Električna kontejnerska ladja | | |
Podjetje Yara je bilo ustanovljeno leta 1905 kot rešitev za evropsko lakoto, ki je v začetku 20. stoletja preplavila celino. Od takrat razvijajo rešitve, ki na trajnosten način izboljšujejo in povečujejo svetovno proizvodnjo hrane. S tem strokovnim znanjem so uspeli ustvariti dodatne okoljske rešitve, ki zmanjšujejo škodljive emisije. Podjetje trenutno zaposluje 16.000 ljudi v več kot 60 državah. Ideja, da zgradijo avtonomno, električno vozilo je zrasla iz njihove trajnostne usmerjenosti, da bi lahko svoj pridelek transportirali brez emisij. Več o »YARA Birkeland«, ki se imenuje po YARInem ustanovitelju Birkelandu, je povedal Peter Due, vodja posebnih projektov pri YARI. | |
V maju 2017 ste sklenili prvo partnerstvo s tehnološkim podjetjem Kongsberg, da zgradite avtonomno električno vozilo za prevoz kontejnerjev. Kakšna bo ladja?
Da, gre za kontejnersko avtonomno plovilo z močjo 120 TEU, ki bo avtonomno in z nič emisijami.
Kakšna bo kontejnerska ladja, kje se bo gradila in katera tehnologija podjetja Kongsberg bo ključna za ladjo?
Pogodbo o gradnji kontejnerske ladje imamo s podjetjem Vard Brevik. Trup bodo tako gradili na svojem dvorišču v Braili v Romuniji in ga kasneje pretovorili na dvorišče Brevik na Norveškem, kjer bo potekalo zaključevanje del. Podjetje Kongsberg je glavni tehnološki partner plovila. Zagotavljajo vso najpomembnejšo tehnologijo, vključno z akumulatorji in potisnimi motorji (pod poddobavitelji).
Kakšni bodo stroški in ali trg kaže zanimanje za to novost?
Pomembno je poudariti, da Yara Birkeland ni ladja – to je avtonomna, logistična rešitev z ničelnimi emisijami/ kontejnerska ladja. S kontejnersko ladjo bo mogoče zagotoviti polnjenje posod v naši tovarni, prevoz z avtonomnim električnim nosilcem vozička do pristanišča, plovilo bo natovorjeno z avtonomnim električnim žerajavom in bo prevažalo kontejnerje v pristanišče Brevik ali Larvik. Ta projekt bo na globalni ravni povzročil velike spremembe in vplival na več kot 2,3 milijarde ljudi. Zanimanje za projekt je veliko in svetovno. Vladne organizacije, nevladne organizacije, mednarodne družbe, lastniki ladij, IMO itd. vsi se zanimajo za projekt.
Kontejnersko ladjo bo gradilo podjetje VARD. Kdaj naj bi bila zgrajena in katere so največje ovire, ki jih pričakujete na poti? Na kakšen način ste izbrali partnerje?
Kontejnerska ladja bo plovna v prvi četrtini leta 2020. Preizkusili jo bomo na Norveškem. Največje ovire so regulativne in ne tehnične. Partner za vse tehnologije je postalo podjetje Kongsberg. Trenutno so edino podjetje, ki je kompetentno za takšen kompleksen projekt. Ponudbo o gradnji ladje smo dali na javni razpis.
Ali bo imela električna ladja poleg okoljskih tudi druge konkurenčne prednosti?
Ker na ladji ne bo mornarjev (po fazi preverjanja), so stroški veliko nižji od primerljivih plovil. Poleg tega ima plovilo zelo energetsko učinkovit trup in deluje na baterije. Električna energija je cenejša kot konvencionalna energija.
Vam je norveška vlada ponudila kakšno pomoč?
Projekt podpira ENOVA (www.envoa.no). Poleg tega tesno sodelujemo z Norveško pomorsko upravo in Norveško obalno administracijo. Ti so bili vključeni v projekt od vsega začetka.
Vsi vemo, kakšen velik okoljski vpliv ima ladijska industrija. Menite, da lahko vaše avtonomno vozilo na elektriko to spremeni? O kakšnem zmanjšanju emisij govorimo?
Svetovna flota je odgovorna za približno 3 % emisij toplogrednih plinov. V nekaj letih bomo videli več nosilcev energije, baterije, vodik in amoniak. In mogoče bo celotno floto razviti do nič emisij. Električno in avtonomno plovilo v morju ima velik vpliv na okolje že s premikom blaga s cest na vodo, zmanjšanjem prometa in zastojev ter zmanjšanjem potrebe po razvoju infrastrukture na zemljiščih.
Kaj je projekt spravilo v pogon?
Želeli smo si izboljšati logistične operacije Yare, zmanjšati stroške in seveda izboljšati okoljski odtis. Začeli smo januarja 2017.