Globalni proizvajalec tovornjakov in avtobusov | | Urška Košenina | |
Scania Aktiebolag, tudi Scania AB ali samo Scania je švedski proizvajalec tovornjakov, avtobusov, dizelskih motorjev in druge opreme. Podjetje je bilo ustanovljeno leta 1891 v Malmu, v švedski provinci Skåne. Scania ima proizvodne obrate na Švedskem, v Franciji, Nizozemski, Argentini, Braziliji, Poljski in Rusiji. Na slovenskem trgu ima podjetje 16,4 % tržni delež pri prodaji tovornjakov. Napovedi za naprej so optimistične. Stefano Fedel, generalni direktor Scania Slovenija, je predstavil prvi euro 6 tovornjak, odgovarjal pa še o spornih okoljskih testih, o ključnem zmanjševanju porabe goriva pri tovornjakih in o prvi električni cesti. | |
Kakšen delež prodaje tovornjakov ima Scania v Sloveniji in za katere tipe tovornjakov ali avtobusov je pri nas največ zanimanja? Kakšna je rast prodaje glede na znane podatke o uspešnem poslovanju logistične panoge?
Po prvih osmih mesecih letošnjega leta ima Scania v Sloveniji na področju tovornjakov nad 16t 16,4 % tržni delež. Pričakujemo, da se bo ta do konca tega leta še povečal, saj je število naročenih vozil veliko. Največ zanimanja pri nas je za tovornjake za prevoze na dolge razdalje in distribucijo. Delež prodaje tovornjakov za uporabo v gradbeništvu pa je padel skupaj s celotno industrijo. Kar se tiče prodaje, smo na ravni pred letom 2009, ko se je pričelo krizno obdobje. Ker se potrebe naših strank glede na vrsto transporta, ki ga opravljajo, močno razlikujejo, jim ponujamo rešitve po meri. Ne osredotočamo se samo na optimizacijo stroška, temveč iščemo rešitve, ki omogočajo našim strankam, da čim bolj optimizirajo možnosti zaslužka. To imenujemo totalna gospodarnost delovanja (Total Operating Economy). Prepričani smo, da lahko to dosežemo z unikatnimi rešitvami.
Scania je od leta 2014 v popolni lasti Volkswagen Group (skupine VW). Ali je goljufanje na okoljskih testih vplivalo na prodajo tovornjakov in kako se okoljski testi izvajajo pri vas?
Goljufanje na okoljskih testih Scanie ni prizadelo. Ne moremo pa komentirati prodaje ostalih blagovnih znamk. Pri Scanii se zavedamo, da smo blagovna znamka najvišjega razreda in da je ena izmed naših največjih vrednot – trajnost. Ponosni smo, da imamo največjo paleto različnih motorjev in uporabljamo vrsto različnih goriv. Vsi naši tovornjaki so testirani v realnem okolju.
Leta 2011 ste, dve leti, preden je postal zakonodajno obvezen, predstavili prvi evropski euro 6 tovornjak. Kakšen je proces inoviranja in razvoja v Scanii, ali prav razvojno-raziskovalno delo daje konkurenčno prednost?
Razvojno-raziskovalni oddelek je srce Scanie posebej na področju pogonskih sklopov, kar nam daje veliko konkurenčno prednost. 23. avgusta smo predstavili Scanio nove generacije, ki ima 5 % manjšo porabo goriva na enakih okoljskih standardih.
Kritika okoljevarstvenega standarda euro 6 je, da avtomobilske tovarne iščejo nove in nove načine, kako z minimalnimi predelavami motorjev doseči zahteve novih standardov, potem pa se v realnosti povečajo razlike med porabo, ki jo proizvajalci izmerijo v laboratorijih, ter porabo v realnem okolju. Kako rešujete ta problem?
Industrija tovornjakov je drugačna. Poraba goriva je ključna za naše kupce, saj predstavlja kar 30 % operativnih stroškov. S tem v mislih je Scania veliko investirala v zmanjšanje porabe goriva in v to, da so vsi tovornjaki testirani v realnem okolju. Poleg tega vlagamo veliko energije v ozaveščanje in izobraževanje voznikov. Navkljub visoki tehnologiji voznik še vedno igra pomembno vlogo pri zmanjšanju porabe in posledično zmanjšanju emisij. Vsem našim kupcem nudimo visokokvalitetno šolanje »Scania Driver Training«, z nekaterimi pa smo storitev nadgradili še s stalnim usposabljanjem »Scania Driver Coaching.«
Scania nudi široko izbiro motorjev, ki omogočajo prehod na plin, uporabo hibridnega pogona, bioetanola, biodizla in HVO. Kakšna je posebnost teh motorjev in goriv, kakšne rezultate dajejo in kako se trg prebuja za zelena vozila?
Zmogljivost vseh teh rešitev je enakovredna lastnostim euro 6, ki je na trgu. Med našimi alternativnimi vrstami goriv iz obnovljivih virov najdejo mesto le tista, ki znatno zmanjšujejo izpuste CO2 in ne pomenijo večjih stroškov za uporabnika. Uporaba bioplina v primerjavi s standardnim dizlom zmanjša izpust CO2 do 90 %.
Scania je letos avgusta v Parizu organizirala forum o trajnostni mobilnosti. Kako boste realizirali podnebni dogovor in kakšne so možnosti za rast trajnostne mobilnosti v Evropi in v svetu? Se industrija odziva dovolj hitro?
Želimo biti vodilni na področju trajnostne mobilnosti in povezati trajnost z dobičkonosnostjo. To pomeni, da trajnost ni samo strošek, ampak nov pristop k celotnemu svetu. Trajnostna podjetja rastejo hitreje. Ni naključno, da je bil Pariz izbran kot mesto za organizacijo foruma, saj je njihov cilj, da bi do leta 2020 popolnoma prešli na uporabo alternativnih goriv. Temu bodo seveda sledila ostala mesta v Evropi. Konec koncev se tej zavezi prvič pridružujejo tudi ZDA. Scania in ostala industrija se hitro odziva na spremembe in premika v tej smeri.
Med proizvajalci tovornjakov je v zadnjem času veliko testiranj voženj tovornjakov brez voznika, z vgrajenim avtopilotom. Ali bo to prineslo večjo varnost na ceste?
V zadnjih 10 letih se je varnost izboljšala že s pomočjo varnostnih sistemov, ki so vgrajeni v tovornjak in v pomoč vozniku kot so npr. EBS (elektronsko upravljanje zavor), ESP (elektronski nadzor stabilnosti) itd. in ta se bo še izboljševala. Trenutno se tovornjaki brez voznika uporabljajo samo v rudarski industriji, kjer ni drugih udeležencev. Za uporabo tovornjakov brez voznika je potrebna sprememba celotne infrastrukture, sprememba v načinu mišljenja vseh udeleženih in ustrezna pravna podlaga.
V sodelovanju s podjetjem Siemens in s švedsko vlado ste junija letos na Švedskem odprli prvo električno cesto zraven mesta Gävle, ki meri 2 km. Za kakšno tehnologijo gre, kako deluje in kakšno prihodnost ji napovedujete?
Scania je v tem projektu sodelovala s tovornjaki z električnim napajanjem. Ključ te tehnologije je, da na električni cesti delujejo kot električni tovornjaki, ko jo zapustijo, pa so običajni tovornjaki na hibridni pogon, ki delujejo na biogorivo in ustrezajo standardu euro 6. Tovornjaki na električni pogon imajo svetlo prihodnost predvsem v mestih in na kratkih razdaljah ter pomenijo še dodaten premik k trajnostni mobilnosti.