Hramba energije | | Urška Košenina | |
»Vedno ne dežuje, ko potrebujemo vodo, zato imamo rezerve – enakega sistema za elektriko ne premoremo,« pravi Jill Cainey, direktor angleškega podjetja Electricity Storage Network. A to se bo po napovedih v letu 2016 spremenilo. Številke v industriji namreč napovedujejo prelomno leto za tehnologijo, ki ni pomembna le za obsežno vpeljavo energije iz obnovljivih virov v 21. stoletje, temveč tudi za zmanjšanje stroškov energije po gospodinjstvih. | |
Velike baterije ustvarjajo novo pot. Poleg baterij so še številne druge tehnologije iz obstoječih programov, kot so cepljenje vode za ustvarjanje vodika, stiskanje zraka v podzemnih jamah, vztrajniki in ogrevane gramoznice. Na plan prihajajo tudi dolgoročne ideje, kot so superprevodni magneti in super kondenzatorji. V Angliji odpirajo prvo tovarno za hrambo električne energije, ki bo stiskala zrak v tekočino. Narejeni so bili že prvi koraki v smeri virtualne energijske postaje, ki bo sestavljena iz omrežja domačih baterij. »Menimo, da smo v prelomnem letu,« je povedal John Prendergast iz podjetja RES, angleškega podjetja, ki ima 80 MW litij-ionskih baterij, ki delujejo po svetu in šestkrat toliko njih še v razvoju. »Vse skupaj bo delovalo le, če bomo uspeli zmanjšati stroške gospodinjstev. Verjamem, da bomo uspeli,« je še dodal.
Hranilniki s stisnjenim zrakom
Najbolj uveljavljena oblika shranjevanja energije je črpanje vode po gori navzgor in Velika Britanija ima štiri take tovarne. Dostopnih gora na primernih mestih ni veliko. Pri podjetju Highview Power Storage so se spomnili alternative: stisnjen zrak. Njihova nova demonstracijska tovarna v Pilsworhu, zraven Manchesterja, ki jo financira Oddelek za energijo in klimatske spremembe Anglije (Decc), naj bi začela delovati ta mesec. S 700-kratnim stiskom zraka v mrzlo tekočino shranjujejo energijo, ki se sprosti z izhlapevanjem tega zraka v plin pod visokim pritiskom, kar zavrti turbino. 5 MW sistem bo lahko oskrbel veliko gospodinjstev za nekaj ur. Gareth Brett, generalni direktor podjetja Highview, pravi, da je to črpalno skladišče, ki ga je mogoče postaviti, kamorkoli je potrebno.
Skladiščenje omogoča časovni prenos iz OVE
Hramba energije je zelo pomemben del pridobivanja energije iz obnovljivih virov. Ne le zato, ker je zelena energija nepredvidljiva – sonce, veter in plima ter oseka so bolj predvidljivi kot npr. nenadno zaprtje elektrarne za plin. Skladiščenje je pomembno, ker ima energija iz obnovljivih virov energije prekinitve: močni vetrovi v zgodnjih jutranjih urah ne sovpadajo z vrhuncem porabe ob večerih. Skladiščenje torej omogoča elektriki časovni prenos na tisti čas, ko je potrebna, in s tem povečanje učinkovitosti vetrnih plantaž in solarnih elektrarn. Skladiščenje prinaša tudi druge prednosti. V Angliji letno za uravnoteženje omrežja porabijo milijardo funtov, ko ugašajo in prižigajo elektriko. Skladiščenje bi zmanjšalo ta strošek. Široko razpršena narava skladiščenja poleg tega dviga raven energetske varnosti.
Domač baterijski sistem
Druga tehnologija, ki jo podpira Decc, je domač baterijski sistem podjetja Moixa, ki uporablja tehnologijo, podobno Teslinemu Powerwallu. Baterija v velikosti poslovnega kovčka in vrednosti 2.000 £ lahko shrani presežek energije iz solarnih panelov in hkrati služi denar s tem, ko je priključena na pametno omrežje domačih baterij – virtualna energetska postaja, ki jo podjetja uporabljajo, da uravnotežijo nacionalno električno omrežje. Podjetje je vgradilo že 350 takšnih sistemov. Sistem Moixa uporablja litij-ionske baterije, ki so temelj trenutnega omrežja zagona shranjevanja energije po vsem svetu. V preteklosti so bile predrage za shranjevanje v velikem obsegu, vendar se stroški znižujejo. Dokazane reference na področju potrošniške elektronike pa vlagateljem vlivajo zaupanje.
Največji operativni energetski sistem
Največji angleški operativni energetski sistem je trenutno tovarna baterij, ki so jo zgradili pri UK Power Networks (UKPN). Martin Wilcox iz podjetja UKPN pravi, da je imelo podjetje, ki je odgovorno za dostavo električne energije na dom na jugovzhodu Anglije, izbiro: zgraditi tretji glavni električni vod v mesto iz nacionalnega omrežja ali namestiti 6 MW baterij. Z denarjem, ki ga sistem služi pri uravnoteženju mreže, je bila slednja izbira cenejša in so jo uresničili v lanskem letu. Projekt UKPN naj bi prevzelo globalno energetsko podjetje AES, ki ima 10 MW litij-ionski obrat v svoji elektrarni Kilroot na Severnem Irskem. Podjetje REDT medtem namešča 3,6 mio £ vredno pretočno baterijo na škotskem otoku Gigha, ki bo podpirala vetrne turbine.
Stare baterije iz električnih vozil v ponovno uporabo
Baterije so tudi srce projekta Everest v vzhodni Angliji, kjer uporabljajo že uporabljene baterije iz Renauljevih električnih avtomobilov. Ian McDonald iz podjetja Future Transport Systems, tehnični vodja projekta, pravi, da kupi že uporabljene baterije po nižji ceni, ko so te porabljene do nekje 75 %. Zato, ker se baterije polni in prazni počasi kot del omrežja ponovnega polnjenja električnih avtomobilov, pridobijo še od 5 do 6 let njene življenjske dobe. Električni avtomobili, kot je BMW13, bodo nekega dne lahko uporabljeni kot del pametnega energetskega omrežja shranjevanja po vsej Angliji.
Prepočasno uvajanje skladiščenja
Medtem ko interes za skladiščenje energije v Angliji raste, je stanje še daleč od zastavljenih ciljev. Instalirali so 24 MW, po predlogu Komiteja za podnebne spremembe pa bi morala biti ta številka 5.000 MW, če želijo doseči cilj nizkoogljične družbe do leta 2030. »Anglija in Evropa sta res vodilni pri obnovljivih virih energije, z Ameriko za petami. Vendar je pri industriji shranjevanja energije položaj ravno obraten,« pravi Audrey Fogarty iz nemškega podjetja Younicos, ki proizvaja baterije. Njihov glavni trg je zvezna država Kalifornija v Ameriki, ki se je zavezala za 1.200 MW skladiščenja do leta 2020.
Vir: The Guardian