Sladoled v prehrani in embalaža | Jože Volfand |
 
Z beljakovinskim sladoledom je ajdovsko podjetje Incom uspelo prepričati trge že v več kot dvajsetih državah. Direktor Boštjan Jerončič pojasnjuje, da visoko-beljakovinski izdelki niso trend le med športniki, pač pa tudi med običajnimi potrošniki. Njihova lastna blagovna znamka AL!VE je uspešnica. Sicer pa v sezoni, ki je tudi letos odlična, odpeljejo z njihovega dvorišča dnevno po 40 polnih tovornjakov sladoleda. Na leto izdelajo do 150 milijonov kosov sladoleda samo na palčkah. Manj znano je, da je Incom največji proizvajalec čokolade v Sloveniji in da tudi v tej tržni niši vidijo priložnost. V sladoledarstvu je embalaža med večjimi izzivi, poudari sogovornik. Zmanjšujejo delež plastike in uvajajo nove materiale. Direktor Boštjan Jerončič je nedvoumen, da želijo biti ustvarjalec trendov v sladoledarstvu, a tudi v zeleni rasti. In pribije – uspešni smo, ker smo najboljši kolektiv, z veliko smeha in dogovarjanja.
 
Boštjan Jerončič foto: Jure Makovec

Boštjan Jerončič foto: Jure Makovec

Čeprav še ni konec sladoledne sezone in najbrž tudi vročih dni ne, kaj kaže letos prodaja. Koliko vplivajo vročinski valovi? Kakšna bo letošnja rast?

Letošnje poletje je povprečno, saj je nihalo od prevročih do preveč deževnih dni. Z razpršenostjo naših trgov, ki so v tem trenutku v 40-tih državah, smo dosegli več enakomernosti pri prodaji. Zmanjšujemo tveganja zaradi slabih vremenskih vplivov. Letošnja sezona je za nas uspešna, saj bo rast prodaje 20 % višja glede na preteklo leto. Ocena sezone je pozitivna. V podjetju vso energijo in znanje vlagamo v zmanjšanje sezonskega vpliva.

Ali k rasti pomaga vaša mednarodna blagovna znamka Al!ve, ki je posebna zaradi visoko beljakovinskega sladoleda? Po katerih sestavinah se ta sladoled razlikuje od drugih in zakaj ga lahko tržite kot zdravo živilo? Je beljakovinski sladoled prihodnost? Kako ste uspeli z blagovno znamko Al!ve?

Blagovna znamka Al!ve je uspešnica zadnjih dveh let, saj smo v pravem trenutku spoznali potrebe trga in našim kupcem ponudili funkcijski sladoled z vrhunskim okusom. V tem trenutku so izdelki pod blagovno znamko Al!ve prisotni v več kot 20 različnih državah. Zelo smo ponosni, da tržimo našo blagovno znamko na tako širokem trgu. Visoko beljakovinski izdelki so v zadnjem času trend ne samo med športniki, temveč tudi med običajnimi potrošniki. Vedno več ljudi se odloča za izdelke, ki nudijo nekaj več. Mi iščemo priložnosti v nišnih izdelkih, kjer lahko uporabimo svoje vrhunsko tehnično in tehnološko znanje ter potrošniku ponudimo izdelke, ki jih še ne poznajo. Ki so novost na trgu. Narekujemo trende in delamo tako, da bomo še boljši. Mednarodne nagrade za linijo Al!ve nam dajejo potrditev, da smo na pravi poti in da smo še pogumnejši.

Vendar zdravo prehranjevanje zahteva manj sladkorja in manj maščob. Ali v zadnjih letih spreminjate strukturo sestavin glede na trende v prehranjevanju in nove okuse? So velike razlike med posameznimi trgi?

Posamezne države, temu so sledile največje trgovske verige, so sprejele pogumne cilje pri zmanjševanju vsebnosti sladkorja. Lahko rečem, da na tem področju prehitevamo zahteve in smo v večini primerov že danes tam, kjer bi po postavljenih zahtevah morali biti čez tri, štiri leta. Razlike med trgi so velike tako kot na drugih področjih hrane. Nekateri trgi so bolj naklonjeni novostim, drugi nekoliko manj. V tesnem sodelovanju z našimi kupci vedno najdemo prave rešitve, ki so v določeni meri prilagojene okusom potrošnika na posameznem trgu.

Brez kakovostnih surovin ni kakovostnega sladoleda. Od kod so dobavitelji in kako je z možnostmi za razvoj pridelave vaših potrebnih surovin v Sloveniji?

