Globalna debata – alternative plastiki |
 
Morda je plastika tako v žarišču razprav, ker jo enostavno lažje vidimo, ko jo gledamo v zelo javnih in globalno deljenih posnetkih pokrajin. Ne moremo videti emisij in kondenzacijskih sledi, ki rišejo lepo sliko na modri jasnini neba. Če pogooglate »odpadna hrana«, ne vidite merljivih grafik iz resničnega življenja, o katerih se široko poroča. Ocenjujejo, da se 1/3 hrane, ki se jo pridela v svetu za svetovno porabo vsako leto, približno 1,3 milijarde ton zavrže. Ne odvržemo pa je na naše plaže, temveč na odlagališča. Daleč od oči, daleč od srca. A plastika – priča smo lahko njeni neomejeni in razširjeni širitvi po planetu, hitro si lahko ustvarimo naracijo okrog šokantnih posnetkov. Fokus na ta material je povzročil globalni šprint proti oblikovanju bolj trajnostne embalaže.
 

alternative plastikiPlastika je material s kupom kvalitet, ki smo jih navajeni

Pa ocenimo najprej maratone z materiali. Potapljanje v to debato privede do več vprašanj kot odgovorov. Če iz plaž poberemo vsako plastenko in najdemo alternative plastike jutri, bi bilo to dovolj? Imamo dovolj virov za alternativo plastiki, ki bo uspešna na industrijski lestvici? So alternative odgovor ali naj usmerimo pogled proti skupni učinkovitosti vseh materialov v oskrbovalni verigi, in izberemo optimalni pristop? Lahko alternative zagotovijo enake barierne lastnosti kot plastika in tako razrešijo ultimativni greh proti trajnostnem razvoju – odpadki iz izdelkov in hrane? Dr. Liz Wilks, evropska direktorica za trajnostni razvoj pri podjetju Asia Pulp and paper, enem največjih proizvajalcev celuloze in papirja v svetu, deli hrano za misli: »Glavni razlog, zakaj smo si plastiko prisvojili in jo razvili v družbi, je, da bi odgovorili na naraščajočo globalno oskrbovalno verigo. Potrošniki želijo videti hrano, ki jo bodo pojedli, in seveda plastika pripomore k boju proti več odpadne hrane in daljša življenjsko dobo izdelka. V globalni oskrbovalni verigi imajo podjetja odgovornost, da od blizu pregledajo prakse podjetji, od katerih pridobivajo material. Ponovni pregled oskrbovalne verige postavi sistem čekov in poravnav, ki omogoča, da privatne organizacije ostajajo transparentne ena drugi. Posledično lahko potrošniška sprememba vedenja omogoči, da se preusmerimo iz enkratne družbe.«

Kdo je kos izzivu pred nami in kdo ga lahko izpelje z dobičkom?

Kajsa Dahlin, skupinski manager za inovacije pri AR Packaging, z jedrnimi trgi v pregibnih kartonih in fleksibilnih embalažnih sektorjih Evrope, pripomni: »Ker plastika zagotavlja možne bariere, da zagotovi varnost hrane in potrošnikov, naletimo na velike ovire, da zagotovimo alternative brez plastike in pri tem ohranimo osnovne, a nujne lastnosti plastike.« V januarju 2018 so pri podjetju Icland foods drzno najavili, da so se zavezali, da bodo postali prvi velik globalni prodajalec, ki bo odstranil vso plastično embalažo iz vseh svojih izdelkov. V tem času je vodja vsebine pri Packaging Europe Tom Sykes slišal od takratne vodje embalažnega oddelka: »Nadomestiti plastiko predstavlja velik izziv v smislu funkcionalnosti, posebno za na pol pripravljene jedi, ki gredo v mikrovalovno pečico ali v pečico, kjer bomo morali najti alternative črnim plastičnim pladnjem.

