Položaj panoge | Jože Volfand |
 
K.M.K Box je med tistimi družinskimi podjetji v Sloveniji, ki se lahko pohvalijo s poslovno stabilnostjo, inovativnim razvojem in kreativnimi izdelki. Predvsem pa se kot proizvajalec transportne embalaže iz polipropilena zelo zaveda, kaj zahteva življenjski ciklus izdelka. Direktor Valter Krmac pravi, da se vsak njihov embalažni izdelek lahko reciklira. Kajti če reciklatov ni mogoče uporabiti v vsaki panogi, pri živilih je to težje, je pri transportni drugače. V izolskem podjetju K.M.K. Box delajo predvsem za avtomobilsko industrijo, njihovi izdelki pa so zložljivi, kar je konkurenčna prednost. Izvozijo 65 % proizvodnje, a s tem niso zadovoljni. Optimizacijo izdelave naročenih izdelkov najbolj dosežejo takrat, ko sodelujejo že v pripravi industrializacije procesa logistike. Naša naloga je predvsem odlično svetovati, meni direktor.
 
Valter Krmac

Valter Krmac

Ni veliko podjetij, ki bi kot del svoje poslovne identitete zapisali tudi – zeleno vizijo. Bodite konkretni. Ali pri tem mislite predvsem na vaše izdelke in embalažne plastične materiale, na življenjski ciklus izdelka?

Embalaža, ki jo izdelujemo, se zelo približa načelu 3 R (reduce, reuse, recycle). V glavnem izdelujemo transportno embalažo. Material, ki ga uporabljamo za izdelovanje embalaže, je zaradi svojih mehaničnih in kemičnih lastnosti zelo primeren za večkratno uporabo. Embalažo tako konstruiramo, da je zložljiva. To je ključno, saj je na tak način vrnitev embalaže veliko cenejša. Prihranili smo tudi pri izdelavi nove embalaže. Ciklus vračljivosti je zelo velik. Npr. v avtomobilski industriji je zahteva po trajanju embalaže 7 let. V veliki meri uspemo izpolniti to merilo. Recikliranje je prav tako zelo pomembno. Vsaka embalaža, ki jo izdelamo, se reciklira. Postopek je dokaj enostaven, potrebujemo mlin in regranulator. V kolikor je potrebno delce oprati, se to opravi pred regranuliranjem. Ves odpad pri izdelavi embalaže pa lahko direktno uporabimo v ekstruziji. Ne obremenjujemo okolja in zmanjšujemo potrebe po surovini. Zaradi enostavnejše reciklaže skušamo izdelati embalažo iz enega tipa materiala. V našem primeru je to polipropilen.

Polipropilen stroka zaradi njegovih odličnih lastnosti uvršča med najbolj uporabne termoplaste. Pri katerih vaših izdelkih iz embalaže se kažejo njegove največje vrednosti in koliko je za nove proizvode primeren reciklat? Nekateri proizvajalci menijo, da reciklati ne zagotavljajo več enake kakovosti izdelka.

Granulat PP z raznimi dodatki pri ekstruziji izboljšajo lastnosti PP. Ostaja skrivnost proizvajalca, v kakšnem odstotku se dodajo. Strinjam se z vami, ko pravite, da se za vsako embalažo ne da uporabiti reciklata, kot na primer v farmaciji in živilstvu. V transportni embalaži pa ni ovire. Vendar zmeraj v količini, ki bo zagotavljala zahtevano kakovost. V industriji polizdelkov je naša embalaža zelo uporabna in hvaležna za uporabnika. V steklarski industriji so vmesne vloge pri pakiranju steklenic nezamenljiv proizvod. V Evropi se letno porabi 50 mio vlog.

V vašem proizvodnem programu so poleg embalaže tudi različni kreativni izdelki. Trg ste med drugim presenetili s privlačno ptičjo krmilnico, ste inovativno podjetje. Kje je na trgu največ priložnosti in kakšno rast pričakujete pri posameznih proizvodnih programih? Se ptičja krmilnica prodaja?

