Digitalno pošiljanje tovornih nakladnic | | Urška Košenina | |
Družba CargoX je slovensko podjetje, ki je predstavilo inovativno rešitev za logistični sektor na mednarodnem Logističnem kongresu v Portorožu. Razvoj produkta ravno zaključujejo, nekaj partnerjev pa njihovo rešitev že preizkuša. CargoX Smart B/L omogoča prenos lastništva oziroma enostavno pošiljanje tovornih nakladnic (ang. Bill of Lading) v šifrirani in zavarovani digitalni obliki preko javnega omrežja s tehnologijo blockchain. Uporabniki se izognejo visokim stroškom in večdnevnemu trajanju potovanja papirnih dokumentov s kurirsko službo. Razpon vrednosti nakladnice je od 20.000 do tudi milijonskih zneskov v ameriških dolarjih, v primeru izgube pa je postopek izdaje in pošiljanja novega dokumenta lahko izjemno dolgotrajen ter povzroči nevarne poslovne zamude za uvoznika. A sedaj nič več, pravi dr. Igor Jakomin, operativni direktor družbe CargoX. | |
CargoX Smart B/L rešitev je v zadnjih fazah razvoja. Kako dolgo je še do trenutka, ko boste »preoblikovali globalno logistično industrijo«? Kako poteka pilotno testiranje?
V podjetju CargoX smo koncept produkta temeljito razdelali že pred začetkom razvoja, zato je faza izvedbe in razvoja rešitve dejansko vsebovala predvsem programersko delo in testiranje koncepta pri partnerjih. Rešitev je tako že zelo blizu trga. Nekatera logistična podjetja jo bodo lahko začela uporabljati v začetku jeseni. Dogovorjeni smo že za pošiljanje prve testne pošiljke iz Azije v Evropo, s katero bomo tudi v realnem poslovnem okolju izkazali superiornost rešitve. Zadovoljni smo, da sodelujemo z nekaterimi najbolj naprednimi in tehnološko ozaveščenimi logisti na trgu. Prav ti nam dajejo najboljše povratne informacije o tem, da je produkt izjemno zanimiv. Povemo lahko, da so tudi največja podjetja v tujini, ki jim predstavimo rešitev, navdušena. Zato smo poleg razvoja produkta zelo aktivni tudi na področju razvoja poslovanja – zanimanje raste tako v Aziji kot v ZDA, ki sta poleg Evrope dva najbolj aktivna trga.
Kako zapleten je proces apliciranja CargoX Smart B/L rešitve za neko podjetje in kakšne prednosti v poslovanju daje? Potrebuje podjetje dodatnega zaposlenega, vrsto novih znanj?
Uvedba rešitve Smart B/L v podjetje je enostavna. Novih zaposlenih ne bo treba angažirati, kvečjemu se bodo lahko obstoječi zaposleni preusmerili tudi na druge aktivnosti, saj bodo prihranili čas, pa tudi stroški bodo nižji. Z naše strani je poskrbljeno za izobraževanje, ki ni zahtevno. Pri uvedbi gre predvsem za optimizirane procese pošiljanja nakladnic (Bill of Lading) preko naše distribuirane aplikacije CargoX dApp, ki je vedno posodobljena na najnovejšo različico. Omogoča tudi sledenje tej nakladnici v celotnem procesu dostave nakladnice do uvoznika in agenta, ki bo uvozniku na destinaciji predal blago. Za uporabnike smo pripravili enostaven in pregleden uporabniški vmesnik, s katerim nima nihče težav. Na novo se morajo naučiti kvečjemu le ravnanja z varnim ključkom za identifikacijo, podobno, kot v primeru elektronskega bančnega poslovanja. V največjih podjetjih omogočamo tudi integracijo naše rešitve z obstoječimi poslovnimi informacijskimi sistemi, kar je pri optimizaciji poslovanja zelo pomembno. Še največja sprememba je v tem, da podjetjem kar naenkrat ni potrebno več skrbeti za stik s kurirsko službo, jim predajati natisnjenih in žigosanih dokumentov ter dokumente arhivirati v omare. Arhive namreč lahko hranijo v elektronski obliki. Tako gre za prihranek časa, denarja, tudi za ekološko ozaveščenost ter seveda za zmanjšanje varnostnih tveganj kot posledico izgube ali dolgih zamud.
Kakšne so ovire pri sprejemanja vaše storitve kot pravnega ekvivalenta dejanskega tovornega lista? Je vaš fokus le ladijski promet?
Osredotočeni smo na ladijski promet. Poudarjam, da je naša storitev široko uporabna, saj se osredotočamo na hišno nakladnico oziroma t.im. »house Bill of Lading«. Pri uporabi globalno ni nobenih ovir. Razvijamo pa tudi že rešitev nakladnic za prevoz in trgovanje s konvencionalnim tovorom. Seveda načrtujemo razvoj še drugih finančno/poslovnih dokumentov za področje pomorstva.
Veliko se govori, da na podobni rešitvi delata IBM in Maersk. V čem se razlikujete od konkurence, kje je vaša prednost?
Seveda zelo dobro poznamo tudi navezo IBM/Maersk, ki pa zaenkrat rešitve še nista predstavila, pravzaprav se o njej le veliko govori. Naša rešitev se od njihove razlikuje vsaj v tem, da temelji na javnem omrežju za veriženje podatkovnih blokov. Zato ne obstaja ena sama osrednja entiteta, ki bi lahko spreminjala podatke na omrežju in tako povzročila zmedo ali celo poslovno škodo. IBM in Maersk pa obljubljata rešitev, ki ne bo tako transparentna, odprta in vredna globalnega zaupanja, saj ne bodo uporabili oziroma zagotovili glavnih prednosti javnega omrežja za veriženje podatkovnih blokov.
Ker produkt temelji na tehnologiji blockchain – ali morajo uporabniki vedeti kaj o kriptovalutah?
Absolutno ničesar. Plačila stroškov za prenos nakladnic potekajo v klasičnih valutah, dolarjih ali evrih, podjetja pa lahko z zakupom večjih količin prenosa nakladnic dosežejo tudi komercialne popuste. Poslovni model smo zastavili klasično, saj se zavedamo, kako pomembna je stabilnost in predvidljivost poslovanja za podjetja.
Produkt ste predstavili na Logističnem kongresu v Portorožu in članom TLF v Parizu. Kakšno je zanimanje med logisti?
Zanimanje je izjemno, vabijo nas na vse kontinente. Vendar pa nas zaveza o varovanju poslovnih skrivnosti zavezuje k molčečnosti. Povemo lahko, da smo že takrat ovrgli vse dvome o principu delovanja in se je zanimanje še povečalo.
Kakšno je vaše mnenje o prihodnosti zelene logistike in kje vidite možnosti trajnostne mobilnosti na primeru morskega prometa, ki je tako velik onesnaževalec? Kako bo vaš produkt prispeval k bolj zeleni logistiki?
Samo pomislimo, koliko manj bo škodljivih izpuhov, če nekaj deset milijonov papirnih dokumentov ne bo potrebno pošiljati s cestnim ali letalskim prevozom okoli sveta. Jasno je, da je digitalni prenos lastništva tovrstnih dokumentov optimalen, a le tehnologija blockchain omogoča zares transparentno, verodostojno in globalno prenosljivost lastništva. In vse je pod budnim očesom javnega omrežja. Seveda pa se tehnologija izboljšuje in postaja tudi sama še bolj okolju prijazna.