Digitalizacija oskrbovalne verige


»Prevozniki bodo z novo platformo pridobili pripomoček, ki bo postal nepogrešljiv del njihovega vsakdana na poti. V njej bodo prevozniki lahko videli najkrajšo pot do cilja, prilagojeno na razmere na cestah, tudi prometne nesreče. Prav tako bodo videli podatek, koliko goriva so iztočili in kam gredo naprej,« pojasnjuje prednosti digitalizacije oskrbovalne verige Oil&GasE2E mag. Rok Cizej, izvršni direktor logistike v družbi Petrol. Tako bodo prihranili 70 tisoč litrov goriva in za 10 % zmanjšali emisije, zato pa bodo največ pridobili zaposleni. Projekt bodo izvedli skupaj s podjetjem Smart Cargo in Špica. Del sredstev so pridobili iz Načrta za okrevanja in odpornost. Vrednost projekta je 7,4 milijona evrov.


Zakaj ste se odločili za projekt Oil&GasE2E? Ali predvsem zaradi zahteve po učinkovitejši rabi energije, zaradi zmanjšanja TGP plinov, ki jih povzroča promet, zaradi znižanja stroškov, zaradi kupcev goriv, drugih vzrokov? Kaj so pokazale analize pred odločitvijo za projekt?

V družbi Petrol si že dlje časa prizadevamo za digitalizacijo lastnih procesov. K temu nas še dodatno zavezuje sprejeta strategija do leta 2025, s katero želimo postati integriran partner v energetski tranziciji z odlično uporabniško izkušnjo. S projektom Digitalizacija oskrbovalne verige Oil&Gas, ki ima svoje začetke že v lanskem maju, bomo odgovorili na več izzivov. Poleg digitalizacije bomo s projektom dosegli kar trojni vidik trajnosti: okoljski vidik, saj tovornjaki ne bodo stali v zastojih, socialni vidik, saj bomo zaposlene opremili z novimi znanji ter jih opolnomočili za vlogo nadzornika in ne več operaterja, ter ekonomski vidik, saj bomo s preobrazbo znižali lastne stroške. In to so tudi glavni dejavniki, zakaj smo se odločili za preobrazbo Petrolove logistike.

Kaj bo zajela vaša logistična platforma?

Nova logistična platforma, ki nastaja skupaj s konzorcijskima partnerjema SmartCargo in Špica, bo v prvi vrsti poskrbela za temeljito avtomatizacijo logističnih procesov. Z vpeljavo nove platforme bomo zlasti razbremenili naše zaposlene, katerim je tudi primarno namenjena aplikacija, in sicer na področju organizacije prevozov, obveščanja vseh akterjev, kreiranja in distribucije vseh zalednih in transportnih dokumentov. Ena ključnih funkcionalnosti nove platforme bo avtomatsko generiranje voznih redov za distribucijo energentov, kar bo vplivalo na prihranek časa zaposlenih in njihovo učinkovitost, povečalo transparentnost, omogočilo brezpapirno poslovanje in zmanjšalo emisije. Končni produkt bo omogočal predvidevanje dostav, vizualizacije zalog energentov in dostavnih poti, kreacijo napovedi in obračunov dostav, samodejne korekcije dostav z možnostjo dopolnitve in vpogled v tekoče ter zgodovinske podatke.

Kateri del upravljanja logističnih procesov je najbolj zahteval drugačne rešitve in zakaj? Kaj pomeni za upravljanje vaših cistern in plinohramov, koliko jih morate oskrbeti? Kaj daje rešitev oz. aplikacija vaših partnerjev podjetij SmartCargo in Špica?

Celotna Petrolova logistika se sooča z dinamičnimi razmerami, kar pomeni, da vsi segmenti potrebujejo nadgradnjo tehnoloških rešitev, s katerimi bomo lahko tudi v prihodnje zagotavljali ustrezen nivo oskrbe Petrolovih prodajnih mest in naših kupcev. Trenutno v Sloveniji oskrbujemo 318 prodajnih mest, dodatno pa se s kurilnim oljem mesečno oskrbimo tudi več tisoč strank ter oskrbujemo več kot dva tisoč plinohramov. SmartCargo bo za Petrol razvil novo logistično platformo, Špica pa bo razvila mobilno aplikacijo. Obe novi tehnološki rešitvi bosta družbi Petrol prinesli digitalizirane in avtomatizirane logistične procese.

Najbolj jo bodo najbrž veseli prevozniki, ki jim digitalizacija lahko najbolj racionalizira poti? Koliko kilometrov prevozov bo manj, koliko goriva manj in kaj to pomeni za manj izpustov?

