Trg kartonske embalaže | | Branko Rožič | |
V globalni proizvodnji kartona ciklična nihanja niso nobena redkost. Kot ugotavlja Branko Rožič, direktor družbe Količevo Karton, povečanje proizvodnih zmogljivosti v Aziji in Evropi že vpliva na prodajo. Podjetje Količevo Karton, ki je sicer v tuji lasti, je pred novim poslovnim obdobjem. Končali so 45-milijonsko naložbo v novo opremo – za novo kakovost kartonov. Prednost tujega lastnika je nedvomno v tem, da podjetje v izvozu koristi razvojno mrežo koncerna po svetu. Kot kaže, proizvodnja kartona doživlja v Sloveniji pomembne lastniške spremembe in Branko Rožič ocenjuje, da gre zagotovo za optimiranje poslovnih funkcij.
Kakšne posebnosti kažejo gibanja na globalnem trgu v proizvodnji in ponudbi kartona glede na povpraševanje, še zlasti pri premaznih kartonih za komercialno embalažo? Nekatere napovedi omenjajo predvsem rast embalaže iz plastike, manj zanimanja naj bi bilo za karton.
Letošnje leto je znanilec kar nekaj sprememb, ki se dogajajo na področju embalaže, še posebej na premaznih kartonih za komercialno embalažo. Po kriznem šoku v letih 2008 in 2009, ko so bile prizadete vse veje gospodarstva, se je področje kartonske embalaže dokaj hitro opomoglo, saj je povpraševanje že sredi leta 2009 izkazovalo pozitivno rast glede na predkrizno obdobje, tako da smo v letu 2010 na posameznih trgih beležili od 5 do 10 % rasti. Posebno iskana je bila kartonska embalaža, ki je izdelana na bazi svežih lesovinskih in celuloznih vlaknin. Umirjanje povpraševanja se prične v lanskem letu in nadaljuje v letošnjem letu, ko sicer kartoni, ki so izdelani na bazi vračljivega papirja, dosegajo pozitivne trende, proizvodi iz svežih vlaknin pa ne. Glede na to, da so tako evropski kot azijski proizvajalci močno povečali kapacitete (samo v Evropi za 6 do 7 %), je težava plasmaja oz. zaposlitve celotnih kapacitet očitna. Razlogi za nižje povpraševanje so bolj povezani s cenovnimi razmerji znotraj družine premaznih kartonov kot pa s prodornostjo plastične embalaže, ki ima kljub ceni nafte še vedno stabilno rast.
V pripravah na naložbo v nov, večji kartonski stroj in novo opremo ste omenjali dve novosti – da se boste usmerili v proizvodnjo kartona z višjo dodano vrednostjo in da po investiciji kartona ne boste proizvajali le iz recikliranih vlaken. Kaj ste realizirali?
Investicija v skupni vrednosti 45 milijonov evrov je bila izvedena v zvezi s ceno, vsebino in časom povsem skladno z načrtom, pri čemer beležimo višjo doseženo kakovost kartonov, pa tudi količinsko je rast proizvodnje višja od načrtovane. Temelj poslovnega načrta in naložbe je bil tehnološka in tehnična priprava večjega od obeh kartonskih strojev za postopen premik iz reciklaže na svežo vlakninsko sestavo premaznih kartonov. V takih primerih, ko gre za temeljne spremembe proizvodnega programa papirnic, ki delujejo na globalnem trgu, se čas, potreben za njihovo uveljavitev, meri v letih in ne v mesecih, posebno če trg ne izkazuje rasti. Enako velja tudi za naš primer, kjer pa kljub zaostrenim razmeram izvajamo spremembe skladno z načrtom.
Koliko bodo te spremembe vplivale na poslovne rezultate za leto 2012 in kaj kaže prodaja? Po katerih vrstah kartona je največje povpraševanje?
