Trendi in barve v gradbeništvu | Jože Volfand |
 
Sodimo med tiste proizvajalce gradbenih materialov, ki so odgovoren odnos do okolja, racionalno rabo surovin in energije, izrabo obnovljivih energetskih virov in druga trajnostna načela vključili v vsa področja našega delovanja, še preden je to postalo »modna muha« ali je to zahtevala zakonodaja, pojasnjuje zeleno poslovno politiko Skupine JUB mag. Željko Kovačevič, kemik in izvršni direktor družbe JUB. Prav zdaj merijo ogljični odtis nekaterih izdelkov, sicer se pa zavedajo, kakšen prispevek, ko gre za ekološke usmeritve, lahko da njihovi proizvodnji dobavna veriga. Njihov paradni izdelek je blagovna znamka JUPOL, ki letos praznuje 50-letnico. Z vedrom JUPOL potujejo po 10 trgih, seveda tudi po Sloveniji. Kot specializiran proizvajalec notranjih barv soustvarjajo modne trende. Tudi z barvnimi trendi in z barvo leta. Barvo blagih, umirjenih tonov, potrdi mag. Željko Kovačević.
 

Gradbeništvo ne more brez barv in fasadnega ovoja, zato najprej vprašanje, ki se navezuje na svetovni gradbeni forum in na ljubljansko izjavo. Ta sporoča, da je čas za drugačne gradnje zaradi trajnostnega razvoja, zaradi kroženja materialov, zaradi bolj kakovostnega bivanja. Kako trendi, ki zahtevajo prenovo gradbene panoge, vplivajo na vaš proizvodni program. Ali soustvarjate zeleni razvoj gradenj? Kako prispevate k spreminjanju kvalitete bivanja sodobnega človeka?

mag. Željko Kovačević (foto: Jaka Jese)

mag. Željko Kovačević (foto: Jaka Jese)

Trajnostna gradnja je zbir oziroma skupek udobnih in zdravih bivanjskih pogojev, v katerih naj bi človek bival. Zavedamo se pomembnosti sledenja strateškim smernicam v gradbeništvu in razvoja inovativnih, novih izdelkov, hitrega odziva na potrebe trga ter nenehne optimizacije izdelkov iz našega rednega prodajnega programa. Le to nam omogoča nenehno izboljševanje konkurenčnega položaja. Prav zdaj končujemo okoljsko deklaracijo izdelkov po LCA analizi. Merimo, kakšen ogljični odtis povzročamo s proizvodnjo izdelkov in kakšnega potem, ko so vgrajeni.

Za vse izdelke ali samo za nekatere?

Zaradi zavedanja vpliva na okolje in želje po čim večjem učinku je eden izmed prvih sistemov, za katere pridobivamo okoljsko deklaracijo, naš najbolj prodajani fasadni sistem JUBIZOL.

Kako skrbite, da imajo vaši izdelki čim manjši ogljični odtis?

Že pri nakupu surovin oziroma repromateriala se morajo naši dobavitelji dokazati s certifikati kakovosti. To je skrb na vhodu. Hkrati v proizvodnji, z investicijami v nove naprave, stroje nižamo porabo energentov. Tako je manjši vpliv na okolje, a tudi na zaposlene. Na izhodu pa je cilj, da naši materiali, izdelki, posamezno in sistemsko ustvarjajo udobno, barvito in zdravo bivanje.

Opozorili ste na dobavno verigo. Nekatera podjetja sprejemajo poseben kodeks, ki jih morajo upoštevati dobavitelji, zlasti ko gre za materiale, surovine, če sploh želijo poslovati z njimi.

Tudi mi smo dobavitelji večjim podjetjem in se moramo držati kodeksa, kar pa nas vodi v bolj kvalitetno in odgovorno delo. Enako zahtevamo tudi od naših dobaviteljev.

Je osveščenost pri dobaviteljih večja na domačem trgu ali na tujem?

Ne glede na to, ali gre za lokalne ali tuje dobavitelje, imamo vsi iste zahteve na ravni zakonodaje EU.

Kot izrazito internacionalizirano podjetje ste močen izvoznik. Kakšen je odnos kupcev v posameznih državah do vaših barv? Postajajo ekološke zahteve strožje?

Kupci se vse bolj informirajo in so tako tudi vse bolj ozaveščeni. Na drugi strani smo soočeni z vse strožjimi zakonodajnimi zahtevami, ki jih moramo upoštevati. Kot proizvajalec si tudi mi prizadevamo ozaveščati in izobraževati naše potrošnike.

Na kaj mislite?