Potem je tu še ekonomski izziv, da zagotovimo, da nova embalaža ne bo dražja.« Kako so se ambicije podjetja Iceland izšle? Trgovec se je pred kratkim vrnil k plastiki navkljub njihovi zavezi, da jo odstranijo iz trgovin. Velikan prodaje zamrznjenih jedi je moral prestaviti testno obdobje brez plastike na kasnejši čas in ponovno uporabiti plastične vrečke za banane, kar je 10 milijonov plastičnih vrečk letno. Ugotovili so namreč, da nadomestna vrečka ne izpolnjuje pričakovanj, poleg tega je poročilo zaznalo 20 % upad prodaje. Richard Walker, generalni direktor zamrznjene prehrambne verige, je povedal, da je padec prodaje dokazal, da se testno obdobje ni izkazalo za trajnostno. Čeprav je to le mikrokozmus širši debati o embalaži, je lahko primer banan dober primer izziva, s katerim se soočamo, ko sprašujemo in odgovarjamo na vprašanja o trajnosti.

Zakaj niso potrošniki pozitivno odreagirali na trajnostno alternativo? Je to povzročilo več odpadne hrane? Kako damo na tehtnico trajnostni razvoj proti profitu? »Spopadamo se s težkim delom, ki nas stane ogromno denarja,« je priznal R. Walker. Povedal je, da lahko podjetje Iceland kot privatno podjetje usmeri svoj denar in trud v te iniciative, vendar mora vseeno ostati čuječ na vplive, ki jih imajo na podjetje. »Narediti ne smemo nekaj, kar bo ogrozilo uspeh podjetja, saj imamo 25.000 služb, ki so odvisne od tega,« je povedal.

Alternativa mora imeti iste kvalitete kot plastika

Islandija se še naprej trudi doseči cilje z novimi iniciativami, ki izpolnjujejo zavezo ne-plastičnosti. Morda je boj, s katerim se sooča trgovec, učna ura za vse nas. Financiranje, iskanje virov in implementacija izvedljivih alternativ namesto plastike je kompleksen proces. Zadovoljiti pričakovanja kupcev, kot je dolga življenjska doba izdelkov, in ponudba globalne hrane lokalno, je trdno zasidrana v naši globalizirani oskrbovalni verigi – je zahteven izziv, s katerim se soočamo.

Merav Kore, podpredsednik marketinga pri podjetju TIPA, podjetju, ki se osredotoča na razvoj kompostabilne embalaže, poudarja, da potrebujemo zamenjavo za alternative, ki pa vseeno ohranjajo lastnosti plastike. »Da bi bila kompostabilna embalaža sprejeta kot uspešno nadomestilo za konvencionalno plastično embalažo, mora prva izkazovati vsaj enake tehnične lastnosti kot druga.« Nešteto lastnosti moramo doseči, da bi bila embalaža primerna za razne aplikacije. Na primer, pojasni: »Zelenjava, ki diha, kot so kumarice, potrebuje posebno embalažo s tehnologijo, ki pušča vlago zunaj embalaže. Izdelki TIPA znajo odgovarjati na različne zahteve, posnemanja, konvencionalne plastike z barierami, vzdržljivostjo, transparentnostjo, daljšo življenjsko dobo, fleksibilnostjo in učinkovitim zapiranjem.« Več razvoja potrebujemo za konec cikla izdelka pri teh alternativah, poudari Merav Koren: »Zagotovo najbolj zaskrbljujoče je pomanjkanje prave infrastrukture za biološke odpadke in kompostabilno embalažo. Mogočna dvojica, sestavljena iz vlad v akciji in ozaveščenega potrošnika, nas pelje vedno bliže k postavitvi infrastrukture, ki bo podpirala krožno gospodarstvo.«

Prehod naj bo premišljen in trajnosten

Območje največje skrbi je trenutno uporaba plastike za enkratno uporabo zaradi očitnega razloga, ker gre za takojšnjo transformacijo iz embalaže v odpadek. Alex Peacop, meneger za potrošniški sektor pri podjetju DCA Design, eden izmed svetovno vodečih oblikovalcev izdelkov in razvojni konzultant, je z nami delil, da je veliko nalog, ki specifično zahtevajo embalažo brez plastike, kot da bi ubrale trajnostni pristop. Naša perspektiva je, da ne vidimo plastike kot sovražnika. »Heinz Tomato Ketchup je odličen primer tranzicije iz steklene embalaže v plastično z očitnimi beneficijami in napredkom,« komentira. »Zamenjati z alternativo bi moralo biti izpeljano na način, da pridobimo na vrednosti. Ni tako enostavno, da bi le menjali en material za drugega. Blagovne znamke investirajo veliko v proizvodne kapacitete, da bi vzpostavili mehke prehode skozi leta, ne pa sprejemali hitrih odločitev.«

