Embalaža in proizvodnja pijač |
 
S podobno polnilno linijo za polnjenje v večslojno embalažo je mirenska Dana povečala svoje konkurenčne prednosti na trgu, saj je kupcem hkrati ponudila nove okuse, med drugim 100 % motni jabolčni sok – iz slovenskih jabolk. Čeprav je njihov proizvodni asortiman v slovenski industriji pijač najraznovrstnejši, saj sega od vod do alkohola, so dobro tržno nišo, kot kaže prodaja, odkrili s prodajo polizdelkov, to je baz, emulzij in surovin za druge proizvajalce pijač. Tudi letos poslujejo dobro, pravi direktor mag. Marko Hren, saj so ob polletju nad planom. Izvoz jim raste. Vodo so začeli prodajati tudi v Kuvajtu. Vendar mag. Marko Hren ni zadovoljen z birokratiziranim okoljem in nekonkurenčno davčno politiko.
 
mag. Marko Hren

mag. Marko Hren

Lani ste se odločili za večslojno embalažo za sokove, nektarje in sadne pijače, kar vam je omogočila naložba v tetrapak linijo. Kako je to vplivalo na prodajo in katere prednosti daje nova embalaža pred plastenko?

Zamenjava polnilne linije za polnjenje v večslojno embalažo z novo sodobno se je pokazala kot zelo dobra odločitev. Polnilna linija Tetrapack A3 flex je trenutno najsodobnejša na svetu. Omogoča izredno kvalitetno polnjenje izdelkov. Zaradi sodobne pasterizacije sokov je potrebna nižja temperatura segrevanja. Tako se v izdelku ohrani več vitaminov in tudi okus je boljši. Sodobna oblika embalaže, nova podoba blagovne znamke Natural Selection Dana in zelo uspešna marketinška kampanija so naše izdelke dvignile na višji nivo. V bok najboljšim. Vse skupaj je dalo zelo dobre prodajne rezultate. Močno smo popravili naše tržne deleže pri sokovih in nektarjih. Prednost večslojne kartonske embalaže pred Pet embalažo je predvsem v dobri UV zaščiti, nepropustnosti materialov, v aseptičnem polnjenju brez dodanih konzervansov in daljšem roku trajanja.

Našteli ste več prednosti, proizvajalci pijač pred odločitvijo za nove embalaže pa čedalje več razmišljajo o ekodizajnu in življenjskem ciklusu izdelka. Ste bili pozorni tudi na to?

Naši novi dizajni in tudi marketinška kampanija sta usmerjena k naravi, k povezanosti sokov in nektarjev z naravo. Še posebej smo to poudarili pri izdelku »100 % motni jabolčni sok«, gre pa za slovenska jabolka. Dana je trenutno edini večji predelovalec jabolk v koncentrat v Sloveniji. Pri PET embalaži, torej plastenkah, smo v zadnjem desetletju uspešno zmanjšali težo plastenk za več kot 25 % z uporabo dizajnov plastenk, ki to dopuščajo. Pri večslojnih materialih pa je naša povezava z dobaviteljem embalaže, ki izkorišča obnovljive naravne vire papirja. To je standard FSC.

Vaš program pijač je na slovenskem trgu najbolj širok in raznovrsten. Za embalažo uporabljate različne materiale. Kateri je kupcem najbližji?

Kupci najraje posegajo po PET plastenkah in večslojni kartonski embalaži. V Dani polnimo tudi v stekleno embalažo – predvsem alkohol in premium izdelke.

In kaj kažejo polletni rezultati pri proizvodnji in prodaji pijač? Za katere vaše pijače je največ zanimanja in koliko vreme vpliva na prodajo? Kaj so tržno prinesli novi okusi?

Polletni prodajni rezultati so dobri in so cca 5 % nad planom. Tri kategorije pijač so za nas pomembne in hočemo postati vodilni proizvajalec in prodajalec v Sloveniji. To so vode in izdelki blizu vode, vode z okusi, sokovi ter nektarji in sirupi. Zelo pomembna kategorija v naši prodajni strukturi postaja prodaja polizdelkov. Mislim na baze, emuljzije in surovine za druge proizvajalce pijač. Seveda toplo, suho vreme zmeraj pozitivno vpliva na prodajo. V poletnih mesecih se prodaja vedno dvigne za tretjino ali pa tudi več.

