proizvodne obrate na treh kontinentih, torej doma v EU, na Kitajskem in v ZDA. Za te korake pa počakamo še nadaljnjih 10 let.