Mi vidimo izjemno uporabnost polipropilena tudi zunaj embaliranja. Njegova uporabnost skoraj nima omejitev. Odvisna je od človeške domišljije. Primer je ptičja krmilnica, ki je posebna v tem, da jo pošiljaš kot pisemsko pošiljko in jo lahko zalepiš na okno. Ne najdete boljšega in cenejšega izdelka. Uporabnost je res velika, tako pri izdelkih za vsakdanjo rabo kot za promocijo. Recimo, še en primer izdelka, ki je zelo zanimiv. To so krste za domače ljubljenčke. Naš cilj je pri mladih spodbuditi kreativnost, ker verjamemo, da je še mnogo izdelkov, ki jih je potrebno še odkriti.

Zakaj ste se odločili za spletno trgovino in kakšne prodajne rezultate dosegate? Kolikšen del prodaje predstavljajo izdelki široke porabe in kateri so najbolj iskani?

Glavni razlog spletne prodaje je približati material in izdelke širšemu krogu ljudi. Trenutno še ne moremo govoriti o deležu, ki ga dosegamo s spletno prodajo, ker smo na začetku in z omejenimi sredstvi.

Pravite, da je potrebno odkriti še mnogo izdelkov. V proizvodnji uporabljate različne materiale. S katerimi pričakujete večjo tržno uspešnost in zanimanje pri kupcih? Ali kupci postavljajo zahteve po materialih, ki jih navadno označujemo kot zelene ali skladne s simboli za trajnostni razvoj: RRR?

Kupci želijo dobro zaščito proizvoda in nizko ceno. To je dejstvo. Naša naloga je zadovoljiti oba pogoja in ponuditi najboljšo rešitev. Kot sem že večkrat omenil, je naša osnovna naloga svetovanje in šele nato proizvodnja embalaže. Uporabljamo različne vrste materialov, vsi pa morajo imeti lastnosti, ki jih zahteva trajnostni razvoj. Veliko se da optimizirati, če smo vključeni pri načrtovanju. Zato je ključno, da nas naročniki embalaže vključijo že v pripravi proizvodnega cikla. Izkušnje in znanje, ki smo ga pridobili v dvajsetih letih, predvsem pa različne potrebe naročnikov so v znatni meri pripomogle k bogatemu portfoliju rešitev, ki jih lahko ponudimo.

Avtomobilska industrija ponovno raste. Ali to vpliva na povpraševanje po vaših izdelkih in kakšne so zahteve panoge, ko gre za zelene komponente vaših izdelkov?

Tudi sami ugotavljamo, da je avtomobilska industrija v zagonu. V zadnjem času se je zvrstilo kar nekaj novih projektov na domačem trgu in v tujini. Srečujemo se s konkurenco, ki je ne moremo in ne smemo podcenjevati. Želimo biti boljši. Mislim, da je to želja slehernega ponudnika proizvodov ali storitev. S tem vprašanjem se srečujemo vsakodnevno. Povpraševanja je veliko, a ključna so naročila. Trudimo se, da s hitrim odzivom in kvalitetno izdelavo ponudimo tisto več, kar nam daje prednost pred konkurenco. Da lahko tako deluješ, je potrebno znanje, so nujne izkušnje, vse to pa lahko da dober in motiviran kader. Zato je v naši poslovni politiki razvoj kadrov med osrednjimi nalogami.

Ustanovili ste lasten razvojno-raziskovalni oddelek. Zakaj?

Naloge RR oddelka so iskanje inovativnih rešitev in razvoj embalaže, ki bo v prihodnje še manj obremenjevala okolje. Naš zadnji izdelek je vmesnik za Gitterbox palete, ki ga lahko pozicioniramo na različne višine. Na tak način smo uspeli povečati količino izdelkov v zabojniku. Pri enem večjih proizvajalcev avtomobilov so izračunali prihranek, ki se meri v desetinah milijonov evrov. S takim načinom dela je naš cilj dosežen. Danes smo usmerjeni k razvoju embalaže, jutri, ko bomo imeli tudi ekstruzijo, pa bo naloga RR oddelka tudi razvoj materialov.

