Multimedija in ozaveščanje | | Tanja Pangerl | |
Da je voda dragoceno bogastvo, dobro vemo. Vendar naše ravnanje z njo pogosto kaže drugačno sliko. Nenehno ozaveščanje je zato nujno. Na vseh ravneh. Pri tem je lahko učinkovit pripomoček multimedijska predstavitev, še posebej, če je povezana z atraktivno vodno predstavo. To je uspelo podjetju Vecronia, ki lahko z mobilno vodno enoto predstavo pripelje tudi v mestno središče. Kot je povedala Jelena Petković, direktorica v podjetju iDMC, ki sodeluje s podjetjem Vecronia pri razvoju in komunikaciji projekta Aquasphera, intenzivno razvijajo tehnologijo, s katero bodo lahko s pomočjo hologramov neposredno komunicirali z gledalci in mimoidočimi v realnem času. | |
Na kakšen način poteka ozaveščevalna vodna predstava z vašo tehnologijo?
Menimo, da morata tehnologija in okoljska zavest sodelovati z roko v roki. Projekt Aquasphera je do neke mere še v pilotni fazi, saj gre za nadgradnjo obstoječe predstave. Nadgradili smo večmedijski projekt, ki je bil premierno izveden v ljubljanskem vodnem zabavišču Laguna oktobra 2015. Že s to predstavo smo želeli opozoriti na naš mačehovski odnos do narave in se osredotočili na malomarno ravnanje s pitno vodo. V prvem delu projekta smo razvili mobilno vodno enoto, ki nam omogoča, da lahko predstavo postavimo praktično kamorkoli – v naravo, v mestno središče ali parke. Trenutno pa intenzivno izpolnjujemo računalniško krmiljene vodne efekte, izboljšujemo vodne stene, da bo postala bolj primerna za prikaz hologramov in tako omogočila interaktivnost. S pomočjo hologramov in kamer bomo lahko neposredno komunicirali z gledalci in mimoidočimi.
Kakšna sporočila z interaktivnimi multimedijskimi vodnimi predstavami posredujete javnosti in kako se javnost odziva na predstave oziroma sporočila?
Do sedaj smo za vsako predstavo pripravili poseben avtorski program, ki je združil sliko in video, glasbo in zvok v neko novo zgodbo. Najbolj znana izvedba je zagotovo na Festivalu Pivo in cvetje v Laškem, kjer program bogatimo že od leta 2007. Do sedaj so gledalci lahko zgolj spremljali predstavo in bili prepuščeni lastni interpretaciji zgodbe, ki smo jo uprizorili z vodnimi in svetlobnimi efekti. Pogosto so bili del predstave tudi ogenj, laserski vložki in razne projekcije. Odziv obiskovalcev je bil dober, saj ne pričakujejo takšnega »showa«. V naslednjem koraku pa želimo gledalce bolj vpeti v zgodbo. Želimo jih aktivirati, vstopiti v njihovo čustveno sfero, da se sporočilo predstave vtisne v njihov spomin. Zato razvijamo interaktivni del predstave, ki ga želimo kmalu testirati.
Za izvajanje vodnih predstav Aquasphera uporabljate mobilno enoto. Za kakšen koncept gre, kolikšne količine vode lahko mobilna naprava drži in katera voda se pri tem uporablja?
Mobilna vodna enota je bolj znana pod tržnim imenom Vodna simfonija oziroma Mobilna vodna simfonija, s katero ustvarjamo vodne predstave. Njena mobilnost omogoča, da jo lahko postavimo kamorkoli, povsod tam, kjer ni odprtih vodnih površin, kot so reke in jezera, in kjer česa takega ne bi pričakovali.
Mobilna vodna enota vsebuje bazen, v katerem je lahko do 15.000 litrov vode. V njem se nahajajo različne črpalke, šobe in LED reflektorji, ki so osnova za vsako predstavo. Vse črpalke imajo frekvenčne regulatorje, ki nam omogočajo kontrolo dinamike curkov in jih lahko pošljemo do 25 metrov v višino. Vodo, ki jo enota uporablja, pridobimo iz različnih vodnih zajetij – ali gre za deževnico ali pa se dogovorimo z gasilci. Lahko uporabimo tudi rečno ali jezersko vodo, v kolikor uspemo pridobiti ustrezna dovoljenja za zajem. Pitne vode ne uporabimo.
Glede na to, da s predstavami tudi ozaveščate o porabi vode, kako varčna je glede porabe vode vodna predstava?
