Konferenca Zelenega omrežja Slovenije

| Avtorica: Tanja Pangerl |


Trajnostni vidiki okolja, družbe in upravljanja (ESG) se vse bolj vključujejo v ocenjevanje in izbiro dobaviteljev. Dobavna veriga ima namreč velik delež v celotnem vplivu podjetja na okolje in družbo. Tudi nove zahteve Direktive o skrbnem pregledu v podjetjih glede trajnostnosti uvajajo obveznosti v zvezi z dejanskimi in morebitnimi škodljivimi vplivi dejavnosti podjetij na človekove pravice in okolje. V juniju smo v okviru Akademije Zelena Slovenija organizirali spletno konferenco članov Zelenega omrežja Slovenije, kjer je mag. Vanesa Čanji, Fit media d.o.o./Zelena Slovenija, predstavila zahteve Direktive o skrbnem pregledu v podjetjih glede trajnostnosti – predstavitev Direktive si lahko preberete v reviji ESG, str. 56-57. Predstavljamo prakse treh članov Zelenega omrežja Slovenije na področju vključevanja trajnostnih vidikov v njihove nabavne procese: Lidl Slovenija d.o.o. k.d., Incom d.o.o. in Atlantic Droga Kolinska d.o.o.


Samo Pergar foto Klemen Razinger

Samo Pergar, družbena odgovornost v nabavi, Lidl Slovenija d.o.o. k.d.

Pri pripravi strategije je bilo izrednega pomena prepoznavanje naših vplivov v dobavni verigi, ki so pri proizvodnji surovin, direktnih dobaviteljih in preddobaviteljih. To so naša fokusna področja za uvajanje sprememb, ukrepov in postavljanje ciljev. Pri sodelovanju z dobavitelji se osredotočamo predvsem na trajnostne surovine, krožno gospodarstvo, odgovorne izdelke, človekove pravice, varovanje podnebja, voda in biodiverzitete. Sodelujemo s slovenskimi dobavitelji, vendar imamo dobavne verige po celem svetu, kar pomeni precej izzivov, posebej v luči nove direktive o skrbnem pregledu v podjetjih glede trajnostnosti.

Cilje, ki smo si jih postavili na področju trajnostnosti, je nemogoče doseči brez sodelovanja z dobavitelji. Zato želimo naše dobavitelje angažirati, jim predstaviti naše cilje, pristope in jih opolnomočiti za trajnostne spremembe. Naredili smo »hot-spot« analizo naših blagovnih skupin, kjer smo preverjali, kje se pojavljajo največja tveganja z vidika naših kazalnikov trajnostnosti v dobavni verigi. Na podlagi tega smo si za posamezne blagovne skupine postavili cilje. Pripravili smo tudi strategijo s področja varovanja podnebja in analizirali naš ogljični odtis, kjer največ izpustov povzroči dobavna veriga in brez dobaviteljev ne moremo zmanjšati emisij. Podnebne cilje smo validirali z metodo Science Based Targets (SBT). Dobavitelje, ki so odgovorni za 75 % emisij obsega 3, smo zavezali, da si postavijo podnebne cilje v skladu z metodo SBT do leta 2026. To vključuje okoli 600 dobaviteljev v celotni skupini Lidl, med temi je pet slovenskih. Na ta način bi prihranek oziroma znižanje emisij znašal okoli 10 %. V prvi fazi se osredotočamo na tiste ključne dobavitelje, ki imajo največji ogljični odtis. Za naše slovenske dobavitelje smo organizirali Podnebno akademijo, ki se jo je udeležilo približno 30 dobaviteljev. Predstavili smo jim, kaj je trajnostno poslovanje, kako se ga lotiti. Podali smo smernice, kako izračunati ogljični odtis obsega 1, 2 in 3 idr. Vse dobavitelje vabimo tudi na Lidlovo platformo, kjer jih spremljamo in lahko presodimo, kateri dobavitelj je dovolj zrel, da ga zavežemo k validaciji ciljev po metodi SBT. V letu 2023 smo organizirali tudi prvi Lidlov dan z dobavitelji, s fokusom na strateških dobaviteljih. Komunicirali smo naše teme, novosti, kaj se dogaja na področju trajnosti. Prav tako pripravljamo projekte, kjer bi z izborom sestavin kupcem ponudili izdelke z nižjim ogljičnim odtisom. Izvajamo tudi projekte s področja delovnih pogojev, poštenega plačila v dobavni verigi.

Rok Oblak

Rok Oblak, okoljski inženir, Incom d.o.o.

Naše izdelke izvažamo v 39 držav sveta. Naši partnerji so večinoma multinacionalke, kar nam nudi vpogled v to, kako se trajnostnega razvoja lotevajo največji na trgu. Nabavna veriga je eno najpomembnejših področij pri upravljanju trajnosti v podjetju, saj veliko bolj prispeva k ogljičnemu odtisu kot proizvodnja. Če je le možno, surovine pridobivamo lokalno, tako več kot 95 % sadnih kaš in sadnih osnov za sladolede kupujemo od slovenskih proizvajalcev. Specifična surovina je kakav, ki raste samo blizu ekvatorja. Ker zrna kakava ni možno dobiti lokalno, smo poiskali certificirane dobavitelje, ki zagotavljajo, da kakav izvira iz trajnostne pridelave, ne samo z vidika okolja, temveč tudi z vidika družbene odgovornosti. Druga pomembna surovina je sladkor. 79 % svetovne proizvodnje sladkorja še vedno izvira iz sladkornega trsa, kjer se pri pridelavi in proizvodnji porabi veliko vode. Poiskali smo bolj trajnostno in lokalno alternativo, kot je sladkorna pesa, ki lahko raste v lokalnem okolju in ne zahteva toliko vode kot sladkorni trs. Pri izbiri surovin je izrednega pomena, da preko distributerjev stopimo v direkten kontakt s proizvajalci, torej kmeti, ki proizvajajo surovine.

