Evropski sistem trgovanja z izpusti |
 
Zaradi upada povpraševanja po dovolilnicah za izpuste CO2 v času recesije se je, razumljivo, znižala njihova cena. Podjetja krčijo proizvodnjo in tako v ozračje spuščajo manj CO2. Evropski poslanci so nedavno podprli spremembe zakonodaje o evropskem sistemu trgovanja z izpusti, ki bi Evropski komisiji omogočile, da preloži dražbo dovolilnic v obdobju 2013-2020. Drugače bi morala Komisija na trg dati nove dovolilnice v času, ko je njihova cena zaradi recesije nizka. Cena za izpust tone CO2 v ozračje bi se tako še spustila.
 

Več je na trgu dovolilnic za izpuste CO2, nižja je cena, ki jo morajo plačati podjetja, da v ozračje izpustijo tono tega toplogrednega plina. Evropska komisija bi zato morala imeti možnost, da odloži dražbe dovolilnic in tako spodbudi podjetja k vlaganjem v čistejše tehnologije, je odločila večina v parlamentarnem odboru za okolje.

Različni pogledi poslancev

“Odbor za okolje se je zavzel za močan in zdrav sistem trgovanja z izpusti. Višja cena CO2 bo spodbudila evropski prehod v nizkoogljično gospodarstvo,” je prepričan predsednik odbora in poročevalec o tem vprašanju, nemški socialdemokrat Matthias Groote.

S tem se ni strinjala slovenska poslanka dr. Romana Jordan (EPP). “Vtikanje v tržni sistem z namenom ustvariti cenovne spodbude, hkrati pa s tem povečevati stroške za industrijo ter mala in srednja podjetja, je napačen signal v času šibke gospodarske rasti.”

Če bo Parlament na plenarnem zasedanju sledil glasovanju v odboru za okolje in če se bodo s tem strinjale tudi države EU, bo lahko Komisija približno četrtino vseh dovolilnic – gre za okoli 900 milijonov ton CO2 – na trg dala v letih 2019 in 2020 in ne že v obdobju 2013-2015. “Preložitev dražb dovolilnic je začasen ukrep, vseeno pa je korak v pravo smer,” je poudaril poslanec Groote.

Izjema za letalsko industrijo?

Letalskim družbam za lete med Evropsko unijo in tretjimi državami najbrž ne bo potrebno kupovati dovolilnic za izpuste CO2, saj so poslanci v odboru za okolje januarja menili, da si letalska industrija zasluži enoletno izjemo iz evropskega sistema za trgovanje z izpusti. Poročevalec o tem vprašanju, nemški poslanec Peter Liese (EPP), je pobudo komentiral: “Želimo dati priložnost Mednarodni zvezi za civilno letalstvo (ICAO), da morda doseže dogovor o letalskih izpustih na globalni ravni. Tako druge države EU ne bodo mogle več obtoževati, da nismo pripravljeni na mednarodni dogovor. Če ne bo zadovoljivega dogovora do septembra letos, ne bomo podaljševali izjeme. Seveda, treba je biti pripravljen na kompromise, nihče ne more v celoti doseči vsega, kar hoče. Potrebujemo dogovor na globalni ravni, ki bo spoštoval načela trga. Verjetno ne bo vstopil v veljavo leta 2014, a urnik mora biti jasen.”

—————–

Evropski sistem za trgovanje z izpusti je EU vzpostavila, da bi zmanjšala izpuste CO2. Vključuje 11,000 elektrarn in proizvodnih obratov, ki so odgovorni za 45 odstotkov izpustov oz. 1.730 milijonov ton CO2 v EU. Podjetja lahko dovolilnice kupijo na dražbah, nato pa lahko z njimi trgujejo.