Strokovnjakinja pojasnjuje
| Avtorica: Ana Brodar, mag, okolj. ved |
Koncept oblikovanja za okolje (ang. Design for Environment – DfE) temelji na zmanjšanju okoljskega vpliva izdelkov, procesov in/ali storitev v celotnem življenjskem ciklu. Nanaša se na različna načela in metodologije v okviru poslovanja, okoljskega načrtovanja, optimizacijo procesov in proizvodnje.
Vključuje pet vidikov, ki sledijo življenjskemu ciklu izdelka (tudi analizi LCA), podjetjem pa omogoča, da prilagodijo poslovni model, izboljšajo njegovo robustnost in odpornost oziroma razširijo osredotočenost na razmerje in interakcije med gospodarskimi ter okoljskimi sistemi. Čeprav obstaja veliko načinov zmanjšanja vplivov izdelka na okolje, se najpogosteje priložnost pojavi ravno v fazi oblikovanja le tega.
Med vidike spadajo: pridobivanje surovin, proizvodnja, pakiranje, distribucija, uporaba ter konec življenjske dobe oziroma zasnovi za razstavljanje in recikliranje.
Organizacije, ki razvijajo nove izdelke oziroma storitve, morajo upoštevati številne dejavnike, ki so povezani z vplivi na okolje, vključno z zakonodajo, preferencami potrošnikov in cilji podjetja.
Primer podjetja | Implementacija DfE |
Nike | Uporaba recikliranega poliestra, pridobljenega iz plastičnih steklenic za uporabo v športnih oblačilih in čevljih. Za vsak čevelj podjetje reciklira med 6 in 7 plastičnih steklenic, da pridobi lahko tkanino iz reciklirane plastike. |
Energy Star | Preproste in verodostojne informacije za sprejemanje energetsko učinkovitih odločite – okoljsko označevanje »energy star« labeling |
Fairphone | Oblikovanje modularnih pametnih telefonov, ki uporabnikom omogočajo zamenjavo posameznih komponent namesto nakupa novega telefona. |
Patagonia | Podjetje spodbuja svoje kupce, da vrnjeno obrabljeno opremo za namene recikliranja in ponovne rabe – oblikovanje novih izdelkov v programu »Worn Wear«. |
Ikea | Uporaba lesa in recikliranih materialov ter ploska zasnova pakiranja za namene zmanjšanja emisij pri transportu. |
Tesla | Proizvodnja električnih vozil (EV) za zmanjšanje emisij TGP v fazi uporabe ter pridobivanje pomožnih materialov z uvajanjem recikliranja baterij |
Unilever | Uvedba 100 % reciklabilne embalaže do leta 2025 ter razvoj vodno učinkovitih detergentov za zmanjšanje vpliva na porabo vode. |
Certifikacijski program
Koncept je bil prvič omenjen v zgodnjih devetdesetih letih 20. stoletja kot inovativna, neregulativna pobuda za pomoč podjetjem pri načrtovanju in izdelavi komercialnih izdelkov ob upoštevanju vpliva kemikalij in tehnologij na zdravje ljudi, okolje, gospodarstvo in učinkovitost procesov. S formiranjem partnerstev različnih zainteresiranih strani stremi k razvoju stroškovno učinkovitih rešitev (npr. varnejše kemikalije, postopki za suho pranje oblačil ter proizvodnjo računalniških zaslonov in vezij). V sozvočju s partnerstvi obstaja veliko primerjalnih ocen tehnoloških nadomestkov, vodnikov o prepoznanih najboljših praksah ter ocen življenjskega cikla izdelkov.
Za namene varnejšega označevanja izdelkov pri procesu izbire kemikalij, so ob upoštevanju oblikovanja za okolje razvili certifikacijski program, ki temelji na merilih izbora varnejših kemikalij. Program podjetjem omogoča razlikovanje izdelkov na trgu ter vpogled v vhodne materiale oziroma surovine, potrošnikom in končnim uporabnikom pa možnost izbire zdravju prijaznejših produktov.
Cilj koncepta je, da se zmanjšajo negativni vplivi na okolje v celotnem življenjskem ciklu ob upoštevanju funkcionalnosti in stroškovne učinkovitosti izdelka, in sicer v skladu s ključnimi načeli: izbiro materiala, energetsko učinkovitostjo, zmanjšanjem odpadkov, dolgoživostjo izdelkov, upravljanjem ob koncu življenjske dobe, zmanjšanjem toksičnosti ter pristopi krožnega gospodarstva.
Podjetja, ki integrirajo koncept DfE, ne le zmanjšajo svoj vpliv na planet, ampak tudi pridobijo konkurenčno prednost na okoljsko ozaveščenih trgih.