Narava in kozmetika
E. D.
Besede kriza ne priznavam, je v enem izmed intervjujev odkrila svoje življenjsko vodilo Danica Zorin Mijošek, ustvarjalka in prva dama slovenske lepotne hiše za nego obraza, telesa in las. Njeno družinsko podjetje Afrodita Kozmetika je praznovalo abrahama v sivem času za posel. A trg v vsakem trenutku ponuja priložnosti in vselej inovacije, lastni razvoj, novi trendi v kozmetični industriji v objemu naravnih surovin in vizija dajejo poslovanju nov zagon. Tudi naložbe. Danica Zorin Mijošek vključuje v razvoj vse tri sinove in z mladimi išče nove rešitve za najbolj prepričljive poti do potrošnika. Ena takšnih rešitev je izkustveno središče za kupce, ki bodo lahko sodelovali pri nastajanju izdelka.
Med vašimi poslovnimi cilji je, da prevzamete vodilni tržni položaj na trgu negovalnih kozmetičnih izdelkov v regiji Adria. Je bila temu namenjena tudi prenova in razširitev proizvodnega in skladiščnega kompleksa? Koliko so krizne razmere lani vplivale na poslovanje, saj so bili masažni in lepotilni saloni večkrat zaprti? Se je tudi pri vas povečala spletna prodaja?
Res je, eden izmed poslovnih ciljev je tako zapisan. Priznati moram, da nam lepo uspeva. V zadnjih letih beležimo opazen preboj v regiji. Mislim na hrvaški in srbski trg, ki sta naša največja tuja kupca. Prav zaradi pomanjkanja prostorskih zmogljivosti v laboratorijih, proizvodnji in skladišču smo morali zgraditi večje in moderne prostore. Nov logistični center pa je bistveno skrajšal pripravo in odpremo blaga.
Epidemija vas ni obšla?
Ne. V prvem valu pandemije zaradi izrednega povpraševanja, ko praktično ni bilo več mogoče kupiti antibakterijskih higienskih izdelkov, smo začeli izdelovati SOS HIGIENSKI SPREJ z antibakterijskim učinkom za trgovske sisteme in za potrebe lastnih prodajnih mest. Seveda smo proizvodne procese takoj prilagodili potrebam polnjenja in distribucije. V samo enem tednu smo proizvedli in prodali vse, kar smo napolnili. Povečalo se je povpraševanje v kategoriji izdelkov za osebno higieno, to so tekoča mila, geli za prhanje, šamponi. Tako po grobih ocenah prvi val pandemije za podjetje ni bil tako škodljiv. Zdaj, v drugem valu je drugače.
Zakaj?
Za nas je zelo pomemben del proizvodnje in prodaje program profesionalnih kozmetičnih izdelkov, ki vključuje tudi profesionalne izdelke za nego doma HOME CARE. Zaradi zaprtja kozmetičnih salonov, ki vključujejo tudi naše lepotne centre in trgovine v Rogaški Slatini, je prodaja nična. Zelo smo se zavzeli za promocijo lastne spletne trgovine, ki hitro narašča.
Če gledate na vaše začetke pri postavljanju mednarodne hiše lepote in zelo znane blagovne znamke za nego obraza, ste začeli s kamilično kremo. Danes se pogosto sliši, da je narava najboljša kozmetika. Brez katerih naravnih surovin ne morete v vaši proizvodnji in kdo so dobavitelji? Koliko je v Sloveniji razvita pridelava surovin za vaše potrebe? So možnosti, a niso izkoriščene? V katere ekološke projekte se usmerjate?
Občutek za kozmetiko imam od nekdaj. Odraščala sem z babico, ki je iz zelišč pripravljala različne zdravilne pripravke, zato sem zelišča vzljubila tudi sama. Svet zelišč me je fasciniral in v glavi so se mi porajale vedno nove recepture za kozmetične izdelke. Tudi danes, po 50. letih delovanja, ostajam zvesta naravi. Rada rečem, da so naši izdelki navdihnjeni z naravo ter realizirani z znanostjo. Ker nam trendi v kozmetiki narekujejo različne kategorije izdelkov, imamo v portfoliju zelo dolg seznam aktivnih sestavin, pa tudi dobaviteljev. Med dobavitelji izbiramo tiste, ki nam zagotavljajo surovine po načelu pravične trgovine ter surovine ekološkega izvora, prijazne do narave in do vsega živega. Trudimo se izbirati aktivne sestavine z izvornim poreklom od tam, kjer so najboljši pogoji za njihovo maksimalno učinkovitost in kakovost. Kot primer naj navedem karite maslo iz Burkine Faso, organsko arganovo olje iz Maroka, kokosovo olje iz Filipinov ali bio ognjič iz Nemčije.