Na JUB Akademijo, ki na letnem nivoju v okviru svojih izobraževalnih programov gosti preko 8.000 udeležencev. Med udeleženci prevladujejo profesionalni uporabniki naših materialov, pa tudi številni projektanti, arhitekti, upravniki večstanovanjskih stavb ter nadzorniki v gradbeni dejavnosti. Hkrati izobražujemo tudi končne kupce, preko različnih kanalov komuniciranja jih informiramo o pravilni uporabi naših izdelkov, shranjevanju in ravnanju z odpadki, ki nastanejo po uporabi. Potrošnik je danes pripravljen vložiti več svojega časa in energije, da dobi tisto, kar želi. V preteklosti so izbirali bolj nianse, zdaj jih zanimajo drugi elementi.

Vaša največja prodajna uspešnica je blagovna znamka JUPOL, to so notranje zidne barve. Kaj je njihova konkurenčna prednost? Kaj ohranja vaš izdelek kot paradni proizvod?

Na prvem mestu je konstantna kvaliteta. Pomembno je, da poskušamo zadovoljiti vsa pričakovanja kupca. Zavedamo se, da sta za grajenje močne blagovne znamke pomembna doslednost in izpolnjevanje določenih zahtev. Izpostavil bi tudi naše nenehno spremljanje strateških gradbenih smernic in stalno prilagajanje izdelkov glede na trende ter potrebe trga. K moči naše blagovne znamke vsekakor pripomore tudi dobro in dosledno delo marketinga. To, da skupaj z zmagovalno miselnostjo ustvarjamo prave rešitve.

Kako se spreminjajo modni trendi pri barvah in koliko vam pri tem pomaga stroka?

V zadnjih letih se je trend od zelo močnih, agresivnih nians barv prelil k beli, k zemeljskim, umirjenim tonom. Veliko sodelujemo z različnimi fakultetami in drugimi zainteresiranimi skupinami. Zaposlujemo arhitekte in oblikovalce, ki sodelujejo pri ustvarjanju različnih konceptov in barvnih kombinacij. Opazujemo, kam gre modna industrija, kam avtomobilska in se v neki točki priključimo. Vendar z našim podpisom na koncu.

Agresivnih odtenkov je zdaj manj?

Še deset let nazaj so na fasadah prevladovali močni odtenki. Novo barvno karto smo izdali leta 2014 v sodelovanju s Fakulteto za arhitekturo. Naše kupce želimo usmeriti in jih izobraževati, kako barve vplivajo na počutje, na kvaliteto življenja in na okolje. Za tiste, ki želijo pri nas kupiti fasado, jim pripravimo barvno študijo. Delamo individualno. S tem že usmerjamo ljudi v nianse, ki so bolj primerne za okolje in počutje ljudi. Če govorim o interieru, pa smo že vrsto let v tem okolju edini proizvajalec barv, ki vsako leto predstavi svoje lastne barvne trende. Ti so odlično orodje za navduševanje kupcev, saj so jim lahko v veliko pomoč pri oblikovanju njihovega doma. Ponujajo jim izbiro različnih odtenkov, celo drznih kombinacij, ki so jim najbolj blizu. Hkrati so v veliko pomoč trgovcem in izvajalcem. Letos smo izbrali svojo barvo leta, to je Freedom 125. Odtenek odlikuje globoka barvna nota s sivkastim podtonom, ki poudari melanholično dramatičnost odtenka. Pri izbiri nam je pomagala arhitektka Nina Štajner. Barva je na trgu zelo dobro sprejeta.

Je to usmeritev k bolj umirjenim barvam?

Seveda. Že v preteklosti smo zaradi vizualnih učinkov poskušali kupca usmeriti k manj intenzivnim barvam, vendar prevlada želja potrošnika.

Izbira barve leta je dobra marketinška poteza.

Ne moremo prodajati samo izdelka, ampak moramo prodati vse okoli njega. Gre za celostni pristop. Če razmišljamo ozko, ne moremo biti uspešni. Zato ponujamo ugodje bivanja. Niansa barve ima velik vpliv na človeka, na psihično mirnost. Deluje na nezavedni ravni.

Pravite, da skrbite za ugodnost potrošnika. Pri ugodju je važno, koliko vaš toplotno izolacijski sistem prispeva k energetski varčnosti. Kako ste uspešni pri učinkoviti rabi energije? Kako je trg sprejel vašo novost, dekorativne tehnike za fasadne površine?

Fasadne površine so največji del površine stavbe. Zato je bistveno, da je stavba primerno izolirana. Če je stavba dobro izolirana, se da prihraniti okoli 40 % energije, kar pripomore k trajnosti. Prav tako skupaj z raziskovalnimi institucijami razvijamo sistem za uravnavanje mikro klime v prostoru. Velik poudarek dajemo razvoju novih, večfunkcionalnih toplotno izolacijskih fasadnih sistemov, ki soustvarjajo zdravo bivalno okolje. Hkrati smo tudi člani različnih združenj, na primer CER – Center učinkovitih rešitev, GBC in drugih. V preteklosti je prevladovala funkcionalnost, danes je drugače. Vsak želi dodati nekaj svojega, svoj pečat, zato so tudi dekorativne tehnike čedalje bolj iskane.

