Ozaveščanje in e-odpadki |
 
V Sloveniji je ZEOS ob prvem mednarodnem dnevu e-odpadkov sodeloval z veliko ozaveščevalno – nagradno zbiralno akcijo odpadne električne in elektronske opreme z imenom »Ni debate – v Gorenje Surovino dajte stare aparate!«. Organizirali so jo skupaj s podjetjem Gorenje Surovina d.o.o. in medijskim podpornikom Radiem City. V akciji je sodelovalo 26 šol podravske regije oz. preko 10.000 učencev pa tudi ostali občani in občanke. Z učenci, starši in občani so z akcijo zbrali skoraj 127 ton odpadne električne in elektronske opreme in odpadnih baterij. Rezultati kažejo, da je bila najuspešnejša šola po količini zbranih odpadkov (19 ton) OŠ Rače. O poteku akcije in angažiranosti učencev največ ve mentorica za zbiranje e-odpadkov na šoli Sara Kupnik.
 
Sara Kupnik

Sara Kupnik

Kako ste motivirali mlade?

Učenci so prve informacije o akciji »Ni debate – v Gorenje Surovino dajte stare aparate« dobili na razrednih urah, teden dni pred pričetkom akcije. Z razredniki so se pogovarjali o pomembnosti ločevanja in pravilnega ravnanja z nevarnimi odpadki, o različnih vrstah teh odpadkov ter o sodelovanju naše šole v akciji. Spregovorili so o pravilih sodelovanja in si ogledali spletno stran podjetja Gorenje Surovina, kjer so našli veliko zanimivih informacij in kjer so v času akcije lahko spremljali uvrstitev šole. Starše smo o poteku akcije sproti obveščali na portalu eAsistent. Sodelovali so vsi – predšolski otroci, učenci od 1.-9. razreda in njihovi starši, člani Šolskega sklada ter učitelji. Starši so aktivirali tudi sodelavce, sosede in sorodnike, pridružili so se krajani. Predvsem v zadnjem tednu akcije, ki je bil najintenzivnejši, je bilo lepo opazovati, kako smo s skupnimi močmi prinašali vedno večje količine odpadne opreme. Prvotna motivacija mladih je bila zagotovo želja po zmagi, saj takrat še niso vedeli, kdo bo znani slovenski estradnik, ki bi v primeru zmage prišel na šolo. Že v drugem tednu akcije pa sem dobila občutek, da jih je bolj kot zmaga motiviralo dejstvo, da smo se vsi sodelujoči v akciji povezali in delali za skupen cilj.

Kje ste zbrali največ odpadkov, katere in kaj je največ prispevalo k zmagi? Kakšen je bil odziv učiteljev in učencev na zmago?

Ključ do zmage je bilo medsebojno sodelovanje. Pomembno vlogo so odigrali starši, saj so si skupaj z otroci vzeli čas za zbiranje odpadnega materiala in ga prinašali na zbirno mesto za šolo ali v Gorenje Surovino. Razredniki so se v času akcije z učenci pogosto pogovarjali o pomenu recikliranja nevarnih odpadkov in skupaj spremljali napredek naše šole. Zelo aktivno je v akciji sodeloval Šolski sklad OŠ Rače. Skupaj nam je uspelo zbrati neverjetne količine nevarnih odpadkov. Z vidika vrste nevarnih odpadkov smo največ zbrali odpadnih baterij, kar 32.945 kosov. Največ točk pa so nam prinesli drobni aparati. Zbrali smo jih 1.467 in tako pridobili kar 73.350 točk. Odziv je bil primeren velikemu pričakovanju, saj so vsi, predvsem učenci, upali na zmago. Odziv vseh nas? Nepopisno veselje, sreča in ponos.

Akcijo je spremljal slogan E-recikliraj. Ali ste z mladimi analizirali, zakaj se zbirajo stari aparati in kaj pomeni skrb za vire? Ali so mladi dovolj seznanjeni s konceptom krožnega gospodarstva?

Prepričana sem, da so mladi od zbiralne akcije ogromno odnesli. Tudi nam, učiteljem, je bil cilj, da širimo zavedanje o pomembnosti recikliranja tovrstnih odpadkov in recikliranja nasploh, saj kot Ekošola tudi sicer ločujemo odpadke. To je tema, ki jo obravnavajo pri več predmetih. Akcija je bila odlična priložnost, da svoje znanje utrdijo in se naučijo še česa novega.

Nagrada za mlade? Kakšen je odziv učencev?

Koncert z raperjem Zlatkom, ki je abasador projekta Life Gospodarjenje z e-odpadki.

Pobuda ZEOSa je, da Slovenija spremeni zakonodajo na področju električne in elektronske opreme, ki bi naj spodbudila, da se doseže cilj zbiranja (65 %) v naslednjih dveh letih, saj menijo, da sicer Slovenija ne bo uspešna? Kaj bi bilo potrebno spremeniti za učinkovitejše zbiranje odpadkov?

Menim, da je ključ do učinkovitejšega zbiranja odpadkov ozaveščanje vseh generacij. Tovrstne zbiralne akcije so odlično orodje za ta namen, saj so medgeneracijske. Prav tako je pomembno, da je ozaveščanje kontinuirano in raznoliko.