Elektrifikacija tovornega prometa
Urška Košenina
»Evropski proizvajalci imamo zavezo vzpodbujati prodajo električnih vozil, saj smo v primeru neizpolnjevanja podvrženi visokim kaznim,« pravi Tomaž Bratina, vodja prodaje pri MAN Truck & Bus Slovenija d.o.o. Podjetje razvija več rešitev, kot so: povsem električni pogoni, hibridna vozila, pogoni na gorivne celice. Njihovi MAN eTGM električni tovornjaki vozijo že v vseh evropskih državah. Pri razvoju ne pozabljajo na tradicionalne pogonske rešitve. Novi konvencionalni dizel motorji so najvarčnejši v svoji kategoriji in izločajo manj škodljivih emisij.
Trg e-vozil v Evropi raste hitreje kot na Kitajskem in v ZDA. Nemčija je leta 2019 prodala več kot 110.000 e-avtomobilov. S tem je tretji največji svetovni trg in absolutno največji v Evropi. Kakšna je prihodnost tovornega prometa in elektrifikacije, kje so največji izzivi in kaj menite o uporabi alternativnih goriv?
Evropski proizvajalci imamo zavezo vzpodbujati prodajo električnih vozil, saj smo v primeru neizpolnjevanja podvrženi visokim kaznim. Hkrati na povečano povpraševanje vplivata predvsem visoka osveščenost prebivalstva, a tudi stimulacije, ki jih ponujajo države za nakupe novih električnih vozil. Prihodnost električnih tovornih vozil in vozil za prevoz potnikov vidimo v urbanih središčih. V tako imenovanih brez-emisijskih conah, v katerih ni tolerance do emisij plinov niti emisij hrupa. V primeru povprečnega evropskega mesta je govor o radiusu do 50 km od samega mestnega središča. Glede alternativnih goriv MAN razvija več rešitev. To so povsem električni pogoni, hibridna vozila, pogoni na gorivne celice.
Čemu dajete prednost v razvoju?
Kar se tiče pogonskih sklopov, imajo prednost vse omenjene rešitve. Popolnoma električni pogoni za vozila, ki so specializirana za urbano distribucijo ter mestni potniški promet. Prav tako hibridni pogoni za medmestno distribucijo in prevoz potnikov ter gorivne celice za vozila na dolgih razdaljah. Poleg razvoja CO₂ nevtralnih pogonov MAN pospešeno razvija platformo avtonomnega vozila, ki bo popolnoma digitalizirano in povezljivo. Seveda pri razvoju ne pozabljamo na tradicionalne in že delujoče pogonske rešitve. Novi konvencionalni dizel motorji so najvarčnejši v svoji kategoriji in izločajo manj škodljivih emisij. Ravno tako so v prihodu rešitve električnih vozil s podaljšano avtonomijo.
Norveška pošta uporablja vaš prvi povsem električni 26-tonski tovornjak MAN eTGM. Električni tovornjak bo uporabljen za dostavo in prevzem paketov v paketnih centrih v središču Osla in bo nadomestil dizelski tovornjak. Kakšne lastnosti ima MAN eTGM, kakšen doseg, zmogljivost baterija in kakšen izziv predstavlja vožnja takšnega vozila? Je na trgu povpraševanje?
Norveška postavlja visoke kriterije glede vzpodbujanja nabave popolnoma električnih osebnih, dostavnih vozil, kot tudi tovornjakov ter avtobusov. Električna vozila za distribucijo so pokazala odlične rezultate. V primeru Norveške ste omenili Pošto in distribucijo pošiljk. Naj dodam, da poleg Norveške opravljajo MAN električni tovornjaki svoje delo že praktično v vseh evropskih državah. Vozila opravljajo vzdrževalna dela na cestiščih, dostavljajo hrano, pijačo, zdravila, blago z nadzorovanim temperaturnim režimom. eTGM je naša projektna delavnica in učni poligon za nas kot proizvajalca in za uporabnike, ki že sodelujejo v projektu. Vozilo spada v kategorijo tro-osnega vozila s skupno dovoljeno maso 26 ton in nosilnostjo 16 ton. Ponuja izjemne vozne lastnosti. Pogon z močjo 360 konjskih moči proizvede navor 3.100 Nm v celotnem režimu delovanja, kar ni mogoče dosegati s konvencionalnimi motorji. Baterijski sklop s kapaciteto 185kWh zagotavlja zadostno kapaciteto za dnevne potrebe distribucije – kot hitro polnjenje baterij s pomočjo standardnih in namenskih priklopov.
