Logistični projekt leta 2024
Najboljši logistični projekt leta 2024 je inovativna rešitev iPallet. Nagrado, ki jo podeljuje Slovensko logistično združenje, je prejelo podjetje Grinblu, lastnik je Jernej Skrbinšek. Njihova kovinska paleta za prevoz štirih naloženih vozičkov do prodajnega mesta je patentirana in optimizira procese skladiščnega in logističnega poslovanja. Jernej Skrbinšek pravi, da bo lahko njihova paleta v veliki meri nadomestila evro palete, »a pot do tja bo še dolga«. Zanimanje največjih svetovnih trgovcev je, doma bo Mercator, kot prvi, uvedel paleto. Inovacija je rezultat razvoja dela slovenske stroke in znanja.
Ideja za paleto?
Projekt je bil vizionarski izziv dr. Marka Cedilnika, direktorja logistike v Mercatorju, izpred nekaj let. iPallet je bil manjkajoči člen za dosego »One touch« sistema. V prvi fazi razvoja projekta, ki je trajala v letih 2019-2022, je bila potrebna izdelava številnih prototipov. Potrebna so bila mnoga testiranja, da koncept deluje, tako kot mora. Z vsebinskega stališča je projekt pomemben zaradi sprememb v dosedanjih logističnih fazah in postopkih. Prioriteta je zmanjšati potrebe po fizičnem delu zaposlenih, mislim na ročna prelaganja blaga. Posledično se zmanjšajo stroški, poveča hitrost v vseh logističnih fazah in izboljšajo se komercialni rezultati.
S tehničnega stališča je pomembna njegova patentirana zasnova, ki vključuje napredne funkcije za enakomerno porazdelitev tovora in izboljšano učinkovitost rokovanja. Mehanizem za dviganje palet kompenzira deformacije med dvigovanjem, zagotavlja stabilnost in zmanjšuje vodoravne obremenitve tovora. Na področju logistike je evidentno pomanjkanje delovne sile. Z novimi pravili, ki jih je Evropska unija uvedla s prvim avgustom 2024, so jasno postavljena tudi nova pravila glede fizične obremenitve delavcev na delovnem mestu. Ta posledično še povečuje dodatno potrebo po delavcih.
Inovacija je uspela slovenskim strokovnjakom?
Da. Začelo se je pred petimi leti. Povezali smo strokovnjake s področij strojništva in logistike. To so Borut Jerovšek, Tomislav Pavlič, Vilijem Perše, dr. Marko Cedilnik, dr. Marjan Delić, Siniša Popović, Luka Velepič in Kaja Skrbinšek. Izdelali in nadgrajevali smo 13 oziroma 14 variant palet, ki smo jih sproti testirali. Potrebnih je bilo veliko izračunov statičnosti, trdnosti ter drugih pomembnih faktorjev. V vseh teh letih se je zato nabralo za nekaj registratorjev izračunov testiranj. Tu namreč ne sme biti kompromisov, napake so nedopustne.
V čem je razlika ali prednost v primeri z evro paleto?
Dolžina in širina obeh palet je enaka. To pomeni, da je polne iPallete, ki prispejo od dobaviteljev v distribucijski center, mogoče skladiščiti v skladiščne regale na povsem enak način. Na drugi strani pa ni potrebe po prekladanju v distribucijskem centru ali v trgovinah, kar seveda pospeši proces priprave, transporta in zelo poenostavi manipulacijo v trgovini.
Kakšno je zanimanje na trgu?
Odzivi so veliki in zelo pozitivni. V tujini imamo dogovorjene sestanke s podjetji, kot so francoska multinacionalna korporacija, velika maloprodajna mreža iz Velike Britanije ter nekateri »retailerji« iz ZDA. Vendar pa smo do tujine zaenkrat nekoliko zadržani, saj želimo, da bi sistem najprej v celoti zaživel v Sloveniji. Mercator uvaja predstavljeni projekt v celoti. Po predvidevanjih dr. Marka Cedilnika bodo sistem implementirali v najkrajšem možnem času, vendar gre vseeno za obdobje nekaj let, ker mora biti vključena večina dobaviteljev blaga. S celotnim projektom so že, več ali manj, seznanjeni tudi ostali trgovci v Sloveniji. Gre za projekt, ki prinaša spremembe in koristi v proizvodnji, skladiščenju, transportu in trgovini na drobno. Dojemanje in implementacija sprememb zahtevata nekaj časa.
Kateremu konceptu sledite?
Konceptu »One touch«, kar pomeni, da dobavitelj pripravi napolnjen voziček za transport, v isti obliki pride do svoje končne destinacije, a brez pretovarjanja in operacij, pri katerih bi potrebovali dodatno delovno silo. To pomeni manj operacij v skladiščih in trgovinah. Ker je tovor že na vozičkih, ni potrebe po pretovarjanju. V distribucijskih centrih se lahko privarčuje tudi do 80 odstotkov prostora.
Izpusti?
Ekologija je zelo pomembna. Na kamion je možno naložiti 480 praznih evro palet, kovinskih iPallet pa 660, kar pomeni 40 odstotkov prihranka CO₂ v fazi transporta.
Načrti?
V načrtu je tudi izdelava »univerzalnega« vozička. V različnih gospodarskih panogah se trenutno pojavljajo najrazličnejši vozički, mi pa želimo izdelati takega, ki bi zadostil »vsem« potrebam. Poleg tega bo opremljen z različnimi sistemi sledenja: QR kodo, IoT, črtno kodo, RFID kodo in/ali GPS oddajnikom.