Fleksibilna embalaža in etikete
| Avtorica: Tanja pangerl |
»Potrebe po fleksibilni embalaži se povečujejo na vseh področjih,« pravi Ajda Brazda Mlakar, direktorica komerciale v podjetju CETIS FLEX, fleksibilna embalaža in etikete, d.o.o. Gre namreč za embalažo z nizko težo in volumnom ter z manjšim vplivom na okolje, uporablja pa se lahko na področju različnih industrij. Povečuje se tudi uporaba varnostnih elementov na embalaži, ki blagovnim znamkam in kupcem omogoča zaščito pred ponaredki. Potrošniki so zelo naklonjeni tudi reciklabilni embalaži. Na področju ovojnih etiket proizvajalci še iščejo rešitve, da bi bil tudi ta material sestavljen iz reciklata, vendar pa ne smemo pozabiti, da je mogoče ovojne etikete v celoti reciklirati, saj so sestavljene iz mono materiala. Za biorazgradljive materiale po besedah Ajde Brazde Mlakar še ni pravi čas, saj ni na voljo ustrezne infrastrukture za zbiranje, ločevanje in predelavo.
Trgu ponujate različne embalažne rešitve: fleksibilno embalažo, sleeve, ovojne etikete, samolepilne in nesamolepilne etikete na foliji ali papirju in različne rešitve za zaščito blagovne znamke. Za katere izdelke je največ povpraševanja in katere panoge so najbolj dinamične?
V družbi CETIS FLEX izdelujemo produkte za različne vrste industrij – farmacevtsko, kozmetično, industrijo pijač in prehrane ter druge industrije. Produktne skupine, ki so za nas najbolj pomembne, so fleksibilna embalaža, sleevi, ovojne etikete ter papirne in samolepilne etikete. Za vse omenjene produkte lahko ponudimo tudi različne varnostne zaščite posameznega izdelka, s katerimi lahko naši kupci pristnost in varnost izdelkov še dodatno zavarujejo.
Kakšne so letos razmere na trgu?
Glede na dogajanje v zadnjem letu, predvsem zaradi drastičnega dviga cen vseh materialov, energentov, logistike ter zamud pri dobavah materialov, je dinamičnost prisotna v vseh industrijah. Tako na domačem trgu kot v tujini. Leto smo izpeljali uspešno predvsem zaradi dobrih poslovnih odnosov z našimi poslovnimi partnerji, kupci in dobavitelji, ki jih gradimo vsa ta leta. A tudi zaradi predanosti naših zaposlenih.
Ovojne etikete omogočajo raznolike ustvarjalne, tehnične in interaktivne možnosti, s katerimi lahko na prodajnih mestih učinkovito pritegnete pozornost kupcev. Iz katerih materialov so, so reciklabilne?
Ovojne etikete so produkt, izdelan iz materiala polipropilen (BOPP), ki je lahko bel, transparenten, metaliziran na belo ali transparentno osnovo. Osnovna folija zaenkrat še nima vsebnosti po-uporabi recikliranega (post-consumer recycled – PCR) ali po-industrijsko recikliranega (post-industrial recycled – PIR) materiala. To pomeni, da ga ni mogoče v celoti reciklirati. Razvoj teh rešitev je ustavila epidemija, a verjamemo, da se bo nadaljeval v naslednjem letu. Za izdelavo sleevov se večinoma uporablja termoskrčljivi PET-G (polietilen teraftalat). Material je lahko nepredelan (ang. virgin) ali pa vsebuje del PCR ali PIR reciklata. Vsebnost reciklata je največkrat približno 30 %. Na trgu se pojavlja tudi PET material brez dodanega glikola in je zato enak materialu PET, iz katerega je narejena plastenka. Zato je ob izpolnjenih pogojih recikliranja in pravilne uporabe pralnih barv možna nadaljnja uporaba za namen izdelave plastenk.
Kako ovojne etikete ločujejo v centrih za ravnanje z odpadki?
Vse ovojne etikete je mogoče reciklirati, saj so proizvedene iz mono materiala. V Sloveniji odpadke večinoma zbirajo, jih ločijo in nato, predvsem materiale PET, odprodajo v tujino, kjer jih s posebnimi postopki ločijo, mislim na etikete, plastenke in zamaške. Večina je primerna za predelavo v granulat.
