Trg goriv


Skupina MOL v Sloveniji se po integraciji z OMV Slovenija krepi. Valerija Glavač, diplomirana ekonomistka, ki je začela poslovno pot v družbi MOL Slovenija pred več kot petindvajsetimi leti, pa je kritična do vladnih regulatornih ukrepov glede cen goriv. Pravi, da zdaj veljavne marže kljub novi vladni odločitvi še zmeraj niso vzdržne, saj ne omogočajo vlaganj v razvoj, tudi zeleni prehod, kjer smo si v Sloveniji cilje postavili zelo visoko. Kljub temu sogovornica napoveduje, da bo Skupina MOL do leta 2030 investirala v zeleni prehod nekaj manj kot 4 milijarde evrov. Hkrati, ko želijo zagotoviti stabilno oskrbo z energijo, bodo omogočili »stabilen zeleni prehod«. Je pa res, da je povpraševanje po fosilnih gorivih še vedno močno. Vlagali bodo tudi v bencinske servise, kjer bodo zmanjševali izpuste, na ravni skupine pa se bodo izrazito usmerili v ravnanje z odpadki.


Katere prednosti kaže prevzem podjetja OMV Slovenija in integracija s Skupino MOL ter kaj to pomeni za uresničitev vaše vizije, da bi bili prva izbira kupcev v Sloveniji?

Zagotovo je največja prednost razširjena mreža bencinskih servisov, ki vključuje več kot 130 servisov. Stranke jih prepoznajo po blagovnih znamkah MOL in INA. To pomeni, da smo pomembno povečali dostopnost do naših produktov in storitev, vključno z našim vrhunskim EVO gorivom, drugimi izdelki za nego vozil lastnih blagovnih znamk ter našo ponudbo Fresh Corner. Prednost razširjene mreže prepoznavajo tudi naše poslovne stranke, imetniki poslovnih Kartic Skupine MOL. Na vseh bencinskih servisih v naši slovenski mreži sprejemamo, zraven poslovnih Kartic Skupine MOL, tudi kartice gorivo+, ki jih bodo do jeseni zamenjale poslovne Kartice Skupine MOL. Uvedli pa smo tudi nekatere nove storitve, ki jih naše stranke doslej niso poznale, kot je na primer dostava kurilnega olja na končno lokacijo kupca oz. na dom. Z vsem tem sledimo naši viziji biti prva izbira kupcev.

Kakšni bodo vaši bencinski servisi? Napovedali ste, da ne bodo le lokacije za točenje goriva, temveč tudi središče udobja, kar naj bi bilo ključno za nove potrošnike in mobilnostne navade. Kaj ponujate in katere inovativne produkte pripravljate? Kako so vaši servisi opremljeni s polnilno infrastrukturo za e-vozila?

Bencinski servisi že danes niso več samo lokacije za točenje goriva. Pomembno rastemo tudi v segmentu ne-goriva, predvsem v gastronomski ponudbi. Pri nas je poznana pod blagovno znamko Fresh Corner. Gre za koncept, ki ga je razvila Skupina MOL in temelji na postanku na bencinskem servisu, v katerem stranka natoči gorivo in se kvalitetno okrepča. Paradni konj naše Fresh Corner ponudbe je Fresh Corner kava, ki jo pražimo v lastni pražarni. Seveda se prilagajamo tudi potrebam strank glede raznolikosti energentov, s katerimi poganjajo svojo mobilnost.

MOL Dravsko polje
MOL Dravsko polje

Na kaj mislite?

V naši slovenski mreži je voznikom električnih avtomobilov na voljo 56 polnilnih mest, ki se nahajajo na 43 bencinskih servisih. Delno gre za omrežje pod lastno blagovno znamko Skupine MOL, torej MOL Plugee. Delno pa so polnilnice na naših servisih v upravljanju podjetja SODO. Nekaj polnilnic, na avtocestnem križu, je tudi ultra hitrih, ki so v upravljanju sistema Ionity. Verjamemo, da bodo prihodnost poganjali različni energenti. Tudi razvoj e-mobilosti poteka v Sloveniji počasneje od predvidenega, a na morebitne pospeške smo pripravljeni.

Zakaj trenutni regulativni okvir ocenjujete kot omejitven in da lahko privede do odpovedi vitalnih naložb?