Slovenija?
V Sloveniji kupimo zelo malo. Med ter nekaj vrst izvlečkov: izvleček kamilice, rožmarina … Ekologija nam ni tuja, saj ga narekujejo tudi globalni kozmetični trendi. Naš največji ekološki projekt je že nekaj časa uporaba okolju prijaznih embalaž, kar nam predstavlja velik izziv. Za proizvodnjo in prodajo, saj ekološke embalaže zaenkrat močno podražijo ceno končnega izdelka.
Kaj pri vašem širokem asortimanu izdelkov vpliva na konkurenčnost, saj izvozite več kot polovico proizvodnje. Kako se spreminjajo navade potrošnic doma in kako, če jih primerjate z vašimi izvoznimi trgi? Kaj najbolj določa trende v negovalni kozmetiki na tujih trgih?
Ne glede na trg je dejstvo, da nekatere ženske kozmetika zanima, druge se negujejo samo po potrebi. Vendar danes niti slučajno ne zadostuje, da za nego uporabimo samo kremo, tako kot so jo včasih uporabljale naše babice. Dejavniki, ki vplivajo na stanje kože, so se bistveno spremenili. Prehrana, življenjski slog in predvsem zelo onesnaženo okolje. V različnih življenjskih obdobjih potrebujemo različne kozmetične izdelke. Uporaba samo ene kreme preprosto ni več dovolj. Potrošnice na različnih trgih se delno razlikujejo po negovalnih navadah, to povezujem s kulturnimi razlikami. Pri oblikovanju novih izdelkov upoštevamo vse, kar vpliva na prodajo. Pri ženskah opažamo največje razlike pri nakupu glede na ceno. Za nego obraza izbirajo enake izdelke, a kupna moč trga vpliva na odstopanja. Slovenke so še vedno naše najzvestejše in najboljše potrošnice. Rade nas imajo in nam zaupajo.
Ali opažate kakšno posebnost?
Da. Razlikujemo se po lepotnih ritualih in to me žalosti. Osnovna nega kože se prične s čiščenjem. Podatki Adria regije pa pokažejo, da si samo 50 % anketiranih žensk redno čisti kožo zjutraj in zvečer. In to je absolutno premalo. Trende v negovalni kozmetiki vsekakor določa marketing, ki ustvarja potrebe potrošnikov, posledično pa ponudi rešitve.
Poznavanje trga je vaša konkurenčna prednost. Trende ustvarjate z lastnimi laboratoriji. Kateri testi pri izdelkih so ključni?
Iz osnovne ideje v Kozmetiki Afrodita pripravimo idejni koncept novega izdelka. Ustvarimo ga v razvojnem laboratoriju z izbiro aktualnih naravnih aktivnih sestavin ter pripravo vzorcev novega izdelka. Vzorci novega izdelka so podvrženi različnim testom učinkovitosti na svetovno priznanih neodvisnih institucijah, po potrebi pa še s testom pod nadzorom dermatologov ter pediatrov. Visoko in konstantno kakovost izdelkov potrjuje tudi izpolnjevanje zahtev mednarodnega standarda ISO 22 716. Ta izhaja iz načel ključnega stebra nove evropske zakonodaje na področju kozmetike – Good Manufacturing Practices (GMP). Iz razvojnih laboratorijev se zgodba izdelka nato preseli v računalniško voden, visoko tehnološko razvit proizvodni proces, kjer izdelki ob avtomatiziranem polnjenju pridobijo končno obliko. V lastnem kontrolnem in mikrobiološkem laboratoriju vzporedno nadzorujejo fizikalno-kemične in mikrobiološke parametre.
Večina kozmetičnih izdelkov je mikrobiološko občutljiva, kaj storite?
Imamo lasten mikrobiološki laboratorij. Tako lahko še bolj skrbno načrtujemo in nadziramo kakovost naših izdelkov. Mikrobiološka kontrola ima zelo pomembno vlogo v fazi razvoja novega izdelka in v procesu proizvodnje z nadzorom kritičnih točk, kjer bi lahko prišlo do kontaminacije, pa tudi pri kontroli končnih izdelkov. Zveni zelo zahtevno. Pa vendar logično glede na podatek, da se lahko ena sama bakterijska celica v 24 urah razmnoži v nekaj milijonov bakterij. Proizvajalci kozmetike mikroorganizme sprejemamo kot skrite »klice«. V proizvodnjo in proizvode lahko vstopijo popolnoma nenadzorovano preko surovin rastlinskega ali živalskega izvora, vode, zraka, ljudi, pakiranja, transporta, mrčesa, škodljivcev itd. Na koncu sledi še kontrola že zapakiranega proizvoda, to je končna kontrola.