Večina vaših izdelkov je na vodni osnovi, vendar ste kemično podjetje. Ali ste zelo zeleno podjetje, če govorimo o barvah?

Vse naše notranje barve so izdelane na vodni osnovi. Kot podjetje smo zelo zeleni. Zakaj? Že 144 let smo del tega okolja in nam je zelo pomembno, da skrbimo za naše okolje in naše kupce. Zato podpiramo številne humanitarne projekte, ki jih v javno dobro izvajajo društva, lokalne skupnosti ter posamezniki. Energijo pridobivamo iz treh manjših hidroelektrarn, na strehah stavb imamo solarne panele. Zmanjšujemo količine odpadkov. Uporabljamo surovine, ki so okolju in uporabniku prijazne. Smo zelo ekološko in zeleno usmerjeni. To dokazujejo tudi naši izdelki s pridobljenimi certifikati TÜV SÜD. Gre za nemški certifikat, ki zagotavlja nadzor nad kvaliteto izdelkov in varovanje zdravja ljudi. Pridobili smo znak EU za okolje, marjetico za izdelek JUPOL Junior. Z njim zagotavljamo prijaznejši življenjski prostor in čistejše okolje. Za JUPOL Classic pa certifikat A+, kar pomeni, da ima izdelek zelo nizko emisijo hlapnih organskih komponent v prostor ter je okolju in uporabniku prijazen izdelek. Od leta 1999 smo član Programa odgovornega ravnanja (POR). Še bi lahko našteval.

Kako je z uporabo stiropora, ki je najbolj zaželen izolacijski material?

Stiropor je najbolj pogosto uporabljen material za izolacije. Je material z zelo dobro toplotno prevodnostjo, paroprepustnostjo. Je lahek, po sestavi je v njem skoraj 98 % zraka, je inerten in je optimalna izbira.

Uporaba narašča?

Trend je takšen oziroma se nivo ohranja. Ponujamo tudi druge tipe izolacije.

Slovenija mora do konca leta sprejeti energetski in podnebni načrt. Prva verzija je bila v Bruslju slabo ocenjena. Podjetja bodo morala upoštevati nekatere cilje, ki jih bo sprejela Slovenija. Kje vidite vaš razvojni izziv?

Sodelujemo z različnimi inštitucijami znanja. Ravno zdaj končujemo projekt na področju pametnih zgradb. Izračunavamo okoljski odtis na fasadnih sistemih JUBIZOL. Z nekaj projekti sodelujemo z domačimi in tujimi inštituti pri razvoju materialov in sistemov, za katere mislimo, da bodo boljši, učinkovitejši.

Kaj je sporočilo zelo uspešne zgodbe o vašem JUPOL-u in kaj je srce recepta te zgodbe?

Srce smo zaposleni. Blagovna znamka JUPOL je naše največje bogastvo. Velika obveznost je dejstvo, da je naš izdelek sinonim za notranjo barvo. Dober izdelek zadovolji kupca, kupci pa to nagrajujejo.

Jubilej ste zasnovali zelo ambiciozno, marketinško širokopotezno. Kakšni so prvi odmevi? Z vedrom JUPOL potujete po vseh vaših trgih. Kontakt s kupcem na številnih postajah.

Res, med kupci je veliko navdušenje z vseh strani. Potrošniki poznajo JUPOL in zelo srčno reagirajo. V 72 dneh bomo vedro JUPOL popeljali skozi 10 držav, prevozili več kot 5.000 kilometrov in obiskali več kot 100 mest. Zlasti mlajši potrošniki, ki blagovne znamke ne poznajo tako dobro, jo sedaj spoznavajo. Odzivi so res zelo dobri.

Letošnje poslovanje doma in na tujih trgih?

Ne glede na to, kaj se govori o znakih nove krize, se v gradbenem sektorju čuti rast. Poslovanje je dobro, rastemo tako pri nas kot v tujini. Gradi se, projekti so in upamo, da se bo ta trend še nadaljeval.

Kakšen bo izvoz?

Izvozimo približno 75 % izdelkov. Tudi na drugih trgih, kot so Avstrija, Madžarska, Češka, področje bivše Jugoslavije, Grčija, Romunija, Bolgarija, se čuti rast. V slabši kondiciji je Italija. Generalno je trend navzgor. Naj tako ostane tudi v prihodnje.