Na kakšen način se sleevi ločujejo v centrih, od steklenic na primer? Se sleeve da ponovno uporabiti?
Pri sleevih se na trgu pojavljajo tudi poliolefinski sleevi, vendar je zaradi omejene pridelave ta material težje dostopen. Njegova prednost je, da ima gostoto nižjo kot PET in kot 1 g/cm3 in ga je zato mogoče lažje ločiti od predelane plastenke PET, ki ima gostoto večjo od 1. Tudi PET sleeve ima gostoto večjo od 1.
Kupec lahko pri vas izbira med različnimi možnostmi zaščite blagovne znamke. Od Tamper-Evident etiket do holograma. Kaj je najbolj uporabljano pri varnosti izdelkov, sploh pri farmacevtski industriji?
Glavni namen uporabe dodatnih varnostnih elementov je zaščita izdelka in zagotovitev, da je izdelek pristen. Vsak osmi potrošnik namreč kupi ponarejen izdelek, pri čemer se jih polovica tega sploh ne zaveda. Ker se Skupina CETIS, katere del smo, ukvarja tudi z rešitvami varnostnih tiskovin, kot so na primer potni listi in osebne izkaznice, lahko zaradi znanja in izkušenj s tega področja številne varnostne elemente prilagodimo tudi za embalažne rešitve, kjer opažamo vse več povpraševanja po rešitvah, s katerimi je mogoče zaščititi blagovno znamko.
Naši kupci se najpogosteje odločajo za etiketo Tamper-Evident, kjer je pomemben varnostni zasek, saj so tovrstne etikete večinoma brez barve, t.i. bianco etikete. Etiketa ob npr. odprtju škatlice/zloženke razpade, potrošnik pa lahko takoj vidi, ali je bil njegov produkt že odprt ali ne. Uporabljajo se tudi t. i. void etikete, ki jih ni mogoče odstraniti brez poškodb in vidnih sledi na površini, s čimer zagotovimo dodatno zaščito, varnost in pristnost produkta. Za hologramske etikete se kupci s področja farmacije predvsem zaradi višjih stroškov izdelave odločajo redkeje, čeprav se tudi uporabljajo.
Glavni namen uporabe dodatnih varnostnih elementov je zaščita izdelka in zagotovitev, da je izdelek pristen. Vsak osmi potrošnik namreč kupi ponarejen izdelek, pri čemer se jih polovica tega sploh ne zaveda.
Embalažne fleksibilne folije ponujajo veliko različnih možnosti pakiranja in visoko stopnjo zaščite izdelka. Prispevajo tudi k bolj trajnostnim alternativam embalaže z nizko težo in okolju prijaznimi materiali. Katerim industrijam so namenjene folije?
Potrebe po fleksibilni embalaži se povečujejo na vseh področjih. Zaradi nizke teže in volumna ter z manjšim vplivom na okolje zaradi manjše porabe energije, manjših emisij v fazi proizvodnje, distribucije in odpada njena priljubljenost hitro narašča. Fleksibilna embalaža se lahko uporablja za pakiranje najrazličnejših živil, pa tudi pijače. Na primer za pakiranje farmacevtskih izdelkov, npr. praškastih izdelkov, medicinskih pripomočkov, kozmetičnih izdelkov in izdelkov za osebno higieno, na primer tekočega mila, šamponov, krem, higienskih pripomočkov idr., a tudi izdelkov za dom, čistil, elektronike in komponent, kemikalij, v gradbeništvu ipd.
Kako pa je z materiali, tudi reciklabilnimi?
Potrošniki so danes reciklabilni embalaži zelo naklonjeni, zato skupaj s kupci iščemo rešitve za reciklabilne materiale. To pomeni, da jih lahko ločeno odložimo, zagotovljeno pa je nadaljnje recikliranje in ponovna uporaba. Vse iniciative vodijo trenutno v reciklabilne strukture iz mono-materialov, kot sta polipropilen, polietilen ipd. Na voljo so sicer tudi biorazgradljivi materiali, za katere pa žal še ni v takšni meri opredeljeno zbiranje, ločevanje in nadaljnja predelava, da bi bili dejansko okolju bolj prijazni.