Prevozniki bodo z novo platformo pridobili pripomoček, ki bo postal nepogrešljiv del njihovega vsakdana na poti. V njej bodo prevozniki lahko videli najkrajšo pot do cilja, prilagojeno na razmere na cestah, tudi prometne nesreče. Prav tako bodo videli podatek, koliko goriva so iztočili do sedaj in kam gredo naprej. Platforma bo delovala brez internetne povezave, kar pomeni, da jo bodo lahko uporabljali kjer koli in kadar koli. Z digitalno preobrazbo logistike bo prevoženih kar 121 tisoč kilometrov manj na leto, kar predstavlja okoli 70 tisoč litrov goriva. S tem ocenjujemo, da bi lahko na leto prihranili kar 129 tisoč kilogramov CO₂, kar predstavlja približno 10 odstotkov manj emisij.

Kako bo logistični sistem urejal vozne rede za distribucijo energentov in kaj avtomatska regulacija pomeni za prihranek časa zaposlenih?

Novi logistični sistem bo omogočil razbremenitev zaposlenih na področju organizacije oziroma planiranja prevozov. Zaposleni bodo lahko tako več časa posvetili nadzornim funkcijam in aktivnostim, ki bodo ustvarjale še večjo dodatno vrednost.

Ali boste aplikacijo uporabili tudi za prevoze drugega blaga, ki ga prodajate v poslovalnicah?

Inovativne tehnološke rešitve, ki jih bomo razvili skupaj s partnerji, bodo seveda odlična osnova za nadaljnjo posodabljanje Petrolovih poslovnih procesov tudi na področju ostalih energentov in blaga. Glede na potencial pa si želimo njihovo implementacijo izvesti tudi na ostalih trgih skupine Petrol.

V čem je posebnost unikatne mobilne aplikacije, ki jo je pripravila družba Špica, in kaj pomeni rešitev za povezavo cistern za dobavo utekočinjenega naftnega plina?

Družba Špica d.o.o. za Petrol razvija unikatno mobilno aplikacijo kot rešitev za povezavo cistern za dobavo utekočinjenega naftnega plina s Petrolovim logističnim sistemom, ki bo postal nepogrešljiv pripomoček pri točenju energenta in pri pridobivanju podatkov o točenju. Uporaba aplikacije bo uporabnikom omogočila digitalizirano prodajo, boljšo sledljivost in nadzor nad dostavami energentov po Sloveniji ter izboljšano uporabniško izkušnjo.

Koliko bo stal projekt, kako ga boste sfinancirali in kdaj ga boste uvedli?

Celotna vrednost projekta znaša 7,4 milijone evrov. Od tega bo 6,1 milijona evrov prispevala družba Petrol, preostali del pa SmartCargo d.o.o. in Špica d.o.o.. Iz naslova nepovratnih sredstev v okviru Načrta za okrevanje in odpornost smo konzorcijski partnerji skupaj prejeli 1,457 milijonov evrov. Prvi testni zagon sistema načrtujemo septembra letos, sledijo meseci testiranja, zaključek projekta pa bo marca 2024.

Ali digitalizacija pomeni zmanjšanje števila zaposlenih?

Čeprav ima digitalizacija vpliv na število zaposlenih, s tovrstno preobrazbo do tega efekta v naši družbi ne bo prišlo. S projektom se bo vloga zaposlenih kot operaterjev spremenila v vlogo nadzornikov. Ob zavedanju, da imajo naši zaposleni veliko znanja in izkušenj, bodo ti ves čas vpeti v proces nastajanja rešitev, ob lansiranju rešitev pa bomo zanje organizirali še izobraževanje ter jih tako opolnomočili z vsemi potrebnimi znanji.

Če primerjate projekt digitalizacije procesov v vaši logistični verigi v primeri s prakso v tujini, v čem je vaša konkurenčna prednost?

Tovrstni projekt je edinstven v tem, da gre za unikatno tehnološko rešitev, kjer smo s konzorcijskimi partnerji kot izhodišče vzeli obstoječe Petrolove logistične procese. Tako bomo na koncu prišli do platforme in aplikacije, ki bosta v celoti prilagojene potrebam Petrola.

Ali regulacija cen naftnih derivatov zapleta logistiko?

Regulacija cen ima velik vpliv na prodajo. Predvsem zaradi nizkih reguliranih cen v primerjavi s tržnimi ter v primerjavi s cenami v okoliških državah je Petrol lani zabeležil rekordno prodajo količin naftnih derivatov. To posledično pomeni večjo obremenitev za logistiko, in sicer pri transportu naftnih derivatov iz naših skladišč do prodajnih mest.