Prevozi s taksijem |
 
Optimizacija in avtomatizacija sta v ospredju načrtovanja transportnih poti, tudi taksijev. Sistem Taxi Controller, plod slovenskega znanja in razvoja podjetja Mega M iz Velenja, omogoča prav to. Povezuje in izboljšuje komunikacijo med dispečerskim centrom, taksi vozniki in naročniki. Gre za prihranek pri času in denarju. S povečano učinkovitostjo prevozov se zmanjšajo tudi emisije izpušnih plinov iz prometa, ki obremenjujejo okolje. Taxi Controller je namenjen izključno taksi službam. Kot pravita direktorja podjetja Mega M, brata mag. Matej Meža in mag. Miran Meža, pa so trenutno vključeni v mednarodni projekt, ki bo omogočal podporo tudi drugim logističnim sistemom. Torej povsod, kjer imajo na terenu mobilne ekipe, ki morajo v čim krajšem času prevzeti in izvesti določeno nalogo.
 
Direktorja podjetja Mega M d.o.o. (z leve) mag. Matej Meža in mag. Miran Meža.

Direktorja podjetja Mega M d.o.o. (z leve) mag. Matej Meža in mag. Miran Meža.

Vaše podjetje je eno vodilnih na področju telekomunikacijskih rešitev za taksi službe. Informacijski sistem Taxi Controller je nova rešitev. Za kakšen sistem gre, kako deluje in kako ga uporabljati?

Drži. Podjetje Mega M je vodilno na področju telekomunikacijskih storitev za poslovne uporabnike, pri čemer stalno razvijamo in izpopolnjujemo rešitve za posamezne tržne segmente. Tako smo že pred leti taksi službam ponudili najbolj celovit in avtomatiziran sistem Taxi Controller. Gre za optimizacijo in avtomatizacijo procesov naročanja prevozov ter distribucijo naročil do posameznih prevoznikov. Sedaj smo ga nadgradili in razširili, tako da je na voljo kot storitev iz oblaka, saj temelji na sodobnih tehnologijah in omogoča uporabo tako velikim kot manjšim taksi službam. V splošnem gre za sistem, ki omogoča naročanje taksi prevozov preko različnih komunikacijskih kanalov, kot so klasični telefonski klic, elektronska pošta, aplikacija na mobilnem telefonu, SMS idr. Omogoča samodejno beleženje naročil in njihovo posredovanje voznikom preko sodobne podatkovne povezave. Sistem temelji na modulih, ki so namenjeni posameznim skupinam uporabnikov: centralni sistem za sprejem rezervacij (dispečerski center), aplikacija v vozilu (vozniki) ter aplikacija za naročanje (potniki). Ko potnik preko aplikacije Taxi Controller na svojem mobilnem telefonu naroči prevoz z enim samim klikom, se njegova lokacija posreduje v dispečerski center ter od tam dalje samodejno vozniku, ki v danem trenutku ustreza kriterijem. Je razpoložljiv in lahko v želenem času prevzame potnika. Voznik potrdi prejem naročila in potnik dobi na svoj telefon obvestilo o izbranem vozilu ter predvidenem času prihoda. V kolikor želi, lahko v aplikaciji spremlja postopek približevanja vozila in je tako stalno obveščen o prihodu.

V čem je prednost vašega sistema v primerjavi s sedanjim upravljanjem voznega parka taksijev, kot so klicni center, radijski sistem, dispečerski center itd.? Kakšen je odziv uporabnikov?

Glavna prednost sistema Taxi Controller je v optimizaciji in avtomatizaciji procesa sprejema in posredovanja naročil voznikom glede na njihovo trenutno lokacijo. Posledično se poveča učinkovitost dispečerskega centra, zmanjšajo se čakalni časi, optimizirajo vožnje. S tem se tudi znižajo stroški ter emisije izpušnih plinov, ki obremenjujejo okolje. Gledano v celoti lahko govorimo o prihrankih v času in denarju na vseh straneh – tako pri taksi službi, dispečerskem centru in nenazadnje vsakemu slehernemu potniku, ki koristi taksi prevoze. Odziv uporabnikov je zaenkrat zelo dober in verjamemo, da bomo njihovo uporabniško izkušnjo skupaj s taksi službami v bodoče še izpopolnjevali.

Ravno sedaj je aktualna tema uvedba davčnih blagajn, ki se neposredno dotika tudi taksi služb. Ali pokrivate z rešitvijo Taxi Controller tudi ta del?