Potrebe po fleksibilni embalaži se povečujejo na vseh področjih. Zaradi nizke teže in volumna ter z manjšim vplivom na okolje zaradi manjše porabe energije, manjših emisij v fazi proizvodnje, distribucije in odpada njena priljubljenost hitro narašča.
Kaj najbolj zaznamuje razvoj fleksibilne embalaže?
Trenutno lahko rečemo, da imajo največji vpliv na razvoj novih struktur fleksibilnih materialov prav iniciative krožnega gospodarstva, kot je npr. združenje CEFLEX. Pomemben je vpliv vse večjega spletnega nakupovanja ter zahteve potrošnikov po lažjem odpiranju in ponovni uporabi. Zaznavamo še porast fleksibilne embalaže za produkte za ponovno polnjenje (t. i. refill produkte).
Visokokakovostne vnaprej pripravljene vrečke različnih velikosti, formatov, materialov in funkcij zagotavljajo ohranjanje svežine, vonja in okusa izdelka. Je pri potrošnikih zaznati zahtevo, željo po bolj trajnostnih, okoljsko sprejemljivih vrečkah, ki jih dajete na trg? Kako se soočate s temi zahtevami?
Tudi na področju vrečk so povpraševanja predvsem po reciklabilnih in mono materialih. Vse več je povpraševanj po vrečkah, saj predstavljajo res nizek odstotek teže končnega pakiranega izdelka, so reciklabilne, se lahko odpirajo in ponovno zapirajo, lahko so stoječe in z »doypack« dnom. Na prodajnem mestu pritegnejo pozornosti, saj omogočajo potisk celotne površine ter ponujajo potrošniku veliko informacij o izdelku. Največji izzivi nastanejo prav pri izdelkih, ki zaradi svoje narave potrebujejo zelo visoko bariero. Na primer izdelki z veliko maščob, ki hitro oksidirajo oziroma postanejo žarki, saj je potrebno pri teh izdelkih izbrati ustrezne sloje materialov, da lahko zagotovimo uporabnost, svežino in aromo izdelka do konca roka uporabe. Prav tako so nekateri novi reciklabilni materiali, ki prihajajo na trg, seveda neprimerljivi predhodnim nereciklabilnim materialom. Na tem področju je potrebnih kar nekaj prilagoditev in razvoja.
Tudi na področju vrečk smo že pred leti izdelali biorazgradljive vrečke, za katere pa trenutno še ni pravi čas oziroma ni na voljo ustrezne infrastrukture za zbiranje, ločevanje in predelavo.
Kaj boste predstavili na jesenskem FachPacku?
Sejma se veselimo, saj je epidemija koronavirusa omejila obiske in nas prisilila predvsem k on-line poslovanju. Dobro obiskan sejem FachPack na enem naših ključnih trgov predstavlja odlično priložnost, da se po dolgem času ponovno osebno srečamo z našimi poslovnimi partnerji, za pregled konkurence in najnovejših smernic na našem področju. Predvsem se veselimo možnosti predstavitve naših razvojnih novosti. V ospredju naše letošnje predstavitve bodo zagotovo trajnostne rešitve, pri čemer bodo v ospredju reciklabilni materiali.
Ste prejemniki FSC® Chain of Custody certifikata, katerega namen je podpiranje odgovornega ravnanja z gozdovi na svetovnem nivoju. Za katere delovne procese velja certifikat in kako so se nanj odzvali vaši odjemalci?
Pridobljen certifikat velja za delovne procese našega razvoja, oblikovanja, trženja, proizvodnje, skladiščenja in distribucije samolepilnih etiket, etiket, ovijanja, pakiranja, oglaševalskega materiala in specialnega tiska produktov naše družbe in zunanjih izvajalcev. Gre za FSC® 100 %, FSC® Mix in FSC® Recycled. Sledimo trajnosti in zavezam skrbniške verige FSC® CoC in se zavedamo, da bomo s skupnim prizadevanjem ohranili naš planet tudi za naslednje generacije. Na pridobljen certifikat smo zelo ponosni, saj z njegovo pridobitvijo tudi sami izkazujemo zavezanost k naravi in gozdovom.