V podjetju se držimo osnovnega pravila, in sicer, kar je mogoče kupiti v Sloveniji, kupimo v Sloveniji. Največja težava, ker sodelujemo z najzahtevnejšimi kupci, so zahteve naših kupcev. Zahtevajo različne prehranske certifikate, v Sloveniji pa z njimi razpolaga še razmeroma malo dobaviteljev. Je pa dejstvo, da se je stanje na tem področju v zadnjem času zelo popravilo. Tudi slovenski dobavitelji zelo sledijo temu, kar smo mi opravili že pred mnogimi leti. Kakovost surovin je vedno na prvem mestu. Preverjanje dobaviteljev je eden izmed osnovnih procesov v podjetju. Samo strog režim kontrole kakovosti nam daje podlago za sodelovanje s kupci. Na tem področju ni popuščanja, zahteve so visoke in poznane.

S čim ste še prepričali tuje potrošnike in katere proizvode vsak dan pošljete iz vaše sladoledne hiše? Kako je lahko proizvajalec sladoledov inovativen v proizvodnji, dizajnu in v všečnih marketinških potezah?

Potrošnike najprej prepričamo s svojo energijo, navdušenostjo nad tem, kar delamo in kako delamo. Imamo najboljšo ekipo sodelavcev in samo zato smo lahko tako uspešni. Že ko vstopite v našo hišo, boste slišali veliko smeha, glasnega pogovarjanja in dogovarjanja. Taki smo pač Primorci. To nas dela uspešne. V podjetju je združenega ogromno znanja na vseh področjih, saj najzahtevnejši kupci zahtevajo tudi prave odgovore in informacije. Mladost, povezana z izkušnjami, je prava zmagovalna formula. Inovacije so del našega vsakdana. Na tem področju danes dela preko 80 sodelavcev na tistih področjih, ki so posredno in neposredno povezana z inovacijami.

V razvojnem centru?

Da. Imamo lasten tehnični razvojni center, kjer izdelujemo, dograjujemo, izboljšujemo in avtomatiziramo proizvodno opremo. Imamo tehnološki razvojni center, kjer ustvarjamo nove izdelke, nove ideje, kombinacije, nove surovine. Uvajamo nove smeri v prehrani in sledimo novim zakonodajnim zahtevam. V kadrovskem razvojnem centru pa se ogromno ukvarjamo s kadri, izobraževanjem ter pripravo novega šolskega programa. Mlada marketinška in prodajna ekipa sta ravno tako naredila odločilen preboj. Nikogar v podjetju ne smem pozabiti, saj prav vsak izmed sodelavcev prispeva svoj delež k uspehu. Tako je tudi direktorju enostavno sestaviti mozaik iz odličnih sestavnih delov.

Tudi kar naprej vlagate. Število razvojnikov vam raste. Takšen razvoj zahteva veliko sredstev. Je dodana vrednost dovolj visoka za finančne obveznosti?

Zelo smo ponosni na razvojni del našega podjetja. Tako delamo preboje in še več jih bo v bližnji prihodnosti. Intenzivna vlaganja, ne samo v najnovejšo tehnološko opremo, predvsem v kadre, so naša stalnica. Še več bomo vlagali, da bomo lahko narekovali trende na področju sladoleda. Ta pot daje vsak dan boljše rezultate in prepričani smo, da bomo s tem načinom dela in sodelovanja z našimi partnerji lahko uspešno pokrivali naše finančne obveznosti.

Izjemna izvozna usmerjenost podjetja zahteva pametno distribucijo, logistiko, skladiščne zmogljivosti. Kako zmorete?

Izvozna usmerjenost podjetje resnično prekali na vseh področjih. Tudi na področju logistike, skladiščenja in distribucije ubiramo najnovejša znanja in rešitve. V najvišji sezoni na dan odpeljemo preko 40 polnih tovornjakov sladoleda. To so izredno veliki zalogaji, a jih zmoremo. Tudi pri dostavi surovin je veliko prometa. Že večkrat smo se znašli v posebnih situacijah. Prvi smo bili, ki smo začeli hrano z vsebnostjo mleka izvažati v ZDA in drugam. Za vse države smo porabili ogromno energije, da smo dobili vsa potrebna uvozna dovoljenja, vključno z veterinarskimi certifikati. Primorska trma nam tukaj zelo pomaga in ni je naloge, ki je ne bi izpeljali.

Sladoled v embalaži. Koliko plastike porabite? Razmišljate o možnostih uporabe embalaže iz drugih materialov?

