Embalaža in inovacije | | Jože Volfand | |
V Euroboxu, v poslovni coni v Podskrajniku se dogaja, kot se zdaj rado modno reče. Tudi zato, ker Bernarda Brezec Krajc, sicer vodja razvojnih projektov, izžareva raziskovalni duh in pravi z nasmehom, da so začetki v neznano najbolj polni energije. Ustanovitelj Franc Krajc je v proizvodnji pripravljal in usklajeval vse potrebno za postavitev nove linije. David Hvalič, tehnični direktor, usklajuje zadnje podrobnosti za vpeljavo novega sistema v logistiko in skladišče. Direktor Damjan Krajc je prav na dan mojega obiska odšel v tujino, poslovno ugotavljat, kakšni so novi trendi v proizvodnji papirja in kakšna bo tehnologija prihodnosti pri proizvodnji embalaže iz valovitega kartona. Soproga pa se že pripravlja na velike mednarodne sejme, ki se bodo do konca meseca zvrstili v Monacu in Torinu. | |
S kupci in agencijami je dogovorjena, da jim predstavi novo, unikatno darilno embalažo, ki so jo prvič predstavili v maju. Veliki izzivi, to je nekaj lepega, je neposredno navdušena. Kako kupcu predstaviti nekaj novega in posebnega v embalaži. Seveda, še posebej, če gre za embalažo, s katero želijo iz evropskega trga spodriniti kitajsko konkurenco.
V njihovem podjetju Slokart začenjajo novo embalažno zgodbo. Z unikatno darilno embalažo iz lepenke, ki je namenjena luksuznim pakiranjem. Zato so v Slokartu postavili lastno proizvodno linijo, z inovacijami in patenti pa želijo konkurirati na celotnem trgu EU. Načrtujejo rast proizvodnje in nove kupce že do konca tega leta. Z novim letom pa prve velike projekte s tujimi partnerji.
»Začeli smo letos z Radgonskimi Goricami z dvema luksuznima embalažama za zlato penino. Prvič smo na slovenskem trgu predstavili luksuzni izdelek v »pravem« pomenu. Izdelku smo naredili izjemno privlačno embalažo in ga poistovetili z znano osebnostjo. S pevko Alyo. V kleti Radgonske Gorice so izdelali zlato penino po klasični metodi, a je polsladka, torej edinstvena na tržišču. Prav taka pa je tudi embalaža, prvič proizvedena v Sloveniji. Kot specialisti za luksuzno vinsko embalažo smo izdelali res posebno škatlo, ki ima poleg lepote še eko noto: prepotovala namreč ni na tisoče kilometrov. Želimo, da v takšnih inovativnih projektih sodelujejo domači proizvajalci, če je le mogoče. Naša proizvodnja bo bazirala na izvozu, smo pa veseli vsakega projekta, ki ga lahko izpeljemo na domačem trgu«, pojasnjuje Bernarda B. Krajc. Ali je bila v ospredju bolj penina ali embalaža? Odgovarja, da vsebina izdelka, torej penina. Ciljali smo na novo generacijo menedžerjev in ostalih inovativnih ljudi v naši prihodnosti. Želimo, da bodo znali poiskati dobre izdelke in bodo vedeli, da jim primerna embalaža da piko na i. Oboje je potemtakem dodana vrednost – drugačen izdelek in drugačna embalaža. Torej penina Alya.
»Fokus na mlajše-srednje generacije je bil izbran zato, ker jim želimo predstaviti ustrezen odnos do alkoholnih pijač, predvsem je poudarek na penini. Naj jo znajo ceniti in jo povezati s praznovanji, posebnimi dogodki in načinom obdarovanja. Prav tako je dobro, da znajo ceniti domačo proizvodnjo, ki je na visoki ravni. Marketinška kampanja še ni končana in tudi Alya še ni rekla zadnje besede pri tem projektu,« navrže sogovornica.