Poslovni načrt je kljub navedenemu ambiciozen, saj zastavljeni cilji postavljajo finančni rezultat ob koncu leta na zahteven nivo. Gibanje v prvih treh mesecih kaže, da bo leto težje, kot smo pričakovali, ne glede na to, da smo lahko v tem obdobju v celoti zaposlili naše kapacitete. Za oceno, kako bo leto 2012 videti na koncu, je seveda močno prezgodaj. Jasno je že, da bo manj težav pri plasmaju kartonov, ki so izdelani iz vračljivega papirja, v primerjavi s kartoni iz svežih vlaknin.
Proizvodnja kartona v Sloveniji doživlja pomembne spremembe. Duropack je prevzel Valkarton in tako je zdaj skoraj celotna proizvodnja kartona v Sloveniji v tujih rokah. Katere prednosti in slabosti prinaša to podjetjem?
Kartonska družina je velika in se deli na transportno in komercialno embalažo, ki si nista konkurenčni. Duropack in Valkarton, dovčerajšnja konkurenta, sta že poldrugo leto pod istim lastnikom in verjetno optimirata poslovne funkcije z namenom izkoristka vseh mogočih sinergij, ki jih taka združitev prinaša, in povečanja dohodkovne učinkovitosti. Temeljna prednost za podjetja je, da se njihova konkurenčnost poveča, kar seveda dolgoročno utrdi njihovo poslovno pozicijo.
Tudi njihovi kupci so praviloma deležni pozitivnih učinkov tovrstnih aktivnosti, saj so razmerja med kakovostjo, ceno in servisom boljša.
Količevo Karton več kot 90 odstotkov proizvodnje izvozi. Ali je izvozni uspeh povezan s tujim lastnikom in njegovo globalno pozicijo na trgu?
Količevo Karton pri svoji velikosti nima druge možnosti, kot da 90 odstotkov proizvodnje izvozi. Jasno je, da pri tem koristi široko razvejano mrežo, ki jo ima naš koncern po svetu. Koncernska organiziranost poslovnih grupacij po vsem svetu se loči po holdinški tudi po tem, do so strateške razvojne in tržne usmeritve enotno organizirane, pri čemer se išče največje možne sinergije, pri holdingih pa je končni cilj maksimiranje dobička posameznih subjektov. To pomeni, da tako kot naše sestrske firme po svetu koristimo široko razvejano in učinkovito prodajno mrežo koncerna po vsem svetu in ne samo v Evropi.
Katere ukrepe za oživitev gospodarstva bi morala sprejeti nova vlada?
Vsi ukrepi, ki jih v sklopu rebalansa letošnjega proračuna sprejema vlada, so pravilni in v veliki meri uravnoteženi. Prepričan sem, da je treba najprej zmanjšati porabo, istočasno pa vzpostaviti nastavke za gospodarsko rast. Tu brez tujega kapitala ne bo šlo. V tem primeru smo na področju, ko morajo vlada in vsi ostali deležniki pripraviti pogoje, ki bodo v regiji konkurenčni in bodo pritegnili tuje vlagatelje. To in nič drugega. Ne žalost so to stvari, ki trajajo leta, pa še soglasje v državi mora biti doseženo, da je to prava pot za nas. Ga lahko dosežemo?
Ali ste morda v podjetju že pristopili k realizaciji standarda ISO 50.001, ki zahteva sistematično uvajanje in izvajanje ukrepov v okviru sistema gospodarjenja z energijo? Papirna industrija je velik porabnik energije.
Priprava na tretje trgovalno obdobje s certifikati CO2 za obdobje 2013–2020 je imela za posledico obsežna merjenja in analize pri vseh večjih porabnikih energije v EU. Podjetje Količevo Karton se je pri tem zelo dobro izkazalo, saj je bilo po specifični porabi na enoto izdelka uvrščeno blizu vrha. To je za nas bistveno, uvajanja energetskega standarda pa trenutno ne načrtujemo.