V Skupini MOL pozdravljamo novo odločitev vlade, saj smo v preteklem obdobju vložili veliko naporov v to, da smo s konkretnimi obrazložitvami in podatki podkrepili argumente o tem, zakaj so marže trgovcev izven avtocestnega križa povsem nevzdržne in lahko pripeljejo tudi do motenj z oskrbo z določenimi naftnimi derivati. Z novo odločitvijo vlade se višina marže vrača na raven decembra 2023, sama formula pa še vedno ne upošteva vseh zavez distributerjev. Predvsem stroška naprednih goriv za dosego ciljev uporabe obnovljivih virov energije v prometu, ki si jih je Slovenija zastavila zelo visoko. Sprememba sicer olajša poslovanje, še zmeraj pa nam ta višina ne omogoča investicij v razvoj, tudi v naložbe, povezane z zelenim prehodom. V Skupini MOL sicer zagovarjamo liberalizacijo trga, a pristajamo tudi na kompromisno rešitev – da je višina najvišje dovoljene marže določena na način, da nam omogoča nemoteno poslovanje in razvoj.

Kaj to pomeni?

To pomeni, da potrebujemo sredstva za razvoj in investicije. Čeprav v Skupini MOL z argumenti zagovarjamo liberalizacijo trga, pa podpiramo tudi rešitve, pri katerih so marže na gorivo regulirane. Vendar na način, da trgovcem z gorivi omogočijo polno pokritje stroškov, del marže pa da trgovci zadržijo za nadaljnja vlaganja v razvoj, tudi v zelene rešitve. Trenutno slednje ni mogoče.

A to vas v razvoju ne bo ustavilo. Napovedujete, da boste do leta 2027 na vseh servisih razširili gostinsko ponudbo Fresh Corner. Kaj lahko pričakujejo potrošniki?

Predvidoma do leta 2027 bomo koncept Fresh Corner vključili na vse bencinske servise v naši mreži, saj je Fresh Corner danes na voljo na 38 bencinskih servisih naše razširjene mreže, na dodatnih 16 bencinskih servisih pa so strankam na voljo slastni hot dogi in odlična Fresh Corner kava. Letos imamo v načrtu širitev na dodatnih 12 servisov. Fresh Corner ima predpisane standarde, ki na določenih bencinskih servisih, ki smo jih priključili naši slovenski mreži, terjajo tudi večje prostorske prilagoditve. Strankam se že vnaprej zahvaljujemo za razumevanje v času teh del, seveda pa jih bomo o posameznih lokacijah, kjer se bodo dela izvajala, obveščali po običajnih kanalih, ki vključujejo tako našo spletno stran kot tudi MOL Move aplikacijo.

Skupina MOL se je zavezala k transformaciji svojega poslovanja na osnovi fosilnih goriv k nizkoogljičnemu poslovnemu modelu. Ali ste morda sprejeli program zelenega prehoda?

Leta 2016 je bila Skupina MOL ena prvih v naftni in plinski industriji v regiji, ki je objavila svojo strategijo, s katero se je zavezala diverzificirati fosilna goriva in se postopoma razvijati v petrokemičnih in potrošniških storitvah. Smer ohranjamo že osem let, a smo v zadnjih letih soočeni s spremenjenimi izzivi in korenitimi spremembami v energetski industriji. Zato smo letos našo Shape Tomorrow strategijo posodobili, saj so tudi naši trajnostni cilji postali bolj ambiciozni, povpraševanje po fosilnih gorivih pa ostaja močno.

Kaj zajemajo ambiciozni cilji?

Ključna prioriteta posodobljene dolgoročne strategije je zagotoviti zanesljivost oskrbe z energijo in hkrati omogočiti stabilen zeleni prehod. Da bi to dosegli, Skupina MOL dodatno krepi svoj tradicionalni portfelj in bo do leta 2030 investirala nekaj manj kot 4 milijarde evrov v zelene naložbe. Če pogledamo cilje na področju rafinerij, so cilji Skupine MOL osredotočeni na prilagajanje rafinerij, s čimer bomo zadostili zahtevam gospodarskega in regulativnega okolja ter dodatno okrepili zanesljivost oskrbe v regiji. Skupina MOL bo do leta 2030 vložila več kot milijardo dolarjev v projekte, ki omogočajo energetsko učinkovitost, povečujejo število trajnostnih goriv v portfelju in znatno zmanjšujejo emisije toplogrednih plinov v podjetju. Hkrati bomo povečali uporabo električne energije, pridobljene iz obnovljivih virov energije v celotni Skupini MOL. Cilj poslovnega področja potrošniške storitve je število transakcij do leta 2025 podvojiti v primerjavi z letom 2021, do leta 2030 pa potrojiti. Tudi v prihodnje bomo nadaljevali s preoblikovanjem naših bencinskih servisov v regiji ter dodatno širili in krepili našo gastronomsko ponudbo. V skladu s potrebami trga bomo razvijali svoje rešitve v mobilnosti, svoje električno polnilno omrežje in se pripravljali na oskrbo vozil na vodikove gorivne celice.