Medtem ko zlata penina v luksuzni embalaži še ne krasi vseh trgovskih polic, pa so prav zdaj končali novo embalažo s Piranskimi solinami. Embalaža bo v začetku oktobra oplemenitila njihov darilni program. Škatla s privlačno grafiko je namenjena darilnemu pakiranju piranske soli in izdelkov iz soli. Dizajner Primož Pislak je naredil zelo lep dizajn, svež in minimalističen. »Njihova sol je res naravna in edinstvena bela sol, pa so kupci na to premalo pozorni. Že v časih Krpanove zgodbe je bila zelo cenjena. Žal danes velikokrat pozabljamo na to in cenimo raje vse tuje, umetno dodelano belino in umetne dodatke. Z ekipo Piranskih solin smo kar nekaj časa potrebovali za razvoj embalaže, kar je vidno v kvaliteti embalaže in njenih sestavnih delih.
Vem, da bomo z embalažo, ki je sestavljiva, uspeli. Lepenka je domača, iz Tržiča. Kljub temu, da je dražja od vseh tujih ponudnikov. Enostavno smo se odločili, da bodo vsi izdelki za naše tržišče sestavljeni iz delov, ki jih lahko dobimo tukaj. Največ problemov imamo z magneti. Žal je slovenski proizvajalec polno zaseden, zato bodo ti v vseh primerih iz tujine. Papirna sekcija pa je dovolj razvita, da bo del uporabljenih papirjev prav od tukaj.
Komu jo bodo prodajali?
»Dogovarjamo se z velikimi kupci, ki so doslej kupovali embalažo te vrste na Kitajskem. Konkurenčna prednost? Več jih je. Kakovost, čas dostave, lažje komuniciranje, kakovosten tisk, lažji dogovori o testnih izdelkih, prav tako nižji transportni stroški. Slovenija ima odlično pozicijo za izvoz, saj smo sredi Evrope. Pri tej darilni embalaži je veliko ročnega dela, okrog 70 %. A inovirali smo tehnološki postopek, da smo lahko konkurenčni s ceno. Naše zmogljivosti so okrog milijon škatel na leto. Interes trga je dober, saj se evropski kupci na kitajskem trgu srečujejo s težavami. Prav tako so se pričeli zavedati, da daje beseda »trajnostna embalaža« velik poudarek viru izdelave. Tudi pri nas se zavedamo, da bomo morali še več delati v razvoju, kjer so trije zaposleni, in uvesti še več inovativnih procesov,« je realna Bernarda B. Krajc.
V optimizaciji proizvodnje so rezerve. Je pa njihova velika prednost, da imajo radi razvojne projekte. Lotevajo se jih z žarom. Unikatni in res zahtevni izdelki so največji izziv, pravi. »V velikih serijah enostavnejših izdelkov nas ne boste našli. Tukaj je naša konkurenca cenovno uspešnejša, vendar pa smo konkurenčni pri vseh razvojnih projektih in pri vseh izdelkih, ki imajo zahtevno sestavo. V Trbovljah imamo proizvodnjo kaširane embalaže in sestavljanje pregrad, kjer v novem letu uvajamo nove investicije. Kupcem bomo lahko ponudili še boljše sodelovanje. Veliko potujemo, z odprtimi očmi in ušesi, zato cenimo in poznamo veliko tehnoloških rešitev v izdelavi embalaže. Vse primerne tudi zelo hitro uvedemo v našo proizvodnjo. V letošnjem letu smo zelo veliko investirali. Trenutno nameščamo novo avtomatsko roto linijo za velike serije izsekanih embalaž, leto pa bomo zaključili z novim delom pokritih površin v izmeri 1.500 m2 in z optimizacijo skladiščnih prostorov,« napoveduje novosti sogovornica.