Blagovne znamke sedaj vedo, da potrošniki pričakujejo embalažo, ki bo okolju prijazna. Tony Hutchins, direktor podjetja Pro Carton, Evropskega združenja kartonažerjev, pripomni: »Obstaja nešteto medijskih poročil o velikih trgovcih in znamkah v sredi trajnostnih embalažnih prehodov. Med njimi je tudi veliko število pijačarjev, vključno z najnovejšo Ginness novico, da bodo prešli na 100 % reciklabilen in biorazgradljiv karton, s katerim bodo nadomestili plastične multi embalaže, ko gre za ovitke ali okroglo embalažo za aluminjaste pločevinke. »Tudi McDonalds je pred časom izjavil, da se bo znebil plastične embalaže za solate in McFlurry-eve sladoledne izdelke nadomestil s kartonom, da bi zmanjšal porabo plastike za 485 ton letno. Spremembe so del zaveze podjetja, da do leta 2025 preidejo na obnovljive in reciklabilne vire.«

Če bi hoteli biti zelo kritični do hitre zamenjave materialov, bi lahko povedali, da se v zadnjih časih veliko poroča o novih papirnatih slamicah v McDonaldsu, ki so jih zamenjali zaradi peticije, ki jo je podpisalo skoraj 500.000 ljudi. Podjetje so prosili, naj zamenja plastične slamice. Rezultat je moker in mehak nered, ne pa zmagovit preobrat. Podjetje je sledilo negativi povratni informaciji trga in odebelilo papirnate slamice, saj so le-te razpadale v pijačo. Njihov kratkoviden načrt k trajnostnem razvoju žal ni obsegal reciklabilne infrastrukture. Zaradi debeline slamice jo je težko sprocesirati s strani komunalnih služb, poročajo v McDonaldsu.

Jasno je, da bi se morala sprememba materiala z drugim odražati v vseh aspektih oskrbovalne verige, tudi v funkcionalnosti. Ricardo De Genova, podpredsednik strateškega marketinga in razvoja pri podjetju Solenis, vodilni svetovni dobavitelj kemičnih izdelkov in ponudnik procesnih in vodnih raztopin, predlaga: »V tej novi paradigmi ima industrija papirja in mulja priložnost, da se spoprime z izzivom in ponudi okolju prijazno rešitev iz vlaken, ki bo nadomestila vse te plastične slamice, plastenke, skodelice za enkratno uporabo in embalažo za hrano. Preden pa se to zgodi, je najbolj pomembno, da naslovimo osnovne aspekte embalažne proizvodnje, ki bodo tem izdelkom omogočili, da jih zamenjamo z okolju prijaznimi alternativami, posebno pri prehrambni industriji. Papirnate bariere morajo še vedno dovoljevati enake embalažne funkcionalnosti med tem, ko dosegajo trajnostne cilje.«

Tudi prodajni vidik je del trajnostnega razvoja

Obstajajo načini, kako embalažna industrija sodeluje, da bi našla bolj celosten pristop, da bi prišla do bolj trajnostnih rešitev. Očitno je velik fokus na trgu za kolaboracijo visoko hitrostne tehnologije in embalaže iz papirja. Bosch Packaging Technology in BillerudKorsnas sta na primer intenzivirala svoje sodelovanje in razvijata nove inovacije, ki so osnovane iz papirja. Prvi konkretni rezultat tega sodelovanja je razvoj novega embalažnega koncepta imenovanega Pearl. Koncept kaže na to, da lahko unikatno oblikovana embalaža prave velikosti, imenovana oblikovani papirnati podstavki, pripomore k bolj trajnostni prihodnosti z uporabo unikatnega preoblikovanja FibreGorm materiala (3D oblikovan material patentiran s strani BillerudKorsnas). Material se procesira na stroju Bosch Packaging Technology, ki ne le pripomore k večletnemu znanju v oblikovanju, polnjenju in zapiranju širokega spektra materialov h kooperaciji, vendar tudi zagotavlja industrializacijo novo razvitih tehnologij za komercialno proizvodnjo.