Z električnim tovornjakom eTGM za distribucijo blaga v mestnih središčih sodelujete (MAN Truck & Bus) v projektu EIT Urban Mobility ZEUS (Zero Emission off-peak urban deliverieS). Pilotno mesto je München. Kakšni so rezultati projekta?
Tovrstni partnerski projekti so neprecenljiv vir znanj ter izkušenj za razvoj novih tehnologij ter rešitev.
Kakšen je odstotek elektrifikacije vaših dostavnih tovornjakov in kombijev?
V kategoriji tovornjakov je govor o pilotnem projektu pred serijsko proizvodnjo električnih vozil. Tako kot so pred več kot 100 leti konjsko vprego zamenjali motorji, smo našemu modelu TGM konvencionalni pogonski sklop nadomestili z električnim pogonskim sklopom. Platforma je deležna stalnih izboljšav. Verjamemo, da bomo med prvimi ponudili uporabnikom edinstveno in konkurenčno električno serijsko vozilo s presenetljivo avtonomijo. Bogate izkušnje, ki jih pridobivamo z eTGM projektom, so neprecenljive. Na drugi strani ponujamo tudi naše lahko dostavno vozilo eTGE, ki se proizvaja serijsko. V naši celotni prodaji predstavljajo 5%-i delež. Za lahka dostavna vozila lahko potrdimo, da je njihov TCO enak ali boljši od dostavnih vozil s konvencionalnimi pogoni, mislim na dizel in plin.
Kako ta odstotek raste in kakšno stopnjo rasti napovedujete glede na evropski strategiji za trajnostno in pametno mobilnost do leta 2030?
V naslednjih dveh letih načrtujemo konsolidiranje proizvodnih zmogljivosti novim tehnologijam in strmemu povečanju povpraševanja po CO₂ nevtralnih vozilih za prevoz blaga ter potnikov. Vsi poznamo zaveze za zmanjšanje emisij CO₂, ki predvidevajo 35 % zmanjšanje izpustov do leta 2030.
Naša predvidevanja so, da bo delež električnih vozil v segmentih tovornih vozil za distribucijo v urbanih področjih ter mestnih avtobusih višji od 50 %.
Kako je z elektrificiranimi tovornjaki pri nas? Je kaj zanimanja?
Za električna tovorna vozila je veliko zanimanja. Pohvaliti moramo slovenska podjetja, ki so specializirana za distribucijo blaga v urbanih središčih in za prevoze potnikov. Razpolagajo z ogromno uporabnega znanja in njihove izkušnje so neprecenljive pri razvoju poslovnega modela električnih vozil. Zavedajo se svoje pomembne vloge in odgovornosti pri doseganju ekoloških ciljev, ki vplivajo na našo celotno družbo. Skratka, lahko potrdim, da so slovenska podjetja odprta in pripravljena na e-mobilnost. Velja pa dodati, da smo proizvajalci in naši partnerji, ki opravljajo storitve prevoza blaga ter potnikov le dve spremenljivki v celotni enačbi izračuna ekonomske vzdržnosti električnih vozil. Ekonomska vzdržnost je pogoj za prenos novih tehnologij v prakso.
Kakšne izzive vidite pri elektrifikaciji flote tovornega prometa v Sloveniji?
Največji izziv trenutno predstavljajo priprave poslovnih modelov distribucije z električnimi vozili v primerjavi z tradicionalnimi prevoznimi sredstvi. Tehnični vidik ni ovira, saj se z interesenti pogovarjamo o e-mobilnosti. To vključuje tako sama vozila, polnilnice ter upravljanje vozil v dobi uporabe. Ko govorimo o uporabnikih, menimo, da smo vstopili v začetno fazo načrtovanja prehoda na e-mobilnost.
Kakšno je bilo leto, ki je za vami, in kakšni so vaši načrti?
Leto je bilo izredno zahtevno in dinamično. Upoštevajoč razmere tudi poslovno uspešno. Naši načrti ostajajo pri ohranjanju vodilne vloge ponudnika vozil s konvencionalnimi pogoni s suverenim prehodom v ponudbo brez emisijskih vozil, ki bodo popolnoma digitalizirana, povezljiva in avtonomna.