Da. S spremembo zakonodaje na davčnem področju smo bili primorani določene spremembe uvesti tudi v našo rešitev oziroma produkt Taxi Controller. V ta namen smo razvili modul Davčna Blagajna, s katerim bomo omogočili popolnoma avtomatizirano izdajanje in potrjevanje računov skladno z veljavno zakonodajo. Taksisti imajo aplikacijo nameščeno bodisi na tablici ali mobilnem telefonu, ki sta povezana s taksimetrom v vozilu, iz katerega se pridobijo vsi potrebni podatki. V kolikor taksist uporablja sodobnejše taksimetre in tiskalnike, ročnega vnosa skorajda ni. To pomeni, da se račun izda in potrdi samodejno v nekaj sekundah.

Je sistem aplikativen tudi za kakšne druge logistične sisteme?

Taxi Controller je produkt, ki je namenjen izključno taksi službam. V podjetju Mega M trenutno teče obsežnejši mednarodni projekt, ki je bil verificiran s strani mednarodne organizacije Eureka. Imenuje se Logistics Supervisor, ki bo omogočal podporo drugačnim logističnim sistemom. Gre za podporo npr. prejemu in distribuciji nalog posameznih servisnih služb, kot so na primer elektro podjetja, komunalna podjetja, telekomi, kurirske službe, kabelski operaterji idr. Skratka, povsod tam, kjer so na terenu mobilne ekipe, ki morajo v čim krajšem možnem času prevzeti in izvesti določeno nalogo. V svetu poznamo primere, ko so se podobni sistemi uporabili tudi v namene oskrbovanja posameznih skupin s hrano in drugimi življenjskimi potrebščinami.

Kakšni so začetki Taxi Controllerja in kateri so vaši prioritetni trgi? S čim prepričate uporabnike na tujem?

S Taxi Controllerjem smo pričeli že leta 2007, ko smo pridobivali prve izkušnje na angleškem trgu. Tam smo namreč razvili prvi projekt, kjer smo s sodobno tehnologijo opremili večjo taksi službo iz predmestja Londona. Tako smo dodobra spoznali način dela taksi služb v Veliki Britaniji. Pridobili smo potrebno znanje in izkušnje, kar nam še danes koristi pri razvoju. Taxi Controller je trenutno v uporabi v različnih državah v Evropi, Afriki in na Bližnjem vzhodu, vendar je intenzivnejša širitev produkta omejena s pojavom močne konkurence tako lokalnih kot tudi globalnih ponudnikov. Zato si večji mednarodni preboj obetamo od sistema Logistics Supervisor, ki bo komercialno zaživel konec leta 2017.

Z razvojem javnega potniškega prometa se zdi, da se uporaba taksijev zmanjšuje. Kakšna so vaša opažanja?

Javni potniški promet je na posameznih trgih na različni stopnji razvoja. Zato bi se težko strinjali s tezo, da se uporaba taksijev zmanjšuje. Poznamo namreč trge, kjer se zaradi izredno nizke cene taksi prevozov uporablja pretežno taksije, saj le ti za zelo nizko ceno pripeljejo potnika od vrat do vrat. Po drugi strani poznamo mesta, kjer je na voljo brezplačen javen potniški prevoz in v takem okolju taksi službe seveda izjemno težko konkurirajo. Generalno gledano se predvsem ljudje v mestih odločajo, da zaradi stroškov nakupa in vzdrževanja ne uporabljajo svojih osebnih vozil, ampak raje uporabljajo pri transportu kombinacijo javnega prevoza in taksija.

Kako je sistem Taxi Controller vpet v razvoj trajnostne mobilnosti v mestih?

V našem mednarodnem razvojnem projektu Logistics Supervisor je trajnostna mobilnost v mestih eden ključnih gradnikov sistema. Pri razvoju se tesno vključujemo v lokalne koncepte različnih evropskih držav, predvsem tam, kjer želijo povezati ponudnike javnega potniškega prometa, avtobuse, železnice, taksi službe, sisteme deljenja vozil (Car Sharing), spletne portale za prodajo in upravljanje vozovnic ter uporabnike. Logistics Supervisor bo v vlogi centralnega povezovalca vseh posameznih prevoznih opcij in bo omogočal uporabnikom, da s preprostim vnosom začetne in končne destinacije izvedejo rezervacije in nakupe potrebnih vozovnic. S temi si zagotovijo prevoz od točke A do točke B ne glede na način prevoza, ki bo uporabljen.