Za lažjo predstavo o količini vode, ki jo porabi naša enota, naj podam okvir. Po podatkih Statističnega urada RS prebivalec Slovenije v povprečju na leto porabi 100 litrov pitne vode na dan. Kar znese 36.000 litrov na leto. Bazen mobilne enote ima kapaciteto 15.000 litrov vode. Ob uporabi vseh močnih črpalk porabimo približno 7.000 litrov vode na predstavo. V primeru interaktivnih dogodkov za ozaveščanje, je poraba še manjša, saj delujejo zgolj črpalke, ki ustvarjajo t.i. vodno steno – površino, na katero projiciramo. Mobilna enota s svojim delovanjem zagotovo vpliva na svojo okolico. Ob pršenju vode in uporabi mobilne enote vplivamo na mikroklimo okolja. Tako v poletnih dneh poskrbi za dobrodošlo osvežitev, pa tudi blagodejno vpliva na drevesa, rastline in druge travnate površine v okolici. Podobno osvežitev lahko najdete v centru Ljubljane.
Kdo so uporabniki vaših multimedijskih vodnih simfonij?
To so predvsem velika podjetja, občine, turistična in druga društva ter združenja. Vodne simfonije v različnih izvedbah uprizarjamo že 10 let. Predstavili smo se na Festivalu Pivo in cvetje v Laškem, pa na Bledu, v Arboretumu Volčji potok, Ivarčkem jezeru idr. Vodna simfonija na plavajoči platformi je primerna za večje prireditve do 15.000 obiskovalcev, kjer z vodno simfonijo popestrimo zaključni spektakel. Mobilno različico smo izdelali lani, jo testno predstavili v Radečah, premiero pa je doživela na Mednarodnem obrtnem sejmu v Celju, kjer smo oblikovali dnevne in večerne/nočne predstave. Takšna predstava je primerna za sejme, kongrese in manjše prireditve, ki imajo do največ 3.000 obiskovalcev. V maju smo predstavo z mobilno vodno enoto prvič opravili za naročnika. Predstava je bila izvedena v mestnem središču Ljubljane v sklopu zaključnega večera 36. Kongresa evropskih pivovarjev (36th Congress EBC European Brewery Convention). Odziv gostov je bil izjemen. Prav vsi so si z zanimanjem ogledali celotno predstavo in bili navdušeni tako nad vsebino kot tehnologijo.
Vodna simfonija je lahko tudi prijetna turistična atrakcija. Kako vodno predstavo združiti v atrakcijo za turiste in posredno njihovo ozaveščanje o učinkovitem ravnanju z vodo?
Pred leti smo na blejskem jezeru splavili plavajočo platformo z vgrajenimi vodnimi efekti. Odziv turistov je bil neverjeten. Vse nočne vodne predstave so bile obiskane in obsijane s sijem mobilnih telefonov. Voda v gibanju z glasbo in svetlobnimi učinki je magnet za turiste. In ravno tu vidimo potencial za ozaveščanje – Slovenija, ki je bogata z vodo, si mora prizadevati, da to tudi ostane. S projektom, kot je Aquasphera, se lahko približamo gledalcu, z umetnostjo vstopimo v njegov intimen prostor misli in ga tako pripravimo do razmišljanja, kako ravnati z vodo. Z našim projektom želimo ustvariti prijetno atmosfero za ozaveščanje o porabi vode. Predvsem pitne vode, saj je le 3 % vse vode pitne in potrebno jo je ohraniti. Predvsem v Sloveniji imamo svojevrstno posebnost, da kakovostna pitna voda priteče kar iz pipe, celo iz javnih pitnikov. To želimo predstaviti turistom.
Aquasphera v mesto vnese naravo, okolico obogati z zvoki žuborenja, ptic, vetra, kapljic. Lahko ponudi tudi bolj razgibano dogajanje s prijetnim druženjem ob dnevnih vodnih atrakcijah, ambientalni glasbi. Lahko smo popolnoma interaktivni. Ponudimo pogovor z gosti, predavanja, kontakt z ambasadorji ohranjanja voda in z ambasadorji Slovenije. Vse skupaj bo moč spremljati tudi v živo, preko live-streama na YouTube in podobnih kanalih. Z interakcijo preko interneta in s hologram simulatorjem ustvarjamo stik ter nagovarjamo mimoidoče, v pogovor pa lahko vpletemo tudi strokovnjaka z omenjenega področja, ki ni nujno, da se nahaja na lokaciji izvedbe.
Ponujate tudi druge vodne enote, kot so biobazeni. Iz česa so biobazeni sestavljeni in za katere namene se uporabljajo?
Biobazeni so sestavljeni iz križno lepljene konstrukcijske lesene plošče. Prvi prototip takšnega lesenega bazena smo izdelali v letu 2011. Poleg lesa smo uporabili zeleno bazensko folijo ter dodali košare z naravnim filtrom – rečni kamen, filter pesek, rastline, zemljo. Da bi vodo obogatili s kisikom, smo dodali še potopno črpalko. Sistem že 6 let uspešno deluje v neposredni bližini Poreča na Hrvaškem, kjer kljubuje vsem vremenskim pogojem, tudi vročemu soncu. Leseni biobazeni so zanimivi predvsem zaradi svoje preprostosti. Postavljeni so v nekaj urah, nalijemo vodo in po dobrih šestih urah delovanja sistema je nared za uporabo.