E. D.
Kartonska embalaža
Družinsko podjetje GEP Štalekar je sredi četrtega desetletja razvoja in komaj devet let od velike naložbe v proizvodne in skladiščne prostore, za konec leta že napovedujejo novo investicijo. Matic Štalekar, tehnični direktor v podjetju, pravi, da je investicijski ciklus v proizvodnjo nujen proces. Takšne posodobitve zahtevajo tudi naročniki oziroma kupci, ki jih ima GEP Štalekar največ v farmacevtski, kozmetični in avtomobilski industriji. Njihova razvojna usmeritev je jasna – nišna specializacija za proizvodnjo potiskane kartonske embalaže iz nevalovitega kartona velikih serij. Letno lahko izdelajo do 500 milijonov zloženk. In kupci? So zahtevni? Različni so, iz različnih panog. A kupec želi za premium izdelek premium embalažo.
Embalažna podjetja različno ocenjujejo povpraševanja na trgu v sedanji krizi in njen vpliv na letošnji končni poslovni rezultat. Je vaša prednost, ker so med vašimi kupci vitalne panoge, farmacija, kozmetika, prehrambna? Ali se pozna upad naročil avtomobilske industrije?
Vsekakor je prednost, ker smo prisotni na dveh zelo močnih področjih, kot sta farmacevtska in prehrambena industrija. Predvsem pri prvi ni bilo upada naročil. Podobno lahko rečem tudi za kupce iz EU v avtomobilski industriji, kjer razen 10 dni niso imeli motenega obratovanja in smo zanje proizvajali skoraj nemoteno.
Tako farmacevtska panoga kot kozmetika sta zahtevni glede kakovosti, materialov, unikatnosti, dizajna, pogosto gre za posebne zahteve naročnika. Kaj je vaša konkurenčna prednost, saj delate z uveljavljenimi blagovnimi znamkami? Kje ste najboljši?
Rekel bi, da je naša največja prednost fleksibilnost. Možnost prilagajanja na zahteve kupcev. Imamo kupce z dobavnimi roki 5-7 delovnih dni, kupce, kjer dobavni roki presegajo šest in več tednov. Kupce s povprečno naklado 20.000 do 50.000 kosov, z izdelki na odpoklic, z izdelki just in time in s skladiščenjem pri nas. Naša proizvodnja se torej sooča z različnimi izzivi zelo uspešno, kar nam prinaša verjetno neko prednost v danih okoliščinah.
Čeprav največ prodate na domačem trgu, izvozite več kot tretjino proizvodnje. Kakšne so razlike v zahtevah domačih in tujih naročnikov? Po katerih izdelkih je največ povpraševanja in kateri izvozni trgi se odpirajo?
Letos bo naš izvoz presegel 40 % celotne proizvodnje. Kar se kakovostnih meril tiče, so si zelo podobni. Na domačem trgu so zahteve višje postavljene, se pa vsekakor kriteriji razlikujejo med branžami in predvsem med podjetji.
Za slovensko gospodarstvo in za embalažna podjetja velja, da si prizadevajo za višjo dodano vrednost in višjo produktivnost. Kaj je potrebno najbolj optimizirati – kakovost, odzivnost, tehnologijo, usposobljenost kadrov, ki jih sicer v vaši panogi manjka?
Poudarjam planiranje proizvodnje in lovljenje mrtvih časov, to lahko govorim za našo proizvodnjo. Kakovost je dana in ne sme biti v nobeni točki pod vprašanjem. Interno ali eksterno. Res je, da strokovnega kadra v naši branži manjka, predvsem v zadnjih letih. Zato si predvsem pomagamo s prenosom znanja pri uvajanju kadrov na posamična delovna mesta in s strogimi kriteriji ocenjevanja.
Pred leti ste končali veliko naložbo, se vam je razvojno in poslovno obrestovala?
Točno konec leta 2011 smo izvedli večjo investicijo v infrastrukturo in v proizvodni sistem. Danes lahko rečemo, da se nam je obrestovala. Stalni investicijski cikel v proizvodni proces je nujen za uspešen napredek. Za konec 2020 in začetek 2021 imamo planirano večjo nadgradnjo proizvodnje, kar nam bo še dodatno povečalo kapacitete in fleksibilnost.
Kaj lahko ponudite naročniku in kako poteka dogovor o novih izdelkih? Ali naročniki zaradi vse zahtevnejših standardov, od sledljivosti do krožnega gospodarstva, bolj upoštevajo eko dizajn in proizvajalčevo razširjeno odgovornost?
To variira. Je odvisno predvsem od kupcev in njihovih izdelkov, predvsem pa od cene izdelka na trgu. Ponudimo lahko najrazličnejše usluge in storitve, različne materiale, tehnike in dodatne aplikacije.
Kakšna vrata na trgu so vam odprli standardi za vrednostne tiskovine Security Printing?
Zaradi pogodbe NDA (pogodbe o nerazkritju informacij) in odgovornosti do naših kupcev žal konkretno o varnostnih tiskovinah ne morem govoriti. Vsekakor so nam odprle nov pogled v svet IT in v samo infrastrukturo.
Karton postaja najbolj zanimiv embalažni material. Je vaša dobaviteljska veriga zanesljiva, kako je s cenami surovine?
Že vrsto let poslujemo kot zanesljivi partnerji na osnovi zalog in dobrega poznavanja potreb naših kupcev, tako da nimamo težav oziroma jih nismo imeli tudi sedaj v času COVID-19. Cene pa so žal odvisne od veliko faktorjev in sedaj kar precej vplivajo na poslovanje.
Vaša specializacija je potiskana kartonska embalaža iz nevalovitega kartona, sposobni ste izdelati velike serije. Bodo največji delež zavzemali še naprej izdelki po naročilu, manj ekskluzivni izdelki?
Kot sem že omenil, imamo različne zahteve in različne izzive pri kupcih, vsekakor pa je naš primaren fokus še vedno farmacevtska industrija že zaradi postavitve tehnoloških procesov in potrebne infrastrukture. Lahko pa zagotovo rečem, da bodo vsaj še nekaj časa prevladovala naročila za izdelke, je pa digitalni svet vedno bližje. Kar bo pomenilo tudi določene spremembe in srečanje dveh svetov.
V proizvodnji uporabljate poleg kartona tudi lake, lepila, barve. Koliko to vpliva na stopnjo reciklaže vaših izdelkov?
Lahko rečem, da je v zadnjem obdobju porast povpraševanja po različnih materialih, a predvsem »eko friendly«, torej prijaznih do okolja. Če omenim marketinški vidik, gredo določene tehnike in materiali z roko v roki. Kupci želijo za premium izdelke premium embalažo. Velikokrat ostane zgolj pri povpraševanju ali pa sprejemanju kompromisov, saj govorimo o materialih v višjem cenovnem razredu. Večina kupcev nam že predpiše specifikacijo izdelka oziroma materialov, kot so karton, lak in barve.
Ali ste kot mlad koroški menedžer bolj naklonjeni odbojki (srebrni odbojkar Sašo Štalekar) ali motociklizmu?
Lahko rečem, da z zelo velikim zanimanjem spremljam različne športe, predvsem sobote in nedelje so rezervirane za angleško nogometno ligo. Že od majhnega pa sem navdušen nad avtomoto športi. V kolikor čas dopušča, obiščem vsako leto kakšno dirko ali dve F1 ali MotoGP. Predvsem stiskamo pesti za Tima na vsaki dirki. Verjetno sem to strast dobil od očeta. Smo pa Slovenci svetovni fenomen v športih. Velikokrat to slišimo na službenih sestankih pri naših tujih kupcih.