Za Dano je značilno, da v zadnjih letih povečujete izvoz in širite mrežo kupcev. Vendar je domači trg, na katerem je močna konkurenca, za vas še vedno najpomembnejši. Kje so zunaj še potencialni trgi in kakšni so načrti za letošnji izvoz?

Izvoz je za Dano izredno pomemben. Majhen trg, kot je Slovenija, ne omogoča preživetja. Letos uspešno gradimo našo blagovno znamko sirupov na Hrvaškem. Uspešno smo začeli s prodajo v BIH. To poletje nam je uspelo z vodo prodreti v Kuvajt. Kot sem že omenil, nam gre dobro pri prodaji polizdelkov in surovin. Večino tega posla naredimo na področju bivše Jugoslavije.

Kaj ste pridobili z naložbo v logistiko in kaj boste še vlagali letos?

Naložba v logistiko je močno izboljšala kvaliteto odpreme naših izdelkov. Imamo nove nakladalne ploščadi, ki so prilagodljive kamionu. Skladišče je zaradi avtomatskih ploščadi, ki so zaprle dovod hladnega zraka ter zaščitile pred dežjem, boljše temperirano in čistejše. Uredili smo protokol nakladanja. Imamo nove pisarne za sodelavce ter lepo urejeno čakalnico za šoferje.

V vašem asortimanu zavzemajo gazirane pijače močan delež. Stroka, zlasti prehrambna, pa opozarja na škodljivost gaziranih pijač. Kako se to kaže v prodaji in kakšno je, na drugi strani, zanimanje kupcev za bolj zdrave pijače – vodo, pijače nizke energijske vrednosti … Kupci čedalje bolj zaupajo zeliščem, naravnim pripravkom. Kakšna je vaša razvojna strategija?

Ljudje se vse bolj zavedamo, da ni dobro pretiravati z vnosom hrane in pijač. Verjetno so se določene navade spremenile. Vendar prodajni rezultati v prvem kvartalu letošnjega leta za prodajo brezalkoholnih pijač v Sloveniji popolnoma negirajo to naše »zavedanje«. Največji skok prodaje za gazirano vodo je dosežen pri gaziranih pijačah, to so cole, oranžade, in sicer za več kot 5 %, če rast primerjamo z lanskim letom. In še en podatek. Kupci v Sloveniji smo v tem obdobju kupili še enkrat več, količinsko, gaziranih pijač in energetskih napitkov kot negaziranih vod. Kljub temu pa je naša razvojna strategija vedno potrošniku ponuditi zdravo izbiro. To pomeni, tako z vodo kot tudi drugimi nizkoenergijskimi ali celo t.i. ZERO brez energijskimi pijačami. Smo namreč med podpisniki zavez proizvajalcev pijač, da bomo čim bolj učinkovito informirali potrošnike, vzpodbujali zdrav način življenja ter ponujali zdrave alternativne izdelke.

Kaj pomeni obvezno označevanje hranilne vrednosti živil na embalaži za Dano?

V Dani podpiramo vse aktivnosti o ozaveščanju potrošnikov. Med drugim tudi označevanje hranilnih vrednosti. Te oznake že uporabljamo na vseh izdelkih. Ob ponatisih embalaže bomo kot podpisniki zavez proizvajalcev pijač oznake nadgradili z dodatnimi podatki o energijski vrednosti na sprednji strani embalaže.

Katere spremembe v davčni politiki države si želite za vaše proizvode?

Trenutno zelo zbirokratizirano okolje in nekonkurenčna davčna politika onemogočata razvoj podjetij. Želim si, da bi bili sposobni ustvariti podjetjem prijazno davčno okolje, ki bi spodbudilo razvoj podjetij in prodor na tuje trge, saj je slovenski trg premajhen.