Slovenija sprejema osveženi NEPN, v katerem so določeni cilji za delež OVE v bruto rabi končne energije in zmanjšanju emisij toplogrednih plinov. Ali morda pripravljate program za zmanjšanje izpustov TGP v vaši dejavnosti v Sloveniji? Kako ste pristopili k zavezam, ki jih opredeljuje koncept ESG?

Naši ukrepi so večplastni. Z energijo ravnamo odgovorno. Zato ob podpori pogodbenih izvajalcev redno spremljamo in reguliramo njeno porabo, kar pomeni, da vzdržujemo predpisane toplotne režime v stavbah. Na maloprodajnih lokacijah skrbimo za nameščanje energetsko učinkovitih tehnologij, redno pa izvajamo tudi energetski pregled podjetja. Ta je podlaga za ukrepe, s katerimi izboljšujemo našo energetsko učinkovitost. Na področju hladilne tehnologije vgrajujemo učinkovite in optimalno izolirane hladilne sisteme. Z vgradnjo folij preprečujemo prekomerno segrevanje prostorov, ki so sestavljeni iz večjih steklenih površin. Z vgradnjo senzorike pa skrbimo za učinkovito rabo energije na področju razsvetljave. Hkrati Skupina MOL investira tako, da zmanjšuje svoj ogljični odtis, saj smo zavezani do leta 2050 postati ogljično nevtralna družba. Z nenehnim razvojem naših EVO goriv stremimo k njihovemu čim boljšemu izkoristku in zmanjševanju emisij.

Trenutno z vsakim prodanim litrom goriva izgubljamo sredstva, kar ni vzdržno. To nas odvrača od nadaljnjih naložb, vodi pa tudi v potencialne motnje v zanesljivosti oskrbe z gorivi.

Tudi na bencinskih servisih?

Na naših beninskih servisih so dostopne polnilnice za električna vozila, na nekaterih servisih imamo na strehah nameščene sončne elektrarne. Skupina MOL s svojim integriranim poslovnim modelom zagotavlja tudi edinstveno rešitev v Evropi za enega najpomembnejših okoljskih izzivov. Mislim na ravnanje z odpadki. Odpadke v Skupini MOL obravnavamo kot dragoceno surovino in vir energije. Do leta 2035 bomo povečali njihovo stopnjo recikliranja na 65 %, odlaganje na odlagališča pa zmanjšali na 10 %. Dejavnost ravnanja z odpadki bi lahko od leta 2030 zagotavljala do 1,5 milijona ton surovin letno, ki jih bomo usmerili v naftni, kemični in energetski sektor. S sponzorstvi in donacijami podpiramo razvoj socialnega okolja v Sloveniji. Vlagamo v razvoj športa in kulture, podpiramo prostovoljna gasilska društva. Na področju upravljanja pa smo zavezani standardom korporativnega upravljanja, pri čemer je naš kompas Etični kodeks Skupine MOL, ki velja v vseh podjetjih, članicah Skupine MOL. Od njegovega sprejema leta 2007 ga nadgrajujemo z novimi standardi, ki veljajo za vse zaposlene in druge deležnike podjetja.

Kakšni so vaši načrti za to poslovno leto?

Letos načrtujemo že omenjeno širitev ponudbe Fresh Corner. Za poslovne stranke bodo kartico gorivo+ v celoti nadomestile poslovne Kartice Skupine MOL. Prizadevali si bomo za zanesljivo in varno oskrbo našega trga in nadaljevali z integracijo, ki se zdaj seli predvsem na področje notranjih procesov. Tudi v prihodnje bomo skrbno spremljali navade naših strank in se odzivali na njihove potrebe. V skladu z našimi zmožnostmi pa bomo spodbujali tudi razvoj lokalnega okolja.