Plastična embalaža v treh kemijskih oblikah, fleksibilna, brizgana in termoformirana, predstavlja precejšen del našega primarnega pakiranja. Je lahka, reciklabilna, v večini uporabljamo polipropilene (PP), ter polietilentereftalate (PET), ki se lahko neštetokrat reciklirajo in ne izgubljajo lastnosti. Izdelkom daje primerno zaščito v času njihovega roka trajanja. Vso plastično embalažo, ki jo uporabljamo, smo v zadnjih desetih letih postopoma zmanjšali. Tanjšali smo debeline folije, debeline sten loncev/banjic. Volumen smo tako zmanjšali, da ni odvečnega prostora. Kjer je mogoče, in to je pri PET materialu, ne uporabljamo več čistega materiala, ampak kombinacijo recikliranega in čistega za primarno embalažo. Na primer pri pokrovčku za kornete. Za sekundarno, razni blistri, pa imamo v nekaterih primerih celo 100% recikliran material. Naš cilj je torej uporabiti čim manj plastike in samo vrste, ki se lahko večkrat reciklirajo.

In drugi materiali?

Nova, biorazgradljiva ali kompostabilna plastična embalaža je dobro razvita za pakiranje svežega sadja, zelenjave, mesa, torej za kratke roke trajanja. Pri sladoledih je to večji izziv, saj so »življenjski« roki izdelkov od 18 mesecev do dveh let. Folije, ki se dobijo na trgu in so že preskušene, pa enakih rokov trajanja ne omogočajo. S testiranji smo ugotovili spremembe v strukturi sladoleda že po enem mesecu. Po šestih pa se soočamo z osušeno površino, gumasto strukturo, peskavostjo ter kristaliničnostjo.

Ponekod že uporabljajo biorazgradljivo plastiko.

Res je, da proizvajalci še delajo embalažo iz novih, biorazgradljivih materialov, ki bi imeli boljšo bariero za prehajanje zraka, pare, vode. Trenutno čakamo na nove vzorce za testiranje. Zamenjava plastičnega materiala z drugimi je pri sladoledih velik izziv, saj lahko sladoled polnimo le še v papirnato embalažo, ki je v notranjosti povečini zaščitena s PE prevleko. Načrtujemo kompostabilno pakiranje, zato bomo za naslednjo sezono za blagovne znamke Leone in AL!VE prešli v kombinacijo papirja in biorazgradljive zaščitne prevleke. Namesto teh prevlek proizvajalci že razvijajo tudi posebni zaščitni lak za direkten stik z živilom. Ko bodo na voljo za testiranja, bomo med prvimi za dogovor z dobavitelji. Vsa ostala naša t.i. komercialna embalaža in transportna embalaža je reciklabilna in v večini kompostabilna. Papirji, ki jih uporabljamo, so v 95 % sestavljeni iz 70-80 % recikliranih vlaken. Za nadzor nad sečnjo dreves uporabljamo tudi papirje, ki imajo FSC ali PEFC certifikat.

Kako rast podjetja vpliva na porabo vode in energije? Kaj je za vas kot menedžerja zelena rast podjetja?

Porabo izboljšujemo. Letos smo končali z investicijo v čistilno napravo, ki je v fazi poskusnega obratovanja in iz dneva v dan dosega boljše rezultate. Vpeljali smo nadzorni sistem Scada. Skrbi za nadzor nad porabami različnih energentov, vode, elektrike in plina. Tako v vsakem trenutku vidimo, kje lahko še zmanjšamo porabo in stroške. Kot prvi proizvajalec sladoleda v Evropi smo začeli uporabljati sistem hlajenja s CO₂. Omogoča veliko boljše izkoristke in nižjo porabo električne energije. Ob gradnji novih parkirišč postavljamo tudi novo kolesarnico, saj bi radi vzpodbudili ljudi k še bolj zdravemu načinu življenja. Veliko je bilo že opravljenega, še več pa nas čaka. Sledimo vsem trendom s področja zelenega.

Vaše podjetje je največji proizvajalec čokolade v Sloveniji. Samo zaradi sladoleda ali razmišljate o močnejši usmeritvi tudi v razvoju čokolade?

Vidim, da imate odlične informacije o nas, saj malokdo pozna to dejstvo. V tem trenutku je večina energije in razvoja usmerjenega v lastno čokolado. V zadnjih letih smo pri razvoju čokolade naredili velike korake. V hiši se je nabralo ogromno znanja. Začenjamo sodelovanje s proizvajalci kakavovih surovin, kar nam količine že omogočajo. Manjši del proizvodnje čokolade se je že komercializiral predvsem v obliki polizdelkov. A vidimo tržno priložnost, saj sta sladoled in čokolada odlična partnerja. Ko prodaja sladoleda raste, prodaja čokolade upade in obratno.