Z italijanskim proizvajalcev plošč ste se odločili ustanoviti podjetje v Srbiji. Kaj želite doseči s tem partnerskim sodelovanjem?

S partnerjem želimo doseči večjo sinergijo podjetij. Poslovno okolje v Srbiji nam omogoča nižjo proizvodno ceno. Proizvodnja plošč in materiala na enem mestu pomeni, da lahko optimiziramo procese in boljšo kontrolo. Izkušnje obeh podjetij bodo združene pod isto streho.

Še vedno razmišljate o inštitutu za embaliranje?

Prepričan sem, da je inštitut logično nadaljevanje RR oddelka. Zanj si bomo morali zelo prizadevati, potrebno bo nemalo pozitivne energije, da pridemo do cilja. Vendar bo prizadevanje poplačano s celovito rešitvijo pakiranja. Od načrtovanja do razgradnje z upoštevanjem vse zahtevnejših standardov. Naš odnos do embalaže bo potrebno spremeniti, tako da bomo na embalažo gledali z očmi trajnostnega razvoja. Ohraniti moramo življenjski prostor tudi za naše potomce. Potrošniško miselnost bo potrebno prilagoditi trajnostnemu razvoju, da ne bomo zašli pregloboko v smer “of non return!”

Načrtovali ste delitev dejavnosti v podjetju – del se bo ukvarjal z embalažo, del pa s tiskom. Zakaj takšna poslovna odločitev?

Delitev se je pričela v letu 2016. To je bilo pričakovano dejanje glede na dejstvo, da je podjetje družinsko. Poslovna politika naših naslednikov se nekoliko razlikuje, zato je edina pravilna odločitev, da jim damo možnost lastnega razvoja. Pomagali bomo, da bodo začeto zgodbo uspešno nadaljevali.

Kako ste končali lansko poslovno leto in kakšni so načrti za leto 2017? Kateri ukrepi ekonomske politike in domačega poslovnega okolja bi lahko spodbudno vplivali na vaše gospodarjenje?

Poslovno leto smo končali po pričakovanjih. Beležili smo 6 %-tno rast, ki jo načrtujemo tudi letos. Ker za našo dejavnost potrebujemo kar precej prostora, se v našem okolju srečujemo s problemom širitve. Cene zemljišč in komunalne opremljenosti nam ne omogočijo širitve v našem okolju, čeprav se zdaj kaže priložnost za nakup in njabrž se bo to zgodilo še v tem letu. Spremembo zakonodaje pri zaposlovanju že težko pričakujemo. Naše poslovanje je močno povezano s posameznimi projekti, zato se nam pogosto dogaja, da imamo probleme z delovno silo. Če bi imeli urejeno fleksibilnost pri zaposlovanju, bi lahko rešili veliko težav.

Kolikšen je delež izvoza in na katere izvozne trge še ciljate?

Izvozimo 65 % proizvodnje. Naš cilj je krepiti prisotnost na trgih, kjer je prisotna avtomobilska industrija, Nemčija, Italija, Madžarska, Romunija, Slovaška, Češka, Rusija. Izvažamo celotno paleto naših izdelkov, to je od navadnih vmesnikov, pozicionirnih vmesnikov, zložljiva in nezložljiva satovja, škatle z okvirji. Celotno paleto izdelkov si lahko pogledate na naši spletni strani www.kmkbox.eu.

Lani ste praznovali dvajsetletnico. Kje boste na evropskem trgu čez deset let?

Štejemo si za uspeh, da smo dosegli to obletnico s konstantno rastjo. Rahli padec smo beležili samo v letu 2008. Pridobili smo si dobro bonitetno oceno, kar pomeni, da smo resno podjetje z dolgoročno razvojno usmeritvijo. Želimo si, da bi podjetje postalo pomemben deležnik v svetu pakiranja. A naj poudarim, da se bomo razvijali kot družinsko podjetje.