Ekonomski položaj panoge | Jože Volfand |
Na embalažno panogo v Sloveniji v zadnjih letih ni pogosto sijalo sonce. Podjetja so poslovala na robu rentabilnosti in tudi z izhodnimi strategijami ni šlo drugače, kot da so prišli tuji lastniki in prevzeli del papirne in embalažne industrije. Slovenski Valkarton je združil vrsto manjših proizvajalcev, nato pristal v lastniškem objemu Belišča, tega pa je letos prevzela Constantia, lastnica grupacije Duropack. A to ni edina Duropackova družba na slovenskem trgu. V Brestanici se prav letos spominjajo 30-letnice začetka proizvodnje valovitega kartona, že polnih osemnajst let pa so v grupaciji Duropack. Majda Androjna, direktorica Duropacka v Brestanici, pravi, da so polnoletni, z lastniki pa je že dogovorila poslovni načrt za leto 2011. Toda kakšne bodo bilančne številke za to leto? Z Valkartonom je Duropack na slovenskem trgu najmočnejši embalažni igralec, brestaniška družba pa je med zelo trdnimi členi v skupini Duropack.

Kakšna so gibanja na trgu, slovenskem in globalnem, kaj kažejo rezultati poslovanja v letu 2010? Bo izguba?

Kriza nas je v letu 2009 tako prizadela, da smo izgubili med 20 in 30 odstotki količin, vendar trenutni rezultati kažejo 7,5-odstotno količinsko rast. Na konferenci Prepare for the digital future maja v avstrijskem Lienzu je bila podana celo zelo optimistična dolgoročna napoved za branžo, ki naj bi imela eno najvišjih rasti. Rast temelji na vse večji ekološki osveščenosti celotnega gospodarstva in vse večji usmerjenosti v iskanje vedno novih reciklažnih poti.
Holding Duropack ima v svojem poslanstvu definirano vodilno vlogo na trgih Srednje, Vzhodne in Jugovzhodne Evrope. Eno najmočnejših v grupaciji je podjetje v Nemčiji, ki je letos že realiziralo 20-odstotno količinsko rast in kljub izjemni rasti cen naše osnovne surovine, papirja, uspelo za 5 odstotkov povečati rezultat. Takoj za njimi je naše podjetje v Brestanici. V kumulativi smo do te jeseni že realizirali 7,5-odstotno količinsko rast, ki pa se v poslovnem rezultatu zaradi rasti stroškov kaže v 40 odstotkov nižjem rezultatu glede na lansko leto. Za nami je Srbija, ki realizira 5-odstotno rast, nato sledita Češka in Avstrija. V sestrskih podjetjih na ostalih trgih pa ni zabeležena rast količin ali rezultatov  poslovanja.
Vsi proizvajalci embalaže iz valovitega kartona smo bili soočeni s ponovno drastično rastjo cen tako reciklažnih kot tudi papirjev iz primarnih vlaknin. Letos so dosegli do konca oktobra tudi 50-odstotno rast. S potrebo po dobrem razmerju med količino in ceno smo bili ob poviševanju cen vhodnih surovin zadržani. Ponovno smo si zadali naloge za izboljšavo notranjih procesov, energijskih prihrankov, za nadaljnje povečevanje produktivnosti in ustvarjanja višje dodane vrednosti na zaposlenega. Gre za osredotočenost na doseganje polnega poslovnega potenciala. Poslovni rezultat je seveda posledično nižji, pa vendarle še vedno zdrav. Primerjamo se z evropskimi kazalniki poslovne uspešnosti.
Vsa podjetja v skupini imajo inženiring centre
 
Vendar trg zahteva nove kreativne rešitve. S katerimi izdelki najbolj uspete prepričati kupce, kaj najbolj išče trg in katere nove trge ste zavzeli?
V letošnjem letu si je vodstvo podjetja Duropack v Brestanici zadalo kot eno svojih največjih tržnih aktivnosti ponuditi trgu kreativne in inovativne rešitve embaliranja za potrebe jutrišnjega dne. To misel imamo zapisano tudi v svojem poslanstvu. Zahtevna tržna situacija vodi v še večji angažma in iskanje potencialov, ki nam jih v našem primeru omogoča članstvo v grupaciji. Vsa podjetja v grupaciji Duropack imamo inženiring centre, kjer se iščejo in ustvarjajo nove konstrukcijske rešitve in dizajni. Potencial, ki ga imenujemo baza znanja v grupaciji Duropack, je dosegljiva vsem članom grupacije. Tako smo dobili ogromno tehnoloških rešitev za težko industrijo iz sestrskega podjetja v Ansbachu, torej iz Nemčije. Rešitve za steklarsko industrijo so prišle iz Nemčije in Češke, rešitve za lesno industrijo smo v skupino prispevali tudi sami. Sestrsko podjetje v Gradcu v Avstriji ima veliko izkušenj pri proizvodnji ličnih in atraktivnih prodajnih displejev.
Toda kaj zares išče slovenski trg? V urejenih in v prihodnost usmerjenih podjetjih, kjer se embalaža prepoznava kot element promocije izdelka, so potrebe jasne. Vsi tisti, ki jih kriza ni prebudila in prisilila v prenovo poslovanja, pa še vedno bijejo bitko. To dokazuje tudi dejstvo, da povprečna cena na enoto proizvoda, prodanega v Sloveniji, zaostaja za povprečno ceno izdelkov, ki so prodani na Češkem, Slovaškem, Madžarskem. Za ceno na avstrijskem tržišču zaostaja celo za 50 odstotkov. Realizirana prodajna cena enote embalaže iz valovitega kartona je v Sloveniji zares zelo nizka.
Osvojili smo nekatere nove trge v Srednji Evropi, predvsem z artikli z visoko dodano vrednostjo. Cena dela, vgrajenega v izdelke, je še razmeroma nižja v primerjavi z ostalimi državami Srednje Evrope. In kaj smo opustili? Zaradi plačilne nediscipline smo v veliki meri opustili delovanje na trgih bivše Jugoslavije.

