Proizvajalec s posluhom za okolje | |
Zdaj naši proizvodnji ne rečemo več delavnica, ampak že kar mala tovarna, pravi Tone Piskar, ki se že več kot dvajset let ukvarja s proizvodnjo in prodajo termoplastičnih folij in prav tako s trgovino. Prav zastopstvo nemškega podjetja Mellita, ki je obogatilo Piskarjevo ponudbo z alufolijami in drugimi folijami za živila ter izdelki za gospodinjstva, je bila bistra poslovna poteza. Povezali so se s konkurenco. Razvoj proizvodnje je sčasoma zahteval nove stroje, zdaj pa se že pogumno razgledujejo po trgu EU. Njihov katalog izdelkov je zajeten. Tone Piskar pravi, da so v podjetju pred novimi izzivi. | |
Kaj se dogaja na trgu proizvodnje vrečk in folij v zadnjem letu, kakšno je povpraševanje in kakšna so pričakovanja v letu 2010?
Razmer na trgu se ne da ocenjevati kar počez. Pozitivno je, da se nekateri proizvajalci zavedajo problematike okoljskega onesnaževanja in se prilagajajo temu, da proizvajajo okolju prijazne izdelke. Uporabljajo čiste surovine, biorazgradljive materiale, razvijajo modernejše izdelke (vrečke s trakovi, z zadrgami…). Sledijo razvoju tehnologije in investirajo v tehnologijo, ki omogoča prijaznejšo, hitrejšo, čistejšo proizvodnjo in proizvodnjo z manj škodljivimi izpusti v naravno okolje. Hkrati skrbijo za to, da se cene izdelkov ne zvišujejo. Tako ostanejo moderni izdelki dostopni tudi uporabnikom z nižjo kupno močjo. Tudi v naši strategiji poskušamo slediti tem ciljem. Kaj pa je negativnega? To, da se še vedno pojavljajo proizvajalci in predvsem uvozniki, ki jim je osnovni cilj samo hiter in lahek zaslužek. Za okolje jim ni mar. Tako se pojavljajo izdelki iz nečistih, nerazgradljivih, celo smrdljivih in oporečnih materialov. Razumljivo je, da se v času gospodarske krize ljudje še pogosteje odločajo za čim cenejši, vendar na žalost okolju zelo nevaren izdelek.
Glede na to, da uživamo ugled kakovostnega proizvajalca gospodinjskih vrečk, opažamo, da pri nas ljudje še vedno povprašujejo po kakovostnem, čistem in sodobnejšem proizvodu. Upamo, da se bo takšen trend nadaljeval tudi v letu 2010. Pričakujemo torej intenzivnejše povpraševanje po kakovostnih izdelkih in kupce osveščamo, da uporabljajo okolju prijaznejše izdelke.
Bodo proizvodne zmogljivosti lahko sledile povpraševanju? Kakšna je struktura proizvodov in kateri so vaši paradni proizvodi?
Fizični obseg zmogljivosti naše proizvodnje ves čas narašča. Lani smo z investicijo v novo tehnologijo, financirali smo jo tudi s pomočjo Slovenskega podjetniškega sklada in Evropskega sklada za regionalni razvoj, kapacitete naše proizvodnje potrojili. Trenutno je naša zmogljivost izdelava približno 2.000 ton različnih plastičnih vrečk letno. Strukturno gledano v povprečju trenutno izdelamo približno 50 % gospodinjskih vrečk in 50 % vrečk za smeti. To razmerje lahko zelo hitro spreminjamo glede na zahteve trga. Želimo, da bi bili vsi naši izdelki paradni, tržno zanimivi in kupcu priročni. Z investicijo v novo tehnologijo še posebej priporočamo vrečke za smeti s trakom.
Vendar so v stroki in javnosti različne ocene o okoljski škodljivosti vseh vrst plastičnih vrečk. Tudi v Sloveniji je vse več zahtev, da naj bi bila sprejeta posebna dajatev na vrečke. Ali te pritiske čutite v prodaji?
Ti pritiski se čutijo predvsem od nekaterih institucij. Smo za to, da se problematika uredi, vendar pametno in realno. Že sedaj se zbirajo podatki o odpadni embalaži in iz tega naslova se zbirajo določena sredstva za razgradnjo oz. ustrezno odlaganje. Upošteva naj se zakonodaja. Zdaj se kar najde nekdo, ki bi pobiral sredstva, a ne od vseh, ampak samo od nekaterih. Situacija je še nedorečena. Odgovorne institucije nimajo urejenih baz potrebnih podatkov. Metodologija zbiranja sredstev ni dorečena. Verjetno bi bilo pametno pogledati, kako imajo problematiko rešeno skandinavske države.