Omenili ste nadzor zapakiranega izdelka. Potrebujete veliko embalaže z uporabo različnih materialov. Je dobaviteljska veriga v Sloveniji? Z novo zakonodajo o embalaži se vzpostavlja proizvajalčeva razširjena odgovornost, gre za nujnost zapiranja snovnih zank. Kakšen izziv je to za vaše podjetje?
Embalaže je ogromno. V najrazličnejših oblikah in materialih. Glede na zelo širok spekter izdelkov, imamo jih preko 700, je potrebujemo res veliko. Odpadni tokovi predstavljajo občuten delež odpadkov iz gospodinjstev. Zato smo kot proizvajalec odgovorni tudi za odpadni proizvod potem, ko ga je potrošnik zavrgel. Upoštevamo načelo razširjene odgovornosti proizvajalca. Sodelujemo s poslovnim partnerjem, ki nam omogoča kakovostno, strokovno ter okolju prijazno delovanje na področju okoljevarstvenih storitev, kot so zbiranje, odvoz in predelava koristnih in nekoristnih odpadkov, nevarnih in nenevarnih odpadkov.
Kakšni so poslovni načrti v tem letu?
Kljub nestabilnim razmeram ostajajo širokopotezni. Zadnja leta širimo prodajo na nove tuje trge v EU. Predvsem na sosednje države: Italijo, Avstrijo in Nemčijo. Na te trge smo pred časom že vstopili z našim ožjim programom Afrodita Professional, ki zajema področje profesionalne kozmetike. Gre za načrtovanje, razvoj in prodajo z mrežo profesionalnih deležnikov, kot so kozmetični saloni, centri zdravja in dobrega počutja, zdravilišča. Vsi tisti, ki ponujajo kozmetične storitve. Sem sodita tudi snovanje in prodaja izdelkov Home Care, ki so profesionalni izdelki, namenjeni negi doma, po priporočilu kozmetične stroke. V prihodnjih letih pa želimo na te trge vstopiti tudi s programom široke potrošnje, ki ga tržimo preko trgovskih mrež. Zelo razvijamo spletno trgovino, ki postaja pomembna prodajna pot podjetja.
V poslovno vodenje podjetja ste vključili sinove. Kako se torej začenja razvoj Afrodite kozmetika na začetku novega petdesetletja?
Pri razvoju in vodenju podjetja sodeluje moja družina. Imam tri sinove, ki so s svojimi sopotnicami in otroki vpeti v različna področja dela, zato predstavljajo tudi prihodnost podjetja. V podjetju delujeta dve diviziji. Afrodita Professional za področje profesionalne kozmetike ter Divizija Beauty care. Obe diviziji imata oblikovana svoja tima sodelavcev, saj imata oba programa sebi lastne zakonitosti in potrebe. Sodelavci obeh timov tesno sodelujejo, njihovo delo pa se prepleta. Za svojo družino zato štejem kar celoten tim sodelavcev, ki z mano vztrajajo v tem turbulentnem času in verjamejo v odličnost naše kozmetike. Ponosna in hvaležna sem, da so tako predani, odgovorni in delovni.
Začenja se novo petdesetletje.
Razvoj predstavljajo inovacije, ki so gonilna sila rasti in z njimi pridobivamo odločilno konkurenčno prednost na trgih. Vir vseh inovacij na izdelčni ravni smo izoblikovali v kompleksu lastnih laboratorijev. Ti predstavljajo močno tehnološko in informacijsko podporo podjetju. Zavedam se, da inovacije prinašajo novo večjo uporabnost zaradi dviga kakovosti, veča se ugled Kozmetike Afrodita in omejuje se konkurenca. Inovativnost pri izdelkih zato ostaja v ospredju naše poslovne strategije tudi v bodoče. Močno jo spodbujam z zaposlovanjem mladih ter neprestanim izobraževanjem zaposlenih. Lani smo uspešno prenovili laboratorijski del, kjer se nahaja kompleks kontrolnih, razvojnih in mikrobiološki laboratorijev. Nakup novih aparatov bo bistveno skrajšal čas nadzora posamezne faze izdelka, omogočil pa je tudi zmanjšano uporabo kemikalij, ki so sicer potrebne pri klasični kemijski analizi.
Na oglede vabite zunanje obiskovalce, je tako?
Že pred leti smo svoje prostore s priročno prodajalno odprli tudi zunanjim obiskovalcem, ki nas lahko obiščejo s predhodno najavo. Zdaj pa želimo vzpostaviti izkustveno središče, kjer bodo lahko obiskovalci ob spoznavanju naše dejavnosti tudi aktivno sodelovali pri nastajanju kozmetičnega izdelka in morda celo oblikovali svoje lastne personalizirane izdelke.