 

Koliko kupci zahtevajo barvno kartonsko embalažo in kako je Duropack uspešno razvil program darilne embalaže?
Slovensko tržišče je tako majhno, da so potrebe po kakovostni, večbarvni embalaži velikokrat na meji, ko bi lahko rekli, da potrebujemo butično izdelavo. Poznamo namreč meje med stroški kvalitetnega flekso tiska in laminiranih – kaširanih izdelkov. Seveda je naklada kvalitetnih barvnih embalažnih izdelkov tako nizka, da se v takih primerih večkrat poišče ugodnejša rešitev v laminiranju. Kljub vsemu tovrstna embalaža pri nas predstavlja zgolj enomestno številko v deležu embalaže. Že nekaj let sledimo tudi razvoju potreb tri- in večbarvnega tiska, ki raste zelo počasi. V našem podjetju predstavlja le 7-odstotni delež, tako da je povrnitev investicije matematično nerealna in ekonomsko neupravičena. Zavedamo se, da je naloga nas embalažerjev – nosilcev te stroke, da osveščamo in dvignemo zahtevnost tega tržišča. Vendarle pa se mora investicija enkrat povrniti. Dejstvo je, da je čas, v katerem smo, naložbam zelo nenaklonjen.
Duropack v Sloveniji v svojem portfelju nima posebej proizvodne linije darilne embalaže. Jo pa tržimo kot dodatek in pozornost svojim poslovnim partnerjem, z idejo, da svoje proizvode kot darilo pakirajo v lično embalažo.

 

Na trgu je vse več zelene embalaže
 
Katere nove elemente, glede na velike zahteve naročnikov po racionalizacijah, morate upoštevati v proizvodnji – od racionalizacije do ekološke, zelene embalaže? Kako opredeljujete zeleno embalažo?
Največ pozornosti je še vedno usmerjene v nosilnost in izkoriščenost volumna tako pri skladiščenju kot tudi pri prevozu. To so dejavniki, ki so pomembni stroškovni spremljevalci tega proizvoda. Letos je v našem projektu kreativnih in inovativnih rešitev izšlo največ idej v smeri racionalizacije pakirnih linij. V partnerskem sodelovanju s kupcem smo s celovitimi idejnimi rešitvami doprinesli k višji produktivnosti in posodobitvi operacije embaliranja, tega prav tako pomembnega dela poslovnega procesa, v več uspešnih slovenskih
podjetjih.
Srečo imamo, da živimo v času povečevanja trendov zelene embalaže, ki je opredeljena tako, da so izdelki narejeni iz 100-odstotno recikliranih materialov in da gredo nazaj v ciklus reciklaže. Za vse naše proizvode lahko zagotovimo, da so narejeni tako. Le manjši delež, manj kot 10 odstotkov proizvodov, je narejenih iz pravih celuloznih vlaken, kar je izrecna potreba kupca.

 

Kakšne so zahteve naročnikov glede kreacij in dizajna?
Velika podjetja imamo predvsem dizajn že definiran v svojih celostnih podobah. V konstrukcijah imamo več znanja in tudi več svobode. Tu je treba podati posebnost tega trga – neposlovnost oziroma dejstvo, ko embalažerji v naši hiši razvito rešitev prevzamejo in isti izdelek ponudijo za precej nižjo ceno. Verjamem, da bo tudi na tem področju prišlo do zrelosti, ko si bomo podjetja med seboj svoje razvojne kreacije tudi priznavala.

 

Ali bo matična družba širila dejavnosti na trgih nekdanje Jugoslavije po prevzemu kombinata Belišče na Hrvaškem?
Širitev grupacije Duropack na trge nekdanje Jugoslavije se je po večletnem aktivnem iskanju poti letos uresničila. Večletna strategija se je realizirala letos maja, ko je Constantia, lastnica grupacije Duropack, postala tudi večinska lastnica kombinata Belišče na Hrvaškem. Osnovna usmeritev grupacije je, da se kakovostno uredi trg embalažnih papirjev in nato poišče sinergijske učinke vseh poslovnih enot znotraj grupacije. Kot pa je že znano, smo od leta 2005 zelo uspešni tudi na bolgarskemu tržišču, tudi sestrsko podjetje v Kruševcu je že 6 let uspešen član grupacije. Načrtovana so nadaljnja širjenja skladno z osnovnim poslanstvom grupacije. Duropack je v Evropi najbolj kompetentno podjetje za proizvodnjo usmerjenih izdelkov iz valovitega kartona prihodnosti.

 

Kakšni so vaši načrti za leto 2011?
Pred mesecem dni smo predstavniki podjetja predstavili in zagovarjali poslovni načrt – proračun za leto 2011. Za področje, na katerem tržimo, smo v skladu z gospodarskimi kazalci predvideli ustrezno rast. Na podlagi naših izkušenj smo znotraj organizacije začrtali projekte, ki bodo podprli našo konkurenčnost in prispevali k realizaciji poslovnega načrta. Lastniki so ga potrdili, saj v njem zagotavljamo rast in kapitalski donos.

 

Letos je 30 let od začetka proizvodnje valovitega kartona v Brestanici, 20 let samostojnosti podjetja ter polnoletnost – 18 let uspešnega delovanja znotraj mednarodne grupacije Duropack s sedežem na Dunaju. To so leta nenehnih izboljšav in gradnje izkušenj, ki so odlična platforma za kreativne in inovativne rešitve za izdelke iz valovitega kartona.