Moram pokomentirati tudi naše sporočilo, da izdelujemo okolju prijazne folije in PE (polietilen) vrečke. Zmotno je splošno mnenje porabnikov, da je to plastika, ki naj bi danes in v prihodnosti v največji meri onesnaževala naše okolje. Poraja se vprašanje, mislim na zahteve nekaterih laičnih okoljevarstvenikov, papirnate ali platnene vrečke proti PE vrečkam. Analize trga in stroke navajajo zelo zanimive ugotovitve.
Ali mislite na razgradnjo odpadkov in na energetsko zahtevno papirno proizvodnjo?
Da. Še vedno se večina teh izdelkov razgrajuje na odlagališčih. Po volumnu ali teži predstavljajo PE odpadki okoli 7 %, medtem ko je delež papirja in kartona kar 18 %. Tudi čas razgradnje papirnega odpadka ni krajši kot pri plastičnih odpadkih. Pri razgradnji plastični izdelki ne emisirajo toksinov v ozračje ali podtalnico.
Z vidika proizvodnje, porabe vode in energije spada papirnata vrečka med najbolj okolju neprijazne izdelke. Na odlagališčih in pri transportu zavzemajo med 70 in 80 % volumna.
Še pomembnejši podatek pa je, da npr. za proizvodnjo bombaža potrebujemo le 3% obdelovalnih površin na svetu, vendar za to porabimo več kot 10% vseh kemičnih pesticidov in kar 25% insekticidov.
Pogled strokovnjakov dokazuje, da bi popolna odstranitev plastičnih vrečk iz našega vsakdanjega življenja privedla do zanemarljivo majhnega vpliva na zmanjšanje obremenitve okolja.
V vaši proizvodnji vrečk in folij upoštevate okoljske standarde. Kakšni so pritiski na cene?
Upoštevali smo vse zahtevane zakonske standarde. Pritiski na zniževanje cen izdelkov pa so stalni in zelo intenzivni. Prilagajati se moramo s tehnologijo in racionalizirati vse stroške.
Zakaj ste se odločili za sodelovanje z nemškim podjetjem Mellita? Kolikšen delež pomeni trgovinska dejavnost v realizaciji?
Podjetje Melitta iz Nemčije je samo iskalo partnerja na slovenskem trgu. Dobili smo ponudbo za partnerstvo in se odločili. Bolje je sodelovati s konkurentom, kot z njim biti bitko na trgu. Sodelovanje z Melitto nam je pomagalo pri razvoju našega programa, a tudi v trženju tega dela prodajnega programa.
Katere so vaše konkurenčne prednosti?
Naše konkurenčne prednosti vidim predvsem v zaposlenih. Pripadnost podjetju, natančnost, podjetniška miselnost, pošten, korekten odnos do vseh partnerjev. Poleg tega Piskar ni veliko podjetje. Izhajamo iz misli, da se hitro prilagodimo vsaki želji ali zahtevi trga.
V začetku je bilo zagotovo drugače?
Začetki podjetja Piskar segajo v leto 1986. Takrat sem začel kot samostojni podjetnik v majhni delavnici s preprosto strojno opremo. Leta 1991 smo se prvič preselili v nekoliko večje prostore. Naslednja selitev v primernejše, večje prostore je bila že leta 1993. Leto 2002 pa pomeni za nas večjo prelomnico, kajti uspeli smo kupiti in moderno obnoviti svoje prostore. Zdaj naši proizvodnji ne rečemo več delavnica, ampak že kar mala tovarna. Še več. Iz s.p. smo se preobrazili v družbo z omejeno odgovornostjo. Zdaj v podjetju sodeluje 25 sodelavcev. Večina je redno zaposlenih, nekatere poslovne funkcije pa pokrivamo s pogodbenimi sodelavci.
Kako pri vas razumete družbeno odgovornost do okolja, čeprav ste majhno podjetje?
Piskar ni zaprt samo v svoj obrat, temveč živi s svojo okolico, do katere se obnaša družbeno odgovorno. Poslovne uspehe želimo deliti z okoljem, saj se zavedamo, da brez napredovanja družbe v okolici nismo dosegli pravega cilja in zadovoljstva. Zato pomagamo pri razvoju športa v Ljubljani in v ostali Sloveniji. Ime Piskar se pojavlja v hokeju, nogometu, motociklizmu. Že v letu 1999 smo se vključili v vseslovensko zdravstveno in ekološko akcijo osveščanja ljudi o pomenu ohranjanja zdravja v čistem okolju.
In kako naprej?
Naš cilj je postati eden vidnejših proizvajalcev in ponudnikov okolju prijaznih folij, gospodinjskih vrečk, vrečk za smeti ter drugih izdelkov iz tega programa. Velik izziv in cilj nam je prodor na tuje trge, predvsem v države EU in v države nekdanje Jugoslavije.