Ko jo vprašam, kako je s cenami, pove, da dosegajo primerne cene in jih redno analizirajo. In da niso za vsako ceno. Za najnižjo ceno sploh ne. Raje kupca prepričajo s kakovostjo, servisom in razvojem. Marsikateri kupec pride v podjetje že z lastnim dizajnom in rešitvami za embalažo. Če tega nima, mu ponudijo vse, od kreacije do izdelave. »V kolikor prave cene ni, se podjetje ne more razvijati. Na dolgi rok razvoj največ doprinese prav kupcu, ki za isto ceno dobi več.«
Vprašam, kaj delajo razvojniki. Ves čas iščejo. Takoj zastrižejo z ušesi, če zasledijo novosti. Zdaj razmišljajo, kako priti z embalažo v letalsko industrijo, saj se jim odpira zelo zanimiv izziv. Podjetja imajo težave z leseno embalažo, če izdelki niso dobro izolirani in zaščiteni. Reklamacije so z ameriškega trga, kjer zavračajo lesene palete in zabojnike, pozna se tudi lubadar. Karton je vse bolj uporaben embalažni material, odporen je na vlago in je izolator. Tudi v gradbeništvu. V njihovem razvoju iščejo možnosti za uporabo novih materialov, na primer raznih stabilizatorjev za podporo kartonu. Prav tako se v proizvodnji papirja pojavljajo novi materiali. Tudi na bližnjih trgih. Zelo dobro poznajo svetovni trg embalažnih papirjev. Za to imajo v podjetju zaposlenega strokovnjaka, ki je že leta aktivno prisoten v tem segmentu. »Mogoče se pripravljamo na nov velik korak v proizvodnji«, je skrivnostna.
»Karton je reciklabilen material, eko in bio razgradljiv. Vse to, kar se nam zdi danes pomembno. Na trgu ga je vse več, torej je tudi vse več odpadne kartonske frakcije, a se je premalo zbere. Evropa želi iz odpadnih materialov proizvajati nove izdelke, to je trend. Razvoj embalaže bo moral to upoštevati. Prav tako bo moral znati ceniti izdelke, ki jih znamo in zmoremo narediti sami,« je prepričana Bernarda B. Krajc.
Je pa res, da se kupci praviloma pozno spomnijo, da potrebujejo kakovostno in izvirno embalažo. Hitro morajo reagirati. Fleksibilni so, ker so tega vajeni. Trg je seveda zahteven in to ve vsak dober proizvajalec embalaže. V zadnjem obdobju se Eurobox vse bolj usmerja v izvoz, zdaj ga je že za 40 %. Največ v Avstrijo, kjer imajo svoje podjetje, v Italijo, Dansko, Anglijo. Tam so njihov partner visokotehnološka podjetja in podjetja, ki delajo z luksuznimi izdelki. Na avstrijskem trgu delajo predvsem za prehrambno panogo. Razvojni dosežek Euroboxa je nedvomno sodelovanje z IKEO, saj so njen generalni dobavitelj v regiji. Delajo po njihovih standardih, saj je IKEA hotela »standardizirati« dobavitelja. Zato so v Euroboxu uredili testni laboratorij. Veliko so se naučili v poslovanju z IKEO in ta posel je zanje konkurenčna prednost. Obseg dobav raste, zdaj znaša 8 % celotne proizvodnje. »In naša pamet z IKEO tudi raste«, pove iskriva sogovornica. Kontakti z njihovimi delavci jim odkrivajo nove poglede na svet, trg in poslovanje. To bo zdaj olajšalo njihove načrte v internacionalizaciji poslovanja. »Seveda brez zapletov in nenehnih prilagajanj ne gre. Končni rezultat bo viden, ko bo projekt izpeljan v celoti«, je prepričana.
Letos jim gre dobro. V prvih osmih mesecih so 19 % nad realizacijo iz leta 2015, izvoz raste. Pravi, da bodo letošnje leto zaključili s prodajo med 12 in 13 milijonov evrov. Odvisno od dogajanja v zadnjih treh mesecih leta. »Sedaj se bomo usedli in razmislili za naprej, naredili plane investicij za obdobje 2017-2020 in zbrali vse ideje, ki jih nameravamo uresničiti. Vem, da bomo postavili nov koncept proizvodnje embalaže, ki ga bomo v novem letu predstavili vsem manjšim kupcem. Tukaj začenjamo novo poglavje.« Predvsem pa, zanje je vsak nov dan nov izziv. S prepričanjem, da se da. To je to.