V industrijah, kot je kozmetična, prehrambna (namazi, omake, sladice), je plastika za enkratno uporabo zelo razširjena. »Cilj je, da podpremo te industrije in nadomestimo plastiko v vzorčnih izdelkih, vložkih, polnilih, pri embalažah za enkratno uporabo in paketih za porcije,« pravi Simon Johansson, projektni vodja pri Packaging Solutions BillerudKorsmas.

Tradicionalno je večina popularnih slaščic zapakirana v polipropilen, fleksibilna izbira, ki zaobjame vse visoke higienske standarde. Nestle je julija 2019 naznanil začetek svoje YES! kampanije s slaščicami, ki so zapakirane v papir z uporabo visoko hitrostne »flow wrap« tehnologije. Do danes je bila visoko hitrostna proizvodnja prigrizkov, ki so lahko dalj časa na prodajnih policah, možna le z uporabo plastičnih folij in laminatov. Danes lahko to nadomestimo s papirjem, ki garantira kvaliteto izdelka in svežino skozi celotno življenjsko dobo izdelka. Ta inovacija zagotovo širi izbiro materialov za prehrambne izdelke, vendar pa bo zanimivo opazovati, kakšen vpliv ima takšna embalaža na priljubljenost na prodajnih policah in vsesplošno učinkovitost. Videli bomo, ali bo to še naprej širil v svoji ponudbi Nestle in druge blagovne znamke na trgu.

Celostni pristop oskrbovalne verige daje pravi rezultat

Obstaja močan fokus na konec življenjskega cikla plastične embalaže, manj na diskusijo drugih ključnih točk, kot je vir materiala, ki igra seveda ključno vlogo v trajnostni debati. Liz Wilks komentira: »V papirni industriji obstaja osredotočenje na minimiziranje vpliva, kot je gospodarjenje z gozdom. Zanimivo je, da vir, iz katerega prihaja plastika, ni vključen v to debato. Fokus ostaja na koncu življenjskega cikla. Jasno je, da obstaja nek poriv glede smeri te debate.

Vseeno moramo stopiti korak nazaj in pogledati, kje se plastika in drugi materiali uporabljajo s papirjem in delujejo skupaj, da bi naredili večji vpliv od zibelke do groba. Slednje pomeni delati skupaj kot oskrbovalna veriga, da zagotovimo, da je lahko končni izdelek ločen, ponovno uporabljen ali recikliran. Iz tega procesa smo se učili kot sektor in menim, da moramo stopiti skupaj kot embalažna industrija. Verjamem, da obstajajo alternative plastiki, ki so smiselne, vendar je potrebno preučiti vire vseh materialov, ki jih uporablja embalažna industrija. Ne le fizično ekstrakcijo, temveč tudi druge velike probleme, kako se dela z zemljo in družbene konflikte,« pove dr. Wilks. Tony Hutchins, Pro Carton, podpira ta pogled, »Trajnostni razvoj je osnovan na ideji, da morajo biti dobrine in surovine proizvedene z uporabo resursov, ki jih je mogoče enostavno nadomestiti in ki ne poškodujejo okolja. Verjamemo, da morajo direktorji gledati na tri Rje (reduce, reuse, recycle) – da dosežejo trajnostni razvoj v pravem pomenu besede.«

Dai Sanders, vodja potrošniškega sektorja pri podjetju DCA Design, komentira: »Ni hitre zmage. Poglejte iniciativo Haagen Dasz Loop, ponovna uporaba embalaže kot primer. Potrebovali so ogromno spremembo, da so prišli do učinka. Ni tako enostavno, da bi le zamenjali material. Dosegli smo točko, kjer med temi iskrenimi in plemenitimi prizadevanji, da nagovorimo trajnostni pristop, pridemo tudi do »greenwashinga« in hitre menjave materialov. To bo zmedlo potrošnike in izgubili bodo interes. Potrošniki odreagirajo iz osebne odgovornosti, da sprejmejo zavestno odločitev in kupijo trajnostno alternativo, vendar bo slednje trajalo le določen čas. Še posebej, ko bomo začeli uvajati davke, s katerimi jih bomo kaznovali. Moramo spodbuditi potrošnike tudi v alternativne poti, kot je shema vračljive embalaže.« Liz Wilks poudarja: »Potrebno je debatirati o vseh embalažnih materialih skupaj po celotni oskrbovalni verigi.«