Pomembna je tudi optimizacija logističnih poti, kjer vedno upoštevamo, katera vrsta transporta bo okoljsko najbolj sprejemljiva. Tudi pri embalaži, če se le da, sodelujemo z lokalnimi proizvajalci. Pri tem je, kolikor zakonodaja dopušča, čim večji delež embalaže iz recikliranih materialov. Kot pomemben vidik trajnosti prepoznavamo zaprtje tokokroga surovin, pri čemer je zelo pomembno sodelovanje s partnerji, ki nam to omogočajo. Naša trenutna strategija za trajnostno nabavo je sestavljena iz treh glavnih točk, in sicer kriterijev za izbiro dobaviteljev, sledljivosti in transparentnosti ter prepoznavanja in upravljanja tveganj. Dobavitelje ocenjujemo in izbiramo glede na njihove trajnostne prakse. Trajnostne kriterije vključujemo tudi v nabavne pogodbe in zelo poudarjamo sodelovanje z dobavitelji za izboljšanje njihovih trajnostnih praks. Ključno je tudi zagotavljanje sledljivosti in transparentnosti – za vse surovine in embalažo zahtevamo potrdila o izvoru in certifikate, ki so pomembni za prehrambno industrijo. Za optimizacijo in povečevanje odpornosti dobavne verige na globalne spremembe je potrebno prepoznavanje tveganj in priprava strategije za obvladovanje tveganj. Največji izziv, s katerim smo se srečevali in se še srečujemo, je pridobiti podatke. Veliko časa smo namenili tudi iskanju alternativnih virov surovin in alternativnih vrst embalaže. Izziv je bilo močno nihanje surovin na trgu, kjer se je pokazalo, da je dobavna veriga lahko veliko bolj stabilna in odporna, če je res trajnostna.

Mojca Kodre

Mojca Kodre, strokovnjakinja sistema kakovosti, Atlantic Droga Kolinska d.o.o.

Naša trajnostna strategija je sestavljena iz petih strateških in prioritetnih stebrov, to so emisija, voda, recikliranje, zaposleni in izdelki. Za vsakega od teh stebrov imamo postavljene ključne kazalnike uspešnosti in zaveze do leta 2030. Dobro poznavanje verige vrednosti nam daje dober vpogled v naše vplive, lažje prepoznavamo tveganja in tudi nekatere priložnosti, kar nam pomaga pri načrtovanju strategije. Strateški cilj je tudi vzpostavitev močnih in zaupanja vrednih vezi z dobavitelji. Naša dobavna veriga vključuje surovine, embalažo za izdelke, stroje za proizvodnjo, ostalo opremo, tehnične naprave in različne storitve, ki podpirajo poslovanje, kot je npr. transport. Sestavljena je iz okoli 4.500 dobaviteljev različnih profilov, velikosti in izvora, kar vključuje tako velike globalne korporacije kot male dobavitelje in proizvajalce.

Dobro upravljanje dobaviteljske verige je pomembno za doseganje naših ciljev ESG. Začeli smo s kartiranjem dobaviteljev, kjer smo kot osnovo vzeli izračun obsega 3, pri čemer smo dobili vpogled, kje v naši verigi in za katere materiale se ustvarja največ emisij. Obseg 3 predstavlja 94 % vseh naših emisij. Od vseh emisij kar 85 % predstavlja nabavna veriga surovin, materialov. Za obdobje 2025-2030 pripravljamo načrt, kako bomo te emisije zmanjšali, saj smo se zavezali usklajenosti s Pariškim sporazumom, kar pomeni, da moramo emisije zmanjšati za kar 42 %. Glede na nabavne kategorije prevladujejo emisije iz nabave surovin, v manjših deležih tudi pakirni materiali, poproizvodi in marketinški materiali.

Kot živilsko podjetje imamo vzpostavljen strog sistem nadzora naših dobaviteljev z vidika varnosti živil. Cena za nas ni glavno vodilo pri izbiri dobaviteljev. Dobavitelje preverjamo tudi z vidika spoštovanja socialnih pravic in zaščite okolja. Pred odobritvijo posameznega dobavitelja preverimo njegove certifikate, odgovore na naš vprašalnik, ki vključuje tudi področja ESG, spremljamo pošiljke, njihovo kakovost, dobavitelje letno ocenimo in izvajamo presoje. Izdelali smo kontrolno listo ESG, kjer preverjamo usklajenost vseh novo razvitih izdelkov z našimi prioritetnimi zavezami in tudi ostalimi relevantnimi vidiki ESG. Za dobavitelje imamo kodeks, kjer jih zavezujemo oz. jim podajamo naša pričakovanja v povezavi z našimi prioritetnimi strateškimi cilji in splošnimi vidiki ESG. V prihodnje bomo pri presojah tudi preverjali, kako dobavitelji spoštujejo kodeks. Pri ocenjevanju dobaviteljev skušamo uravnotežiti vidike trajnostnega razvoja, kakovosti in komercialnih pogojev. Od dobaviteljev pričakujemo aktivno vlogo pri doseganju naših zavez, kar pomeni postavljanje določenih akcijskih načrtov s posameznimi dobavitelji. Ključ je v povezovanju – za pridobivanje informacij, inovacije in doseganje ciljev. Pomembne so tudi dobre povezave v podjetju, da lahko suvereno in dobro obdelamo vse vidike in informacije. Zato je potrebno sodelovanje različnih oddelkov, kot so nabava, kakovost, okoljski pooblaščenci, ESG strokovnjaki in razvoj.